Tillverkare Teasar om GTX 1080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Protozo:

@Najk: Sweet, kan du ta en bild så att man ser hur rakt kortet sitter i burken? Hänger det något från start? Ser att Aorus gör det nämligen.

http://imgur.com/a/p1Iu0

Här kommer lite bilder. Jag tycker inte det ser så farligt ut.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

OBS! Köp INTE ett 2,5 slots kort om ni har Bitfenix Prodigy M/Phenom M med CPU-luftkylare. Saknas 3mm yta i taket för insugsfläktarna.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

@Najk: Tackar! Ser helt OK ut. Aorus hänger klart mer. Sen om det spelar roll är en annan femma. Man kan ju alltid lösa det på olika sätt.

Är det någon som fått problem när det kommer till "häng" på grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Här kommer lite bilder. Jag tycker inte det ser så farligt ut.

http://i.imgur.com/zexceoK.jpg

http://i.imgur.com/CydSpTG.jpg

Kör du Noctua fläktarna på chassits fläktkontroll eller på moderkortet?

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av macce601:

Kör du Noctua fläktarna på chassits fläktkontroll eller på moderkortet?

På moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protozo:

@Najk: Tackar! Ser helt OK ut. Aorus hänger klart mer. Sen om det spelar roll är en annan femma. Man kan ju alltid lösa det på olika sätt.

Är det någon som fått problem när det kommer till "häng" på grafikkort?

Är väl mest att moderkortet kan ta stryk och kortplatsen utsliten som skulle vara faran, sen hur otroligt ovanligt det måste vara är en annan femma.

Hade extremt häng med Asus gamla treslots DCU2 kylare på ett 6970, aldrig nått problem men då jag sålde datorn så tog jag ut kortet under transporten till nya ägaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av David_87:

Är väl mest att moderkortet kan ta stryk och kortplatsen utsliten som skulle vara faran, sen hur otroligt ovanligt det måste vara är en annan femma.

Hade extremt häng med Asus gamla treslots DCU2 kylare på ett 6970, aldrig nått problem men då jag sålde datorn så tog jag ut kortet under transporten till nya ägaren.

Jag har också funderat kring hur många som faktiskt fått skadad hårdvara p.g.a. "hängande" kort... Jag tänker ju t.ex. på när Inet och Komplett m.fl. skickar färdigmonterade datorer med dessa kort i så lär det ju skumpa en del också, men de tål uppenbarligen det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte så impad över den första tyska Zotac reviewn med sånt pris.

"You also notice that the card was designed to be as fast as possible and that ZOTAC had to make some compromises. One of these compromises is the speed of the fans, which are somewhat louder than the competition at 1,680 rpm. So you get the currently fastest model of the GeForce GTX 1080 Ti, but also the loudest."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Inte så impad över den första tyska Zotac reviewn med sånt pris.

"You also notice that the card was designed to be as fast as possible and that ZOTAC had to make some compromises. One of these compromises is the speed of the fans, which are somewhat louder than the competition at 1,680 rpm. So you get the currently fastest model of the GeForce GTX 1080 Ti, but also the loudest."

Jag blev inte heller så impad måste jag säga!
Ljudet är nog inget jag skulle störa mig på.
Men Asus ligger fan inte många fps bakom i testerna!
Så jag tvivlar på att det skulle vara värt nästan 800:- mer än Asus...

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

@Najk: Ja, du har rätt. Såg att mitt ASUS Deluxe II har extra förstärkt PCI-slot dessutom. Just av denna anledning antar jag. Jag kan pusta ut och köpa mitt 1080 ti

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@Najk: Ja, du har rätt. Såg att mitt ASUS Deluxe II har extra förstärkt PCI-slot dessutom. Just av denna anledning antar jag. Jag kan pusta ut och köpa mitt 1080 ti

http://oi65.tinypic.com/o06wco.jpg

Har för mig att dom flesta nya moderkort har förstärkta slots.
Även mitt Asus Strix Z270E.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markusas:

OBS! Köp INTE ett 2,5 slots kort om ni har Bitfenix Prodigy M/Phenom M med CPU-luftkylare. Saknas 3mm yta i taket för insugsfläktarna.

Kan det verkligen stämma?

Det gick inte få dit tumstocken så ni kan se ordentligt men från överkanten av grafikkortet till min SSD är det 6 cm och kortet är 5,5cm tjock. jag borde få plats med kortet även med min SSD, eller?

Edit: bättre bild, tändaren är 63mm utan den där snurrgrejen på toppen.

Edit2: Titta på första bilden... reset kabel har åkt ut igen... va trött jag blir på det här chassit.
Alla dom där kablarna sitter i dörren så det går inte att få bort dom, när man stänger dörren så händer det att en kabel åker in i nån fläkt och när man öppnar så åker kablar ut.
Så jävla ogenomtänkt chassi, rekommenderas ej.

Funderar på att beställa ett Define Mini C istället, det verkar bra mycket smartare byggt.

Edit3: varför sätter jag inte dörren på baksidan och använder baksidan som dörr, då slipper jag ju kabel problemet, shit va dum man är ibland

Edit4: Med beslutsamhet och en knutta våld så lyckades jag byta plats på sidorna.
Av en händelse så hade jag en ventilerad sidoplåt som jag köpt till ett annat projekt, fel färg men den funkar och jag moddade dit en extra insugsfläkt med lite buntband
Gött å bli av med alla kablar som gick till dörren.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Att du inte verkar ha coilwhine kan ha att göra med att du kör 4K. Sänk till 1080p eller 1440p. Generellt sett så blir det mer coilwhine ju fler fps som ritas upp. Vid 60fps har jag aldrig upplevt coilwhine vad jag minns, det är när man springer över 100 som det brukar bli märkbart.

Så är det nog.
Hade jag kört igång CS:GO på en 1080p-skärm med 240hz hade det kanske varit annorlunda.

Men ingen köper väl detta kort för att spela i 1080p?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Så är det nog.
Hade jag kört igång CS:GO på en 1080p-skärm med 240hz hade det kanske varit annorlunda.

Men ingen köper väl detta kort för att spela i 1080p?

Nej, det känns nog ytterst tveksamt. Iofs kanske man inte har råd med en skärm efter att ha investerat i grafikkortet så kanske en övergångsperiod

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jobbar du för Gigabyte eller vad det är det frågan om?

Tycker är lite mycket Aorus extreme fanboy utav dig... Ett flertal inlägg där du enbart fokuserar på att hylla och tala gott om Aorus som att några andra kort inte existerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Jobbar du för Gigabyte eller vad det är det frågan om?

Tycker är lite mycket Aorus extreme fanboy utav dig... Ett flertal inlägg där du enbart fokuserar på att hylla och tala gott om Aorus som att några andra kort inte existerade.

Det är väl helt i ordning med riktlinjerna? Jag gillar ASUS och är mest intresserad av de korten och reviews. Några är inne på MSI, Gigabyte och så vidare.
Helt naturligt, alla här är inte objektiva proffs-recensenter utan bidrar, gratis, o-sponsrat, med det vi ligger närmast kanske?
Eller behövde du betala något för att läsa hans inlägg och/eller klicka på hans länk?
Själv ser jag inlägg som bidrag folk gör gratis inom sitt intresse- och kompetensområde. Inlägg som dina säger mer om din ålder och mognad än något annat.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Kan det verkligen stämma?

http://i.imgur.com/9IvGNib.jpg

Det gick inte få dit tumstocken så ni kan se ordentligt men från överkanten av grafikkortet till min SSD är det 6 cm och kortet är 5,5cm tjock. jag borde få plats med kortet även med min SSD, eller?

Edit: bättre bild, tändaren är 63mm utan den där snurrgrejen på toppen.

http://i.imgur.com/tumHvAy.jpg

Edit2: Titta på första bilden... reset kabel har åkt ut igen... va trött jag blir på det här chassit.
Alla dom där kablarna sitter i dörren så det går inte att få bort dom, när man stänger dörren så händer det att en kabel åker in i nån fläkt och när man öppnar så åker kablar ut.
Så jävla ogenomtänkt chassi, rekommenderas ej.

Funderar på att beställa ett Define Mini C istället, det verkar bra mycket smartare byggt.

Edit3: varför sätter jag inte dörren på baksidan och använder baksidan som dörr, då slipper jag ju kabel problemet, shit va dum man är ibland

Satte också dörren på baksidan Ser bättre ut i ditt då min Noctua kylare hindrar mig från att ha grafikkortet i nedre sloten. Hade bara 8mm yta men behövde 11mm i taket.

Edit: Vilken intressant layout du kör. De flesta jag sett kör insug i taket. Det där grafikkort suger väl in luft men jag antar att du har varmluftsutblås i taket.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.

Permalänk
Avstängd

@Markusas:
Ja utblås i taket eftersom värmen stiger uppåt. men det känns som man får inget bra luftflöde hur man än bygger.

Kolla upp med ditt moderkort, Du satte gpu där jag har min ssd? den sloten är bara pci-e x4 på mitt moderkort.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Gigabyte korten är försenade till 21..

Går det att avboka en förbeställning enkelt på CDON? Tänker pengarna har redan dragits

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

@Markusas:
Ja utblås i taket eftersom värmen stiger uppåt. men det känns som man får inget bra luftflöde hur man än bygger.

Kolla upp med ditt moderkort, Du satte gpu där jag har min ssd? den sloten är bara pci-e x4 på mitt moderkort.

Jag har ASUS ROG Maximus Gene VIII och där är det 2st x16

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Cameltotem: Jodå bara att skriv på chatten den är öppen på vardagar, tog 2 mintur för mig och pengarna var tillbaks på kontot efter 3 dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

@Cameltotem: Jodå bara att skriv på chatten den är öppen på vardagar, tog 2 mintur för mig och pengarna var tillbaks på kontot efter 3 dagar

Grymt! Tack Händer det inget nästa vecka då köper jag någon Strix variant eller vad som helst. Nu orkar jag inte vänta längre hehe.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Måste vara nåt slags svenskt rekord på 1080 ti, har haft 4 förbokningar öppna på strixkortet sen i mars och än så länge har man inte hört nåt mer än att det är slutsålt.

Permalänk
Medlem

Har inte hört något ifrån komplett.se angående gtx 1080 ti Aorus Xtreme edition.
Gör mig inte så mycket, vänta kan jag göra. Så får man bara gå ut o hitta på något annat att fördriva tiden 😉

Visa signatur

Vad betyder data?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Timsky:

Måste vara nåt slags svenskt rekord på 1080 ti, har haft 4 förbokningar öppna på strixkortet sen i mars och än så länge har man inte hört nåt mer än att det är slutsålt.

Har du bokning hos Inet? De får väl in fler i nästa vecka?

Skrivet av trickeh2k:

Iofs kanske man inte har råd med en skärm efter att ha investerat i grafikkortet så kanske en övergångsperiod

Tell me about it...
Jag har nu på kort tid spenderat 10 000 på min skärm + ca 9000 på kortet. Nästan 20 000 bara för en skärm och ett grafikkort.
Om någon frågat mig om sådana summor för några år sedan hade jag skrattat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för länkarna är själv intresserad Aorus Extreme varianten

@Timsky:
Det var nog värre med 1080 där lade folk bokningar i Maj och många fick sitt kort först i augusti

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Har kört lite tester i Battlefield 1 nu med mitt ASUS 1080 TI Strix i upplösningen 3440x1440 med 100hz G-Sync. I det förinställda OC-läget ligger kortet i konstant 1987Mhz, 67-68 grader och FPS:en ligger i konstant 100 på ökenbanorna. I Argonne Forrest och Empire's edge ligger FPS:en på 95-100.
Ljudnivån känns lägre än på mitt 1080 Strix och oerhört låg med örat en meter från chassit. Nu har jag förvisso tagit bort chassi-fläktarna som satt nära gamla kortet så det kan spela in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Najk: Japp, har hos inet. Får hoppas på att man hamnar i den batchen då

Permalänk
Medlem

efter en förjävla massa problem med moderkortet har jag äntligen kunnat använda datorn längre tider. applicerade överklocken på kortet.
stannade vid 12006mhz memory clock och 2000mhz gpu clock.
körde testet i 2560x1440.

i furmark hörs verkligen coilwhine. tråkigt att ett kort för 9k ska ha coilwhine

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!