Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dåtidens superdatorer. Vad kostar de idag?

Permalänk
Avstängd

Dåtidens superdatorer. Vad kostar de idag?

Jag vet inte riktigt vilket forum jag skulle lägga denna, men när jag var tonåring fick vi besöka KTH och Strindberg. Man fick testa VR(extremt basic ofc) och div spel även om det inte var det den var till för.

Jag undrar om vi kan ha en tråd för gamla superdatorer, vad de skulle kosta att köpa likvärdiga idag.

http://www.dn.se/arkiv/ekonomi/fyrkantige-strindberg-snabbast...

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar det hela rätt så har ett modernt grafikkort minst 10ggr mer beräkningskraft än den datorn:

"Maximal beräkningshastighet: 14,7 miljarder flyttalsoperationer/sekund"

GeForce GTX 1080 Ti antal GFLOPS (miljarder flyttalsoperationer/sekund)

Single precision(Boost): 10609 (11340)
Double precision(Boost): 332 (354)
Half precision(Boost): 166 (177)

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_10_series

Permalänk
Hedersmedlem

Det artikeln tar upp är väl FLOPS. Strindberg klarade 14GFLOPS, alltså 14 miljarder flyttalsoperationer per sekund.
Ja vad är det då? Ett mått på beräkningskapacitet. Det här kan mätas olika och hårdvara är olika anpassade för att vara extra bra på att beräkna olika typer av uppgifter.
Processorerna i våra persondatorer nu för tiden har exempelvis olika avdelningar i processorn som sköter olika grejer men extremt effektivt. En liten del för kryptering, en liten del för 2.264avkodning och så vidare. Det kallas att det finns hårdvarustöd för dessa arbeten.
- "Jaha varför är det relevant då?"
Jo för att det är lite svårt att jämföra olika specialhårdvara med varandra. En processor kan inte ersätta ett grafikkort. Eller iaf inte nå vidare effektivt. På samma sätt finns det kanske ingen direkt motsvarighet till "fyrkantige strindberg" då denna faktiskt kan vara långt mycket mer effektiv på sitt jobb än den hårdvaran vi nu ska jämföra med. Det finns alltså mängder med olika arkitekturer som gör processorerna olika bra på specifika saker. Tittar vi på processorerna i hemdatorer så är de inge vidare effektiva faktiskt utan snarare ganska OK på jättemånga saker. Jämför vi med exempelvis avkodningsprocessorn som sitter i TVn bara har bråkdelen av samma beräkningskraft men är ändå bättre än en desktopprocessor på att avkoda videoströmmar. Fast så kan den inget annat heller.

Till det roliga nu då. På raspberrys hemsida finns det lite information om vad grafikkretsen klarar och där listas värdet 24 GFLOPs. Alltså nära nog dubbla mot fyrkantige strindberg.
https://www.raspberrypi.org/help/faqs/
(hittas under rubriken: D. PERFORMANCE AND COST CONSIDERATIONS 1. HOW POWERFUL IS IT?)

Men måttet ska alltså tas med en nypa salt för gflops är ett ganska intetsägande mått i många fall här. Men det kan kanske ge en uppfattning om hur utvecklingen rört sig ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled