Permalänk

Ny router = märkliga datorproblem

Hejhej!

För kanske en vecka sedan köpte familjen hem en ny router då den förra gick sönder. Den funkade hur bra som helst de första dagarna vi fick den men sen helt plötsligt när jag vaknar en dag så har jag inget internet, datorn var väldigt seg, jag menar så seg att det knappt gick att öppna en mapp och visa bilder, inget händer när jag trycker ctrl+alt+del, det går inte att trycka på något i startmenyn inklusive att stänga av/starta om datorn. Det går att trycka på sleep, men skärmen blir bara svart och datorn vägrar sova, så det går inte att väcka skärmen igen utan att starta om datorn på chassit. Ingenting händer i alt+f4 heller, och sedan hängde den sig tills jag fick upp en sån här ruta:

Jag är dock inte helt säker på att det bara är routerns fel dock (eller om det är routerns fel överhuvudtaget), då jag använder mig utav en wifi adapter, en sån usb sticka man bara trycker in i datorn så man kan ansluta sig till trådlösa nätverk då morsan inte vill ha en internetkabel mitt i hallen, och jag tror att det kan vara något lurt med den.

I alla fall, efter att jag har startat om datorn och dragit in och ut wifi adaptern ett par gånger lyckas jag i mjukvaran som är till adaptern (TP-LINK Wireless Configuration Utility) koppla mig till vårat nät igen och allt verkar lugnt, men jag märker att den hittar kanske bara 3 nätverk totalt, och innan fanns det minst 9. Routern vi har nu, D-Link DIR-859, har även ett 5GHz alternativ, vilket inte alltid visas heller, men för alla andra här hemma + min mobil funkar det utan problem.

Jag märkte även att när jag drog ut och satte in adaptern så var den väldigt glappig i hur den anslöt sig, jag tröck in den, hörde plingljudet som windows gör när en enhet ansluter sig, sen kopplar den ifrån sig, sen ansluter den sig igen och håller på så ett tag tills den äntligen är ansluten.

Fine, tänker jag, men efter ett tag börjar jag höra de där pling ljuden igen. Först ett plingljud, sen slutar internet funka, sen några sekunder efter ett pling till och sen får jag tillbaka det. Jag tänker att det bara är glapp i usbn eller nått, men det verkar bara hända när jag använder internet som mest, som när jag streamar någon serie eller spelar.

Men så fort som jag öppnar den där mjukvaran igen för att se om jag kan hitta fler nätverk eller 5GHz alternativet så försvinner internet direkt och kommer inte tillbaka, sen blir datorn väldigt seg igen och hänger sig.

Efter några ominstallationer av drivrutiner till adaptern så verkar jag få tillbaka nätet igen, men jag kan återigen inte hitta 5GHz alternativet eller många andra nätverk som jag har sett förut och som jag kan se på min mobil, plus mer random pling ljud som tar bort nätet och sen någon sekund efter kommer det tillbaka när jag spelar.

Igår äntligen verkade allt funka som det ska, jag hittar alla nätverk som vanligt på datorn nu, datorn är inte seg, hittils har jag inte hört mer pling ljud när jag spelar eller kollar serier heller. Men nu idag när jag vaknar är nätet riktigt j*vla segt istället. Vi betalar för 100/100, men bredbandskollen säger:

Jag är ansluten till 5GHz nätet, och jag sitter kanske 5 meter och 1 vägg från routern, och första dagen vi fick routern fick jag mycket riktigt 100/100 när jag testade, så det ska inte vara något problem. Bara för min dator detta händer.

Jag har redan testat att stänga av brandväggen.
Att ominstallera drivrutinerna till adaptern verkar inte fixa något längre, förutom första gången tills det slutade funka igen.

Så vem är boven här? Adaptern har aldrig betett sig så här med den gamla routern. Jag har alltid kunnat se alla nätverk när jag hade den andra routern också, men det har ju inget med själva wifi adaptern att göra, så det är väl lite märkligt att adaptern börjar bli konstig för att vi har en ny router? Datorn har aldrig hängt sig eller blivit seg av att jag har gått in i mjukvaran till adaptern innan heller.

