Permalänk
Entusiast
Skrivet av Trazer:

Har väntat på Ryzen länge för att uppdatera min rigg. Men nu när både 7 och 5 äntligen är här så blir jag helt kluven. Ena minuten lutar det mot 7600k och andra minuten mot 1600X.

Det enda jag gör är att spela Battlefield 4 och kollar på Youtube. Jag är ute efter att datorn ska vara så tyst som möjligt och jag vill spela Battlefield 1 samt kommande spel i serien. Idag hörs knappt datorn om man inte lägger örat emot (se spec i signaturen). Antagligen slänger jag in en ny GPU till sommaren också när AMD kommit med 500-serien.

Kan inte någon bara säga till mig vilken CPU jag ska köpa? Och snälla kom inte med olika förslag
Jag blir bara mer och mer splittrad ju mer jag läser...

Ett riktigt bra argument för Ryzen 5 som få nämner är det faktum att du i framtiden kommer kunna uppgradera till en nyare revision av Ryzen på samma moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Trazer: Kommer inte med flera förlag, däremot motivering till vad jag skulle ha valt i ditt fall.
Som det ser ut idag med ett 1080ti eller motsvarande så är det hugget som stucket mellan 7600K och 1600X i 1920x1080. Däremot bättre med 7600K i 1280x720 (ca: 5% lägsta frames 7% medel).
Eftersom jag är en hoppfull person som även spelar i högre upplösningar så ser jag att framtida spel kommer bli bättre med 6-8cores och just frostbite med Dice så är jag övertygad av att DX12 och multicore kommer bli bättre med framtida frostbite motorer och därmed BF spel, speciellt p.g.a. Johan Andersson från Dice

1600X bättre val för långsikt enligt min magkänsla och är stark nog för dagens bruk i 1920x1080 även med en stark 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Om jag minns rätt så var 1,65 en Jedec standard som denna Intel cpu inte klarade av vid stock, och då fick minnestillverkarna göra minnen med lägre spänning under standarden, vilket blev "Intel godkända minnen".
Så som jag minns det så var det helt enkelt en designmiss när Intel integrerade in delar av minnes-systemen/nordbryggan(?) till cpu från chipset.

Så denna instabilitet hade inte med högre transistortätheten/"nm node" att göra och dagens cpu:er både från Intel och AMD är stabilare än just den cpu arkitektur du refererade till, både i stock och överklockning.

All form av användning av kiselbaserade produkter som CPU slits vid användning oavsett volt, men slitaget ökas exponentiellt i relation med spänningsökningen.
Att något är stabilt i burn-tester 24/7 vid överklockning visar att produkten är stabil till 100% idag, däremot ökas takten av slitaget när volten ökas och cpu:n kan bli instabil i framtida 24/7 burn-tester vid högre spänning.

Det är upp till var och en om man vill minska cpu-livslängden till förmån av högre prestanda, en stock cpu bör utan bekymmer hålla i 15år men frågan är om 3-10år livslängd räcker till förmån av överklockning, vid "rimlig överklockning" och att ta en risk för att cpu:n kanske t.o.m. bara lever 1 år

Ville bara kommentera del av ditt inlägg för just denna cpu, inte för resten av era argument då jag inte är insatt i den
Ha're gôtt allesammans

Mm, precis men det är ändå intel/amd som dikterar vad som är safe för deras imc så spänningar på 1.7-1.9 som Enigma predikar för är låååångt över spec. Å när tillverkningensprocessen krymper så sänks även vanligtvis kravet på spänningen. Nu är det ju så att inga tillverkningsprocesser är eg 14nm å därför ser är spänningar upp till 1.4 fortfarande ok när det gäller cpu spänningen.

Å jag håller med dig, det är individen som får själva bestämma ang spänning kontra livslängd, jag måste säga att jag själv tillhör dem som brukar brassa på utan att bry mig så mycket men alla är inte sådana, å att säga eller "hajpa" siffror som 3600cl12 å sen brusa upp när någon påpekar att spänningen för att nå dessa siffror är ohygglig hög för normalt bruk är en indikation att personen helt enkelt "drunknat" i hajpen när han ignorerar vad som anses vara "normalt" och "safe".

Missförstå mig inte, jag tycker r7 är super men AMD sektionen börjar bli som r/amd.

Skrivet av Trazer:

Har väntat på Ryzen länge för att uppdatera min rigg. Men nu när både 7 och 5 äntligen är här så blir jag helt kluven. Ena minuten lutar det mot 7600k och andra minuten mot 1600X.

Det enda jag gör är att spela Battlefield 4 och kollar på Youtube. Jag är ute efter att datorn ska vara så tyst som möjligt och jag vill spela Battlefield 1 samt kommande spel i serien. Idag hörs knappt datorn om man inte lägger örat emot (se spec i signaturen). Antagligen slänger jag in en ny GPU till sommaren också när AMD kommit med 500-serien.

Kan inte någon bara säga till mig vilken CPU jag ska köpa? Och snälla kom inte med olika förslag

Jag hade nog hoppat på r5 1600, mena du har ju redan en i5a allt du behöver göra är att klocka den du har ännu mer om du inte redan gjort det(ser inte klockspeeden nu) å du lär komma sjukt nära en 6600k/7600. Men med r5 1600/1600x så har du 2 kärnor till och även om du inte får högre fps så lär du få nyttja de två kärnorna till annat samtidigt som du spelar eller i framtiden när spelen verkligen skalar med fler trådar. Å sen när du tröttnat på r5an så lär den stå sig högre på begagnatmarknaden jämfört med en sleten i5a. Så tänker jag iaf.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Mm, precis men det är ändå intel/amd som dikterar vad som är safe för deras imc så spänningar på 1.7-1.9 som Enigma predikar för är låååångt över spec. Å när tillverkningensprocessen krymper så sänks även vanligtvis kravet på spänningen. Nu är det ju så att inga tillverkningsprocesser är eg 14nm å därför ser är spänningar upp till 1.4 fortfarande ok när det gäller cpu spänningen.

Å jag håller med dig, det är individen som får själva bestämma ang spänning kontra livslängd, jag måste säga att jag själv tillhör dem som brukar brassa på utan att bry mig så mycket men alla är inte sådana, å att säga eller "hajpa" siffror som 3600cl12 å sen brusa upp när någon påpekar att spänningen för att nå dessa siffror är ohygglig hög för normalt bruk är en indikation att personen helt enkelt "drunknat" i hajpen när han ignorerar vad som anses vara "normalt" och "safe".

Missförstå mig inte, jag tycker r7 är super men AMD sektionen börjar bli som r/amd.

Jag hade nog hoppat på r5 1600, mena du har ju redan en i5a allt du behöver göra är att klocka den du har ännu mer om du inte redan gjort det(ser inte klockspeeden nu) å du lär komma sjukt nära en 6600k/7600. Men med r5 1600/1600x så har du 2 kärnor till och även om du inte får högre fps så lär du få nyttja de två kärnorna till annat samtidigt som du spelar eller i framtiden när spelen verkligen skalar med fler trådar. Å sen när du tröttnat på r5an så lär den stå sig högre på begagnatmarknaden jämfört med en sleten i5a. Så tänker jag iaf.

Men ge upp.
Orginalbilden är ju länkad från xtremesystems. Går du in på länken är det första som sägs "get your big boy pants on..". Det har väl aldrig varit någon som trott att ddiskussionen handlade om några ootb-hastigheter. Diskussionen började med att ni sa att det inte finns några minnen som klarade det. Senare så lägger du till att det ska vara inom specifikationerna och att länkar till xtremesystems inte är giltiga.. Nähä, då är ju ursprungsbilden inget att diskutera och uppenbarligen ingen scam, eftersom den kommer från xtremesystems. Jag tycker att ni båda är tjötiga(i frågan), men det är ju endast du som gör en circle jerk och ändrar premisserna under diskussionens gång. Eller så fattade du inte bilden du kommenterade från början?

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Men ge upp.
Orginalbilden är ju länkad från xtremesystems. Går du in på länken är det första som sägs "get your big boy pants on..". Det har väl aldrig varit någon som trott att ddiskussionen handlade om några ootb-hastigheter. Diskussionen började med att ni sa att det inte finns några minnen som klarade det. Senare så lägger du till att det ska vara inom specifikationerna och att länkar till xtremesystems inte är giltiga.. Nähä, då är ju ursprungsbilden inget att diskutera och uppenbarligen ingen scam, eftersom den kommer från xtremesystems. Jag tycker att ni båda är tjötiga(i frågan), men det är ju endast du som gör en circle jerk och ändrar premisserna under diskussionens gång. Eller så fattade du inte bilden du kommenterade från början?

Vad är det jag ska ge upp? jag säger hur det var och är när jag sagt mitt så kommer sådana som du å säger att jag ska ge upp?
Vad är det jag ska ge upp? att jag säger att det är omöjligt att se dessa frekvenser med dessa latenser i en 24/7 setup(1.4v) Omöjligt med dagens minnen å rätt så svårt att hitta en cpu som har en imc som kanske klarar av det oxå.
samsung b-die e la fortfarande på 28nm? dvs 1.9 e ingenting men vad händer med imc på cpun?

som sagt allt vi sade var dessa siffror är inte något man kommer se under normala förutsättningar/setup å där av ren å skär bs å när vi sade det blev vi påhoppade. Å jag förstår inte vad det är jag ska ge upp, är det någon match/tävling eller så?

Jag vill inte att tråden ska urarta men jag vägrar infinna mig att folk kallar mig å andra för patetiska eller att vi ska ge upp när vi påpekar det uppenbara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Vad är det jag ska ge upp? jag säger hur det var och är när jag sagt mitt så kommer sådana som du å säger att jag ska ge upp?
Vad är det jag ska ge upp? att jag säger att det är omöjligt att se dessa frekvenser med dessa latenser i en 24/7 setup(1.4v) Omöjligt med dagens minnen å rätt så svårt att hitta en cpu som har en imc som kanske klarar av det oxå.
samsung b-die e la fortfarande på 28nm? dvs 1.9 e ingenting men vad händer med imc på cpun?

som sagt allt vi sade var dessa siffror är inte något man kommer se under normala förutsättningar/setup å där av ren å skär bs å när vi sade det blev vi påhoppade. Å jag förstår inte vad det är jag ska ge upp, är det någon match/tävling eller så?

Jag vill inte att tråden ska urarta men jag vägrar infinna mig att folk kallar mig å andra för patetiska eller att vi ska ge upp när vi påpekar det uppenbara.

Nej, det hela började med att ni sa att den länkade xtremesystems bilden var en scam för att det inte fanns några bilder på när datorn var inne i os/stresstest. Fortsatt skrevs det att inga minnen klarade detta. Att det skulle vara under din definition av stabil 24/7 klock kom ju in långt senare i diskussionen, inget som någon annan kunde veta eller själva trodde...då bilden kommer från en sida för EXTREM ÖVERKLOCKNING.

Jag håller helt med dig, jag skulle inte köra dessa spänningar 24/7 och med dina definitioner är det inte möjligt. Men kan man inte hålla tråden i sin diskussion så är det ju omöjligt att diskutera, där av lägg ner. Det är ju meningslöst för alla att följa en argumentation där en pratar om äpplen och den andre om päron.

Edit. För att tillföra något, så finns det väl inget som säger att IMC(VTT) spänningen är lika hög som dram-spänningen?

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Nej, det hela började med att ni sa att den länkade xtremesystems bilden var en scam för att det inte fanns några bilder på när datorn var inne i os/stresstest. Fortsatt skrevs det att inga minnen klarade detta. Att det skulle vara under din definition av stabil 24/7 klock kom ju in långt senare i diskussionen, inget som någon annan kunde veta eller själva trodde...då bilden kommer från en sida för EXTREM ÖVERKLOCKNING.

Jag håller helt med dig, jag skulle inte köra dessa spänningar 24/7 och med dina definitioner är det inte möjligt. Men kan man inte hålla tråden i sin diskussion så är det ju omöjligt att diskutera, där av lägg ner. Det är ju meningslöst för alla att följa en argumentation där en pratar om äpplen och den andre om päron.

Edit. För att tillföra något, så finns det väl inget som säger att IMC(VTT) spänningen är lika hög som dram-spänningen?

gå in å kolla på Bengt-Arnes test när han säger det så förstår du vad han menar.
han kollade tom in i xtremetråden å påpeka vad han menade med scaam.
SÅ är bara ni som tar upp det gång på gång på gång som förvrider vad han eg menade med scaam.

edit, inlägg inte "test".. vette fasiken varför det blev test

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

gå in å kolla på Bengt-Arnes test när han säger det så förstår du vad han menar.
han gick tom in i xtremetråden å påpeka vad han menade med scaam.
SÅ är bara ni som tar upp det gång på gång på gång som förvrider vad han eg menade med scaam.

Vilket test?

VDIMM 1.60V
VSOC 1.11V
VDDP 1.20V
VPLL 1.70V

Han kör senare i tråden 3845@ 12-12-12-22
Bilder från cinebench och spi
Skickades från
m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sen när är superpi ett verktyg som används för att se om ens system e stabilt?
Å vad menar du med test?

