Problem efter Windows uppdatering - Program ej längre kompatibla
Hallå!
Igår natt när jag skulle stänga av datorn som vanligt så började den med en windows uppdatering, du vet då man klickar på stäng av och det laddar en stund och det står något i stil med "Windows uppdateras stäng inte av datorn" och sen så stängs datorn av som vanligt, fast än att jag har avaktiverat automatiska windows uppdateringar! Så jag tänkte jaha..? Och så brydde jag mig inte så mycket mer om det.
Vill poängtera att jag inte är helt säker på att det är den där nya creators update som installerades, skriver om det längre ner.
Idag när jag skulle starta flygsimulatorn Prepar3D så ville det inte fungera. När jag dubbelklickar på ikonen på skrivbordet så kommer prepar3d rutan upp som vanligt i några sekunder och sen när det ska börja ladda så laddar det extremt snabbt (!), alltså jag snackar om millisekunder, jag hinner knappast o se att det har laddat. Och sen så händer inget mer, är inte synligt i aktivitetsfältet heller. Jag öppnar aktivitetshanderaren och ser att prepar3d är öppet i bakgrundsprocesser, det brukade alltid vara öppet under fliken "appar". Jag väntar en stund (minut eller två) men ingenting händer så jag avslutar processen i aktivitetshanteraren och provar starta programmet igen flera gånger men inget händer så jag felsöker programmet genom att högerklicka och klicka på felsök kompatibilitet. Jag kommer fram till att programmet inte längre är kompatibelt! "Varför är det inte längre kompatibelt??!", tänker jag. Det fungerade hur bra som helst innan uppdateringen.
Jag provar o reparera det i "program och funktioner" men det funkar fortfarande inte så till slut tänker jag att det kanske beror på windows uppdateringen igår natt så jag bestämmer mig för o göra en systemåterställning till 2017-04-13. Jag gör det och väntar på att datorn ska bli klar. När datorn väl startat om efter återställningen så kommer denna rutan upp. Söker på internet vad felkoden "Error Code 0x80070091" betyder, hittar denna sidan.
Jag provar metod 2. och lyckas få rättigheter över "WindowsApps" mappen så jag kan öppna den osv. När jag ska döpa om mappen till "WindowsApps Old", som det står att man ska göra i sidan (metod 2) så kan jag inte det heller eftersom mappen eller en fil i mappen är öppen i ett annat program. Uppenbarligen så vet jag inte heller hur jag ska ta reda på vilket skit som gör att jag inte kan döpa om mappen heller.
Jag skiter i det till slut att döpa om mappen och söker istället på internet om där är fler som har kompatibilitetsproblem med prepar3d men jag hittar bara glamla forum från mestadels 2015, inget från 2017 alls.
I feedbackhubben som man kan hitta i inställningar (inte kontrollpanelen) så kan jag se att där är fler, många fler som verkar ha kompatibilitetsproblem med en massa andra olika program efter en uppdatering. Här är en bild på vad jag snackar om
Ni kan själva hitta feedbackhubben och söka på "programkompatibilitet" där och se att där är många som har problem.
Nu till varför jag inte är helt säker på att detta beror på creators update!
Såg en bild på internet att intällningar i creators uppdate ser ut såhär. Det gör inte mina inställningar, mina inställningar set ut såhär. Har jag alltså inte creators uppdate versionen av windows eller vadå?
Är där någon som kan förklara för mig hur jag fixar detta?
Mvh
i9 9900K 5GHz OC - ASUS Z390-F - 32GB - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