Ny Dator 20k-40k. Har jag tänkt tokigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fast nu handlade ju diskussionen om att TS endast tänkt spela. En gamingrigg. Inte sitta och CAD'a eller rendera Blender.

Skall han använda datorn mer än ett halvår? Tror du multiplayer spel som hanterar flera spelare skalar ut i flera trådar
Spelar man några år gamla spel så visst, då kan man klämma fram extra FPS (som man som spelare aldrig kommer märka). Äldre spel är inte anpassade för att utnyttja CPUn maximalt

Permalänk
Medlem

Mithras vet tyvärr inte vad han talar om. Din dator blir extremt mycket mer framtidssäker och med Ryzen så slipper du välja mellan 4k och hög fps på sikt.

Ja, 7700k kommer ge dig pyttelite bättre FPS i många spel idag, men på sikt så kommer ryzen ge dig mycket bättre FPS i avg spel.

Permalänk
Medlem

Windows 10 pro

Sådana nycklar har funkat bra till ett par installationer jag gjort.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_Holm:

Hej alla Sweclockers!

Har efter många år gett mig på att plocka ihop en ny dator. Skulle verkligen uppskatta tips och råd från alla kunniga här på Sweclockers. Alla förslag välkomnas!

Datorn kommer att användas för spel samt virituell verklighet. Skärm har jag inte bestämt vilken jag ska ha ännu. Kan inte välja mellan 4K eller hög uppdateringsfrekvens.

Har valt att Inet ska montera datorn då jag är långt ifrån flink i fingrarna, samt att dom är tjocka som denniskorvar efter år av kroppsarbete.

  • Är sluten vattenkylning att föredra framför luft?

  • Kommer alla delar jag plockat ihop att fungera bra med varandra?

  • Har jag lyckats få till ett system som troligtvis kan klara ett par år med enbart byten av grafikkort och (CPU?)

  • Jag äger ett gäng pälsdjur, är filter för fläktar att rekommendera?.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10334318/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10334318/

Tack på förhand!

Många andra har tipsat om bättre maskiner så lämnar det åt dom. Men kan ge min input för framtiden:
För att köpa en dator värd 34k tycker jag det är lite snålt att endast lägga 11-12% på processor.
32GB ram i 2400mhz utförande är också rätt snålt. Du vill iaf gå över 3000mhz, och gärna hålla dig till dual channel. Alltså köra 2x16gb stickor.
Overkill moderkort, vet inte om du tog det endast för att det är det dyraste men jag hade lagt mig längre ned. Tex ett Asus ROG Maximus IX Hero. Skulle till och med säga att asus kortet är bättre.
Overkill nätagg, om det inte finns någon specifik anledning kan du likaväl ta ett evga g2/g3 eller ett rmx och spara 1.8k och få samma prestanda.
Finns det en anledning till att du tog ett fulltower/bigtower? Känns ännu en gång som att det är ett val baserat helt på att du kan och inte för att du behöver.
Gällande grafikkortet så håller jag inte med om att det är värt det.

Jag hade kört en ryzen 1700x och istället valt 2x 1080ti om du har en skärm som har hög upplösning, annars stanna vid 1st 1080ti. Att köra 2st 1080 i sli för att få lite bättre prestanda än 1080ti känns onödigt då man ska undvika sli när man kan. Det drar oftast bara med sig onödiga problem.

Är du nyfiken så skaffade jag detta för 2 veckor sedan:

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Skall han använda datorn mer än ett halvår? Tror du multiplayer spel som hanterar flera spelare skalar ut i flera trådar
Spelar man några år gamla spel så visst, då kan man klämma fram extra FPS (som man som spelare aldrig kommer märka). Äldre spel är inte anpassade för att utnyttja CPUn maximalt

Syns i samtliga tester med BF1 och Witcher3 att 7700K presterar bäst. Att den kommer hålla längst är också ett givet val pga. överklockningspotentialen och för att även framtida spel med stor sannolikhet inte kommer vara optimerade för mer än 4 kärnor. Förstår inte riktigt vad du vill försöka komma fram till nu.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Syns i samtliga tester med BF1 och Witcher3 att 7700K presterar bäst. Att den kommer hålla längst är också ett givet val pga. överklockningspotentialen och för att även framtida spel med stor sannolikhet inte kommer vara optimerade för mer än 4 kärnor. Förstår inte riktigt vad du vill försöka komma fram till nu.

För många är en PC en stor investering som skall hålla i några år, då är det bra att lägga pengarna på rätt saker

Permalänk

mycket snack om bättre sämre.. skillnaden är för liten för att inte gå på flera kärnor tycker jag.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

För många är en PC en stor investering som skall hålla i några år, då är det bra att lägga pengarna på rätt saker

Exakt, och därför är 7700K den perfekta investeringen......

Återigen, presterar bäst nu, framtidssäker pga överklockning. Dagens version av 2600K.

De som tror att vi kommer ha spel som är optimerade för mer än 4 kärnor om 2-4 år är helt enkelt ute med huvudet i en fantasivärld.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Exakt, och därför är 7700K den perfekta investeringen......

Återigen, presterar bäst nu, framtidssäker pga överklockning. Dagens version av 2600K.

De som tror att vi kommer ha spel som är optimerade för mer än 4 kärnor om 2-4 år är helt enkelt ute med huvudet i en fantasivärld.

Dock så är ju 2600k från 2011... Det är 6 år inte 4, så det inner hända något på 6 med ryzen chip jämnfört med 7700k som är utdöd nästa år när i7 får 6 kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

De som tror att vi kommer ha spel som är optimerade för mer än 4 kärnor om 2-4 år är helt enkelt ute med huvudet i en fantasivärld.

Du har säkert rätt i att det kommer gå att spela spel på en fyrkärning om 2-4 år, det som man brukar kalla för minimum requirements. Men i och med att konsolerna har 8 kärnor och AMD sänker priset drastiskt för processorer som kan köra 16 trådar finns det snart en marknad för spel som kräver mycket mer. Om någon speltillverkare skulle skapat ett spel som krävde 8 kärnor för ett år sedan hade ingen kunnat spela spelet, rätt meningslöst.

Det troliga är att de första spelen som kräver mer eventuellt kan slå av funktioner om man har en svagare processor. Man kanske slår av fysiken om man har färre kärnor, bara spelar multiplayerläge med färre deltagare och så vidare. De som har mer kärnor kan ha mer funktioner påkopplat

Permalänk
Medlem

Alltså, visst, någon gång i framtiden kanske fler än fyra kärnor kommer till nytta i spel, men enligt tidigare länkade Steam-survey så sitter 97% på fyra eller färre kärnor. Det är ett uppenbart slöseri på utvecklingsresurser att lägga ner tid på att optimera för fler än fyra kärnor, och det lär inte förändras inom en snar framtid om målgruppen är nära på obefintlig. Det är nog så dyrt med komponenter idag, och billigare blir det inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Mycket snack om fyra kärnor, vilket visserligen 7700K har men den har ju även 8 trådar.

8 trådar är för spelen "8 kärnor"... 7700K klockar högre och är ett givet val för PC-spel. Punkt slut. Mithras har faktiskt rätt.

Att ens nämna Ryzen för spel är i min värld att lägga äggen i fel korg. Ryzen är grym men inte bäst på spel. För låg frekvens (åtminstone just nu), är väl knappt man lyckas med 4GHz?

7700K har även högre IPC än Ryzen vid samma frekvens.

Jag är inte en Intel fanboy men om man utgår från alla benchmarks för spel så är 7700K bäst.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

BF1 är redan väldigt krävande tom för en 7700k, så att nästa steg är spel som vill ha 6/8 kärnor är ganska självklart. För det är ju inte så att spelen kommer va mindre avancerade i framtiden, för så fungerar inte utveckling även om optimeringar alltid görs för att få koden att köras så effektivt som möjligt

Jag sitter själv med en 7700k så jag är inte partisk, tänker bara logisk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Men i och med att konsolerna har 8 kärnor

Konsolerna har haft 8 kärnor i över 10 år nu, och samma argument användes för Bulldozer. Att få ett spel att skala över flera kärnor är betydligt enklare om man vet att man har exakt 8 kärnor att tillgå, än att försöka få spelet att dynamiskt skala över allt från 2 till N trådar.

Permalänk
Medlem

@megalex: Nej. Det finns otaliga tester som visar på att HT i de flesta fall inte förbättrar FPS, trådar är inte att förväxla med cores.

Samtidigt säger ni att 97% sitter med 4core så han skall gå 4core, samtidigt som ni rekommenderar honom att köra 1080 Ti SLI. Inser ni inte att det behövs GALET mycket processorkraft för att inte flaska 1080 SLI? Det man gör här är en enkel alternativkostnadskalkyl i fps, vad finns att tjäna med 7700k? Några procent i många av dagens spel ja, vad finns att förlora inom de närmsta 3 åren? Galet mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

http://store.steampowered.com/hwsurvey/cpus/ kan man lita på detta? Har verkligen nästan 45% av steamanvändarna fortfarande dual core processorer?

Skrivet av L'ombra:

Alltså, visst, någon gång i framtiden kanske fler än fyra kärnor kommer till nytta i spel, men enligt tidigare länkade Steam-survey så sitter 97% på fyra eller färre kärnor. Det är ett uppenbart slöseri på utvecklingsresurser att lägga ner tid på att optimera för fler än fyra kärnor, och det lär inte förändras inom en snar framtid om målgruppen är nära på obefintlig. Det är nog så dyrt med komponenter idag, och billigare blir det inte.

Hur funkar steam-survey? Kan man se alla inaktiva accounts? Räknar den även med gamla system som jag/andra har haft tidigare?

Om man bara räknar med dagsläget så tycker jag att det är lite dumt, då man tjänar några max-fps med 7700k, kan ju förstå om man bygger datorn för elit-nivå e-sport och måste så mycket fps som möjligt i ett visst spel. Hade jag kört i QHD/UHD hade jag valt en flerkärnig CPU iallafall i UHD upplösning. Ryzen bör vara det mest prisvärda systemet när det gäller framtidssäkerhet.

Permalänk

@Erik_Holm:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10336350/

Här är ett exempel, kör på luft istället. Låter mindre och kyler minst lika bra
Lägg till några fläktar och du har en maxad dator för 33k~ plus skärm då.

Edit: Processorn kan iofs flaska, kör på ett 1080 ti och gör nåt annat för pengarna

Visa signatur

4790k 4,6 GHz | NH-D15 | Palit GTX 1070 SJS | Samsung SSD 850 EVO 500 GB + 250 GB | FD Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laven:

Hur funkar steam-survey?

Den mäter av vilken hårdvara som användarna har varje månad. Din mätning för januari påverkar inte resultatet för februaris reusltuat.
Ha i åtanke att det är många användare med sämre ekonomi och med betydligt mindre intresse än vi ser här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10336337/

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10336351/

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10336348/

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10336363/

Några förslag

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laven:

Hur funkar steam-survey? Kan man se alla inaktiva accounts? Räknar den även med gamla system som jag/andra har haft tidigare?

Om man bara räknar med dagsläget så tycker jag att det är lite dumt, då man tjänar några max-fps med 7700k, kan ju förstå om man bygger datorn för elit-nivå e-sport och måste så mycket fps som möjligt i ett visst spel. Hade jag kört i QHD/UHD hade jag valt en flerkärnig CPU iallafall i UHD upplösning. Ryzen bör vara det mest prisvärda systemet när det gäller framtidssäkerhet.

Första som står är:
Steam Hardware & Software Survey: March 2017
Steam conducts a monthly survey to collect data about what kinds of computer hardware and software our customers are using. Participation in the survey is optional, and anonymous. The information gathered is incredibly helpful to us as we make decisions about what kinds of technology investments to make and products to offer.

Dom undersöker alltså månadsvis och är man inte online den månaden så får man inte vara med eftersom man ju måste logga in och bekräfta att man vill deltaga.

EDIT: Glömde länka till vart jag läste detta http://store.steampowered.com/hwsurvey

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Man väljer alltid hög bildfrekvens först ^^

Permalänk
Medlem

@Erik_Holm
Från prisjakt:
Fin RGB ITX build, I7 med 1080Ti

Ett nice snyggt rgb ITX build om man vill ha det.
Man kan byta fläktarna typ till rgb(finns inte i 140mm vad jag vet) och chassi efter tycke och smak.

Edit: fixade länken.
Edit2: vattenkylning borde funka i toppen på chassit om man vill ha det istället. 280mm eller 240mm. Kan bli snyggare build med det.

Permalänk
Skrivet av Laven:

@Erik_Holm
Från prisjakt:
Fin RGB ITX build, I7 med 1080Ti

Ett nice snyggt rgb ITX build om man vill ha det.
Man kan byta fläktarna typ till rgb(finns inte i 140mm vad jag vet) och chassi efter tycke och smak.

verkar inte vara publik..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

verkar inte vara publik..

Den borde funka nu. Tack för infon/att du kollade

Permalänk
Medlem

Varför inte köra på 1tb 960 evo istället för två diskar? Blir typ samma pris. Är det mycket fördelaktigt prestandamässigt att ha separat systemdisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Konsolerna har haft 8 kärnor i över 10 år nu, och samma argument användes för Bulldozer. Att få ett spel att skala över flera kärnor är betydligt enklare om man vet att man har exakt 8 kärnor att tillgå, än att försöka få spelet att dynamiskt skala över allt från 2 till N trådar.

Tre år har de haft fyra moduler där varje modul kan köra två trådar, kärnorna är fortfarande svaga men för att få ut kraft i konsolerna måste de nyttja dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du har säkert rätt i att det kommer gå att spela spel på en fyrkärning om 2-4 år, det som man brukar kalla för minimum requirements. Men i och med att konsolerna har 8 kärnor och AMD sänker priset drastiskt för processorer som kan köra 16 trådar finns det snart en marknad för spel som kräver mycket mer. Om någon speltillverkare skulle skapat ett spel som krävde 8 kärnor för ett år sedan hade ingen kunnat spela spelet, rätt meningslöst.

Det troliga är att de första spelen som kräver mer eventuellt kan slå av funktioner om man har en svagare processor. Man kanske slår av fysiken om man har färre kärnor, bara spelar multiplayerläge med färre deltagare och så vidare. De som har mer kärnor kan ha mer funktioner påkopplat

PS3 med sin cell-procesor hade 8 kärnor när den släpptes 2007. XBONE har 8-kärnigt 64bits APU. PS4 har en 8-kärnig CPU. Vi har liks förbannat inte sett någon som helst riktning åt det hållet. För att inte nämna Bulldozer.

Som jag nämnde innan, så har hälften av samtliga användare på Steam fortfarande dualcore-processorer. Skulle detta ändras så att majoriteten har quad-core inom några år (vilket är rent önsketänk), så kommer framtida spel inom 3-4 år inte ha quadcore som minimum requirements, utan det kommer vara optimerat för det och inte mer än så, inte en enda kärna mer. Att spela med 6 eller 8 kärnor kommer inte att bidra övh.

Att tro att quadcores kommer vara minimum requirements om 2 år, med tanke på hur världsmarknaden ser ut, är minst sagt naivt. På sin höjd skulle jag våga gissa att quadcore kommer vara minimum för enstaka stora AAA spel om 4 år.

Vid den tid då spel börjar fråga efter, och utnyttja, fler kärnor än fyra stycken (vilket är om minst 4 år), så är det ändå läge att uppgradera den datorn, oavsett om man väljer en Ryzen eller en i7 idag. Under denna tidsspann, de närmaste fyra åren, är det alltså utan tvekan det smartaste att göra att köpa en 7700K för de närmaste 3-4 åren, så länge man endast ska spela.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

BF1 är redan väldigt krävande tom för en 7700k, så att nästa steg är spel som vill ha 6/8 kärnor är ganska självklart. För det är ju inte så att spelen kommer va mindre avancerade i framtiden, för så fungerar inte utveckling även om optimeringar alltid görs för att få koden att köras så effektivt som möjligt

Jag sitter själv med en 7700k så jag är inte partisk, tänker bara logisk

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är när spelen börjar komma som faktiskt utnyttjar mer än 4 kärnor. Vilket är tillräckligt långt fram för att skippa argumentet "fler kärnor". När den dagen kommer, så kommer en Ryzen7 vara så pass gammal att den ändå måste uppgraderas, 8 kärnor eller inte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av megalex:

Mycket snack om fyra kärnor, vilket visserligen 7700K har men den har ju även 8 trådar.

8 trådar är för spelen "8 kärnor"... 7700K klockar högre och är ett givet val för PC-spel. Punkt slut. Mithras har faktiskt rätt.

Att ens nämna Ryzen för spel är i min värld att lägga äggen i fel korg. Ryzen är grym men inte bäst på spel. För låg frekvens (åtminstone just nu), är väl knappt man lyckas med 4GHz?

7700K har även högre IPC än Ryzen vid samma frekvens.

Jag är inte en Intel fanboy men om man utgår från alla benchmarks för spel så är 7700K bäst.

Thanks for having my back

Sinnesjukt att man måste ta dessa diskussioner på ett forum för så kallade entusiaster.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Mithras: Det är nästan skrattretande att du är så säker på din sak och inte alls kan lyssna på motargument.

http://www.toptengamer.com/amd-ryzen-7-1700-vs-intel-i7-7700k...

Dem är i stort sätt lika starka, visst 7700k är pyttelite starkare i dagens läge.

Säga vad man vill om framtiden, men ingen av oss kan träffsäkert berätta om framtidens spel kommer utnyttja fler cores eller ej.
Dina reflektioner bakåt till 8 core ps3 är intressanta, dock så glömmer du att man kommer inte att öka stöd för antal cores föränn det behövs, vilket är ganska snart om grafikkorten skall driva 4k/VR i hög fps.

Som sagt, det finns minimalt med prestanda att vinna på att "safea" enligt din syn på hur framtiden kommer se ut, samtidigt som man förlorar extremt lite i dagsläget med att välja en ryzen och kan tjäna enorm mycket på det på sikt.

Har man ett någorlunda fungerande logisk sinne blir svaret på denna ekvation glasklar.