Krönika: Lugnet efter stormen

Permalänk
Medlem

Väldigt fint skrivet. Har själv 2st pojkar 2år och 10mån och 5år och 4mån. Var själv på jobbet i Stadshagen när det hände. Ringde alla mina bekanta + familj för att bekräfta att alla var i säkerhet. All tunnelbana var avstängd så fick knalla till Solna centrum och sen ta buss därifrån till hemmet och min fru + mina barn. Var så skönt att dom var i säkerhet. Lider verkligen med dom som har drabbats.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Har inte och kommer inte läsa "krönikan".
Verkar vara mest känslotrams ändå.

Det jag reagerade på var texten: "I fredags hände det ofattbara Sverige".
Det var inte ofattbart, det var tvärtom bara en tidsfråga innan det hände igen.

Bombmannen under julhandeln i Stockholm 2010.
Ikea morden på svenskar i Västerås.

Dessutom är det bara en tidsfråga innan det dödas och skadas människor av de ständigt upprepade upploppen i invandrartäta förorter.

Det är dagliga skjutningar och bombexplosioner, även med militära vapen, utförda av de olika organiserad brottslighet.
Dessa sker i tätbebyggda förorter och samhällen.

Nej det var förvånansvärt få som blev dödade eller skadade, denna gång, har vi samma tur i nästa terrorattack?

Du glömde terrorattacken i Trollhättan? Utförd av en pursvensk och hade som mål att bara mörda invandrare? Ja, man undrar varför du "glömmer" den. För att inte tala om dvs lasermän som pangar ner invandrare mm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5700X3D Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Sapphire 7800XT
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Du glömde terrorattacken i Trollhättan? Utförd av en pursvensk och hade som mål att bara mörda invandrare? Ja, man undrar varför du "glömmer" den. För att inte tala om dvs lasermän som pangar ner invandrare mm.

Varken IKEA-morden eller svärdattacken i Trollhättan var en terrorattack enligt SÄPO. Om dom inte ändrat sig i den frågan?

Just morden på IKEA var väl aldrig nämnt som en terrorhandling överhuvudtaget?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Märkligt att så många av de som tycker att detta inte hör hemma på ett teknikrorum frekventerar andra "övrigt" trådar med sina åsikter... just sayin'

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varken IKEA-morden eller svärdattacken i Trollhättan var en terrorattack enligt SÄPO. Om dom inte ändrat sig i den frågan?

Just morden på IKEA var väl aldrig nämnt som en terrorhandling överhuvudtaget?

Enligt Kronvrak så var IKEA-morden en terrorattack så min fråga kvarstår till honom.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5700X3D Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Sapphire 7800XT
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Fint starkt av dig att skriva detta. Ta hand om varandra.

Visa signatur

Stora fötter stor..

Permalänk
Avstängd

Man kan inte få det ena utan det andra.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Det är bara med kärlek och respekt till våra medmänniskor som vi vinner över terrorn... vi måste enas och inte segregera mer. Vår asylprocess hade fungerat här om utvisningen de facto hade skett i tid.
Ju mer vi bidrar till utanförskap desto mer vinner ISIS.

Visa signatur

CPU: I9 14900K x - EK-Nucleus AIO 360 Dark GPU:ASUS 4080 Super TUF
RAM: Corsair 96GB DDR5 6600 MHZ DOMINATOR TITANIUM
MB: ASRock Z790 Nova Screen:42" LG OLED C3 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: NZXT H9 Flow Black
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helionart:

Det är bara med kärlek och respekt till våra medmänniskor som vi vinner över terrorn... vi måste enas och inte segregera mer. Vår asylprocess hade fungerat här om utvisningen de facto hade skett i tid.
Ju mer vi bidrar till utanförskap desto mer vinner ISIS.

Ja med kärlek kan man bekämpa de sjuka människorna i ISIS västvärlden finansierat.

Kanske ett wristband där det står "kör inte på mig med lastbil" skulle fungera med.

Permalänk
Medlem

Bra skriven text! @jacob

Det jag har att säga är att den väktare som beskriv som först på plats med soppsäckar var en parkeringsvakt.
Kanske lite petigt att nämna men då det ska ska vara en del som ger credd till en yrkesgrupp så tycker jag det känns nödvändigt att säga.

Hoppas bara det kommer upp hinder längs Drottninggatan som finns ex vid Rosenbad så att bara behöriga bilar kan köra in, då det inte ska vara någon fordonstrafik längs stora delar av Drottninggatan utan bara gående.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag ganska oberörd av detta, mycket för att det inte hände mig och dels mycket för att jag väntade mig detta. Kanske är bortskämd av alla ökade våldtäkter, misshandel, och kriminella gäng m.fl och på så vis blivit bedövad av sådana aktioner.

Eller jag kanske inte är helt oberörd, där är något jag känner: Besvikelse. Efter all skit som har uppstått genom åren så kunde GM åtminstone toppat av med en explosion och inte med misslyckad spatial förmåga tryckt in en geometrisk figur opassande i en annan.

Oavsett vad så kommer jag med min misantropi fortsätta observera det värsta av människan, med en burk läsk och ett suck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Vad är risken för alla dessa människor som gick i drivor längs med gator för att komma hem då? Såg ju fullpackat ut om man ska tro mediebilderna.

Bara ren TUR att det inte var flera attentat inplanerade där dessa var tänkta att dra nytta av situationen.
Kunde liga väl blivit en lastbil till med hundratals döda innan den stannade.

Klart enklare att sno en last bil än att göra bomber/kemiska vapen för tunnelbanor.

Problemet är att man KAN inte skydda folk, det är fals säkerhet. Avskräcka kanske men inte den eller dom som verkligen vill.

Du borde fokusera din energi på att bli säkerhetsrådgivare om du nu har bättre idéer och lösningar än den stab vi har idag.
Jag är faktiskt seriös, för har man så bra idéer ska man inte sitta och trycka på dem.

Själv vet jag att vi har en grym polis och en stat som faktiskt ger oss massor. Allt kan inte vara 100% och det hoppas jag att man jobbar på. Jag hoppas att även du kan se de positiva med hur man löste situationen, att jakten på terrorsiten skedde inom 7 minuter (!) från första larm.

Permalänk
Medlem

Tack för fin krönika! Tråkigt att vissa inte kan låta bli att ta varje chans att svartmåla invandrare. Allt gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för det du skrivit.
Det var en fruktansvärd dag. Jag höll mina egna två små barn så hårt när jag kom hem från jobbet den dagen.

Det är lustigt... Jag hade hela dagen väntat att få komma från jobbet för att hämta mitt 1080 Ti från Inet, men luften gick ur mig på något vis.
Jag hämtade ut kortet efter jobbet, ja, men lät det ligga ett tag.
Satt en liten längre stund med mina barn tills de somnat, och när jag senare på kvällen startade igång datorn med mitt nya kort så kunde inte tanken undgå mig att det i Stockholm satt familjer som nu gick igenom ett helvete.
Det fanns ingen glädje i det materiella jag köpt och skulle ha så kul med, i alla fall inte just då.

Nu när sorgearbetet ebbar ut, chocken försvinner och allting så sakteligen återgår till vardagen har för mig ilskan tagit över.
Ilskan över att nära och kära, bl.a. till den 11-åriga flickan som fick avsluta sitt liv så ovärdigt, aldrig kommer få se henne växa upp, aldrig får uppleva hennes framgångar, hennes motgångar, hennes första pojk- eller flickvän, hennes egna barn (och deras barnbarn), hennes student, hennes första jobb...

Ilskan är i första hand riktad mot gärningsmannen, men också mot naiva politiker och myndigheter.
Men detta forum är inte rätt plats för denna ilska. Jag väljer mina strider.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Rensas friskt här! Vad är poängen med en tråd som finns i tusentals? Där det dessutom inte går att diskutera problemet som precis överallt? Jag personligen bli upprörd över att folk pratar om fint,kärlek,kramar och allt annat trams när man inte kan gå till botten med problemet! Bara för att vi är jävligt naiva,Korkade,Blåögda och rent av egoistiska så är det uppenbart så att vi inte är förskonade! Att folk blir chockade bevisar ju bara hur naiva folk är när man inte har ens ett uns intresse av att veta vilka som befinner sig i svängdörrarnas land. Så tycker jag och det vet jag många gör! Resten lever i sin sagovärld!

Kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Ja med kärlek kan man bekämpa de sjuka människorna i ISIS västvärlden finansierat.

Kanske ett wristband där det står "kör inte på mig med lastbil" skulle fungera med.

