Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Nej, det är rätt. En lastbil är kapad, folk har dött, ryktas om skottlossning. Om inte Sverige och vi som bor här har blivit attackerade, vem fan har då blivit attackerad? Det är per definition en attack, det är en medveten handling utförd i syfte att mörda, det är självklart att Sverige har blivit attackerat. Det är tråkigt, men samtidigt inte förvånande, vi har haft han på drottninggatan för några år sedan som lyckligtvis bara lyckades spränga sig själv.

Du skriver att Sverige inte är under attack även om 20 danskar attackerar, då frågar jag dig, var går din gräns? Är det 40 danskar? 100? När är antalet gärningsmän tillräckligt innan du, klassar det som en attack?

Attack är lite som ett terrordåd, var det han i Trollhättan med sverige gjorde ett Terrordåd eller inte?

Min definition av att sverige är i attack är att folk typ springer hem laddar hagelbössorna och går ut att förvara landet. Visst kanske mildare räknas.

Men innan vi vet mer om hur storskalet det är så skulle jag ej säga att landet är under attack eller blev attackerad.

*edit*
Nu tog pratar de om flera skottlossingar, från att ha demonterat det. Har det varit flera skottlossningar på flera platser, ja då närmar det sig vad jag kallar för att landet har blivit attackerat.. Orsaken till detta är flera, inte ens enskild gärningsman och försök att skapa ett riktigt stort dåd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Notera att oavsett vilka som stod bakom attentaten så är det viktigaste just nu är man står tillsammans, oavsett Muslimer, Judar, Kristna.

Vi Svenska muslimer är som är födda här, uppväxta här, vi är lika berörda om inte mer. Vi har förlorat lika mycket på det här som någon annan Svensk.

Otroligt viktigt att tänka på att det finns en anledning till att det sker i dessa städer, och det är just för att sätta skräck på människor, skapa ett hat mot muslimer osv. IS för oss muslimer tillhör inte islam, och alla islams lärda oavsett Sunni, Sufi Shia, alla är överens att IS inte tillhör islam. Ca 95% av IS´s offer är ju muslimer.

Du förminskar Svenska folkets sorg genom att säga att du lider mer. Behåll din offerkofta för dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Notera att oavsett vilka som stod bakom attentaten så är det viktigaste just nu är man står tillsammans, oavsett Muslimer, Judar, Kristna.

Vi Svenska muslimer som är födda här, uppväxta här, vi är lika berörda om inte mer. Vi har förlorat lika mycket på det här som någon annan Svensk.

Otroligt viktigt att tänka på att det finns en anledning till att det sker i dessa städer, och det är just för att sätta skräck på människor, skapa ett hat mot muslimer osv. IS för oss muslimer tillhör inte islam, och alla islams lärda oavsett Sunni, Sufi Shia, alla är överens att IS inte tillhör islam. Ca 95% av IS´s offer är ju muslimer.

"Om inte mer". Jag har läst det där flera gånger, jag har aldrig förstått mig på det uttalandet. Varför skulle ni vara mer berörda?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Vi Svenska muslimer som är födda här, uppväxta här, vi är lika berörda om inte mer. Vi har förlorat lika mycket på det här som någon annan Svensk.

hoppas du är medveten om att en stor del av sverige tror inte på någon osynlig man i himlen, många är ateister här.

jag tror världen hade varit en mycket vänligare plats utan religion, inget illa menat mot dig men det är vad jag tycker och tror.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Jahapp vad blir straffet för detta i Sverige? 10år som blir ändrat till 5år för att Sverige är Sverige?!

Riktigt tråkigt! Hoppas inte dödsantalet stiger.

Rättspsyk med SUP.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Trevligt att du drar på dig offerkoftan för att plocka pluspoäng åt er muslimer efter en JÄVLA TERRORISTATTACK DÄR FOLK DÖTT!
Ta din religion och kör upp den där solen aldrig skiner!

*BORT*

3 Döda
8 Skadade

2 Anhållna.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

"Om inte mer". Jag har läst det under varenda terrorattack som hänt, jag har aldrig förstått mig på det uttalandet. Varför skulle ni vara mer berörda?

Ju fler attacker som sker i "islams" namn, just större diskriminerings skapas, så jag skulle nog vilja säga att Svenska muslimer självklart känner medlidande för de som har dött, det kunde lika gärna ha varit en muslim som de körde på? Men samtidigt ökar rädslan för de muslimer som befinner sig i EU,

Permalänk
Avstängd

Herregud, att folk fortfarande använder aftonbladet. Den har väl blivit korad till sveriges sämsta dagstidning flera år i rad?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv

Visa inlägg är osmakliga men det är fullt befogat med tanke på situationen, Sverige har blivit attackerat, det är bra att människor yttrar sin upprördhet så att man kan ändra landets ohållbara utveckling.

För övrigt borde det tolerans mer utav mod, om man ska censurerar alla inlägg som folk upplever som kränkande då kan man i princip censurera allt för att det är alltid någon som känner sig kränkt.

Permalänk
Inaktiv

Idioter. Just nu griper de 10 tals. De griper alla som vägrar lyda order, de griper alla som ser misstänksamma ut. Man vet ingenting just nu. Håll era idiotiska kommentarer för er själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

"Om inte mer". Jag har läst det där flera gånger, jag har aldrig förstått mig på det uttalandet. Varför skulle ni vara mer berörda?

Kanske pga allt det hat som personen får på sig just nu.

Kanske då personen kommer att associeras med detta trotts att den inte gjort något.
Eller kanske då vissa människor väljer att ta ut sin ilska på alla människor av denna folkgrupp.
Finns även personer som kommer att rikta hat mot denna grupp systematiskt för att plocka politiska poäng.

Så ja, jag tror att svenska muslimer är de som kommer lida mest av detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tappi:

Kanske då personen kommer att associeras med detta trotts att den inte gjort något.
Eller kanske då vissa människor väljer att ta ut sin ilska på alla människor av denna folkgrupp.
Finns även personer som kommer att rikta hat mot denna grupp systematiskt för att plocka politiska poäng.

precis så är det , men envis och ignoranta personer kommer inte se den sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Det är nog befogat. Deras religion uppmanar till sådana dåd, ni som förnekar det har inte läst Koranen. Det står explicit att de som inte följer deras religion "de otrogna" ska dödas.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Inaktiv

Jag känner med de som drabbats och deras anhöriga.

Och inte för att förringa det som hänt...men ...samtidigt har drygt 80 stycken i Sverige dött senaste dygnet av hjärt- och kärlsjukdomar. Drygt 60 st av tumörer... (källa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Ju fler attacker som sker i "islams" namn, just större diskriminerings skapas, så jag skulle nog vilja säga att Svenska muslimer självklart känner medlidande för de som har dött, det kunde lika gärna ha varit en muslim som de körde på? Men samtidigt ökar rädslan för de muslimer som befinner sig i EU,

Skrivet av Tappi:

Visst är det tråkigt för alla som blir utsatta för hat för att dom är muslimer, men faktum är att ingen av attackerna senaste åren hade hänt om vi inte hade haft muslimsk invandring.
Det är nog så här de flesta som utsätter andra för hat tänker.

Jag kommer då försvara mina muslimska vänner med näbb och klor om någon slänger glåpord eller på annat sätt behandlar dom illa pga terroristattacken.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Attack är lite som ett terrordåd, var det han i Trollhättan med sverige gjorde ett Terrordåd eller inte?

Min definition av att sverige är i attack är att folk typ springer hem laddar hagelbössorna och går ut att förvara landet. Visst kanske mildare räknas.

Men innan vi vet mer om hur storskalet det är så skulle jag ej säga att landet är under attack eller blev attackerad.

*edit*
Nu tog pratar de om flera skottlossingar, från att ha demonterat det. Har det varit flera skottlossningar på flera platser, ja då närmar det sig vad jag kallar för attack.

Jag tycker inte att en attack behöver vara ett fullskaligt krig.
Det känns faktiskt lite olustigt att du försöker förminska den här allvarliga händelsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av underwatch:

Det är nog befogat. Deras religion uppmanar till sådana dåd, ni som förnekar det har inte läst Koranen. Det står explicit att de som inte följer deras religion "de otrogna" ska dödas.

Skippa skitsnacket, det stycket är taget ur kontext, samma slags rättfärdigan hittar man i bibeln. Och skall vi jämföra vilken bok som är blodigast så lär Koranen inte ligga på top 1. Finns flera studier. Håll dina racistiska kommentarer för dig själv.

Låt det inte spåra ur nu, det är precis vad de hade velat, och de är precis vad som kommer ske. Ni idioter är beviset.

Permalänk

Självfallet drabbar det här svenska muslimer mer än etniska svenskar i gemen om det var muslimska gärningsmän. Det är ju en mycket liten del av Sveriges befolkning som hade någon personlig relation till någon av de drabbade. Men det lär ju inte bli lättare att vara muslim i Sverige direkt oberoende om man sympatiserar med gärningsmännen eller inte.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Skippa skitsnacket, det stycket är taget ur kontext, samma slags rättfärdigan hittar man i bibeln. Och skall vi jämföra vilken bok som är blodigast så lär Koranen inte ligga på top 1. Finns flera studier. Håll dina racistiska kommentarer för dig själv.

Låt det inte spåra ur nu, det är precis vad de hade velat, och de är precis vad som kommer ske. Ni idioter är beviset.

Jag är inte rasist, jag är realist. Det är ganska förvånande att du som muslim inte har koll på det eller vill du att jag ska hänvisa dig till vart du kan läsa det i Koranen?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Ingen förnekar att det står i Koranen.

Finns såna formuleringar inom kristendom/judendom också. Men man kan snabbt konstatera att inte alla muslimer tror på exakt 100% av allt som står i koranen på samma sätt som inte 100% av alla kristna tror på allt i bibeln.

Men ja, det finns idioter som använder Islam som en ursäkt att döda, men det betyder inte att det faktiskt är inom gränserna för Islam.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Visst är det tråkigt för alla som blir utsatta för hat för att dom är muslimer, men faktum är att ingen av attackerna senaste åren hade hänt om vi inte hade haft muslimsk invandring.
Det är nog så här de flesta som utsätter andra för hat tänker.

Jag kommer då försvara mina muslimska vänner med näbb och klor om någon slänger glåpord eller på annat sätt behandlar dom illa pga terroristattacken.

Jag håller med, jag var en av de som var emot massinvandringen, eftersom vissa påstod att IS gömde spioner bland flyktingarna.

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Snälla skriv inget mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Musikälskare

Fy fan, nej... Helvete

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hemskt, fast ingen kan väl bli förvånad av detta, är mer förvånad att det inte har hänt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Och inte för att förringa det som hänt...men ...samtidigt har drygt 80 stycken i Sverige dött senaste dygnet av hjärt- och kärlsjukdomar. Drygt 60 st av tumörer... (källa)

Varför behöver du nämna det? Det är så fruktansvärt irrelevant. Hur stor cuck är man inte om ens första instinkter är att dämpa, förminska och buga sig efter att ha fått sina landsmän mördade på öppen gata?

Din kommentar är absolut förkastlig. Jag hoppas att du ändrar din attityd och blir mer rakryggad i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Hemskt, fast ingen kan väl bli förvånad av detta, är mer förvånad att det inte har hänt tidigare.

Det har hänt tidigare: Västerlånggatan 2003, 2 döda 15 skadade.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Jag tycker inte att en attack behöver vara ett fullskaligt krig.
Det känns faktiskt lite olustigt att du försöker förminska den här allvarliga händelsen.

Man ska ej förstora heller. Var det ett terrordåd när han i Trollhättan hög ihjäl barn med svärd i skolan? Var landet under attack när han gjorde brottet?
Oavsett vad man tycker om det så handlar det ej om att förminska ett visst brott.

Nå jag har högre ribba för när jag använder vissa ord som landet är under attack, terrordåd än andra, men det betyder inte på något sätt att jag inte tycker att det är ett extremt allvarligt brott och att jag tycker synd om de anhöriga.

Skrivet av anon257891:

Jag känner med de som drabbats och deras anhöriga.

Man ska ha sånt i perspektiv när man ska tänka på hur rädd man ska vara, jag hade aldrig stuckit till platsen i stockholm nu. Men jag känner mig inte osäker när jag ska ta tåget hem från Göteborg idag, visst det kan hända saker men det finns större risker att jag blir påkörd eller något.

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Du verkar inte speciellt intelligent. Religion brukar iofs fördumma människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vilket skitsnack.

Skrivet av Lodisen:

Trevligt att du drar på dig offerkoftan för att plocka pluspoäng åt er muslimer efter en JÄVLA TERRORISTATTACK DÄR FOLK DÖTT!
Ta din religion och kör upp den där solen aldrig skiner!

*BORT*

3 Döda
8 Skadade

2 Anhållna.

Sansa er.

Vi vet absolut ingenting om vem som utfört detta oberoende av vem eller vilka de har gripit.

Jag förstår att ni är upprörda, men vi vet alla att det är näst intill omöjligt att försvara sig mot enskilda dårar. Detta oavsett om de heter exempelvis Breivik, Abdesalam eller McVeigh.

Våra tankar får vara med offren och deras familjer och så får vi hoppas på att detta blir löst och att svar kan ges.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det har hänt tidigare: Västerlånggatan 2003, 2 döda 15 skadade.

Fast det var ingen terrorattack. Det var däremot en attack redan 2010.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.