Tillverkare Teasar om GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

@Mocka: Nice! Hoppas du får ett felfritt ex.

Upptäckts problem med MSI-korten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hämtat ut mitt Aorus idag och kört lite snabbt för att konstatera att det är snabbare än 980Ti som det ersatte.

Skulle säga att det känns snabbare än 980Ti sli som jag haft innan med så jag är nöjd med prestandan. Kortet är tungt som satan och fläktarna snurrar väldigt makligt och tyst även under load. Dock så har det lite coilwhine då fpsen drar iväg i menyer.

Permalänk
Medlem

@Markusas: Tack

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protozo:

Upptäckts problem med MSI-korten?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inte vad jag vet men man kan ju aldrig vara säker när det kommer till grafikkort.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

alla mina tidigare kort (5770->660->gtx titan->780ti->390) har haft väldigt mycket mindre coilwhine. 4 av dom korten har haft samma kylare som mitt 1080ti har. Sen har väl inte vsync varit normen på 8 år. 60hz har inte varit normen på 2-3 år. Så accepterar inte det svaret om du inte jämför med typ 9800gt. För i samma dator så låter coilwhinet mycket mer än något av mina tidigare kort gör.

När jag pratade tidigare så menar jag i princip 6 år tillbaka i tiden. Sen är det ju givetvis olika från kort till kort där vissa exemplar är mer drabbade än andra. Mitt 780 hade jag inget spoltjut på, trodde jag, tills jag skaffade vattenkylning och körde med övervoltsmod för att skrämma upp det rejält. Sen, som du skriver själv så har 60Hz varit inaktuellt nu ett tag, men 3-4 år sedan var det fortfarande rätt vanligt. Ritar kortet inte upp fler bildrutor så uppkommer problemet i regel aldrig heller, vet inte vad du inte accepterar med vad jag skriver men det känns föga relevant.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Hämtat ut mitt Aorus idag och kört lite snabbt för att konstatera att det är snabbare än 980Ti som det ersatte.

Skulle säga att det känns snabbare än 980Ti sli som jag haft innan med så jag är nöjd med prestandan. Kortet är tungt som satan och fläktarna snurrar väldigt makligt och tyst även under load. Dock så har det lite coilwhine då fpsen drar iväg i menyer.

Vanliga eller extreme?

Permalänk
Medlem

@Robiban:
Vanliga.

Märkte även nu att det verkar enbart vara coilwhine i just fall där det drar iväg över 1000fps i menyer och liknande. Körde lite benchmarks och det verkar som att typisk boost ligger på ca 1950MHz vid full load. Överklockning på dessa kort verkar ju i slutändan handla om att få ut dom där sista 100MHz i det flesta fall?

Permalänk
Avstängd

@David_87: ja runt 2050 verkar vara ett tak på luft.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@Protozo:
Har ett MSI 1080Ti Gaming X, i menyer/laddskärmar i vissa spel när FPSen ligger på 2000+ hörs lite coil whine genom mitt chassi, runt 1000 fps inte. Så ja spelar man i över 2000 FPS kan det vara irriterande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Nej, inte vad jag vet men man kan ju aldrig vara säker när det kommer till grafikkort.

Verkar dessvärre som att mitt coilwhinar rätt ordentligt, börjar redan vid 60fps och låter en del vid 120fps i Firestrike. Ska testa lite spel nu och se hur det är där, dock måste jag säga att det klockar bra - har det stabilt på 2012MHz och minnet på 12GHz. Out of the box ligger det på 1924MHz. Underligt nog är spänningsreglaget låst i MSI AB trots att jag bockat för det i inställningarna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka: från Guru3D's review på 1080 Ti FE

"Use any tweaking utility of your preference of course. We use AB, AfterBurner. If you cannot wait for a new AB release and need some voltage control, here's a tip:

Go to c:\Program Files (x86)\MSI AfterBurner\
Open MSIAfterburner.oem2 in a text editor and add the card to third party database yourself and save
[VEN_10DE&DEV_1B06&SUBSYS_120F10DE&REV_??]
VDDC_Generic_Detection = 1
You will notice the part colored in red, the Subsys_ID. This can change per BIOS/Brand. In AfterBurner just click the 'I' (information) button, to read out your proper string and replace the red part with what is listed under the information button (if it differs).
Afterburner select third party voltage control mode in properties and adding the following will do the trick."

