Problem med frame drops/stutter/lagg, även fast jag har hög fps. (Ersättning finnes om någon vill ta sig tid och hjälpa mig)

Permalänk
Medlem

Problem med frame drops/stutter/lagg, även fast jag har hög fps. (Ersättning finnes om någon vill ta sig tid och hjälpa mig)

Hejsan sweclockers!

Senast jag använde mig av erat fantastiska forum var 2006. Nu är man några år äldre, men tydligen har man inte blivit visare...

Jag har ett problem som vägrar försvinna. Även fast jag har bytat ut delar av datorn, så är det samma problem som dyker upp. Låt mig förklara. Vad jag än gör, så känns det inte som jag har 144hz och hög fps(ligger runt 300 i cs go). När jag rör musen, så känns det väldigt hackigt(exempelvis när jag köper vapen och rör runt musen i menyn, så hackar musen till hela tiden och musen känns väldigt random att styra). Spelen jag spelar är CS GO och nu även Overwatch. Jag är uppväxt med counter-strike, och jag vet hur "känslan" ska vara när spelet flyter. Min uppfattning är att cs go i princip är i slow mode eller liknande. När jag sprayar så är där inget flyt i sprayen. Det känns nästan som att spelet går för sakta. När jag skjuter med pistol så hoppar den över skott, och det känns som responstiden är alldeles för hög.

2013-09-27 så köpte jag följade dator:
Moderkort: ASUS Z87M-PLUS mATX
Hårddisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Hårddisk: 2TB WD Green
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU-kylare: Corsair Hydro H60 (v2)
Grafikkort: Asus Radeon HD7970 3072MB DirectCUII MATRIX
Chassi: Fractal Design Define Mini Svart
PSU: Corsair CX 750M 80+ Bronze Modulär
Skärm: BenQ xl2411z(144hz 1ms)

Efter att jag inte fått cs att flyta som jag ville, så började jag efter något år byta ut lite delar. Har tyvärr inte tillgång till en annan PC så kan inte testa olika delar i olika system tyvärr.

Så jag började med att byta ut moderkortet, vilket inte gav något resultat. Jag gick då vidare, och tänkte att det var något fel på PSU. Inget fel där heller. Jag testade andra ram-minnen, men det gav inga resultat heller. Nu har jag hittat felet, det måste vara grafikkortet. Så jag bytte ut grafikkortet, men det gjorde ingen som helst skillnad heller. Jag har även testat att byta ut CPU-kylaren till H80i, men inte det heller hjälpte. Samma problem. Samma hackiga känsla.

Så nu har jag i princip bytat ut alla delar, men har fortfarande samma problem. Datorn känns slö. Det känns som responstiden är alldeles för hög. Men, IBLAND, väldigt få enstaka gånger, så har CS fungerat bra, utan jag ändrat några inställningar... Så nu till datorn jag har just nu...

Moderkort: GIGABYTE-H97M-D3H (Uppdaterad)
Hårddisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB + Samsung SSD EVO 850 250GB (Uppdaterad)
Hårddisk: 2TB WD Green
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP (Samma minnen, fast jag testat olika av samma sort)
CPU-kylare: Corsair Hydro H80i (Uppdaterad)
Grafikkort: Asus Strix - GTX970 (Uppdaterad)
Chassi: Fractal Design Define Mini Svart
PSU: be quiet! KRAFT 600W (Uppdaterad)
Skärm: BenQ xl2430T(144hz 1ms) (Uppdaterad)

Det står helt still just nu. Jag kommer inte längre i mitt eget sökande.
Jag har testat olika inställningar i bios, stängt av olika services i Windows, tweakat och haft mig, men inget hjälper. Så därför ber jag ödmjukaste om hjälp, och jag står gärna för ersättning om någon person vill hjälpa mig att hitta felet. Genom skype, telefon, komma hem till mig(Malmö), eller vad som passar just dig bäst.

Är där någon här inne, som har tid, eller skulle vilja tjäna en slant, så skriv. Jag är desperat och jag vet inte längre vad jag ska göra faktiskt.

Här är ett program som mäter latency. Min latency går väldigt upp och ner, och ibland ligger den stabilt nere på runt 10us, men så fort jag rör musen i någon rörelse så sticker den upp på 1000us direkt.

Bild till latency checker: http://i.imgur.com/Z39RWAG.jpg

Är det någon information som saknas, eller som ni vill att jag ska tillföra i tråden, så säg till så ska jag göra vad jag kan. Jag håller tummarna att någon här inne känner att detta är en utmaning.

Med vänlig hälsningar,
baddaren

Permalänk
Medlem

Hur ser processoranvändningen ut? Ingen felkorrigering som tuggar resurser?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

har du windows på ssd 840? och sedan steam+csgo på ssd 850?
nyaste fw på ssd 840 antar jag? du kan se firmware mha crystaldiskinfo,aida64,magician
· 840 EVO Firmware ISO EXT0DB6Q

Annars energisparfunktioner avstängda i bios + windows?
kör igång hwmonitor, medans du kör t.ex unigine valley för o kolla temps och usage.
och för att utesluta temp-trottling.
Vet en polares gtx970 hade fläkt som gick på tomgång jämt och hans gpu gick väldigt varm varmast på gpu vram, som visades i hwmon.

Visa signatur

Alienware Aurora