Permalänk

@Enigma:

Vet du om dessa du länkar till är Single Ranked?

G.Skill Ripjaws V Black DDR4 PC28800/3600MHz CL16 2x8GB (F4-3600C16D-16GVK)

Om så är fallet. Varför skall man då köpa Trident Z ?

Permalänk
Medlem

Någon som vet när man kan beställa Ryzen R5? på NetOnNet står det att den inte finns i lager, samma visa på Inet. Trodde den skulle släppas idag??

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Swedish Berserk:

Någon som har koll på när NDA släpps idag?

Tror att det är 15:00.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tror att det är 15:00.

Oki tack. Hoppas där dyker upp tester på Ryzen 5 1400 för den är jag mest intresserad av.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

När kommer vi få se kod som skulle göra Ryzen snabb?

Skulle sälja min 6700K maskin men den är bra mycket snabbare i spel än, nu lutar det åt att sälja Ryzen maskinen istället om inget händer snart.

Mvh

Ryzen är jättesnabb, men inte lika snabb som 6700 och 7700 i CS:GO. Det visste du innan du köpte Ryzen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Haha kunde inte låta bli att reagera nu.
Va dillar du om?
3600cl12@normal spänning va ju det det handlade om som Bengt-Arne å jag påpeka att det var overkligt idag med normala spänningar. Å jag å andra har sagt att normala användare inte kommer att vilja ens köra 3000/3200/cl12 @ 1.5 då det är för mycket för vad tillverkarna själva anser är normalt.
Så sluta flytta målstolpen, snacka om vissa är så färgade att de gör allt för att få saker att låta bättre än vad det är.

Målstolpen är det du som flyttar. Ska du börja nu igen?
Här är den originala posten som vi svarat på.

Gick det in i Boot och OS stabilt?

Jag tror uppriktigt att det inte gick förbi den visade skärmen av orsak nedan:

DDR4@3600 MHz med CL12 och tRCD på 11 är då rakt inte vad man hittar i den vanliga butiken.

Det bästa 3600 MHz minne på prisjakt är "G.Skill Trident Z Silver/Red DDR4 PC28800/3600MHz CL15", nästa hastighet är på 3733 MHz CL17 vilket som bäst klarar CL16 @ 3600 MHz.
Därefter så gäller minne med CL18 på 3866 MHz och 4000 MHz där 3866 MHz minnet som bäst skulle klara CL16 @ 3600 MHz samma gäller för 4000MHz minnet.

Edit: Följde tråden ett par,,, tre inlägg ner, det är inte Biostar moderkort!
Och inga bench eller skärmskott som visar att personen lyckats boota med dom inställningarna på minnet.

Jag säger SCAM...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Ryzen är jättesnabb, men inte lika snabb som 6700 och 7700 i CS:GO. Det visste du innan du köpte Ryzen.

själv köper jag en ryzen 1600 eller 1600x och jag är normalt sett en speed freak men tittar man på hur användningen av dator så vinner ryzen med flera mil.
Intel är inte ens ett val längre

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Har en 6700K, köper 8-kärnig Ryzen.

Ska bara användas för spel.

Klagar på forum att Ryzen är långsam.

Tar illa upp när folk pekar och skrattar?

Han kanske gjorde sitt val med tanke på den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1469672-ang-ryzens-spel...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Han kanske gjorde sitt val med tanke på den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1469672-ang-ryzens-spel...

Fast där framgår det väl i diskussionen ganska tydligt att exempelvis en 7700k har bättre single core perf än en 1800x medans 1800x har bättre flertrådsprestanda än en 7700k. Relativt enkelt koncept?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv

Nytt BIOS till mitt PRIME X370-PRO (0604) inklusive nya AGESA-uppdateringen från AMD.

Yet Another Arma Benchmark gick upp 4% i prestanda. Tidigare gav Creators Update 9%, och allt som allt sedan Ryzen släpptes så presterar den ungefär 15% bättre nu i YAAB!

Permalänk

@Proxann: Hittade den på Netonnet genom att klicka på företag. Av någon anledning är den inte listad under privat.

Permalänk
Medlem

@anon200632: Tyckte det var en larvig fråga så jag gav ett larvigt svar. Kom inte på något seriöst just då. Men ta inte illa upp. Det växte bara ut två horn just då. Jag rekommenderar dig dock att sälja Ryzenkretsen om det är kortsiktig prestanda i just spel du är ute efter.

Edit: Ryzenkretsen är snabb och blir snabbare hela tiden. Men att börja gråta ut på forum efter några veckor att den inte utpresterar en 6700k när det är en helt ny plattform och den första CPU'n med 8 kärnor / 16 trådar som faktiskt är relativt tillgänglig för vanliga konsumenter anser jag alltså vara larvigt. Men för att svara på din fråga. Ge det 2-3 år så är alla spelutvecklare med på tåget.

Edit2: jag vet att jag låter dryg nu. Ska försöka sluta!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalman69:

@Proxann: Hittade den på Netonnet genom att klicka på företag. Av någon anledning är den inte listad under privat.

Går att beställa på Inet nu! La nyss en beställning.

Permalänk
Inaktiv

8 minuter kvar till recensionerna då

Permalänk
Medlem

Så, beställde en 1600X

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Så, beställde en 1600X

Inte för att du kommer att köra på flytande kväve men ändå

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Skrivet av JonkenPonken:

@Enigma:

Vet du om dessa du länkar till är Single Ranked?

G.Skill Ripjaws V Black DDR4 PC28800/3600MHz CL16 2x8GB (F4-3600C16D-16GVK)

Om så är fallet. Varför skall man då köpa Trident Z ?

Dom är SR och exakt samma minne som Trident Z. Dom har bara olika lineup's där Ripjaws V toppar på DDR3600 medans Trident Z finns upp till 4266MHz.

§ 1.2
Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Men kom igen, var är våra ITX-brädor!? Är så sugen på att beställa en R5 1600 eller en R7 1700, men gör inte det förrän jag samtidigt kan beställa en passande bräda.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Men kom igen, var är våra ITX-brädor!? Är så sugen på att beställa en R5 1600 eller en R7 1700, men gör inte det förrän jag samtidigt kan beställa en passande bräda.

Emil skrev i tråden om den nya recensionen på Zen att itx var planerade i slutet av April.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enigma:

Du har från start haft en väldigt konstig inställning. Ena sekunden ska du tala om för hela tråden att du ska ha Ryzen, och andra sekunden att du ska ha Intel. Köp vad du vill istället för att skriva one liners om vad du ska göra. Du har ifrågasatt vital info flera gånger under tidens gång som presenterats också. Det är ingen som har sagt att det ska släppas kod till en urgammel grafikmotor som source. Funkar inte 250-300fps så kör Intel. Du kanske tom kan hitta en dedikerad ASIC som pumpar 2000fps i source. Det blir säkert en enorm skillnad på din 240Hz skärm. Du köpte alltså en Ryzen för att kunna spela bättre eller få högre fps i source.. Smart... Vet du vad, jag köpte en Ryzen för att få bättre FPS än Kaby Lake i gamle Quake 2.... eller? ... jösses.

Dom är SR och exakt samma minne som Trident Z. Dom har bara olika lineup's där Ripjaws V toppar på DDR3600 medans Trident Z finns upp till 4266MHz.

*** raderat ***

Va ju på tal i nägra trådar att Ryzen skulle äga 7700K i spel mm.

Ska ej följa eller skriva mer här när man inte kan fråga något utan att bli påhoppad.

§ 1.2
Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips har nu postat sin "Ryzen 5 Review". Tyckte även att det var intressant kringinformation om Ryzen som sådan; hur CPU:n arbetar, AMD on par med Intel, etc.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ska ej följa eller skriva mer här när man inte kan fråga något utan att bli påhoppad.

Jag skulle vilja se den tråden där det sägs (fast jag tror jag vet vilken du menar). Dock så har jag aldrig tolkat det som att Ryzen kommer äga en 7700k/6700k i spel NU! Utan det jag har sett har varit en demonstration över vad som kan komma, med några exempel på de få spel som faktiskt har en grafik-/fysikmotor där lasten kan paralliseras. Vi har sett hur patcher har gjort prestandan bättre på Ryzen än vid släppet (men i BF4s fall tex så har den även blivit bättre på Intels CPUer). Det är dock mer att se som en framtidsvision om hur R7- och R5-processorerna i framtiden mycket väl kan visa sig vara en bättre investering även för många spel. Iaf AAA-titlar med mycket AI och fysik.