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Verkar dessvärre som att mitt coilwhinar rätt ordentligt, börjar redan vid 60fps och låter en del vid 120fps i Firestrike. Ska testa lite spel nu och se hur det är där, dock måste jag säga att det klockar bra - har det stabilt på 2012MHz och minnet på 12GHz. Out of the box ligger det på 1924MHz. Underligt nog är spänningsreglaget låst i MSI AB trots att jag bockat för det i inställningarna.

http://i.imgur.com/lCeaTT1.png

Hur mycket extra prestanda ger överklockningen? På de fabriksklockade 1080 korten så var ju prestanda ökningen vid en extra överklockning i stort sett försumbar. Vad jag är inne på är om det över huvud taget är värt att överklocka ett sådant monster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Little tiny Tom... Jävla nöt han är! Ska man kolla sina värden så klickar man i rutan för att skriva värderna från gpu-z till fil så kan man i lugn och ro gå igenom vilka hastigheter volt temperaturere etc man haft under ett gaming-pass.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenom:

Little tiny Tom... Jävla nöt han är! Ska man kolla sina värden så klickar man i rutan för att skriva värderna från gpu-z till fil så kan man i lugn och ro gå igenom vilka hastigheter volt temperaturere etc man haft under ett gaming-pass.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, ja han är lite svamlig emellanåt men det var det enda jag hittade som fanns gällande vanliga Aorus kortet då det kom på tal.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Fanns de bara tysk review på zotacs amp extreme? Min googlefu e väldigt vek =/...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Hur mycket extra prestanda ger överklockningen? På de fabriksklockade 1080 korten så var ju prestanda ökningen vid en extra överklockning i stort sett försumbar. Vad jag är inne på är om det över huvud taget är värt att överklocka ett sådant monster.

Prestanda ökningen borde bli ca 5% det kanske låter försumbart men det beror på vilket spel du spelar och i vilken upplösning.
Framförallt i 4k så vill du ha dom där extra 5% Om du kollar tester av 1080ti så ligger väldigt många spel strax under 60 fps i snitt så med bara 5% extra prestanda så slipper du dippar under 60 fps i många spel, visst man kan sänka AA också men då är man inte nörd på riktigt.

Men i dom flesta spelen framförallt i lägre upplösningar så ger dom där 5% inte nått, 200 eller 210 fps... vem bryr sig?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Testat ett dussin spel och coilandet låter olika mycket i olika spel och verkar relaterat till Power usage och FPS. I CSGO tex som är ett väldigt lättdrivet spel så går allt ner en bit och då låter kortet ingenting trots stadiga 144fps. JC3 är likaså ett relativt lättdrivet spel och flyter nu på i 144fps men även här går inte Power på max och därför låter det mindre. Division däremot maxar allt och låter mer.

Skrivet av {SWEC}Rool82:

@Mocka: från Guru3D's review på 1080 Ti FE

"Use any tweaking utility of your preference of course. We use AB, AfterBurner. If you cannot wait for a new AB release and need some voltage control, here's a tip:

Go to c:\Program Files (x86)\MSI AfterBurner\
Open MSIAfterburner.oem2 in a text editor and add the card to third party database yourself and save
[VEN_10DE&DEV_1B06&SUBSYS_120F10DE&REV_??]
VDDC_Generic_Detection = 1
You will notice the part colored in red, the Subsys_ID. This can change per BIOS/Brand. In AfterBurner just click the 'I' (information) button, to read out your proper string and replace the red part with what is listed under the information button (if it differs).
Afterburner select third party voltage control mode in properties and adding the following will do the trick."

Stort tack! Ska testa detta ikväll.

Skrivet av MarkSix:

Hur mycket extra prestanda ger överklockningen? På de fabriksklockade 1080 korten så var ju prestanda ökningen vid en extra överklockning i stort sett försumbar. Vad jag är inne på är om det över huvud taget är värt att överklocka ett sådant monster.

Tittar man på Firestrike så ger det ju ett gäng extra FPS och i Witcher 3 när jag springer runt i Novigrad och har på 4K samt Ultra så hjälper OCn att hålla konstanta 60fps som annars dippar ner till 55-57 när man rider igenom staden, samma gäller Watch Dogs 2 som nu går i 60fps på Ultra i 4K med några tweaks (istället för Very High som jag tidigare fick använda). Jag kommer nog fortsätta köra +100/+500 OC men självfallet är det onödigt i några spel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@David_87:

Spännande. Köpte också vanliga, ligger på posten men väntar på resterande delar. Vad får du för temps och är ljudnivån ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

Fanns de bara tysk review på zotacs amp extreme? Min googlefu e väldigt vek =/...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja än så länge ser det ut som att det bara är den tyska.
Du kan ändra dina google sökinställningar till senaste dygnet så kommer det upp det senaste.
Hittade att det skulle släppas 14/4 i England.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Hämtat ut mitt Aorus idag och kört lite snabbt för att konstatera att det är snabbare än 980Ti som det ersatte.

Ofan

Skrivet av David_87:

Skulle säga att det känns snabbare än 980Ti sli som jag haft innan med så jag är nöjd med prestandan. Kortet är tungt som satan och fläktarna snurrar väldigt makligt och tyst även under load. Dock så har det lite coilwhine då fpsen drar iväg i menyer.

Kan jag inte riktigt hålla med om. Jag hade nog snäppet bättre FPS i de spelen jag spelar ofta (som funkar i SLI). Men det handlar om 5-8 FPS eller liknande så det spelar inte så stor roll när det är uppe i +90 FPS. Däremot så är det ju bra mycket tystare och mindre värme i burken. Samt att man nu slipper SLI-strul i spel så det är skönt.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@Mocka: Trist med Coil whine :/ Blir det allt för påtagligt bör det gå att reklamera?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

@Mocka: Trist med Coil whine :/ Blir det allt för påtagligt bör det gå att reklamera?

Tyvärr Visst kan jag reklamera men det lär dröja ett bra tag innan Webbis får in replacements
Drar jag på högtalarna i normalt läge så "försvinner" ju oljudet så...ja, den är svår.
Ska nog ploppa in mitt gamla kort och jämföra lite då alla kort har någon form av coil whine (tydligen är det omöjligt att ha ett som inte låter såvida man bara spelar i låg fps).

Sen säger vissa att man ska "köra in kortet" i två veckor.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggmonstret:

Ett tillägg för er som förbokat eller tänkt köpa från Netonnet. Jag fick ingen spelkod med för "Be the Hero", och när jag ringde dem verkade det inte ingå någon heller. Har mailat spelpakopet@netonnet.se om detta då de står med som Samarbetspartner på Nvidias hemsida. Men vi får se. Ville bara informera för er andra där ute om den koden är utav intresse!

Jag uppdaterar när jag vet mer

Hur gick det, fått nått svar?
Blev lite överraskad att det inte låg någon kupong i lådan, men och andra sidan så är det bara Wildlands jag skulle vilja spela och det har jag redan ^^

Skrivet av Mocka:

Tyvärr Visst kan jag reklamera men det lär dröja ett bra tag innan Webbis får in replacements
Drar jag på högtalarna i normalt läge så "försvinner" ju oljudet så...ja, den är svår.
Ska nog ploppa in mitt gamla kort och jämföra lite då alla kort har någon form av coil whine (tydligen är det omöjligt att ha ett som inte låter såvida man bara spelar i låg fps).

Sen säger vissa att man ska "köra in kortet" i två veckor.

Har så klart också coilwhine på mitt ASUS kort, och det är som du säger i spel som har både hög belastning och hög fps så låter det mer än om det bara är hög fps.
Har fått för mig att det är lite lugnare nu efter en helgs spelande, men det kan ju vara för att man blivit vanare ljudet också

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Avstängd

@{SWEC}Rool82: Du kan ju alltid vilja sälja det för 20 cheeseburgare?

OnT känns som en katastrof att få vänta kanske 10-15 dar till på mitt Xtreme, trodde inte det skulle vara så jobbigt att vänta men har ju delar för 22tusen som bara väntar på att byggas ihop i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

Nu har webbhallen ett "icke" preliminärt datum på Aorus Xtreme som säger 16:e på sin sida. Hmm undra om det är deras första leverans då. Men som förra gången är datumet underligt då jag inte tror de får leveranser på söndagar. Va samma tidigare då det stod 9e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Nu har webbhallen ett "icke" preliminärt datum på Aorus Xtreme som säger 16:e på sin sida. Hmm undra om det är deras första leverans då. Men som förra gången är datumet underligt då jag inte tror de får leveranser på söndagar. Va samma tidigare då det stod 9e.

Vart ser du datumet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Hur gick det, fått nått svar?
Blev lite överraskad att det inte låg någon kupong i lådan, men och andra sidan så är det bara Wildlands jag skulle vilja spela och det har jag redan ^^

Har så klart också coilwhine på mitt ASUS kort, och det är som du säger i spel som har både hög belastning och hög fps så låter det mer än om det bara är hög fps.
Har fått för mig att det är lite lugnare nu efter en helgs spelande, men det kan ju vara för att man blivit vanare ljudet också

Trist med koden :/ Webbis levererade kod så det var ju skönt. Vet dock inte vad jag ska välja än For Honor SP verkar nog roligare än Wildlands SP (känner ingen som lirar det).

Hm, intressant det där med att det känns bättre över helgen. Nu kommer ju påsken och då ska jag spela extremt mycket vilket förhoppningsvis får det att låta lite mindre. Har för mig mitt gamla kort också lät mer i början än det gjorde senare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Nu har webbhallen ett "icke" preliminärt datum på Aorus Xtreme som säger 16:e på sin sida. Hmm undra om det är deras första leverans då. Men som förra gången är datumet underligt då jag inte tror de får leveranser på söndagar. Va samma tidigare då det stod 9e.

Bättre än CDON 22 April säger de till mig. Hade jag vetat det här för en månad sen hade jag aldrig köpt det.

Fan oändlig väntan.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protozo:

Vart ser du datumet?

Skickades från m.sweclockers.com

Humor nu tog de bort det "igen". Var på beställningssidan för kortet. Suck vilken parodi.

Permalänk
Avstängd

Igår visste @komplett inget om några förseningar och idag ändrade dom mitt datum till 21/4

Beställd, förväntas i lager 21 april 2017, 1 st.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG