Guide: 5 steg för ett riktigt bra ljud

Permalänk
Medlem

Guide: 5 steg för ett riktigt bra ljud

Jag har spenderat senaste tiden med att sätta upp ett relativt billigt men mycket välljudande HiFi system till min dator, och tänkte att jag kunde göra en guide av det så att andra som inte är erfarna ”audiofiler” kan få bra ljud för en billig peng (jag är själv ingen s.k. audiofil, inga tusen kronors kablar eller liknande här inte)

1. Lita inte på moderkortets ljud, en USB DAC kommer ge bättre ljud, jag har själv DragonFly Red men den billigare Black är också bra. Vill ni ha högre upplösning, så finns också Meridian Explorer 2 och en del annat. Mitt splitternya moderkort med ALC 1150 låter inte alls lika bra. DragonFly Black, DragonFly Red, Meridian Explorer 2. List of best DACs

2. Ett par bra relativt kompakta högtalare, s.k. monitorer. Här finns en hel del att välja på, jag har själv AudioEngine 5+. Det finns massor av tester av den, exempelvis denna. De fungerar även utan subwoofer, men vill ni ha en subwoofer så kan de billigare AudioEngine A2+ vara ett bra alternativ.
Subwoofer: jag har själv AudioEngine S8, men har läst bra saker om XTZs minsting.
Best computer speaker list.

3. Akustik behandla ert rum, minimum med 4 basfällor i hörnen, exempelvis Auralex LENRD. Helst också med vanliga Auralex absorbenter som sätts upp på sidorna, bakom och i taket för att ta bort första-reflektionerna från högtalarna.
De finns i andra färger och modeller, och känns svindyra men de hjälper mycket (dessa är ändå billiga jämfört med många andra absorbenter).

4. Se till att källan till musiken är bra, åtminstone 320 kbit mp3, men helst flac. Själv kör jag med Tidal HiFi via Roon som jag kan rekommendera, men vanliga Spotify Premium duger också bra (skillnaden mellan flac och 320 kbit mp3 är betydligt mindre är exempelvis med eller utan akustik behandling).

5. Köp en USB mätmikrofon, exempelvis UMIK-1 och ladda ner Room EQ Wizard och kör rumskorrigering, det finns en del guider, exempelvis denna. Det viktigaste att korrigera är basen (20 – 200 hz), men även delar av högre frekvenser kan förbättras med rumskorrigering. Skillnaden är enorm, mycket större än man kan tro (åtminstone för mig som sitter i ett litet rum med betongväggar och har subwoofer).

Priset för allt detta borde hamna på runt 10 – 15 tusen, samt en del jobb med punkt 5, men resultatet är ett riktigt bra ljud. Fast en varning är befogad: om ni följer denna guide kommer ”vanliga” datorhögtalare låta som skräp.

Denna guide är primärt för att lyssna på musik på datorn, men självklart låter även spel bra (fast skall man bara spela känns det lite overkill med exempelvis rumskorrigering).

Hoppas att någon har glädje av den här guiden!

Permalänk
Medlem

själv kör jag alltid hörlurar vid datorn, men bra tips.

Du säger att att man inte ska lita på ljudet på moderkortet men anger endast en DAC som tillbehör. Klarar moderkortet av att driva högtalare plus bas utan en förstärkare?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@talonmas: Monitorerna han har länkat har inbyggd förstärkare.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Avstängd

@MagnusHH: Jag uppskattar guiden men tycker nog att du har lite konstiga prioriteringar. Du lägger exempelvis lika mycket pengar på absorbenter och basfällor som du lägger på dina integrerade högtalare. Att förbättra akustiken kan absolut göra stor skillnad om lyssningsrummet har dåliga förutsättningar men kom igen liksom.

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera Canton GLE serien, kör med 3.0:n (2st stativare och 1 center som står längst fram) i ett ca 14kvm vardagsrum och är helnöjd med resultatet! Bra utmanare till AudioEngine serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

@talonmas: Monitorerna han har länkat har inbyggd förstärkare.

Brukar också kallas för Aktiva högtalare inom Hifi världen för att lättare ha koll på när man söker runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusHH:

Jag har spenderat senaste tiden med att sätta upp ett relativt billigt men mycket välljudande HiFi system till min dator, och tänkte att jag kunde göra en guide av det så att andra som inte är erfarna ”audiofiler” kan få bra ljud för en billig peng (jag är själv ingen s.k. audiofil, inga tusen kronors kablar eller liknande här inte)

1. Lita inte på moderkortets ljud, en USB DAC kommer ge bättre ljud, jag har själv DragonFly Red men den billigare Black är också bra. Vill ni ha högre upplösning, så finns också Meridian Explorer 2 och en del annat. Mitt splitternya moderkort med ALC 1150 låter inte alls lika bra. DragonFly Black, DragonFly Red, Meridian Explorer 2. List of best DACs

2. Ett par bra relativt kompakta högtalare, s.k. monitorer. Här finns en hel del att välja på, jag har själv AudioEngine 5+. Det finns massor av tester av den, exempelvis denna. De fungerar även utan subwoofer, men vill ni ha en subwoofer så kan de billigare AudioEngine A2+ vara ett bra alternativ.
Subwoofer: jag har själv AudioEngine S8, men har läst bra saker om XTZs minsting.
Best computer speaker list.

3. Akustik behandla ert rum, minimum med 4 basfällor i hörnen, exempelvis Auralex LENRD. Helst också med vanliga Auralex absorbenter som sätts upp på sidorna, bakom och i taket för att ta bort första-reflektionerna från högtalarna.
De finns i andra färger och modeller, och känns svindyra men de hjälper mycket (dessa är ändå billiga jämfört med många andra absorbenter).

4. Se till att källan till musiken är bra, åtminstone 320 kbit mp3, men helst flac. Själv kör jag med Tidal HiFi via Roon som jag kan rekommendera, men vanliga Spotify Premium duger också bra (skillnaden mellan flac och 320 kbit mp3 är betydligt mindre är exempelvis med eller utan akustik behandling).

5. Köp en USB mätmikrofon, exempelvis UMIK-1 och ladda ner Room EQ Wizard och kör rumskorrigering, det finns en del guider, exempelvis denna. Det viktigaste att korrigera är basen (20 – 200 hz), men även delar av högre frekvenser kan förbättras med rumskorrigering. Skillnaden är enorm, mycket större än man kan tro (åtminstone för mig som sitter i ett litet rum med betongväggar och har subwoofer).

Priset för allt detta borde hamna på runt 10 – 15 tusen, samt en del jobb med punkt 5, men resultatet är ett riktigt bra ljud. Fast en varning är befogad: om ni följer denna guide kommer ”vanliga” datorhögtalare låta som skräp.

Denna guide är primärt för att lyssna på musik på datorn, men självklart låter även spel bra (fast skall man bara spela känns det lite overkill med exempelvis rumskorrigering).

Hoppas att någon har glädje av den här guiden!

Kan inte hålla mig, men är det du farbror Barbro?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@MagnusHH: Jag uppskattar guiden men tycker nog att du har lite konstiga prioriteringar. Du lägger exempelvis lika mycket pengar på absorbenter och basfällor som du lägger på dina integrerade högtalare. Att förbättra akustiken kan absolut göra stor skillnad om lyssningsrummet har dåliga förutsättningar men kom igen liksom.

Det beror på vilket rum du sitter i, men i mitt rum som har betongväggar, litet och kvadratiskt så är nog mina utlägg på absorbenter motiverade. Sitter man sedan i ett stort rektangulärt rum med mjukare väggar kan man definitivt ha mindre absorbenter (eller inga alls om man har hyfsat med möbler, tavlor, etc).

Det beror också på hur låg bas man har, har man ingen subwoofer och monitorer som går ner till typ 60 hz så minskar man drastiskt behovet av absorbenter. I mitt fall har jag ändå en noll-nod på 50hz och 2 toppar före och efter (rumskorrigeringen tar hand om topparna, men kan inte göra något åt noll-noden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Kan inte hålla mig, men är det du farbror Barbro?

Hehe, läste om det jag skrivit och du har en poäng

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MagnusHH:

Det beror på vilket rum du sitter i, men i mitt rum som har betongväggar, litet och kvadratiskt så är nog mina utlägg på absorbenter motiverade. Sitter man sedan i ett stort rektangulärt rum med mjukare väggar kan man definitivt ha mindre absorbenter (eller inga alls om man har hyfsat med möbler, tavlor, etc).

Det beror också på hur låg bas man har, har man ingen subwoofer och monitorer som går ner till typ 60 hz så minskar man drastiskt behovet av absorbenter. I mitt fall har jag ändå en noll-nod på 50hz och 2 toppar före och efter (rumskorrigeringen tar hand om topparna, men kan inte göra något åt noll-noden).

Jo självklart finns det platser där det är motiverat. Men gipsväggar, trägolv, möbler, mattor och liknande gör ju att de flesta nog får ut mer om de lägger de pengarna på bättre högtalare eller liknande. Det här är ju en guide liksom och då kanske den borde vara lite mer generell, eller i annat fall specificera att det handlar om en guide för att få bra ljud i en betongbunker liksom.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Du lägger exempelvis lika mycket pengar på absorbenter och basfällor som du lägger på dina integrerade högtalare.

Rummet skiter väl i vad högtalarna kostade? Kostnaden för att minska efterklangen över schröderfrekvensen i ett rum blir ungefär densamma oavsett hur stora, högljudda eller dyra högtalare man har i det.

Jag ser det snarare som att TS kommit undan med väldigt billiga högtalare. Om man är nöjd med de högtalarnas egenskaper är det väl dumt att köpa dyrare högtalare i stället för att lägga pengarna någonstans där de gör mer nytta. Det är väldigt dyrt att lösa problem med akustiken genom att förändra högtalarna.

Permalänk
Medlem

Varje gång någon presenterar ett enkelt recept för hur man ska göra/tänka är det läge att vara superskeptisk... Det är väldigt sällan enkelt och generellt applicerbara lösningar är mycket sällsynta. Det som är generellt är den bakomliggande fysiken, men det är å andra sidan ett minst sagt djupt kaninhål, inte helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det är så lätt att tro att om man bara har bra högtalare (eventuellt med bra förstärkare om dom är passiva), så löser sig allt och det låter bra. Men så enkelt är det oftast inte.

Jag har själv 25000 kr full-range högtalare + bra balanserad förstärkare i vardagsrummet, men frugan tillåter inga utsvävningar med absorbenter och jag har ingen PC med rumskorrigering kopplat till den. Och medan många tycker att det låter bra, så låter den mycket sämre än mina billigare grejor som jag har vid datorn.

Däremot gör en uppgradering av högtalare oftast direkt skillnad, och när jag uppdaterar mitt system så blir det nya högtalare i första steget. Men nu har jag grunden lagd för att få ut mycket av nya högtalare.

PS: drömmer om dessa vid min dator: B&W 805 i rosenträ färg. Fast måste typ sälja bilen för att ha råd med dem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Rummet skiter väl i vad högtalarna kostade? Kostnaden för att minska efterklangen över schröderfrekvensen i ett rum blir ungefär densamma oavsett hur stora, högljudda eller dyra högtalare man har i det.

Jag ser det snarare som att TS kommit undan med väldigt billiga högtalare. Om man är nöjd med de högtalarnas egenskaper är det väl dumt att köpa dyrare högtalare i stället för att lägga pengarna någonstans där de gör mer nytta. Det är väldigt dyrt att lösa problem med akustiken genom att förändra högtalarna.

Jo, är han nöjd så är han, absolut. Men detta ska vara en guide och därmed generell och då tycker jag inte riktigt att det är en bra rekommendation att lägga lika mycket pengar på att förbättra akustiken som man lägger på förstärkeri och högtalare ihop. Bor man i en källare utan möbler eller andra absorbanta material så kan det absolut vara värt det, men de flesta gör ju inte det liksom. Och jag säger inte att det är dumt att förbättra akustiken eller så, bara att det får vara med någon rimlighet i förhållande till budget. Har man under 10000 att lägga på sin musikanläggning så tycker jag det är konstigt att lägga en tredjedel av det på absorbenter nästan oavsett akustiken i rummet. Köp en matta, några bokhyllor med lite böcker eller sätt upp några äggkartonger eller nåt, och lägg pengarna på komponenterna istället. Det känns lite som att köpa en bil för 20000 och lägga lika mycket på däcken, eller att lägga 3000 på ett moderkort för att få ut lite mer ur sin Pentium för 600 för att dra en lämpligare liknelse... Men det kanske bara är jag.

Permalänk
Medlem

@snajk: Jag har fortfarande massor av basnoder och bas-nulls i mitt rum, och efterklangstiden på en del av basen ligger på över 0.7 sekunder (skall helst ligga på 0.3-0.4), så oavsett hur mycket jag lagt på högtalare så skulle jag behöva bättre rumsakustik.

Sedan glömde du nog bort min subwoofer i din kalkyl, som ligger på ca 3.5 tusen.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det känns lite som att köpa en bil för 20000 och lägga lika mycket på däcken,

I fallet ljudanläggning så är "däckens" förvrängning av ljudsignalen i frekvens- och tidsdomänen hundratals gånger större än summan av motsvarande förvrängning som uppstår i elektroniken. Den korrektion av återgivningen som kan göras där är således mycket värdefullare än t ex en dyrare CD-spelare (med harmonisk distortion på 0.005% i stället för 0.01%, vilken effektivt kommer att maskeras av distortionen från högtalarna, som typiskt ligger på >1%).

Det är skitbilligt att köpa högpresterande kablage, signalkällor och förstärkare, men högtalare och akustikbehandling har inte alls samma vikande avkastning.

Permalänk
Medlem

Här är en före och efter bild på den digitala rumskorrigeringen jag gjorde i REW (Room EQ Wizard) och använder från min musikspelare från datorn som ett s.k. convolution filter. De modifieringar som gjorts efter 200 hz är inte speciellt stora och ganska svåra att höra, men både mina grannar och folket utanför på gatan kan höra skillnader på korrigeringen från 40 hz till 150 hz

Den blå linjen är där man bör ligga, och att basen ser ut som den gör beror mestadels på rummet och otillräcklig akustik behandling.

Sett till de 5 steg jag gav i denna guide är detta den enskilt bästa uppgraderingen (åtminstone för mitt lyssningsrum), och dessutom billig (man behöver en mätmikrofon, gratisprogrammet REW och en del tid att lägga ner på att få det bra).

Utan digital rumskorrigering

Med digital rumskorrigering

Permalänk
Inaktiv

Här har ni ett par neutrala EQ APO profiler för Sennheiser HD558. Profilerna ger bland annat sub-basen ett enormt lyft. En bra förstärkare kan krävas för att nå en hög ljudnivå. Profil 1 är minst krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusHH:

Det är så lätt att tro att om man bara har bra högtalare (eventuellt med bra förstärkare om dom är passiva), så löser sig allt och det låter bra. Men så enkelt är det oftast inte.

Jag har själv 25000 kr full-range högtalare + bra balanserad förstärkare i vardagsrummet, men frugan tillåter inga utsvävningar med absorbenter och jag har ingen PC med rumskorrigering kopplat till den. Och medan många tycker att det låter bra, så låter den mycket sämre än mina billigare grejor som jag har vid datorn.

Däremot gör en uppgradering av högtalare oftast direkt skillnad, och när jag uppdaterar mitt system så blir det nya högtalare i första steget. Men nu har jag grunden lagd för att få ut mycket av nya högtalare.

PS: drömmer om dessa vid min dator: B&W 805 i rosenträ färg. Fast måste typ sälja bilen för att ha råd med dem

Låter lite sjukt men ett par riktigt bra högtalare behåller du livet ut om du är försiktig, och de skänker dig glädje varje gång du sätter på en låt.

Bil måste du byta då och då. Och är mest bara ett bekymmer. Kul första veckan typ.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MagnusHH:

@snajk: Jag har fortfarande massor av basnoder och bas-nulls i mitt rum, och efterklangstiden på en del av basen ligger på över 0.7 sekunder (skall helst ligga på 0.3-0.4), så oavsett hur mycket jag lagt på högtalare så skulle jag behöva bättre rumsakustik.

Sedan glömde du nog bort min subwoofer i din kalkyl, som ligger på ca 3.5 tusen.

Jo, missade subben, fortfarande är det en stor del av din budget på skumgummi. Men det är säkert jättebra för dig och dina specifika förutsättningar, jag tycker bara inte att det riktigt är något som hör hemma i en guide på det sätt som du skrev det: Att minimum är 4 basfällor i hörnen. För de allra flesta lyssningssituationer så är de pengarna bättre att lägga på övriga komponenter. Hade du skrivit att basfällor hjälper kass akustik och att det rekommenderas då så hade jag inte haft några problem med det.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

I fallet ljudanläggning så är "däckens" förvrängning av ljudsignalen i frekvens- och tidsdomänen hundratals gånger större än summan av motsvarande förvrängning som uppstår i elektroniken. Den korrektion av återgivningen som kan göras där är således mycket värdefullare än t ex en dyrare CD-spelare (med harmonisk distortion på 0.005% i stället för 0.01%, vilken effektivt kommer att maskeras av distortionen från högtalarna, som typiskt ligger på >1%).

Det är skitbilligt att köpa högpresterande kablage, signalkällor och förstärkare, men högtalare och akustikbehandling har inte alls samma vikande avkastning.

Nej, och det säger jag inte emot. Hade jag byggt en studio så hade jag också investerat en del i akustiken, speciellt om rummet har dålig akustik från början (vilket jag också har gjort i sådana situationer). Samma om jag hade byggt ett dedikerat lyssningsrum eller så. Men för denna budgeten så känns det mer som om några äggkartonger hade passat eller så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Att minimum är 4 basfällor i hörnen. För de allra flesta lyssningssituationer så är de pengarna bättre att lägga på övriga komponenter. Hade du skrivit att basfällor hjälper kass akustik och att det rekommenderas då så hade jag inte haft några problem med det.

Jo det har du nog rätt i, har man ett bra rum med naturligt absorberande väggar, möbler etc, så kanske inte absorbenter behövs. Jag tänkte uppdatera min beskrivning i guiden men hittar ingen "edit"

Däremot tror jag att man i alla rum (med undantag av specialbyggda studios) kommer att ha nytta av digital rumskorrigering, framförallt i intervallet 20 - 200 hz.

Permalänk
Medlem

Byggde om ett sovrum till bio. Total kostnad blev på ca 50,000 med ljud och bild. 35,000 var ren materialkostnad för att få så bra förutsättningar som möjligt för ljud och bild. Det vill säga absorberande byggmaterial, golv osv. Det enda nya jag köpte var fronthögtalare, projektor och duk. Resten var begangnat. Nu är detta något mer pengar än OP, men fortfarande billigt för att vara en dedikerad mancave. Oavsett, för att få bra ljud så krävs det bortimot lika mycket pengar i absorberande eller reflekterande material som själva ljudutrustningen kostar.

Jag hade samma ljudutrustning i samma rum innan jag gjorde om det och det var fruktansvärt. Man blev rent illamående efter fem minuter vid referens ljudnivå. Nu kan jag sitta där hela dagen utan att ens märka av det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Lika kul att läsa varje gång sådana här trådar. Jag tror inte du skulle kunna höra skillnad på en 128kbps MP3 fil mot en FLAC fil i ett blindtest samt en påkostad USB DAC mot ett moderkorts DAC. De flesta tror så hårt på sitt egen uppfattning och underskattar grovt placebo effekten. Detta är något jag själv har lärt mig efter att ha spenderat alldeless för mycket på ljud =). Trodde stenhårt på att jag lätt hörde skillnad på en 320kbps MP3 fil och en FLAC fil men så fort jag gjorde ett blindtest så hade jag inte den minsta aning om vilken version av filen som spelades upp.