Nya routern funkade ju hur bra som helst i början, vad var det som hände medans jag låg och sov som fick internet och adaptern att inte funka som de ska längre...
Är det datorn det kan vara fel på?

Jag är helt lost, HELP PLS

Hoppas att jag har skrivit så det går att förstå

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar långsökt att det beror på routern men däremot kanske det är din dongel som krånglar, vore det fel på routern så borde bara nätverksprestandan påverkas men som du beskriver det så låter det som det är hård eller mjukvaruproblem i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar långsökt att det beror på routern men däremot kanske det är din dongel som krånglar, vore det fel på routern så borde bara nätverksprestandan påverkas men som du beskriver det så låter det som det är hård eller mjukvaruproblem i datorn.

Jadu, jag har inte en susning om vad som kan ha hänt. Sen kan det vara jag som har förklarat situationen på ett dåligt sätt, då detta har pågått under ett par dagar redan.
Oftast brukar jag kunna fixa problem med datorn eller nätet själv genom att bara testa och googla mig fram men det här verkar bara så random och ologiskt att jag inte kan se vart problemet ligger riktigt.
Efter lite mer tänk tror jag verkligen inte att det är något fel på nya routern dock, då det funkar som det ska överallt annars, utan jag lutar mer mot att det är adaptern det kan vara fel på, men fortfarande märkligt att det ska bli såhär nästan direkt efter vi får en ny router.

Coincidence?

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk

Update: Internet försvann precis igen och höll på att ansluta sig och koppla ifrån sig ett par gånger tills jag äntligen lyckades hitta och ansluta mig till 5GHz nätet igen, och nu får jag 100/100 i tester, men skiten kommer nog kopplas ifrån när som helst igen känner jag... vi får se.

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Rekordmedlem

Vad händer när du tappar kontakten, kan du se ssidt eller inte ? eller är du ansluten till ssidt men inte lanet ?
Har du ett bra ssid, inga åäö eller mellanslag i det ?
Hur väljer du radiokanal i routern har den autoval, har du i så fall angett rätt land i inställningarna i både routern och nätverkskortets drivrutin i datorn ?
Har du provat att välja kanal manuellt och se till att använda en kanal som är kompatibel/tillåtan i EU och de kanalbreddsintställnigar du valt i båda ändar ? Kanalproblem brukar inte uppstå om man valt rätt landsinställning i båda ändar men men det påverkar inte vilket ssid du använt om du hittat på ett eget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad händer när du tappar kontakten, kan du se ssidt eller inte ? eller är du ansluten till ssidt men inte lanet ?
Har du ett bra ssid, inga åäö eller mellanslag i det ?
Hur väljer du radiokanal i routern har den autoval, har du i så fall angett rätt land i inställningarna i både routern och nätverkskortets drivrutin i datorn ?
Har du provat att välja kanal manuellt och se till att använda en kanal som är kompatibel/tillåtan i EU och de kanalbreddsintställnigar du valt i båda ändar ? Kanalproblem brukar inte uppstå om man valt rätt landsinställning i båda ändar men men det påverkar inte vilket ssid du använt om du hittat på ett eget.

När jag tappar internet så är det bara som att någon har dragit ut adaptern ur datorn, det går alltså inte att se några tillgängliga nätverk alls, och ibland när det äntligen står att den sitter i datorn igen så ser jag bara några få nätverk, och även om jag ser ett av mina nätverk så kan jag inte ansluta mig utan det står att jag har skrivit fel lösenord, sen direkt efter försvinner nätverket igen och adaptern fortsätter koppla ifrån sig/ansluta sig om och om igen tills det står att den är ansluten igen och jag kan förhoppningsvis hitta alla nätverk igen. Jag kan bara ansluta mig till ett nätverk när alla visas.

De två omringade är våra nätverk som äntligen visas:

Det står att 5GHz nätet har kanalen 36, jag har inte personligen lekt med routern något eller angett kanal, utan vi tog hem den och sen har den funkat felfritt för alla här hemma förutom de problem jag har haft med min dator.
Jag har inte spelat något eller kollat på någon serie sen i morse när jag fick tillbaka nätet, men jag har inte haft några fler problem än så länge.

Ser bra ut nu, men jag vet inte när adaptern bestämmer sig för att balla ut och koppla från sig igen.

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av deadprince:

När jag tappar internet så är det bara som att någon har dragit ut adaptern ur datorn, det går alltså inte att se några tillgängliga nätverk alls, och ibland när det äntligen står att den sitter i datorn igen så ser jag bara några få nätverk, och även om jag ser ett av mina nätverk så kan jag inte ansluta mig utan det står att jag har skrivit fel lösenord, sen direkt efter försvinner nätverket igen och adaptern fortsätter koppla ifrån sig/ansluta sig om och om igen tills det står att den är ansluten igen och jag kan förhoppningsvis hitta alla nätverk igen. Jag kan bara ansluta mig till ett nätverk när alla visas.

De två omringade är våra nätverk som äntligen visas: https://i.gyazo.com/62aa684a237cf845ff8ef078fb22bd0b.jpg
Det står att 5GHz nätet har kanalen 36, jag har inte personligen lekt med routern något eller angett kanal, utan vi tog hem den och sen har den funkat felfritt för alla här hemma förutom de problem jag har haft med min dator.
Jag har inte spelat något eller kollat på någon serie sen i morse när jag fick tillbaka nätet, men jag har inte haft några fler problem än så länge.

Ser bra ut nu, men jag vet inte när adaptern bestämmer sig för att balla ut och koppla från sig igen. https://i.gyazo.com/8f3245e8e7d4d663e8246620b2e82e75.jpg

Du menar att inga ssidn alls syns när det strular ? i så fall är det nog nått i datorn/dongeln som strular, många donglar drar så mycket ström att de ligger på gränsen till vad usbportarna kan leverera och då kan en usbhub med egen nätdel hjälpa.
Det kan också vara inkompatibilitet eller strul med drivers/firmware eller helt enkelt ett vanligt fel.
Kan du testa dongeln via en hub eller i en annan dator eller via en usb 3 port vore det bra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du menar att inga ssidn alls syns när det strular ? i så fall är det nog nått i datorn/dongeln som strular, många donglar drar så mycket ström att de ligger på gränsen till vad usbportarna kan leverera och då kan en usbhub med egen nätdel hjälpa.
Det kan också vara inkompatibilitet eller strul med drivers/firmware eller helt enkelt ett vanligt fel.
Kan du testa dongeln via en hub eller i en annan dator eller via en usb 3 port vore det bra.

Nej precis, det blir bara ett rött kryss vid internetikonen och står "Not connected. No connections available" när den strular.

Jag visste inte ens att den kunde anslutas till 3.0, jag testade det här om dagen efter den började strula och det kändes nästan som att jag tvingade in den så jag antog att den inte var gjord att få plats där så jag tog ut den direkt då jag trodde jag hade sönder den. Men det kanske inte spelar någon roll om man har en 2.0 i en 3.0? Jag får testa det nästa gång internet säger upp sig, tack

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av deadprince:

Nej precis, det blir bara ett rött kryss vid internetikonen och står "Not connected. No connections available" när den strular.

Jag visste inte ens att den kunde anslutas till 3.0, jag testade det här om dagen efter den började strula och det kändes nästan som att jag tvingade in den så jag antog att den inte var gjord att få plats där så jag tog ut den direkt då jag trodde jag hade sönder den. Men det kanske inte spelar någon roll om man har en 2.0 i en 3.0? Jag får testa det nästa gång internet säger upp sig, tack

Det brukar vara usb a kontakter i datorer och på donglarna och den enda skillnaden brukar vara att de som använder usb 3 är blå, måtten ska däremot vara de samma.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar vara usb a kontakter i datorer och på donglarna och den enda skillnaden brukar vara att de som använder usb 3 är blå, måtten ska däremot vara de samma.

Allt har funkat som det ska tills precis nyss när jag råkade komma åt adaptern lite, och då började nätet kopplas från och sen anslutas igen om och om igen, då prövade jag ansluta den i en 3.0 och då funkade det direkt igen! Känns verkligen som det kan ha löst det helt nu, tack mrqaffe

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510