Hej, tror det kanske gick lite över huvudet på dig. Självfallet stoppar inte wristband lastbilar. Med kärlek och ett VI tänk så menar jag att man inte ska använda denna hemska hemska händelse till att börja hata på de invandrare som finns här och är integrerade i vårt samhälle, man ska inte ge mer föda till hat och utanförskap, det är precis detta som ISIS vill, det är så de rekryterar och radikaliserar. För de är det en win/win oavsett hur vi gör. Terror föder rädsla, rädsla föder hat, hat föder terror och sen fortsätter det i all evinnerlighet...

Visa signatur

CPU: I9 14900K x - EK-Nucleus AIO 360 Dark GPU:ASUS 4080 Super TUF
RAM: Corsair 96GB DDR5 6600 MHZ DOMINATOR TITANIUM
MB: ASRock Z790 Nova Screen:42" LG OLED C3 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: NZXT H9 Flow Black
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helionart:

Hej, tror det kanske gick lite över huvudet på dig. Självfallet stoppar inte wristband lastbilar. Med kärlek och ett VI tänk så menar jag att man inte ska använda denna hemska hemska händelse till att börja hata på de invandrare som finns här och är integrerade i vårt samhälle, man ska inte ge mer föda till hat och utanförskap, det är precis detta som ISIS vill, det är så de rekryterar och radikaliserar. För de är det en win/win oavsett hur vi gör. Terror föder rädsla, rädsla föder hat, hat föder terror och sen fortsätter det i all evinnerlighet...

Men snälla, Vem är det som sagt att folk skulle börja hata invandrare? Som vanligt blandar vissa ihop äpplen med apelsiner!
Utanförskap är något våra politiker skapat och ingen annan! Tyvärr är dom inte ansvariga som en vanlig Svensson vilket genererar en vi och dom känsla även hos mig!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Du borde fokusera din energi på att bli säkerhetsrådgivare om du nu har bättre idéer och lösningar än den stab vi har idag.
Jag är faktiskt seriös, för har man så bra idéer ska man inte sitta och trycka på dem.

Själv vet jag att vi har en grym polis och en stat som faktiskt ger oss massor. Allt kan inte vara 100% och det hoppas jag att man jobbar på. Jag hoppas att även du kan se de positiva med hur man löste situationen, att jakten på terrorsiten skedde inom 7 minuter (!) från första larm.

Som sagt att det var en person och inte flera var bara ren TUR. Vi har sett nog med terror attentat avlöpa varan inom timmar i andra länder med mycket mer resurser.

Men tydligen för man inte lever i en bubbla där regnbågar finns runt varje hör så ska man klankas ner på?
Och i PK Sverige tillåts inga oönskade åsikter, folk stoppar hellre huvudet i sanden och sjunger lalalala hela dagen.

Min poäng var att alla möjligheter fans, att inga fler attentat skedde var bara tur och det har jag rätt att tycka och du kan tycka vad du vill om det.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag tyckte vi var tydliga med vad som gäller. Rensade tråden på ett antal inlägg utan ytterligare åtgärder mot enskilda medlemmar.

Håll god ton och ta inte till personangrepp. Det är fullt möjligt att argumentera på internet även utan detta.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jorå men så att..

Bra skrivit Jacob,
Ni som saknar hjärta och ett uns medkänsla (ni vet vilka ni är)
Bu på er...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Inte det första och inte det sista.

Permalänk
Avstängd

Något ni snöflingor inte fattar är att detta inte är något "nytt" bara för det är första gången i Sverige.
Det händer väldigt ofta i övriga EU länder.

Det är samma sak som att någon vinner 1 miljon på triss i någon liten byhåla, bara för det är första gången det händer där betyder det inte att det inte händer hela tiden på andra ställen och är inte heller något speciellt egentligen.

Sedan har Sverige många kristna invandrare som sköter sig och tänk på hur de känner sig när vänstermänniskor blandar ihop den med ISIS.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt fint skrivet Jacob!

Satt själv i bilen på väg hem till flickvännen när jag hörde detta på radion. Fredagsmysstämningen kom av sig ganska mycket men det kändes väldigt bra att inte behöva sitta själv den kvällen.

Har både släkt och vänner som bor i Stockholm och som mycket väl hade kunnat varit direkt drabbade av det som hände. Lyckligtvis var ingen av dem ute på fel plats, vid fel tillfälle.