Så känns vettigast att lägga pengar på akustig och sedan högtalare/förstärkare och skita i DACen om man har en ok som inte är uppenbart brusig elr liknande. Sen källan på ljudet så duger 128kbps MP3 sålänge det inte är en transcodad fil. Så gratis spotify är inga problem.
Sen kan man ju ofc lägga det där lilla extra på en DAC om man nu har pengarna men då skulle jag hellre lagt dem på något av det andra också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Låter lite sjukt men ett par riktigt bra högtalare behåller du livet ut om du är försiktig, och de skänker dig glädje varje gång du sätter på en låt.

En sanning med modifikation.
Vissa högtalartyper, t.ex. bandhögtalare, håller extremt länge då dom inte har en massa upphängningar som slits och andra material som UV ljus dödar.
Du har ju i princip ett tunt metallmembran som sitter i ett magnetfält (permanent magneter).
Så leta reda på ett par gamla Apogee

Andra typer, t.ex. elektrostater, är ju notoriska för att slita ut sina membran.
Dom mer eller mindre suger åt sig allt som kommer i närheten, insekter, damm, fukt m.m.
Så tillslut är det bara ett membranbyte som återstår.

Vanliga dynamiska element hamnar nånstans mitt emellan.
Upphängningarna slits såklart, och förr eller senare så har gummit i dom bryts ner.
Och har dom papp membran så kommer UV ljus till slut att göra konerna så spröda att nästa orgel-session blir en tragedi.

Delningsfilter är en annan sak som måste renoverats efter drygt 20 år eller så.
Kondensatorer slits ju, oavsett hur bra dom var från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En sanning med modifikation.
Vissa högtalartyper, t.ex. bandhögtalare, håller extremt länge då dom inte har en massa upphängningar som slits och andra material som UV ljus dödar.
Du har ju i princip ett tunt metallmembran som sitter i ett magnetfält (permanent magneter).
Så leta reda på ett par gamla Apogee

Andra typer, t.ex. elektrostater, är ju notoriska för att slita ut sina membran.
Dom mer eller mindre suger åt sig allt som kommer i närheten, insekter, damm, fukt m.m.
Så tillslut är det bara ett membranbyte som återstår.

Vanliga dynamiska element hamnar nånstans mitt emellan.
Upphängningarna slits såklart, och förr eller senare så har gummit i dom bryts ner.
Och har dom papp membran så kommer UV ljus till slut att göra konerna så spröda att nästa orgel-session blir en tragedi.

Delningsfilter är en annan sak som måste renoverats efter drygt 20 år eller så.
Kondensatorer slits ju, oavsett hur bra dom var från början.

Där ser man. Men jag undrar om inte kostnaderna blir mindre än för en bil ändå.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Där ser man. Men jag undrar om inte kostnaderna blir mindre än för en bil ändå.

Hifi och fina bilar är nog ungefär likställda vad gäller kapitalförstöring.
Det som slår allt dock är ju ett datorintresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hifi och fina bilar är nog ungefär likställda vad gäller kapitalförstöring.
Det som slår allt dock är ju ett datorintresse

Jo det är sant. Sämsta intresset någonsin ur kostnadssynpunkt. Förutom knarkande då kanske.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Lika kul att läsa varje gång sådana här trådar. Jag tror inte du skulle kunna höra skillnad på en 128kbps MP3 fil mot en FLAC fil i ett blindtest samt en påkostad USB DAC mot ett moderkorts DAC. De flesta tror så hårt på sitt egen uppfattning och underskattar grovt placebo effekten. Detta är något jag själv har lärt mig efter att ha spenderat alldeless för mycket på ljud =). Trodde stenhårt på att jag lätt hörde skillnad på en 320kbps MP3 fil och en FLAC fil men så fort jag gjorde ett blindtest så hade jag inte den minsta aning om vilken version av filen som spelades upp.

Så känns vettigast att lägga pengar på akustig och sedan högtalare/förstärkare och skita i DACen om man har en ok som inte är uppenbart brusig elr liknande. Sen källan på ljudet så duger 128kbps MP3 sålänge det inte är en transcodad fil. Så gratis spotify är inga problem.
Sen kan man ju ofc lägga det där lilla extra på en DAC om man nu har pengarna men då skulle jag hellre lagt dem på något av det andra också.

Har man bra förutsättningar, dvs bra högtalare, rumsakustik/korrigering, etc, så kan man utan problem höra de förbättringar en hyfsad USB DAC ger gentemot moderkortet. Och det är inte pga mindre brus eller liknande, utan hela ljudbilden "lyfts upp" och blir klarare och mer dynamisk. Sedan har ju DACs i högsta grad diminishing returns, så priset för en dyr DAC ger inte så stora förbättringar som dom kostar (detsamma gäller iofs det mesta inom ljud).

Skillnaden mellan 320kbit MP3 och flac är svårare, men 128kbit låter ju mindre bra (ojämn bas, skrikig diskant, m.m.).

Som alltid handlar det om balans, i mitt fall har jag lagd ned ca 15000 så 1800 känns lagomt för en DAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusHH:

Har man bra förutsättningar, dvs bra högtalare, rumsakustik/korrigering, etc, så kan man utan problem höra de förbättringar en hyfsad USB DAC ger gentemot moderkortet. Och det är inte pga mindre brus eller liknande, utan hela ljudbilden "lyfts upp" och blir klarare och mer dynamisk. Sedan har ju DACs i högsta grad diminishing returns, så priset för en dyr DAC ger inte så stora förbättringar som dom kostar (detsamma gäller iofs det mesta inom ljud).

Skillnaden mellan 320kbit MP3 och flac är svårare, men 128kbit låter ju mindre bra (ojämn bas, skrikig diskant, m.m.).

Som alltid handlar det om balans, i mitt fall har jag lagd ned ca 15000 så 1800 känns lagomt för en DAC.

Först vill jag bara säga att jag tycker dina prioriteringar är bra! DACen är väl den enda saken som kan diskuteras för ibland luras man av den högre volymen man kan få vid A/B-lyssning. Det behövs så lite för att hjärnan ska tycka att "det här låter ju bättre" fast det i själva verket bara låter liiiite högre. Men visst gör bra DACar skillnad. Bättre kanalseparering, signal till brusförhållande (där är dom flesta DACar idag så bra så det spelar mindre roll) osv.

Problemen som moderkortslösningarna har är att realtekkretsarna i grunden är väldigt dugliga men sen så fuckar moderkortstillverkarna till det med hur dom implementerar det genom att snåla på prylarna runt om. Jag kan inga detaljer kring detta dock. Bara något jag läst som förklaring till varför specen är bra men ljudet mäh.

Sen underskattar folk som vanligt akustiken så jag uppskattar att du har tipsat om basfällor! Visst fixar tavlor och framförallt bokhyllor många problem men sällan basrelaterade sådana. Tyvärr är det ju inte snyggt med akustikbehandling så det är få som ens tänker tanken.

Du har inga mätningar före och efter basfällorna monteras? Svårt att mäta sånt där dock då det nog kan göra stor skillnad i delar av rummet men inte andra. Bas är lite lustigt på det sättet.

Så summa summarum: Skoj med någon som tänker till lite!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Vad säger TS om ett annat paket?
Själv funderat på byta ett tag, ekonomin är la inte så bra nu så men planerna finns där

DAC/Förstärkare (USB till datorn)
https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/nad-d30...
Alt https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereofors...

+ Passiva högtalare som https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...
Alt https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/stativ/21322...

Sen kan man väll gå mer extremt med renare förstärkare som
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-a-s501-silver-stereofo...
+ https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...
Fast kostnaden är ju också lite högre då, samt större förstärkare även om den nog spöar skiten ur dessa små rackarna.

Viktigt med SUB utgång.
Föredrar passiva över aktiva personligen då man har mer valmöjligheter i framtiden att byta ut delar osv.