Jag menar den screensthotten Lastviking länka till och som Bengt-Arne kommenterade.
Han var ju skeptisk till att det ens gick mer än att bara göra en suicideshot, å påpekade att det inte finns några kit på marknaden som ens är i närheten av dessa siffror. Att de ändå gör superpi med tom cl11 i 1.8-1.9 betyder inte att dessa går igenom säg 3dmark eeller något annat krävande test utöver superpi även med 1.9. Kanske går under ln2 men nog inte annars å verkligen inte om man ska hålla sig till safe nivåer säg 1.4-1.5v

som sagt 3600cl12 med 1.5 e inte möjligt just nu å när man påpekar detta så blir man kallad patetisk...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Du hade nog garanterat tjänat mer på en GPU uppgradering. Har en i5 själv med ett 1080 och i spel duger det utmärkt i 1440p, men så fort jag ser en stream eller youtube samtidigt på den andra skärmen så går det bara inte längre. Oftast så slutar twitch eller youtube att funka.
Dessutom i spel så ligger alla 4 cores på nära 100% hela tiden. En annan fördel med 1600 och 1700 är till exempel 7-zip som jag använder flera gånger om dagen. Tar en fjärdedel av tiden med ryzen mot vad det gör idag.

Ska du byta cpu blir det väl också en kostnadsfråga då du måste byta moderkort, minnen och sånt. Just nu är ju rampriserna hutlösa så hade jag varit dig hade jag snappat upp ett 1080 på blocket eller på rea, alternativt vänta på nästa AMD kort beroende på om du har Gsync eller Freesync.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Men ge upp.

Exakt! Vissa verkar glömma ursprunget och vad som skrivits... Står för vartenda ord jag skrivit. Man försöker lägga tid på detta forum, dvs att skriva så mycket vettigt som möjligt gällande minnen, moderkort, övercklockning, bios, inställningar, guider eller mer tekniskt informativa inlägg eller analyser osv men ibland har man bara lust att stänga av sitt konto och inte komma tillbaka mer med den nivån som det hamnat på. Men men, får väl inte alla PM av en slump antar jag med frågor, och kul/tacksamt med dom som tackat/gett cred istället för gnäll vilket oftast kommer från dom som inte tillför ett skit Här för att hjälpa och informera, inte motsatsen.

*** raderat ***

§ 5
Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

”JayzTwoCents” har nu släppt en video där han talar om sina erfarenheter av att under 30 dagar använt sitt Ryzen-baserade system för all produktivitet, gaming och streaming, etc. Och det verkar mera än mindre vara konstaterat nu. Konkurrensen är tillbaka. Vet inte vad Intel har på gång men Ryzen tycks kräva ett propert svar i antingen framtida produktlansering eller en rejäl omstuvning av nuvarande produktlinje. Goda nyheter för konsumenter.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Äntligen är min Gigabyte K7 skickad och sista pusselbiten är på ingång. Timingen är ofelbar då jag givetvis samtidigt åker bort torsdag-måndag. Nåja, nu vet jag i alla fall vad jag ska göra på tisdag.

Blir ett Gigabyte K7 med 1800X och 32GB (16x2 @ 3200, samsung b-die).

Permalänk
Medlem

@byerley:

Härligt!
Tyvärr finns inte Samsung B i 16Gb per sticka konfiguration. Däremot finns E-Die.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Creators Update till Windows 10 ökar spelprestanda ytterligare på Ryzen som det ser ut:

Folk rapporterar också följande:

"- In Rise of the Tomb Raider I've got huge improvement on my 1700X+XFX RX480 too: * +20FPS in overall score bump from 130FPS to 150FPS @ 1080p (Lowest Settings preset) * +11FPS from 65 to 76 @ 1080p (Very High) Both cpu and gpu at stock speeds. Memory CL16 2400. I've tested each one twice to make sure this is not some glitch."

Många bäckar små, kommande spelpatchar, nvidia jobbar på att förbättra drivarna ihop med Ryzen samt bios är påväg med både bättre stöd för minnen och en högre divider för att kunna köra DDR3500 utan BCLK. Tror folk kommer bli mer än nöjda med Ryzens spelprestanda när alla bitar fallit på plats. Hittills har man fått se Ryzen i värst tänkbara läge och i spel som haft en tendens till att fungera väldigt dåligt på Ryzen (Tomb Raider är ett av dom som frenetiskt vart med i alla större tester t.ex).

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@byerley:

Härligt!
Tyvärr finns inte Samsung B i 16Gb per sticka konfiguration. Däremot finns E-Die.

Är du säker? Det står 4.31 på dem, trodde det innebar Samsung B.

Permalänk
Medlem

Nästan idiotsäker. 4.31 visar att det är Samsung menar jag ha läst nånstans, men det betyder inte att det är B die single rank. 2667 ska inte vara några problem. Är ganska säker på att 3200 fungerar inom kort oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nästan idiotsäker. 4.31 visar att det är Samsung menar jag ha läst nånstans, men det betyder inte att det är B die single rank. 2667 ska inte vara några problem. Är ganska säker på att 3200 fungerar inom kort oavsett.

Kollade på Gigabyte K7's Memory Support List (pdf) och mitt CMK32GX4M2B3200C16 står med under 3200 utan att nämna downgrade. För ca två veckor sedan fanns det inte med i listan.

Edit: länkade fel pdf

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Det va ju ingen ökning att skryta med i alla fall

Håller med. Har nästan lust att ta bort alla Ryzen trådar som jag har som favoriter tack vare sånt trams

Liten ökning här, en liten där, det bygger på.
Sagt det tidigare, vi kommer inte att få den där OMFG-patchen som plötsligt får Ryzen att prestera mirakulöst bättre, det kommer att komma via många små prestandalyft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SolidReactor:

@Trazer: Kommer inte med flera förlag, däremot motivering till vad jag skulle ha valt i ditt fall.
Som det ser ut idag med ett 1080ti eller motsvarande så är det hugget som stucket mellan 7600K och 1600X i 1920x1080. Däremot bättre med 7600K i 1280x720 (ca: 5% lägsta frames 7% medel).
Eftersom jag är en hoppfull person som även spelar i högre upplösningar så ser jag att framtida spel kommer bli bättre med 6-8cores och just frostbite med Dice så är jag övertygad av att DX12 och multicore kommer bli bättre med framtida frostbite motorer och därmed BF spel, speciellt p.g.a. Johan Andersson från Dice

1600X bättre val för långsikt enligt min magkänsla och är stark nog för dagens bruk i 1920x1080 även med en stark 1080Ti

1280x720p? Vem i sitt sinnes fulla bruk spelar i den upplösning?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Liten ökning här, en liten där, det bygger på.
Sagt det tidigare, vi kommer inte att få den där OMFG-patchen som plötsligt får Ryzen att prestera mirakulöst bättre, det kommer att komma via många små prestandalyft.

Nej det tror inte jag heller. Man kanske ska vänta med att köpa en dator tills nästa Zen+ generationen. Vet inte hur långt bort den ligger

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinoman:

Massor! verkar i alla fall så, när man läser kommentarerna här på Sweclockers, angående Ryzens prestandatester.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vissa prioriterar bilduppdatering framför upplösning, det har väl inget med en "sinnes fulla bruk" att göra
Själv så prioriterar jag varken eller, jag ska ha allt =P

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SolidReactor:

Vissa prioriterar bilduppdatering framför upplösning, det har väl inget med en "sinnes fulla bruk" att göra
Själv så prioriterar jag varken eller, jag ska ha allt =P

Håller man inte på med e-sport eller spelar på en laptop så vågar jag påstå att ingen lirar i den upplösning idag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ursäkta för lite topic:

*** raderat ***

§ 1.2
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

*** trådens sista sidor modererade ***

Jag har raderat och redigerat en rad inlägg. § 1.3 uppmanar till att undvika "privata diskussioner", dvs. inte föra långa argumenteringar, vilka är ointressanta för de flesta, med syfte att försöka vinna någon diskussion. Om ni tvunget vill försöka göra det omöjliga, vinna en diskussion på nätet, ber jag er ta det via PM.

En del andra § 1.2 och 1.6 är också raderade.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Stockkylaren till 1700 är ju löjligt bra. Kör realbench stresstest hårt på 3.7 ghz och 1.35 volt. Går knappt över 50 grader och helt knäpptyst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag hur man gör en tjusig video i sitt inlägg, men denna är intressant...

Det är Wendell på level1tech som gör ett blindtest och även om det är få som gör testet är det väldigt tydligt.

De testar 5 minuter av 4 olika spel på 4 olika system, 2 Ryzen och 2 i7.

Deras slutsats är att det inte går att känna några skillnader mellan system, men alla 3 testare klagar på 2 av systemen och 1 testare hade uppmärksammat något på ett av de andra systemen. På 4*5 minuter i spel där alla kommentarer handlade om 2 av spelen. Jag tycker resultatet verkar ganska tydligt och påvisbart.

Vilken tillverkare var det som fick alla anmärkningar? AMD eller Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nog inte så många men 1366x768 är hyfsat vanlig p.g.a bärbara datorer.
Tittar vi på steams undersökning så är de vanligaste upplösningarna 1920x1080 och 1366x768