Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kan förklaras med mörkertal eller att BRÅ etc. inte förde statistik vid den tidpunkten (började först på 70-talet). Självfallet kan inte all brottslighet förklaras efter socio-ekonomiska orsaker. Men de kan inte fullt ut förklaras med värdegrund heller. Eller kultur.. eller "medfödd essens". Det handlar i slutändan om person till person och även om socio-ekonomiska situationer är en stor del i det hela så är det inte den enda förklaringen.

Sedan är Friterad ganska icke konsekvent i sitt argument. När det gäller brott så är det värderingar men när det gäller hat så beror det på andra personer. Var går gränsen mellan personligt ansvar och andras ansvar?

Men du är konsekvent? När det gäller brottslighet handlar det om socio-ekonomiska situationer och inte värderingar, kultur eller personligt ansvar. När det kommer till "hat"(subjektivt) så grundas det i värderingar och personligt ansvar? Hur fan ska du ha det?

Sluta snacka om mörkertal och andra bortförklaringar, jag kan läsa rapporterna själv och det talar sitt tydliga språk.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marke:

Men du är konsekvent? När det gäller brottslighet handlar det om socio-ekonomiska situationer och inte värderingar, kultur eller personligt ansvar. När det kommer till "hat"(subjektivt) så grundas det i värderingar och personligt ansvar? Hur fan ska du ha det?

Sluta snacka om mörkertal och andra bortförklaringar, jag kan läsa rapporterna själv och det talar sitt tydliga språk.

Och där kom halmgubbarna. Nej jag har aldrig ens påstått att personligt ansvar inte skulle gälla invandrare som gör brott. Självfallet gäller personligt ansvar. Läs om och läs rätt. Sluta snacka om mörkertal? Vet du ens hur grundläggande brottsstatistik går till? En ökning i anmälda brott beror oftast på att mörkertalen går ned.. inte per automatik att brotten ökar. Just sexualbrott har traditionellt ett väldigt högt mörkertal. Sedan så beror anmälningarna av sexualbrott också pga. den förändrade sexuallagen från 2011. Visst kan fler sexualbrott ske under samma tid mellan 2014 och 2015 t.ex. MEN det är långt ifrån något man kan grunda enbart på statistik från BRÅ eftersom det lika gärna kan betyda att mörkertalen och att fler saker räknas som våldtäkt har lags till det juridiska systemet. Det som före 2011 skulle räknas som sexuella trakasserier räknas idag som våldtäkt.

http://www.bbc.com/news/magazine-19592372

Källa: Min professor i statistiskt kunnande vid Umeå universitet.. samma person som jobbar för SCB och sammanställer dessa sorters statistik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och där kom halmgubbarna. Nej jag har aldrig ens påstått att personligt ansvar inte skulle gälla invandrare som gör brott. Självfallet gäller personligt ansvar. Läs om och läs rätt. Sluta snacka om mörkertal? Vet du ens hur grundläggande brottsstatistik går till? En ökning i anmälda brott beror oftast på att mörkertalen går ned.. inte per automatik att brotten ökar. Just sexualbrott har traditionellt ett väldigt högt mörkertal. Sedan så beror anmälningarna av sexualbrott också pga. den förändrade sexuallagen från 2011. Visst kan fler sexualbrott ske under samma tid mellan 2014 och 2015 t.ex. MEN det är långt ifrån något man kan grunda enbart på statistik från BRÅ eftersom det lika gärna kan betyda att mörkertalen och att fler saker räknas som våldtäkt har lags till.

http://www.bbc.com/news/magazine-19592372

Källa: Min professor i statistiskt kunnande... samma person som jobbar för SCB och sammanställer dessa sorters statistik.

Då borde du inte kallat friterad okonsekvent, en del personer kommer vara mer brottsbenägna utifrån deras egna värderingar oavsett socio-ekonomisk bakgrund. Dem kanske rent av trivs med att begå brott, dem kanske tycker det är en helt okej sysselsättning t.om. Finns både kulturella och personliga värderingar, en individ har säkerligen en del av båda två.

Eller så kan det helt enkelt betyda att brotten ökar, har du några bevis på att mörkertalen minskar? Isåfall borde jag vara försiktig med att uttala saker som "oftast" och helt enkelt vara öppen för att båda alternativ är lika troliga. Du kan ju knappast hävda att hela anledningen till att antalet anmälda brott har fördubblats sen 1975 till idag beror på att mörkertalen minskat? Sjäv tror jag att benägenheten att anmäla inte var sämre år 75 än idag, någon sådan samhällsförändring i attityd har inte skett. Tvärtom tror jag benägenheten att anmäla minskat i takt med att antalet uppklarade brott minskat.

När det gäller sexualbrott är det skillnad, eftersom brottsrubricering har ändrats och mörkertalen förmodligen gått ner, däremot har mörkertalet en mindre betydelse när man tittar på om brottsligheten ökar eller minskar under en tidsperiod av några år, oavsett hur stort eller litet mörkertalet är, mörkertalet skenar inte direkt från ett år till ett annat.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

[...], du har påstått att de som grupp har "värderingar" som inverkar på deras kriminalitet. Då har du pekat ut den etniska gruppen istället för den socioekonomiska gruppen, vilket skapar onödiga motsättningar.

Vad har gruppens värderingar med etnicitet att göra?
Och hur får Du till att det skapar motsättningar?

Motsättningar skapas bl.a. när systematiska orättvisor byggs in i våra system.
T.ex. att jag skulle behöva betala 20 kronor för en liter mjölk för att jag tjänar mer än Pelle men Pelle får betala 10 kronor för exakt samma vara i exakt samma butik.

Exakt samma absoluta eller relativa skatt för alla. Inte Skattetyp 1 för Kalle och Skattetyp 2 Pelle. Då börjar man minska på motsättningar som kan tänkas skapas utav systemet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marke:

Då borde du inte kallat friterad okonsekvent, en del personer kommer vara mer brottsbenägna utifrån deras egna värderingar oavsett socio-ekonomisk bakgrund. Dem kanske rent av trivs med att begå brott, dem kanske tycker det är en helt okej sysselsättning t.om. Finns både kulturella och personliga värderingar, en individ har säkerligen en del av båda två.

Eller så kan det helt enkelt betyda att brotten ökar, har du några bevis på att mörkertalen minskar? Isåfall borde jag vara försiktig med att uttala saker som "oftast" och helt enkelt vara öppen för att båda alternativ är lika troliga. Du kan ju knappast hävda att hela anledningen till att antalet anmälda brott har fördubblats sen 1975 till idag beror på att mörkertalen minskat? Sjäv tror jag att benägenheten att anmäla var säkerligen inte sämre år 75 än idag, någon sådan samhällsförändring i attityd har inte skett. Tvärtom tror jag benägenheten att anmäla minskat i takt med att antalet uppklarade brott minskat.

När det gäller sexualbrott är det skillnad, eftersom brottsrubricering har ändrats och mörkertalen förmodligen gått ner, däremot har mörkertalet en mindre betydelse när man tittar på om brottsligheten ökar eller minskar under en tidsperiod av några år, oavsett hur stort eller litet mörkertalet är, mörkertalet skenar inte direkt från ett år till ett annat.

Värderingar som jag tidigare menar är individuella. Något du verkar ha missat. Bevis att mörkertalen sjunker? Själva statistiken i sig är bevis för att sagda mörkertal sjunker.. Det är för tusan grundläggande statistiskt kunnande. Sedan att att benägenheten att anmäla brott HAR ÖKAT enligt BRÅ. När dessutom min professor i statistik samt länken jag länkade ovan säger emot ditt påstående så borde det peka på något..

https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f180006127/137...

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/brottsutvecklingen...

"För vissa brott är mörkertalet mycket stort.."

Skrivet av Veni:

Vad har gruppens värderingar med etnicitet att göra?
Och hur får Du till att det skapar motsättningar?

Motsättningar skapas bl.a. när systematiska orättvisor byggs in i våra system.
T.ex. att jag skulle behöva betala 20 kronor för en liter mjölk för att jag tjänar mer än Pelle men Pelle får betala 10 kronor för exakt samma vara i exakt samma butik.

Exakt samma absoluta eller relativa skatt för alla. Inte Skattetyp 1 för Kalle och Skattetyp 2 Pelle. Då börjar man minska på motsättningar som kan tänkas skapas utav systemet.

Men nu är det samma relativa skatt för alla baserad på inkomst. Eller vill du påstå att folk gynnas av systemet (alltså att det är medvetet infört som detta)?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

Bara från 2015 till 2016 ÖKADE antalet våldtäkter med 13% och sexuella ofredanden med 20%. Detta enligt BRÅ.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke O:

Bara från 2015 till 2016 ÖKADE antalet våldtäkter med 13% och sexuella ofredanden med 20%. Detta enligt BRÅ.

Som jag skrev ovan. Kan betyda att mörkertalen gått ned. Just sexualbrott är väldigt tabubelagt och många våldtäkter (Framförallt när offret känner förövaren) anmäls aldrig. Orsaken kan vara att man känner sig hotad om man anmäler eller att offret känner skam. Vilket BRÅ även redovisar. Och detta är ANMÄLDA VÅLDTÄKTER. Alltså inte genomförda våldtäkter.. så med andra ord så kan man inte säga att våldtäkterna ökade med 13%.. bara att anmälningarna ökade med 13%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Det kan vara relevant att titta på såklart, men glöm inte att det är skillnad på anmälda våldtäkter och på genomförda.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Värderingar som jag tidigare menar är individuella. Något du verkar ha missat. Bevis att mörkertalen sjunker? Själva statistiken i sig är bevis för att sagda mörkertal sjunker.. Det är för tusan grundläggande statistiskt kunnande. Sedan att att benägenheten att anmäla brott HAR ÖKAT enligt BRÅ. När dessutom min professor i statistik samt länken jag länkade ovan säger emot ditt påstående så borde det peka på något..

https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f180006127/137...

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/brottsutvecklingen...

"För vissa brott är mörkertalet mycket stort.."

Individuella värderingar uppstår inte ur intet, mycket av dem är kulturella och hämtade från majoritetssamhället. Vissa förändrar sina värderingar, vissa gör det inte, vissa hämtar dem från en tusentals år gammal bok.

Du länkade till NTU, en intervju undersökning. Från studien: "Många har svarat att de anser det meningslöst att anmäla eftersom polisen inget kan göra", hur tror du det rimmar med att allt mindre anmälda brott klaras upp?

"Det är grundläggande statistiskt kunnade" att stå för en tes utan bevis? Det borde va att anse båda alternativ lika troliga. "Själva statistiken i sig är bevis för att sagda mörkertal sjunker" det är det inte alls. Brottsligheten kan lika gärna öka medans mörkertalen ligger kvar, samtidigt som Brå hävdar "ökningen beror på benägenheten att anmäla har ökat".

Troligtvis ligger lösningen någonstans kanske i mitten, anmälda brott har ökat för att brottsligheten faktiskt har ökat och att mörkertalen minskat.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men nu är det samma relativa skatt för alla baserad på inkomst. Eller vill du påstå att folk gynnas av systemet (alltså att det är medvetet infört som detta)?

Alltså det är väl precis som så att det inte är samma relativa skatt?
Skatteuttag. (exempel Huddinge kommun. https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/ )
Lön, Procent skatt totalt
20000, 22%
30000, 24,4%
40000, 27,7%
50000, 32,7%
60000, 36,7%
70000, 39,9%
80000, 42,2%
90000, 44,1%

En som satsat, lyckats och arbetat upp sig i en hög lön har ju högre relativ och absolut skatt. Och det är ju det som är så galet. Om man utgår från principen att alla ska behandlas lika. Jag skiter i om de har hög lön och ändå klarar sig bra trots högre skatteprocent... Det är sjukt orättvist)
Dessa personer, slår det mig, betalar inte bara högre andel av sin lön i skatt utan de får dessutom en lägre andel av det dom betalar in tillbaks i form av sjukpenning osv av det offentliga. Dom blir alltså blåsta i båda ändar så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Alltså det är väl precis som så att det inte är samma relativa skatt?
Skatteuttag. (exempel Huddinge kommun. https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/ )
Lön, Procent skatt totalt
20000, 22%
30000, 24,4%
40000, 27,7%
50000, 32,7%
60000, 36,7%
70000, 39,9%
80000, 42,2%
90000, 44,1%

En som satsat, lyckats och arbetat upp sig i en hög lön har ju högre relativ och absolut skatt. Och det är ju det som är så galet. Om man utgår från principen att alla ska behandlas lika. Jag skiter i om de har hög lön och ändå klarar sig bra trots högre skatteprocent... Det är sjukt orättvist)
Dessa personer, slår det mig, betalar inte bara högre andel av sin lön i skatt utan de får dessutom en lägre andel av det dom betalar in tillbaks i form av sjukpenning osv av det offentliga. Dom blir alltså blåsta i båda ändar så att säga.

Och då tycker du förstås också att alla anställda i alla företag ska titta på den i företaget som arbetar minst och säga något i stil med "jag vill inte bidra mer än han/hon? Bör väl fungera ypperligt? Annars blir ju alla som arbetar fortare/bättre blåsta av företaget då de inte får ut mer för sitt extra slit? Vi kanske skulle införa ackord på alla arbetsplatser? Så alla som har sämre förutsättningar än dig och mig verkligen får betala för att de inte kan tillföra lika mkt som du och jag kan?

