Guide: 5 steg för ett riktigt bra ljud
Jag har spenderat senaste tiden med att sätta upp ett relativt billigt men mycket välljudande HiFi system till min dator, och tänkte att jag kunde göra en guide av det så att andra som inte är erfarna ”audiofiler” kan få bra ljud för en billig peng (jag är själv ingen s.k. audiofil, inga tusen kronors kablar eller liknande här inte)
1. Lita inte på moderkortets ljud, en USB DAC kommer ge bättre ljud, jag har själv DragonFly Red men den billigare Black är också bra. Vill ni ha högre upplösning, så finns också Meridian Explorer 2 och en del annat. Mitt splitternya moderkort med ALC 1150 låter inte alls lika bra. DragonFly Black, DragonFly Red, Meridian Explorer 2. List of best DACs
2. Ett par bra relativt kompakta högtalare, s.k. monitorer. Här finns en hel del att välja på, jag har själv AudioEngine 5+. Det finns massor av tester av den, exempelvis denna. De fungerar även utan subwoofer, men vill ni ha en subwoofer så kan de billigare AudioEngine A2+ vara ett bra alternativ.
Subwoofer: jag har själv AudioEngine S8, men har läst bra saker om XTZs minsting.
Best computer speaker list.
3. Akustik behandla ert rum, minimum med 4 basfällor i hörnen, exempelvis Auralex LENRD. Helst också med vanliga Auralex absorbenter som sätts upp på sidorna, bakom och i taket för att ta bort första-reflektionerna från högtalarna.
De finns i andra färger och modeller, och känns svindyra men de hjälper mycket (dessa är ändå billiga jämfört med många andra absorbenter).
4. Se till att källan till musiken är bra, åtminstone 320 kbit mp3, men helst flac. Själv kör jag med Tidal HiFi via Roon som jag kan rekommendera, men vanliga Spotify Premium duger också bra (skillnaden mellan flac och 320 kbit mp3 är betydligt mindre är exempelvis med eller utan akustik behandling).
5. Köp en USB mätmikrofon, exempelvis UMIK-1 och ladda ner Room EQ Wizard och kör rumskorrigering, det finns en del guider, exempelvis denna. Det viktigaste att korrigera är basen (20 – 200 hz), men även delar av högre frekvenser kan förbättras med rumskorrigering. Skillnaden är enorm, mycket större än man kan tro (åtminstone för mig som sitter i ett litet rum med betongväggar och har subwoofer).
Priset för allt detta borde hamna på runt 10 – 15 tusen, samt en del jobb med punkt 5, men resultatet är ett riktigt bra ljud. Fast en varning är befogad: om ni följer denna guide kommer ”vanliga” datorhögtalare låta som skräp.
Denna guide är primärt för att lyssna på musik på datorn, men självklart låter även spel bra (fast skall man bara spela känns det lite overkill med exempelvis rumskorrigering).
Hoppas att någon har glädje av den här guiden!