Att du har uppfattat det som att R7-prollarna kommer krossa en 6700k i spel redan efter sån här kort tid (inte i ett specifikt spel utan generellt) kan jag bara se som olyckligt då du isf gjort ett felköp.

Tyvärr riskerar du göra ännu ett misstag om du säljer Ryzenprollen men det är ett beslut som är upp till dig. Men 6700k och 7700k kommer fortsatt vara dom CPUerna som kan kräma ur sig flest fps i den absoluta majoriteten av spelen i en överskådlig framtid, om det nu är 240 fps du vill ha.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Njae. Jag tänkte köpa en 1600X eller 1700X tidigare. Men jag kan inte riktigt motivera det då det inte blir någon skillnad i spel i dagsläget jämtemot det jag redan sitter på. (Jag gör inget annat tyngre på datorn. Ska jag göra något som faktiskt drar nytta av fler kärnor kopplar jag upp mig med RDP mot 32 kärnor Xeon på jobbet istället.

Men det är ju inte ett AMD-specifikt problem såklart - detsamma gäller konkurrerande lösningar från intel. Har däremot tänkt bygga en liten Spel-PC ligth i mITX format för vardagsrummet. Får vänta och se vad det kommer för roliga moderbrädor till det sen.

Då blir det GTX 1070 (alt. motsvarande Vega) med Ryzen 1600(X) och så snabbt RAM det går att få tag i

@Enigma: Finns det någon info om X300 har samma stöd för minnen/hastigheter som X370 eller skiljer det sig åt mellan chipset?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Gamla motorer tyvärr ofta dx9 där enkeltrådad styr.
Multiplayer med dx11 ellar dx12 där har du fördelarna med ryzen och 6 eller 8 kärnor.
därav köpte jag ryzen 1600 6c/12t

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Skrivet av Xyborg:

@Enigma: Finns det någon info om X300 har samma stöd för minnen/hastigheter som X370 eller skiljer det sig åt mellan chipset?

Samma minneshastigheter rent tekniskt då IMC/RAM kringgår chipset, men det beror på vilka dividers som moderkortstillverkaren vill lägga in.

§ 1.3
Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av Enigma:

Du har från start haft en väldigt konstig inställning. Ena sekunden ska du tala om för hela tråden att du ska ha Ryzen, och andra sekunden att du ska ha Intel. Köp vad du vill istället för att skriva one liners om vad du ska göra. Du har ifrågasatt vital info flera gånger under tidens gång som presenterats också. Det är ingen som har sagt att det ska släppas kod till en urgammel grafikmotor som source. Funkar inte 250-300fps så kör Intel. Du kanske tom kan hitta en dedikerad ASIC som pumpar 2000fps i source. Det blir säkert en enorm skillnad på din 240Hz skärm. Du köpte alltså en Ryzen för att kunna spela bättre eller få högre fps i source.. Smart... Vet du vad, jag köpte en Ryzen för att få bättre FPS än Kaby Lake i gamle Quake 2.... eller? ... jösses.

Tack för det svaret

Permalänk
Hjälpsam

Game patches boost performance on Ryzen, showing just what can and can’t be done

Mycket intressanta detaljer att grotta ned sig i rekomenderas!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

@Enigma
*** raderat ***

Jag vill inte sabba tråden mer än nödvändigt men du verkar tro att det är riskfritt att köra på hög spänning spec för imc.
Var rapporter när sandybridge släpptes att cpuerna dog efter ett tag för att de körde med just 1.65v i spänning och snabbt infördes det minnen som klarade av lägre spänning dvs 1.5

du tror att samma höga spänning på ännu mindre/tätare mikro arkitektur är lika safe som på en äldre och större nm node?

Sen återigen så drar du in xtremesystems, hur många prylar har inte de tillgång till å hur många system har inte de avverkat pga sina mer extrema inställningar? Varför ens normalisera vad användare på xtremesystems gör med sina maskiner? Ser du inte felet här? Ingen normal användare som bara vill hitta max safe för 24/7 kommer att köra på 1.7v 24/7. Varför för att de vill inte byta cpu efter ett halvår.

