Ang Ryzen's spelprestanda (matchar 7700K idag, presterar bättre i morgondagen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Gott att något annan hann före mig! Har inte hört något annat än att 7700K är odödlig i spel.. speciellt när man överklockar... Men att Ryzen tjänar extremt på ökad frekvens och med snabbare RAM räknas tydligen inte Lägger till bilderna från testet här i större storlek.

Ryzen vinner stort! I bara 2 av 6 spel här så får 7700K 1-3fps bättre snitt fps men ligger brutalt efter i 1% och .1% fps

EDIT Överklockat så vinner Ryzen stort. 4 av 6 test i snitt-fps samt alla spelen med betydligt bättre 1%/.1% fps:

Dessa värden tål att omformuleras. Räknar man ut det geometriska medelvärdet för de 0,1 % lägsta fps:en från man en spännande tabell:

CPU

Mass Effect

Watch Dogs

GTA V

Crysis 3

Battlefield 1

Mafia 3

|

Geometriskt medelvärde

Procent

7700K @ 5.0 3200MHz-CL14

55,4

58,1

54,7

59,4

105,8

45,1

|

60,68

100,0%

1700X @ 4.0 3600MHz-CL16

69,8

49,1

83,9

93,6

110,2

45,1

|

71,51

117,9%

1700X @ 4.0 3200MHz-CL14

63,4

47,4

85,8

89,7

106,2

44,1

|

69,04

113,8%

1700X @ 4.0 2666MHz-CL14

56,1

44,7

76,3

88,8

102,7

43,1

|

64,97

107,1%

1700X @ 4.0 2133MHz-CL13

49,9

34,1

70,1

86,6

90,5

38,1

|

57,36

94,5%

Slutsats:

En överklockad Ryzen 1700X @ 4.0 GHz

är 18 % snabbare än

en överklockad Intel Core i7-7700K @ 5.0 GHz

Wow!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA&t=334s

Är det någon som har hittat mer tester som denna ? Är tveksam på trovärdigheten nämligen, därför jag undrar ifall det finns fler tester som testar CPUn med olika hastigheter på minnena. En till sak jag undrar över är ifall GTX 1070 blir flaskhalsen i detta test, vilket är det han kör med. Är även intresserad utav liknande tester fast i högre upplösning, 2K och 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excizt:

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA&t=334s

Är det någon som har hittat mer tester som denna ? Är tveksam på trovärdigheten nämligen, därför jag undrar ifall det finns fler tester som testar CPUn med olika hastigheter på minnena. En till sak jag undrar över är ifall GTX 1070 blir flaskhalsen i detta test, vilket är det han kör med. Är även intresserad utav liknande tester fast i högre upplösning, 2K och 4K.

Ska du ha ännu högre upplösning så blir ju grafikkortet ännu mer flaskhals

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

@excizt
Skrev detta innan till ett par polare i Discord

Citat:

Tydligen är det som så att bussen internt i amds nya cpuer är låst till 2:1 ratio av ram. så timings på minnet spelar inte så stor roll för amds prestanda(vilket först indikerades). Utan det är bara själva frekvensen på minnet som spelar störst roll för spel prestandan.

Med andra ord om man bygger en AMD ryzen burk för spel så är det snabba minnen som gäller. typ upp mot 4266Mhz minnen eller så(om det hade varit möjligt, idag är det inte det).

Med standard minne för DDR4 på 2133Mhz så lär man ha en buss på 4.2GT/s (vilket är lite i lägsta laget, gamla X58 har mellan 4.8GT/s - 6.4GT/s, 7700K har ännu högre )

Men stoppar man i t.ex 4266Mhz ram så får man en buss på 8.4GT/s vilket bör ge en rejäl prestanda skjuts.

Nu är klockan snart tre på natten och jag har med stor sannolikhet schabblat till något när jag skrev. Börjar bli osäker på om det var 1:2 ratio av ram eller tvärtom. Infinityfabric är iaf låst till en ratio det vet jag klart!

Så snabbare minne är som att clocka hypertransport bussen på gamla Phenom II. det gav en hel del prestanda vill jag minnas.

även ett moderkort till ryzen som har extern clock gen är väldigt bra. Då kan man klocka minnet högre och på så vis få ännu mer prestanda.

ber om ursäkt i förväg om något är fel, är som sagt rätt trött nu

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ska du ha ännu högre upplösning så blir ju grafikkortet ännu mer flaskhals

Stämmer bra, har inget emot tester med bättre GFX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon med Ryzen som har lust att köra API testet i 3Dmark?
#16741585

Permalänk
Medlem
Skrivet av excizt:

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA&t=334s

Är det någon som har hittat mer tester som denna ? Är tveksam på trovärdigheten nämligen, därför jag undrar ifall det finns fler tester som testar CPUn med olika hastigheter på minnena. En till sak jag undrar över är ifall GTX 1070 blir flaskhalsen i detta test, vilket är det han kör med. Är även intresserad utav liknande tester fast i högre upplösning, 2K och 4K.

Styrkan med det testet, https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA är

1) Testaren är inte anonym, han visar också sitt ansikte
2) Han beskriver hur han gjort testet
3) Det är en "etablerad" Youtube-kanal med hårdvarutester åtminstone senaste året; https://www.youtube.com/user/MindBlank86/videos Tidigare var det mest walkthroughs.

Sämre källor finns.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Styrkan med det testet, https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA är

1) Testaren är inte anonym, han visar också sitt ansikte
2) Han beskriver hur han gjort testet
3) Det är en "etablerad" Youtube-kanal med hårdvarutester åtminstone senaste året; https://www.youtube.com/user/MindBlank86/videos Tidigare var det mest walkthroughs.

Sämre källor finns.

Absolut, verkar helt solid men det är första klippet jag sett med honom därför jag är osäker. Sa bara att jag var lite tveksam och ville kolla om det fanns andra som fått liknande resultat. Gör så även med Sweclockers tester, kollar sällan en recension på en produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excizt:

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA&t=334s

En till sak jag undrar över är ifall GTX 1070 blir flaskhalsen i detta test

Han har ställt grafikinställningarna så att det ska ta mest på CPU, vilket man också ser i dom stora variationer som finns i min-fps (1%/.1%) värdena till Ryzens stora fördel som visar betydligt starkare CPU siffror. Hade grafikkortet flaskat totalt så hade alla CPU'er fått samma värden utan några större marginaler. Ryzen vinner i snitt-fps samt vinner stort i min-fps.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Han har ställt grafikinställningarna så att det ska ta mest på CPU, vilket man också ser i dom stora variationer som finns i min-fps (1%/.1%) värdena till Ryzens stora fördel som visar betydligt starkare CPU siffror. Hade grafikkortet flaskat totalt så hade alla CPU'er fått samma värden utan några större marginaler. Ryzen vinner i snitt-fps och vinner stort i min-fps.

Intressant! Tack för upplysningen, tänkte jag ej på alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Någon med Ryzen som har lust att köra API testet i 3Dmark?
#16741585

Mycket bra fråga. Lyssna ni som kan?
Vad man sett hittills så verkar det inte gå sådär vidare i flertrådade API:er.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av excizt:

Absolut, verkar helt solid men det är första klippet jag sett med honom därför jag är osäker. Sa bara att jag var lite tveksam och ville kolla om det fanns andra som fått liknande resultat. Gör så även med Sweclockers tester, kollar sällan en recension på en produkt.

Du sa bokstavligen "tveksam till trovärdigheten", som poängterades finns det väldigt många sämre källor. Har du någon koll på /r/amd så vet du att det är många som sysslar med gaming benchmarks med olika minneshastigheter för tillfället, en person skrev bokstavligen detta:

"Close to 20 games and a couple work load apps. So far I am having mixed results.
GTA, RotTR, Overwatch, WoW, and 7zip saw a decent improvement (up to 20% in some games.)
Witcher 3, CS GO, and Blender didn't see much at all.
I'm hoping to be done by Tuesday or Wednesday but I am benchmarking a ton of games and it's taking a long time.
This was going from 2133-3200mhz.
Even with the games that didn't gain all that much, there was still a slight gain. So memory for sure makes a difference so crank those speeds up everyone."

Han kommer släppa benchmarks alldeles strax.

Visa signatur

EDM/Hardstyle fanatic. Competitive Gamer.

https://youtu.be/j9YRPrwfv9I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bragosso:

Du sa bokstavligen "tveksam till trovärdigheten", som poängterades finns det väldigt många sämre källor. Har du någon koll på /r/amd så vet du att det är många som sysslar med gaming benchmarks med olika minneshastigheter för tillfället, en person skrev bokstavligen detta:

"Close to 20 games and a couple work load apps. So far I am having mixed results.
GTA, RotTR, Overwatch, WoW, and 7zip saw a decent improvement (up to 20% in some games.)
Witcher 3, CS GO, and Blender didn't see much at all.
I'm hoping to be done by Tuesday or Wednesday but I am benchmarking a ton of games and it's taking a long time.
This was going from 2133-3200mhz.
Even with the games that didn't gain all that much, there was still a slight gain. So memory for sure makes a difference so crank those speeds up everyone."

Han kommer släppa benchmarks alldeles strax.

Vi har redan test där snabbare minne gör skillnad, kolla bara på DF.
Måste faktiskt säga att den här tråden är lite lik r/amd. Folk gillar inte att Ryzen presterade under deras förväntningar i spel å försöker hitta situationer i spel där Ryzen hänger med eller spöar intel, Oftast pga gpu flaskning eller med snabbare minnen. För mig är det helt enkelt cherry picking, om Ryzen hade varit lika bra som intel i spel så hade ju det återspeglats i alla dessa cpu reviews vi har sett, spec där det utfördes med låg upplösning.

Shiat, hoppas inte att de som skriver skit på r/amd är de som e verksamma här oxå, för då blir man lite mörkrädd

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hjälpsam

@DST:
Tycker själv att tonen blivit lite hård, håller med dig, klart att man skall har rätt att ifrågasätta redovisade fakta.
Klarar inte fakta av detta är de inte mycket att ha.

Vi som är nöjda får se att inte provoceras av retsamma onliners från forumtroll, anmäl inlägget, men låt inte sådant reta upp er håll er lugna, vi måste klara av sakliga argument från de seriösa medlemmar, som inte är fullt lika begeistrade som vi är.

jag har hela tiden sagt att Ryzen inte behöver slå Intel i flertrådat, det räcker om den kommer tillräckligt nära och det har den gjort, jag är redan skitnöjd.
R1600 kommer att stå mot i5 7600k i pris, då bör borde valet falla på Ryzen för fler här på Sweclockers.

Tycket att dock det är lite märkligt att hävda att Ryzen inte kommer att se några prestandaförbättringar under närmaste tiden, självklart vi få se det på en helt ny arkitektur.
Det kommer inte bli en stor jättpatch, det kommer lite filande här, lite filande där, några procent per åtgärd som bygger på, hur långt det räcker vet jag inte, men jag är som sagt redan nöjd.

Det har varit och är i viss mån strul med UEFI, vilket gjort att testsaiterna inte kunnat gå så högt de velat med minnena, jag ser ingen konspiration där, bara ett nödvändigt ont.
Detta kommer till viss del ha åtgärdats inför släppet av R5, vi kommer att se något bättre värden då, får se hur långt det räcker.

  • Patchar på gång i många spel och nyttoprogram.

  • Bättre UEFI.

  • Högre klockning på minnen.

  • Patchar på gång i Windows, bland annat på dess strömsparfunktioner.

  • Optimeringar får Ryzen i många bibliotek.

  • Optimeringar av kompilatorer

Som sagt lite här och lite där.
http://32ipi028l5q82yhj72224m8j.wpengine.netdna-cdn.com/wp-co...
Har inte orkat läsa varenda slide, känns också värdelöst utan muntlig presentation till, men det visar att mycket är på gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MarkSix:

Någon med Ryzen som har lust att köra API testet i 3Dmark?
#16741585

Har skrivit ett skript som laddat ner alla resultat för detta test som lags upp de senaste dagarna. Har strax över 2000 resultat. Här är en visualisering av DX11 multithread (här finns faktiskt lite skillnader mellan CPU-modeller), DX12 och Vulkan (de två senare är i princip helt dikterade av GPU).

De GPUer jag med i bilderna nedan är GTX1070 och GTX1080, skiljer faktiskt inte speciellt mycket i resultat mellan dessa. Detta är trots allt en VÄLDIGT syntetiskt benchmark.

Dold text

Har ändå fått lite intressant statistik från detta. E-serien köps uppenbarligen av folk med mer pengar än vett, finns långt fler som postat resultat med i7-6950X jämfört med i7-6900K (är väldigt få resultat med 6900K och 6800K). Går också 5,6 st i7-6700K/i7-7700K på varje i5-6600K/7600K...

Rätt många Ryzen resultat postade under den period jag laddat hem, totalt 222 st.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

Någon med Ryzen som har lust att köra API testet i 3Dmark?
#16741585

Nja, skulle gärna kört en runda om det inte kostat att köpa.
För mig är inte 3DMark värt pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har skrivit ett skript som laddat ner alla resultat för detta test som lags upp de senaste dagarna. Har strax över 2000 resultat. Här är en visualisering av DX11 multithread (här finns faktiskt lite skillnader mellan CPU-modeller), DX12 och Vulkan (de två senare är i princip helt dikterade av GPU).

De GPUer jag med i bilderna nedan är GTX1070 och GTX1080, skiljer faktiskt inte speciellt mycket i resultat mellan dessa. Detta är trots allt en VÄLDIGT syntetiskt benchmark.

Har ändå fått lite intressant statistik från detta. E-serien köps uppenbarligen av folk med mer pengar än vett, finns långt fler som postat resultat med i7-6950X jämfört med i7-6900K (är väldigt få resultat med 6900K och 6800K). Går också 5,6 st i7-6700K/i7-7700K på varje i5-6600K/7600K...

Rätt många Ryzen resultat postade under den period jag laddat hem, totalt 222 st.

Tack det var intressant att se men som du säger så är det ett syntetiskt benchmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Vi har redan test där snabbare minne gör skillnad, kolla bara på DF.
Måste faktiskt säga att den här tråden är lite lik r/amd. Folk gillar inte att Ryzen presterade under deras förväntningar i spel å försöker hitta situationer i spel där Ryzen hänger med eller spöar intel, Oftast pga gpu flaskning eller med snabbare minnen. För mig är det helt enkelt cherry picking, om Ryzen hade varit lika bra som intel i spel så hade ju det återspeglats i alla dessa cpu reviews vi har sett, spec där det utfördes med låg upplösning.

Shiat, hoppas inte att de som skriver skit på r/amd är de som e verksamma här oxå, för då blir man lite mörkrädd

Har inget konto på reddit och har inga planer på att skaffa heller. Till saken:

Jag gillar inte när man utför ett test för att undanhålla eller försvårar för en av produkterna vilket är tydligt att så är fallet nu i många test. Ryzen är inte ens en månad gammal och folk ska rista i sten att "så är det". Snacka om en dumdristig syn. Varför har jag förklarat i flera inlägg.

På vilket sätt är ComputerBase cherry picking när dom kör allt i specificerade hastigheter? Då skylls det kanske istället på att dom kanske får "för bra" resultat för att ni ser sämre värden på andra ställen. Det är andra resultat som borde ifrågasättas då dom använder samma spel många gånger som erkänt behöver patchas för att fungera bättre på Ryzen med trådhanteringen samt att man verkar medvetet välja DX12 läge i många titlar där Ryzen återigen tar stört smäll för att trådhanteringen inte fungerar som den ska. Också med lite av samma motivation som du själv har, att "om Ryzen hade varit lika bra som intel i spel så hade ju det återspeglats i alla dessa cpu reviews" vilket man då i detta test ser att Ryzen har kapacitet till.

Vissa saker är uppenbart men tvingar ingen att förstå. Man får läsa och tro på vad man vill. Förväntar mig dock bevis och/eller en vettig teknisk argumentation om något ska ifrågasättas. Jag postade fullt genuina test och skrev anledningen till det när jag gjorde tråden, och ändå gjorde folk entré och började käfta där det knappast var något förvånande att samtliga satt med Intel-system också.

Rätt ska vara rätt, och en processor är en av få saker i världen som är perfektion av konsekvent på kapacitet, så återigen, mjukvara och sättet man testar på. Vi ser i testet att Ryzen matchar 7700K nu och i två andra test utpresterar 7700K även när bägge är överklockade.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har skrivit ett skript som laddat ner alla resultat för detta test som lags upp de senaste dagarna. Har strax över 2000 resultat. Här är en visualisering av DX11 multithread (här finns faktiskt lite skillnader mellan CPU-modeller), DX12 och Vulkan (de två senare är i princip helt dikterade av GPU).

De GPUer jag med i bilderna nedan är GTX1070 och GTX1080, skiljer faktiskt inte speciellt mycket i resultat mellan dessa. Detta är trots allt en VÄLDIGT syntetiskt benchmark.

Har ändå fått lite intressant statistik från detta. E-serien köps uppenbarligen av folk med mer pengar än vett, finns långt fler som postat resultat med i7-6950X jämfört med i7-6900K (är väldigt få resultat med 6900K och 6800K). Går också 5,6 st i7-6700K/i7-7700K på varje i5-6600K/7600K...

Rätt många Ryzen resultat postade under den period jag laddat hem, totalt 222 st.

Ska man prata om "vett" när det gäller spel bör man inte ens, som du själv gör ofta, nämna 7700K då exempelvis 7600K är betydligt mer prisvärd.

Säger som jag brukar göra, det har gått troll i hela Intel vs AMD diskussionen och alla ser nog tydligt vilka namn det är som poppar upp i dessa typer av trådar hela tiden och försvarar/talar för endera sida på ett systematiskt vis.

Det börjar bli oerhört tröttsamt.

Edit: Fint jobb du lagt ner gällande statistiken dock.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har skrivit ett skript som laddat ner alla resultat för detta test som lags upp de senaste dagarna. Har strax över 2000 resultat. Här är en visualisering av DX11 multithread (här finns faktiskt lite skillnader mellan CPU-modeller), DX12 och Vulkan (de två senare är i princip helt dikterade av GPU).

De GPUer jag med i bilderna nedan är GTX1070 och GTX1080, skiljer faktiskt inte speciellt mycket i resultat mellan dessa. Detta är trots allt en VÄLDIGT syntetiskt benchmark.

Har ändå fått lite intressant statistik från detta. E-serien köps uppenbarligen av folk med mer pengar än vett, finns långt fler som postat resultat med i7-6950X jämfört med i7-6900K (är väldigt få resultat med 6900K och 6800K). Går också 5,6 st i7-6700K/i7-7700K på varje i5-6600K/7600K...

Rätt många Ryzen resultat postade under den period jag laddat hem, totalt 222 st.

Sjukt snyggt!!!

(Kanske bara borde haft samma intervall på x-axeln på alla)

Kan du länka till någon typisk källa för skriptet? Vet inte var dessa värden existerar annars. Är de uträknade eller ligger de i klartext?

Vågar man sedan också fråga hur värden kommit in i R? Manuellt?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ska man prata om "vett" när det gäller spel bör man inte ens, som du själv gör ofta, nämna 7700K då exempelvis 7600K är betydligt mer prisvärd.

Säger som jag brukar göra, det har gått troll i hela Intel vs AMD diskussionen och alla ser nog tydligt vilka namn det är som poppar upp i dessa typer av trådar hela tiden och försvarar/talar för endera sida på ett systematiskt vis.

Det börjar bli oerhört tröttsamt.

Edit: Fint jobb du lagt ner gällande statistiken dock.

Det är också samma personer som lider av klassiska konfirmationsbias där man vägrar acceptera att AMD faktiskt är prisvärda och därför börjar man automatiskt att jämföra 1800X mot 7700K samtidigt som man vägrar titta på 1700 eller 1400 som båda är betydligt billigare än 1800X. Finns ett par av dessa i denna tråd bland annat..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är också samma personer som lider av klassiska konfirmationsbias där man vägrar acceptera att AMD faktiskt är prisvärda och därför börjar man automatiskt att jämföra 1800X mot 7700K samtidigt som man vägrar titta på 1700 eller 1400 som båda är betydligt billigare än 1800X. Finns ett par av dessa i denna tråd bland annat..

Det jämförs ganska skevt överlag, ja.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är också samma personer som lider av klassiska konfirmationsbias där man vägrar acceptera att AMD faktiskt är prisvärda och därför börjar man automatiskt att jämföra 1800X mot 7700K samtidigt som man vägrar titta på 1700 eller 1400 som båda är betydligt billigare än 1800X. Finns ett par av dessa i denna tråd bland annat..

Konfirmeringsbias finns på "andra sidan" också. Det är därför du ser att en del personer länkar vissa test medan andra länkar andra test. Många av dom testen visar totalt olika resultat men det passar vad dom vill se och vad dom vill att andra ska se.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Konfirmeringsbias finns på "andra sidan" också. Det är därför du ser att en del personer länkar vissa test medan andra länkar andra test. Många av dom testen visar totalt olika resultat men det passar vad dom vill se och vad dom vill att andra ska se.

Självfallet finns det även där. Folk länkar ett antal test som visar att AMD har en fördel i absoluta scenarion som man replikerar vid 1% max av fallen och tar det som bevis att AMD slår Intel. Trots att 7700K presterar bättre överlag i 9/10 test. Däremot är de som vill påstå att Ryzen är värdelösa betydligt mer aktiva i nästan varenda tråd om AMD än de som vill försvara Ryzen. Iallafall i de trådar jag har läst.

Förstår inte hur folk inte kan acceptera att Ryzen är en riktigt hopp framåt för AMD eller att AMD inte riktigt rår på Intel ännu. Jag menar.. Intels budget är över 10 ggr så stor som AMDs och AMD var fem generationer bakom Intel. Nu är man mindre än två generationer bakom och har fortfarande en hel del kraft att kräma ur arkitekturen. Intel vinner majoriteten av sina fördelar pga. bättre klock och med en förfinad arkitektur så tror jag att Zen 2 kan bli en värdig konkurrent till Intels 8700K (om den nu heter så).

Målet med Ryzen var 40% högre IPC gentemot Excevator. I slutändan fick man 52% högre IPC. Alltså så slår man det utlovade siffrorna med 12% och samtidigt gällde det för AMD att komma så nära Intel som möjligt och det gör man ju.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ska man prata om "vett" när det gäller spel bör man inte ens, som du själv gör ofta, nämna 7700K då exempelvis 7600K är betydligt mer prisvärd.

Säger som jag brukar göra, det har gått troll i hela Intel vs AMD diskussionen och alla ser nog tydligt vilka namn det är som poppar upp i dessa typer av trådar hela tiden och försvarar/talar för endera sida på ett systematiskt vis.

Det börjar bli oerhört tröttsamt.

Edit: Fint jobb du lagt ner gällande statistiken dock.

Har skrivit det många nu: angrip mina argument i stället för att svinga det löjliga "fanboy" flaggan. Vad gör jag för fel i mina argument? För i dessa trådar har det nu kommit till en punkt att om man försöker påpeka något som anses "fel för det är inte vad jag TYCKER det borde vara" så krävs man (i alla fall jag) på länkar som backar upp mitt påstående.

Är verkligen 7600K mer prisvärd? 7700K är i genomsnitt den bästa spel-CPU du kan köpa, oavsett prislapp. Det måste ha ett värde. Vidare så är förbättringen i 99 % percentilen för lägsta FPS i de mest krävande spelen om man sitter på en rejäl GPU i flera fall större än skillnaden i pris.

Gör man sedan andra saker än spela, t.ex. programutveckling, rendering och andra saker där vissa moment skalar riktigt bra med CPU-trådar är också 7700K väsentligt snabbare än 7600K

Gällande i7-6950X. Det kan inte vara ett vettigt köp när motsvarande Xeon E5 kostar inom någon tusenlapp. Gör man med saker där en i7-6950X faktiskt är en bra CPU lär Xeon E5 som ger möjlighet utökning till två CPU-socklar, väsentligt mycket mer RAM (+ stöd för både RDIMM och ECC) samt stöd för DDIO som i praktiska fall kan näsan dubbla prestanda i riktigt I/O-intensiva fall.

Nu kan i.o.f.s. E-serien överklockas, det kan inte Xeon E5 på något enkelt sätt. Men det var också något jag såg i data jag laddade ner, de flesta kör faktiskt stock-clock. Undantaget var R7-1700, där var en klar majoritet av resultaten gjorda med överklockad CPU.

Skrivet av sAAb:

Sjukt snyggt!!!

(Kanske bara borde haft samma intervall på x-axeln på alla)

Kan du länka till någon typisk källa för skriptet? Vet inte var dessa värden existerar annars. Är de uträknade eller ligger de i klartext?

Vågar man sedan också fråga hur värden kommit in i R? Manuellt?

Källan för skriptet är "http://www.3dmark.com/aot/N" t.ex. http://www.3dmark.com/aot/199235. Jag använder wget för att ladda ner sidan, kör sedan ett gawk skript för att få formatet till CSV.

Läser sedan in CSV-filen i R som en tabell, d.v.s. med read.table(FILENAME, sep=','). Det jag extraherade ut för varje post var CPU-modell, GPU-modell, basfrekvens för CPU, turbofrekvens för CPU samt resultaten för DX11 ST/MT, DX12 och Vulkan.

Att lägga in manuellt fungerar för en post, blir det fler automatiserar jag alltid processen.

Angående Y-axeln: vad man vill se är ju formen och var peak:en ligger. Tycker det syns klart bättre om högsta stapeln har samma längd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har skrivit det många nu: angrip mina argument i stället för att svinga det löjliga "fanboy" flaggan. Vad gör jag för fel i mina argument? För i dessa trådar har det nu kommit till en punkt att om man försöker påpeka något som anses "fel för det är inte vad jag TYCKER det borde vara" så krävs man (i alla fall jag) på länkar som backar upp mitt påstående.

Är verkligen 7600K mer prisvärd? 7700K är i genomsnitt den bästa spel-CPU du kan köpa, oavsett prislapp. Det måste ha ett värde. Vidare så är förbättringen i 99 % percentilen för lägsta FPS i de mest krävande spelen om man sitter på en rejäl GPU i flera fall större än skillnaden i pris.

Gör man sedan andra saker än spela, t.ex. programutveckling, rendering och andra saker där vissa moment skalar riktigt bra med CPU-trådar är också 7700K väsentligt snabbare än 7600K

Gällande i7-6950X. Det kan inte vara ett vettigt köp när motsvarande Xeon E5 kostar inom någon tusenlapp. Gör man med saker där en i7-6950X faktiskt är en bra CPU lär Xeon E5 som ger möjlighet utökning till två CPU-socklar, väsentligt mycket mer RAM (+ stöd för både RDIMM och ECC) samt stöd för DDIO som i praktiska fall kan näsan dubbla prestanda i riktigt I/O-intensiva fall.

Nu kan i.o.f.s. E-serien överklockas, det kan inte Xeon E5 på något enkelt sätt. Men det var också något jag såg i data jag laddade ner, de flesta kör faktiskt stock-clock. Undantaget var R7-1700, där var en klar majoritet av resultaten gjorda med överklockad CPU.

Källan för skriptet är "http://www.3dmark.com/aot/N" t.ex. http://www.3dmark.com/aot/199235. Jag använder wget för att ladda ner sidan, kör sedan ett gawk skript för att få formatet till CSV.

Läser sedan in CSV-filen i R som en tabell, d.v.s. med read.table(FILENAME, sep=','). Det jag extraherade ut för varje post var CPU-modell, GPU-modell, basfrekvens för CPU, turbofrekvens för CPU samt resultaten för DX11 ST/MT, DX12 och Vulkan.

Att lägga in manuellt fungerar för en post, blir det fler automatiserar jag alltid processen.

Känner du dig träffad och tolkar det som "fanboyism" så säger det ju en hel del måste jag säga.

Sedan tycker jag nog att du är ganska svepande i din argumentationsteknik. Ena stunden när det gynnar dina åsikter så är det bara spel som gäller, medan plötsligt när exempelvis 7700K ställs mot 7600K så är det även viktigt med andra användningsområden (varav Ryzen plötsligt blir riktigt intressant men ändå utelämnas). Ett annat exempel är att när det passar så är det andra värden än bäst "bang for the buck" inom rimliga gränser som gäller för att sedan plötsligt skifta när det passar bättre med andra slutsatser.

Det har ju diskuteras spelprestanda i en överväldigande majoritet av inläggen i den här tråden, vilket självklart är rimligt med tanke på trådens titel, och kikar du i Sweclockers egna tester skiljer det väldigt lite mellan 7700K och 7600K. Dock har du helt rätt i att en dator används väldigt ofta i betydligt fler områden än bara spel och där är 7700K såklart ett bra val, precis som Ryzen 1700.

Gällande E-serien från Intel vinner man väldigt mycket prestanda på överklockning. Kör min 5960X idag på 4,4GHz på 1,2V (bra exemplar), och i många tester presterar den lika bra eller bättre än en 6950X. Köpte min begagnad så har inget större behov att försvara ett köp av en extremt dyr processor men har upplevt ett extremt lyft i tung multitasking samt redigering av olika slag i datorn jämfört med en 4790K som jag satt på tidigare. Så man behöver absolut inte sakna vett för äga ett system med en Intel E-processor.

Sedan är väl kanske skillnaden på våra åsikter att jag inte söker efter ett definitivt besked om vilken processor som är "bäst", då det är ett mer eller mindre omöjligt uppdrag med tanke på alla de olika användningsområden som människor nyttjar sin dator till.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

#16744176 Är det där prestanda i 1080p?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Känner du dig träffad och tolkar det som "fanboyism" så säger det ju en hel del måste jag säga.

Sedan tycker jag nog att du är ganska svepande i din argumentationsteknik. Ena stunden när det gynnar dina åsikter så är det bara spel som gäller, medan plötsligt när exempelvis 7700K ställs mot 7600K så är det även viktigt med andra användningsområden (varav Ryzen plötsligt blir riktigt intressant men ändå utelämnas). Ett annat exempel är att när det passar så är det andra värden än bäst "bang for the buck" inom rimliga gränser som gäller för att sedan plötsligt skifta när det passar bättre med andra slutsatser.

Det har ju diskuteras spelprestanda i en överväldigande majoritet av inläggen i den här tråden, vilket självklart är rimligt med tanke på trådens titel, och kikar du i Sweclockers egna tester skiljer det väldigt lite mellan 7700K och 7600K. Dock har du helt rätt i att en dator används väldigt ofta i betydligt fler områden än bara spel och där är 7700K såklart ett bra val, precis som Ryzen 1700.

Gällande E-serien från Intel vinner man väldigt mycket prestanda på överklockning. Kör min 5960X idag på 4,4GHz på 1,2V (bra exemplar), och i många tester presterar den lika bra eller bättre än en 6950X. Köpte min begagnad så har inget större behov att försvara ett köp av en extremt dyr processor men har upplevt ett extremt lyft i tung multitasking samt redigering av olika slag i datorn jämfört med en 4790K som jag satt på tidigare. Så man behöver absolut inte sakna vett för äga ett system med en Intel E-processor.

Sedan är väl kanske skillnaden på våra åsikter att jag inte söker efter ett definitivt besked om vilken processor som är "bäst", då det är ett mer eller mindre omöjligt uppdrag med tanke på alla de olika användningsområden som människor nyttjar sin dator till.

Har också tryckt på att Ryzen är ett väldigt bra val, för rätt typ av uppgifter. Ryzen är idag i de flesta fall absolut mer prisvärd än E-serien i de få fall man faktiskt har nytta av många kärnor på skrivbordet.

Där det skär sig är exakt var många kärnor är användbart. i7-7700K är speciell i att den modellen har högst prestanda per CPU-tråd av ALLA CPU-modeller som överhuvudtaget säljs idag. Sett över alla program som körs på skrivbordet är det väldigt få applikationer som ser någon relevant boost efter två kärnor. De flesta verkar också inse det, över 70 % av alla PC som säljs är bärbara där en klar majoritet av enheterna har två kärnor med HT.

Spel är det stora området där det finns en poäng med fler än två CPU-kärnor, flera moderna spel ser faktiskt en viss skalning ända till de tio kärnor som i7-6950X har. Dock är skalningen med kärnor allt annat än linjär så i praktiken blir åter igen i7-7700K toppvalet här då Skylake/Kaby Lake har högre IPC för heltal än någon annan CPU-design och den är högre klockad än någon annan x86-modell.

IPC * frekvens för skalära heltal är så pass hög i i7-7700K att det matchar r7-1700 i kompilering när man har så pass många filer att kompilera att problemet skalar perfekt med kärnor. Men långt ifrån alla moment vid programutveckling skalar perfekt med kärnor, faktum är att det är en försvinnande liten del. Precis som "final render" är en försvinnande liten del av den tid de som jobbar i Blender och liknande lägger ner.

Min åsikt (som är baserad på att jag har tillgång till alla möjliga typer av CPUer och har mätt tiden att utföra en lång rad moment för att hitta vad som är "bäst") är därför att högsta möjligt prestanda per CPU-kärna är den tveklöst viktigaste egenskapen för en desktop CPU.

Har försökt länka massor med fall som visar att det gäller inom en väldigt brett spektra av uppgifter. Fast blir lite svårt när 90 % av alla CPU-benchmarks (exklusive spel) skalar perfekt med CPU-kärnor och jobbar med skalära flyttal medan >90 % alla "vanliga" program skalar rätt mediokert och jobbar främst med skalära heltal. Än värre blir det då relativ IPC mellan CPU-modeller skiljer sig en hel del för skalära heltal (Skylake har ett klart högre värde här än både Broadwell och Zen och här är även Broadwell > Zen), men det är rätt jämnt för skalära flyttal (Skylake, Broadwell och Zen är garanterat inom 10 % här och Broadwell == Zen i detta fall).

För att ta ett konkret exempel, som också visar att "finns inget som inte skalar med CPU-kärnor där CPU-kraft spelar roll" inte stämmer. Sitter precis och skriver unit-tester för en modul (så kompilerar C++ något som är känt CPU-tungt). Att göra en inkrementell kompilering och köra alla tester är något som då utförs rätt frekvent (till skillnad från att kompilera om allt, det är något man bara gör frekvent på en byggserver och den har massor med kärnor). Tiden att göra detta är ~15 s, en väldigt irriterande tidsperiod då det inte är omedelbart men ändå allt för kort för att man ska kunna göra något annat.

I detta fall är en i7-7600U (15 W laptop CPU) faktiskt en sekund snabbare än dual Xeon E5 2690 (16 sandy bridge kärnor). Går man till i7-6770K (45 W laptop CPU med samma boost frekvens som i7-7600U) vinner man endast en sekund (är en del i processen som teoretiskt skalar till 6 CPU-trådar men t.ex. länkning är seriellt). Har ingen i7-7700K på jobbet, men detta är ännu ett exempel där det vore den snabbaste CPU pengar kan köpa idag. Det är helt enkelt i genomsnitt den bästa desktop CPU.

Och ber om ursäkt om du tog illa vid dig kring E-serien. Tänkte bara rikta mitt uttalande mot en anonym grupp som råkat posta sina resultat på 3Dmark servern. I den anonyma gruppen verkar inte överklockning vara något som lockar speciellt mycket, nästan alla resultat för 6900K/6950X har sin ursprungliga base-clock och en boost på 4,0 GHz (d.v.s. man verkar köra med Turbo Boost 3.0 påslaget, av någon anledning hade däremot nästan inget av teknikwebbplatserna TB3.0 påslaget för Broadwell-E när de jämförde mot Ryzen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har också tryckt på att Ryzen är ett väldigt bra val, för rätt typ av uppgifter. Ryzen är idag i de flesta fall absolut mer prisvärd än E-serien i de få fall man faktiskt har nytta av många kärnor på skrivbordet.

Där det skär sig är exakt var många kärnor är användbart. i7-7700K är speciell i att den modellen har högst prestanda per CPU-tråd av ALLA CPU-modeller som överhuvudtaget säljs idag. Sett över alla program som körs på skrivbordet är det väldigt få applikationer som ser någon relevant boost efter två kärnor. De flesta verkar också inse det, över 70 % av alla PC som säljs är bärbara där en klar majoritet av enheterna har två kärnor med HT.

Spel är det stora området där det finns en poäng med fler än två CPU-kärnor, flera moderna spel ser faktiskt en viss skalning ända till de tio kärnor som i7-6950X har. Dock är skalningen med kärnor allt annat än linjär så i praktiken blir åter igen i7-7700K toppvalet här då Skylake/Kaby Lake har högre IPC för heltal än någon annan CPU-design och den är högre klockad än någon annan x86-modell.

IPC * frekvens för skalära heltal är så pass hög i i7-7700K att det matchar r7-1700 i kompilering när man har så pass många filer att kompilera att problemet skalar perfekt med kärnor. Men långt ifrån alla moment vid programutveckling skalar perfekt med kärnor, faktum är att det är en försvinnande liten del. Precis som "final render" är en försvinnande liten del av den tid de som jobbar i Blender och liknande lägger ner.

Min åsikt (som är baserad på att jag har tillgång till alla möjliga typer av CPUer och har mätt tiden att utföra en lång rad moment för att hitta vad som är "bäst") är därför att högsta möjligt prestanda per CPU-kärna är den tveklöst viktigaste egenskapen för en desktop CPU.

Har försökt länka massor med fall som visar att det gäller inom en väldigt brett spektra av uppgifter. Fast blir lite svårt när 90 % av alla CPU-benchmarks (exklusive spel) skalar perfekt med CPU-kärnor och jobbar med skalära flyttal medan >90 % alla "vanliga" program skalar rätt mediokert och jobbar främst med skalära heltal. Än värre blir det då relativ IPC mellan CPU-modeller skiljer sig en hel del för skalära heltal (Skylake har ett klart högre värde här än både Broadwell och Zen och här är även Broadwell > Zen), men det är rätt jämnt för skalära flyttal (Skylake, Broadwell och Zen är garanterat inom 10 % här och Broadwell == Zen i detta fall).

För att ta ett konkret exempel, som också visar att "finns inget som inte skalar med CPU-kärnor där CPU-kraft spelar roll" inte stämmer. Sitter precis och skriver unit-tester för en modul (så kompilerar C++ något som är känt CPU-tungt). Att göra en inkrementell kompilering och köra alla tester är något som då utförs rätt frekvent (till skillnad från att kompilera om allt, det är något man bara gör frekvent på en byggserver och den har massor med kärnor). Tiden att göra detta är ~15 s, en väldigt irriterande tidsperiod då det inte är omedelbart men ändå allt för kort för att man ska kunna göra något annat.

I detta fall är en i7-7600U (15 W laptop CPU) faktiskt en sekund snabbare än dual Xeon E5 2690 (16 sandy bridge kärnor). Går man till i7-6770K (45 W laptop CPU med samma boost frekvens som i7-7600U) vinner man endast en sekund (är en del i processen som teoretiskt skalar till 6 CPU-trådar men t.ex. länkning är seriellt). Har ingen i7-7700K på jobbet, men detta är ännu ett exempel där det vore den snabbaste CPU pengar kan köpa idag. Det är helt enkelt i genomsnitt den bästa desktop CPU.

Och ber om ursäkt om du tog illa vid dig kring E-serien. Tänkte bara rikta mitt uttalande mot en anonym grupp som råkat posta sina resultat på 3Dmark servern. I den anonyma gruppen verkar inte överklockning vara något som lockar speciellt mycket, nästan alla resultat för 6900K/6950X har sin ursprungliga base-clock och en boost på 4,0 GHz (d.v.s. man verkar köra med Turbo Boost 3.0 påslaget, av någon anledning hade däremot nästan inget av teknikwebbplatserna TB3.0 påslaget för Broadwell-E när de jämförde mot Ryzen).

Tog inte illa upp, ville bara visa en annan sida av användandet av en processor ur E-serien.

Dags för lunch nu, kikar igenom ditt inlägg mer nogrannt i eftermiddag och svarar mer utförligt då.

Trevlig lunch!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

#16744176 Är det där prestanda i 1080p?

Jag tror att tabellen är gjord från denna post och det är i så fall i 1080p
#16741748