Något som gör mig väldigt ledsen är den otroligt tråkiga attityd vissa personer i samhället har och som vi har fått se vissa ge uttryck för i den här tråden. Det behövs inte mer egoism, främlingsfientlighet eller hat i världen. Det finns så det räcker och det blir över och det enda det leder till är en sämre framtid för alla.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag tyckte vi var tydliga med vad som gäller. Rensade tråden på ett antal inlägg utan ytterligare åtgärder mot enskilda medlemmar.

Håll god ton och ta inte till personangrepp. Det är fullt möjligt att argumentera på internet även utan detta.

Tack Jacob, var nära att själv ge mig in i en onödig debatt från ett nu borttaget inlägg men höll mig borta en stund för att inte skriva något onödigt eller förhastat. Jag hoppas att alla ni på Geeks och moderatorerna fortsätter orka hålla den trevliga stämning jag alltid förknippat Swec med i fortsättningen också!

Permalänk

Jag kommer sluta läsa dagstidningar några veckor framöver, då det endast kommer skrivas om detta och diverse olika konspirationsteorier, det är ju precis detta terroristerna vill skapa rädsla för oss och få deras uppmärksamhet.. jag kommer inte ge dom det...Nötter kommer det alltid finnas.. och dessa religösa fanatiker och galningar kommer vi heller inte bli av med i första taget..Men det gör det inte bättre att varenda tidning i media ständigt skapar skräck i oss.. För det räcker inte att man skriver om nyheten en gång det kommer skrivas samma nyhet med olika varaitoner på temat tusentals gånger... rädslan hjärntvättas in i oss... Jag är inte säker på att "prata om detta" är lösningen på problemet, jag anser man helt och hållet ska ignorera dom, inte låta dom ta över media och skapa skräck.. det är precis vad dom vill..

Permalänk
Medlem

Det var fint skrivet, inget personligt men jag besöker Sweclockers just för att komma undan politik och andra händelser som inte berör tekniken.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Måste säga att jag blir riktigt berörd av krönikan. Det @Jacob skrev var väldigt utlämnande, väldigt personligt och jag som tillhör en av de som varit här i drygt 17 år ser sweclockers.com som en del av min uppväxt. För mig så blir jag riktigt konfunderad när man skriver att det är ett teknikforum och därför skall sådana typer av krönikor inte förekomma. Skulle man resonera så, så skulle Övrigt med dess underforum stängas ned omedelbart. Flera som har skrivit i denna tråd har så enkla lösningar på svåra problem.

Jag tror inte att ni ser helheten. Terrordåd kan hända var som helst, till och med Breivik som är född i Norge. Hur skulle ni ha stoppat detta? Det här handlar om en mycket sjuk människa som har berövat livet på oskyldiga. Det hjälper inte att skriva att "det var bara en tidsfråga innan det skulle hända". Det är lika meningsfullt som att skriva "det var bara en tidsfråga innan alla ska dö". Det går inte att förhindra detta helt och hållet. Det man kan göra är att visa solidaritet, visa att det finns hopp för mänskligheten i dessa svåra stunder.

Det är ett evigt konstaterande att politiker har gjort fel osv. Min fråga till @Wiruz är: vad har du gjort för att vända denna negativa trend eftersom du har identifierat problemet.

Permalänk
Medlem

Empati och värme i en känslosam krönika <3
Tycker den passar perfekt. Fast kanske lättare att ta till sig om man själv har barn (jag har tre) och satt fast i Stockholm (Kungsholmen) i fredags.
Nu ska jag läsa krönikan en gång till..

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Vill först tacka för alla värmande ord, men också till alla er som öppnat sig och delat med er av hur ni känner! Det var precis vad jag hoppades på när jag beslutade om att publicera den här krönikan. Till er som inte tycker att sånt här hör hemma på SweClockers vill jag återigen understryka att redaktionella inslag som dessa inte blir en ny norm på framsidan.

Tyvärr har diskussionen vid ett tillfälle under kvällen spårat ur och med tanke på hur synlig tråden är på framsidan vågar jag inte lämna den öppen över natten. Sätter därför ett hänglås och öppnar upp igen tidigt imorgon.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hemskt men inte ofattbart. Konstigt att det inte händer oftare. Jag antar att terroristerna in skiter där de äter. Göteborg är ju en av de ISIS tätaste områdena i Europa t ex.