Du exploderade fullständigt när "vissa" påpeka att 3600cl12@normal spänning är bara att glömma å du flippa helt å hållet å kalla oss patetiska å så... Vem är det som inte tillför något om inte han som överdriver/hajpar resultaten från superpi/suicide shots dvs nästintill tuttar i folk att sådana siffror är inom räckhåll för de flesta... Hur länge dröjde det inte innan vi fick dig att prata om spänningar? Spydiga svaren från dig löd: gå å googla, när man bara ville ha ett simpelt snabbt svar från dig. Ingen behöver ens googla för att förstå att det krävdes höga spänningar för att nå dessa resultat.

Att du sen säger att 3200cl12@1.5 som du kör är vad Bengt-Arne kallade för en Scam är ju bara ditt sätt att flytta målet när det var 3600 som han reagera över å kallade det för Scam. Scam i det fallet att det inte är några 24/7 inställningar. Som du vet, 3600cl12 är så mycket svårare att få till än att köra med 3000/3200cl12 då spänningen rusar iväg. Det är just det som det handlar om.. spänningen, säg mig om Xtremesystems gubbarna kör 1.7-1.8v 24/7 varför gör inte du det själv då? Det är ju safe enligt xtremesystems, och är det safe för dem så är det ju safe för alla andra, verkar det som...

*** raderat ***

Citerat inlägg raderat. § 1.3
Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Jag vill inte sabba tråden mer än nödvändigt men du verkar tro att det är riskfritt att köra på hög spänning spec för imc.
Var rapporter när sandybridge släpptes att cpuerna dog efter ett tag för att de körde med just 1.65v i spänning och snabbt infördes det minnen som klarade av lägre spänning dvs 1.5

du tror att samma höga spänning på ännu mindre/tätare mikro arkitektur är lika safe som på en äldre och större nm node?

Om jag minns rätt så var 1,65 en Jedec standard som denna Intel cpu inte klarade av vid stock, och då fick minnestillverkarna göra minnen med lägre spänning under standarden, vilket blev "Intel godkända minnen".
Så som jag minns det så var det helt enkelt en designmiss när Intel integrerade in delar av minnes-systemen/nordbryggan(?) till cpu från chipset.

Så denna instabilitet hade inte med högre transistortätheten/"nm node" att göra och dagens cpu:er både från Intel och AMD är stabilare än just den cpu arkitektur du refererade till, både i stock och överklockning.

All form av användning av kiselbaserade produkter som CPU slits vid användning oavsett volt, men slitaget ökas exponentiellt i relation med spänningsökningen.
Att något är stabilt i burn-tester 24/7 vid överklockning visar att produkten är stabil till 100% idag, däremot ökas takten av slitaget när volten ökas och cpu:n kan bli instabil i framtida 24/7 burn-tester vid högre spänning.

Det är upp till var och en om man vill minska cpu-livslängden till förmån av högre prestanda, en stock cpu bör utan bekymmer hålla i 15år men frågan är om 3-10år livslängd räcker till förmån av överklockning, vid "rimlig överklockning" och att ta en risk för att cpu:n kanske t.o.m. bara lever 1 år

Ville bara kommentera del av ditt inlägg för just denna cpu, inte för resten av era argument då jag inte är insatt i den
Ha're gôtt allesammans

Permalänk
Medlem

Har väntat på Ryzen länge för att uppdatera min rigg. Men nu när både 7 och 5 äntligen är här så blir jag helt kluven. Ena minuten lutar det mot 7600k och andra minuten mot 1600X.

Det enda jag gör är att spela Battlefield 4 och kollar på Youtube. Jag är ute efter att datorn ska vara så tyst som möjligt och jag vill spela Battlefield 1 samt kommande spel i serien. Idag hörs knappt datorn om man inte lägger örat emot (se spec i signaturen). Antagligen slänger jag in en ny GPU till sommaren också när AMD kommit med 500-serien.

Kan inte någon bara säga till mig vilken CPU jag ska köpa? Och snälla kom inte med olika förslag
Jag blir bara mer och mer splittrad ju mer jag läser...

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB