Android går om Windows som det mest använda operativsystemet

Permalänk
Melding Plague

Android går om Windows som det mest använda operativsystemet

Nya mätningar visar att Windows för första gången inte är det största operativsystemet som används på webben. Istället är det numera Googles Android som håller denna titel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmmm....
Hur ser det ut på serverområdet?
Där är väl Linux dominerande?
Utan dem skulle det inte finnas så många web servrar att surfa på....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm....
Hur ser det ut på serverområdet?
Där är väl Linux dominerande?
Utan dem skulle det inte finnas så många web servrar att surfa på....

Antagligen.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm....
Hur ser det ut på serverområdet?
Där är väl Linux dominerande?
Utan dem skulle det inte finnas så många web servrar att surfa på....

Vad har detta med något i artikeln att göra? känns som att du kommer in och känner starkt att linux måste namedroppas för att det inte finns med i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm....
Hur ser det ut på serverområdet?
Där är väl Linux dominerande?
Utan dem skulle det inte finnas så många web servrar att surfa på....

Svårt med statistik för alla Linux installationer men ja, majoriteten av webbservrar körs på någon Linuxdistro.
-Och baserat på denna artikel gör majoriteten av mobila enheter det nu också, även om det är en modifierad Linux-kärna i botten av Android.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92_slayer:

Vad har detta med något i artikeln att göra? känns som att du kommer in och känner starkt att linux måste namedroppas för att det inte finns med i artikeln.

Det som fångade min uppmärksamhet var "mest använda operativsystemet"
Jag gissar att ordningen är:
Android
Windows
Linux
MacOS
iOS

Därav att det förtjänas att nämnas

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan undra hur mycket interfacebytet när win 8 påverkat detta, troligen finns det många som valt bort win pga detta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:

Man kan undra hur mycket interfacebytet när win 8 påverkat detta, troligen finns det många som valt bort win pga detta.

Jag är inte övertygad. Många på SweClockers och motsvarande användartyp, men min egen farsa som jag måste säga är en ovanligt medelmåttig datoranvändare tror jag knappt reflekterade över skiftet. "Ny dator, nytt Windows, vafan är det att gnälla över?" ungefär. Farsan känner egentligen inte till något annat. Unix är helt borträknat och Mac är en för stor omställning i användning och framförallt pris när vi snackar inköp vartannat år för kanske 4-6000kr på en ASUS-laptop.

Många som väsnas har valt bort Windows, ja. Men den stora tysta massan traskar vidare i samma spår.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan undra hur mycket interfacebytet när win 8 påverkat detta, troligen finns det många som valt bort win pga detta.

Tror personligen inte att det är allt för många, men hade varit skoj att veta ja. Dock är jag intresserad hur det står sig på datormarknaden då, och inte att mobilsidan är inblandad

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Nyheten borde vara mobiltelefoner mest använda surfverktyget och knappast någon skulle bli förvånad, sedan är det bara att kolla vad mobiltelefonerna har för mjuk respektive hårdvara. Och man kan säga saker som att touchscreen är det vanligaste interfacet folk använder emot webben idag.

Att mobiltelefoner i sin tur är så populära beror på att de är så portabla och att nästan alla har dem idag och använder de på bussen, väntrummet, toaletten, you name it.
Medans det ser lite konstigt ut när någon släpar med sig sin stationära dator och skärmar in på toaletten på jobbet.

En annan fråga är vad trender av utveckling av "persondatorer2 är. Folk pratade förr om surfplattor, sedan hybridplattorna och även olika operativsystem som CromeOS.
Av vad jag kan se av tågresandet så är ultraportabla datorer nog det vanligaste, men det är mycket folk till och från jobbet så det kanske skiljer sig med andra personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det som fångade min uppmärksamhet var "mest använda operativsystemet"
Jag gissar att ordningen är:
Android
Windows
Linux
MacOS
iOS

Därav att det förtjänas att nämnas

Bara för att vara tvärjobbig; (då Linux inte är något operativsystem)
Kan jag ju komma med en kvalificerad gissning ang. kärnornas användning istället.

1. Linux (inkl. modifierade versioner)
2. NT
3. XNU

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är onekligen intressant att mobilerna på riktigt går om datorerna i användning alltså! Det kommer förändra en hel del framöver. Många hushåll har idag datorer men det kommer kanske inte vara en självklarhet om ett gäng år...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt egentligen. Jag känner flera som inte en har en dator längre utan de inbillar sig att de klarar sig med bara en platta och/eller telefon. Jag tycker synd om dem för det är ju så kul med datorer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan undra hur mycket interfacebytet när win 8 påverkat detta, troligen finns det många som valt bort win pga detta.

Är ju så klart olika. Mina förälder resonerade ungefär på följande sätt :
Jaha ser det ut så här nu, aja. och så var det med det, utan att generalisera eller döma så skulle jag tro att dom kunderna och användare som emigrerade från Windows vid tillfället var mer vana användare eller vad man nu vill kalla det.
Dvs kanske inte just familjen Svensson med 3 barn hemma, utan mer folk med ett genuint datorintresse som oss här på sajten. Det är i alla fall min iakttagelse av det hela.

Men som du säger så har dom nog omedvetet stötit bort en del användare. Var ju ändå en rejäl förändring när Win 8 kom, både på gott och ont

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man kan undra hur mycket interfacebytet när win 8 påverkat detta, troligen finns det många som valt bort win pga detta.

Betvivlar jag starkt. Det är snarare Windows totala avsaknad av alternativ på mobilmarknaden som ligger till grund för detta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Inte så konstigt egentligen. Jag känner flera som inte en har en dator längre utan de inbillar sig att de klarar sig med bara en platta och/eller telefon. Jag tycker synd om dem för det är ju så kul med datorer.

Ooo. Det där känner jag igen. Har en gammal kollega som pratade sig varm på precis samma sätt om att påta i trädgården!
Inte ordagrant men ungefär:
"Jag känner flera som inte en har en trädgård längre utan de inbillar sig att de klarar sig med bara någon krukväxt eller balkongodlig. Jag tycker synd om dem för det är ju så kul med trädgårdsodling."

Men visst känner även jag igen dedär som klarar sig utan dator nu för tiden. Ingen lokal backup, ingen... landningsplats för egen IT! Utifrån ens egna prioriteringar känns det ju bakvänt alltså, haha!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm....
Hur ser det ut på serverområdet?
Där är väl Linux dominerande?
Utan dem skulle det inte finnas så många web servrar att surfa på....

Tekniskt sett så är ju "Linux" nu dominerande på webben både för servrar och klienter.
Android är ju byggt på Linux-kerneln

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Betvivlar jag starkt. Det är snarare Windows totala avsaknad av alternativ på mobilmarknaden som ligger till grund för detta.

Det finns ju där men av någon anledning valde Microsoft helt att strunta i marknadsföring. Av alla mobila OS jag provat är Windows det absolut bästa.

Det är såklart också en smaksak men att Android lyckats ta sig så långt med alla buggar och instabilitet under åren är för mig en gåta.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ooo. Det där känner jag igen. Har en gammal kollega som pratade sig varm på precis samma sätt om att påta i trädgården!
Inte ordagrant men ungefär:
"Jag känner flera som inte en har en trädgård längre utan de inbillar sig att de klarar sig med bara någon krukväxt eller balkongodlig. Jag tycker synd om dem för det är ju så kul med trädgårdsodling."

Men visst känner även jag igen dedär som klarar sig utan dator nu för tiden. Ingen lokal backup, ingen... landningsplats för egen IT! Utifrån ens egna prioriteringar känns det ju bakvänt alltså, haha!

Mjo... Krävs ju lite mer om man ska ha trädgård när man bor i lägenhet

Å andra sidan... Om alla med dator genom åren haft datorintresse hade jag vart flera flak öl fattigare. Vet inte om det är så överallt, men de flesta jag hjälp med IT-jobb som tar lite tid har gett mig ett flak öl, och hade de kunnat fixa själva så hade jag inget fått.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men visst känner även jag igen dedär som klarar sig utan dator nu för tiden. Ingen lokal backup, ingen... landningsplats för egen IT! Utifrån ens egna prioriteringar känns det ju bakvänt alltså, haha!

Precis, för mig är det tvärtom, telefoner och tabletter skulle jag klara mig utan (använder knappt alls min telefon förutom som väckarklocka) men datorn skulle jag inte kunna leva utan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Tror personligen inte att det är allt för många, men hade varit skoj att veta ja. Dock är jag intresserad hur det står sig på datormarknaden då, och inte att mobilsidan är inblandad

Står ju i artikeln

"När det kommer till stationära och bärbara datorer är dock Windows fortfarande det överlägset största operativsystemet med 84 procent av marknaden världen över. Konkurrenten Apples operativsystem OS X utgör fortfarande en relativt liten del av marknaden för stationära datorer, med cirka 12 procent."

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det finns ju där men av någon anledning valde Microsoft helt att strunta i marknadsföring. Av alla mobila OS jag provat är Windows det absolut bästa.

Det är såklart också en smaksak men att Android lyckats ta sig så långt med alla buggar och instabilitet under åren är för mig en gåta.

Sedan Android 4.4.4 har det fungerat klockrent..Nya 7.1 är ju rent av helt sjukt bra optimerat..

Sen får du ju räkna alla dessa olika märken och modeller av android mobiler idag..Klart det smyger in en och en annan bugg men det är i 99% av fallen tillverkarens UI som buggar ut..Android som rent OS är idag nog den med minst buggar av alla..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Min största kritik vad gäller Android är dess förmåga att slösa bort mycket användbar displayarea för ikoner på första sidan. Tycker Windows Phone stuk är så många ggr bättre på den punkten där startsidan är i princip ett upplägg av ikoner endast (eftersträvar mer användaranpassningsförmåga, speciellt Huaweis egna stuk som jag har erfarenhet av i Tablett form är ju totalt kass på den punkten). Sen som en nybörjare till Android är det svårt att hitta olika inställningsmöjligheter via inställningarna då det kan vara bra gömt eller man vet inte vart det har blivit kategoriserat så man får leta flera minuter förrän det hittas.

Jag kan inte se Android som ett alternativ till mina föräldrar, den saken är säker, alltför invecklat för dom som har väldigt dåliga IT kunskaper.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Min största kritik vad gäller Android är dess förmåga att slösa bort mycket användbar displayarea för ikoner på första sidan. Tycker Windows Phone stuk är så många ggr bättre på den punkten där startsidan är i princip ett upplägg av ikoner endast. Sen som en nybörjare till Android är det svårt att hitta olika inställningsmöjligheter via inställningarna då det kan vara bra gömt eller man vet inte vart det har blivit kategoriserat.

Det där beror ju helt och hållet på telefontillverkaren och deras Custom Rom av Android, vissa har ju knapparna i själva ramen runt telefonen och inga i skärmen, och därmed ta bort knapparna på skärmen i deras Custom Rom build av Android.

Android rockar för oss programmerare, vi kan göra fan UMJ custom Rom som är speciell anpassad för just mig, och ingen annan har den builden på sin telefon än jag, och så kan jag så klart ta bort och lägga till egna funktioner och anpassa den efter hur den ska funka.

Gjorde ofta Custom Roms till mina mobiler innan jag gick över till Nexus och Pixel serien, hatade Samsung Touch Wiz i deras version av android.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Det finns ju där men av någon anledning valde Microsoft helt att strunta i marknadsföring. Av alla mobila OS jag provat är Windows det absolut bästa.

Det är såklart också en smaksak men att Android lyckats ta sig så långt med alla buggar och instabilitet under åren är för mig en gåta.

För att dels. den finns i nästan varenda smartphone idag och dels. så fungerar det för en enorm majoritet av deras kunder. Har haft flertalet mobiltelefoner med android och jag har aldrig stött på instabilitet eller buggar. Något brorsan haft enorma problem med t.ex. på hans Iphones där "knappar" slutar att fungera och annat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Står ju i artikeln

"När det kommer till stationära och bärbara datorer är dock Windows fortfarande det överlägset största operativsystemet med 84 procent av marknaden världen över. Konkurrenten Apples operativsystem OS X utgör fortfarande en relativt liten del av marknaden för stationära datorer, med cirka 12 procent."

Ja, det står vad det är nu. Men det står inte vad det var innan windows 8 släpptes

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@fermia: Kan inte annat än hålla med om det argumentet. Ett vanilla Android OS är helt klart väldigt stabilt och fungerar bra att koppla in och synka med alla större desktop OS (Windows, OSX, Linux-distros). Något man inte kan påstå om ex. Windows Phone eller iOS, där det är nödvändigt med div. synkprogramvaror mm.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Finns inget bättre än att slippa iTunes

Android 7.0 och upp är galet bra

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

@fermia: Kan inte annat än hålla med om det argumentet. Ett vanilla Android OS är helt klart väldigt stabilt och fungerar bra att koppla in och synka med alla större desktop OS (Windows, OSX, Linux-distros). Något man inte kan påstå om ex. Windows Phone eller iOS, där det är nödvändigt med div. synkprogramvaror mm.

Problemet är väl att majoriteten av de populära märkena hos svenska återförsäljare bara pumpar in crapware i deras mobiler. Samsung är ett lysande exempel på detta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet är väl att majoriteten av de populära märkena hos svenska återförsäljare bara pumpar in crapware i deras mobiler. Samsung är ett lysande exempel på detta.

Yes och just Samsung kör garanterat inte något "vanilla Android"
Även deras low-end lurar är fulltankade med skit och tungt UI.
Men som tidigare påpekat, det är helt och hållet tillverkarens eget fel. (De håvar troligtvis in massor med pengar från crap-app tillverkarna, så Samsung ser det nog inte som ett felsteg.)
Liknande situation råder ju på Windows OS marknad där du sällan får ett crap-fritt OS på en märkesdator från El-giganten.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.