Edit: Japp jag fick krupp av ditt inlägg Vi som lyckats få ett välbetalt arbete idag blir inte blåsta, vi är privilegierade.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marke:

Individuella värderingar uppstår inte ur intet, mycket av dem är kulturella och hämtade från majoritetssamhället. Vissa förändrar sina värderingar, vissa gör det inte, vissa hämtar dem från en tusentals år gammal bok.

Du länkade till NTU, en intervju undersökning. Från studien: "Många har svarat att de anser det meningslöst att anmäla eftersom polisen inget kan göra", hur tror du det rimmar med att allt mindre anmälda brott klaras upp?

"Det är grundläggande statistiskt kunnade" att stå för en tes utan bevis? Det borde va att anse båda alternativ lika troliga. "Själva statistiken i sig är bevis för att sagda mörkertal sjunker" det är det inte alls. Brottsligheten kan lika gärna öka medans mörkertalen ligger kvar, samtidigt som Brå hävdar "ökningen beror på benägenheten att anmäla har ökat".

Troligtvis ligger lösningen någonstans kanske i mitten, anmälda brott har ökat för att brottsligheten faktiskt har ökat och att mörkertalen minskat.

Korrekt men människor är i sin tur väldigt flexibla. Många inser snabbt att den värdegrunden inte passar in i det svenska samhället och ändrar sig över tid. Men det man läser om i media är den minoritet som inte gör det. Något även skett i det svenska samhället de senaste tjugo-trettio åren. Inte läser man om hur glada svenskar går till jobbet i tid och jobbar tills de är 65. Nej man läser om de svenskar som får för sig att på vägen hem från jobbet att klä sig i skidmask och råna en kiosk. För det är vad folk vill läsa om och baserar man sin åsikt bara på detta (vilket en hel del gör) så är det bara snett. Varje dag möter man personer som uttrycker sig "Man läser varje dag om hur X grupp inte kan bete sig".

Sedan kan det stämma att antal brott ökat och därför har anmälningarna också ökat men eftersom man inte kan fastställa det som fakta över en ökning så kan man inte heller rakt av peka på att de ökat. Men man kan inte säga det exakt och därför kan det helt enkelt bero på mörkertalen sjunker.. vilket statistik oftast pekar på. Vilket framförallt är gällande statistik över sexualbrotten. Man ska inte heller ta anmälningar som gjorda brott för då tolkar man statistiken helt fel.

Visa signatur

Permalänk

Ja man tar sig för pannan. Finns en hel del människor som inte förstår sig på det här med att dela på kostnader i ett samhälle. Skatt.

Till er: Jag är säker på att ni värderar om om ni får prova det offentliga i Kongo, Burundi och Fillipinerna. (länder med sämre offentlig service, bara tagna ur luften, jag redigerar innan nån kommer med något motargument mot de specifika länderna o.s.v.)

Det borde vara enkelt, men för vissa är det svårt att sitta på toppen av något och se nedåt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Som jag skrev ovan. Kan betyda att mörkertalen gått ned. Just sexualbrott är väldigt tabubelagt och många våldtäkter (Framförallt när offret känner förövaren) anmäls aldrig. Orsaken kan vara att man känner sig hotad om man anmäler eller att offret känner skam. Vilket BRÅ även redovisar. Och detta är ANMÄLDA VÅLDTÄKTER. Alltså inte genomförda våldtäkter.. så med andra ord så kan man inte säga att våldtäkterna ökade med 13%.. bara att anmälningarna ökade med 13%.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det kan vara relevant att titta på såklart, men glöm inte att det är skillnad på anmälda våldtäkter och på genomförda.

Finns många sätt att försöka bortförklara ökningen.

Skulle flera plötsligt anmäla våldtäkter som inte skett?

När det gäller sexuella ofredanden har vi ju sett vad som hänt på festivaler och andra tillställningar. Att ofreda och våldta i grupp förefaller ju tyvärr ha blivit något av en ny nationalsport de senaste åren. Märkligt...

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Finns många sätt att försöka bortförklara ökningen.

Skulle flera plötsligt anmäla våldtäkter som inte skett?

När det gäller sexuella ofredanden har vi ju sett vad som hänt på festivaler och andra tillställningar. Att ofreda och våldta i grupp förefaller ju tyvärr ha blivit något av en ny nationalsport de senaste åren. Märkligt...

Man kan inte använda statistik på ett felaktigt vis, det är just det jag försöker säga.

Du kan däremot göra som så att istället för att använda antal anmälda våldtäkter och förklara dem som att våldtäkterna har ökat bara säga att antal anmälda våldtäkter har ökat, så använder du statistiken på rätt vis.

Det är dock stor skillnad på anmälda våldtäkter och personer dömda för våldtäkt. Det har absolut inget med att förklara bort något att göra utan bara en påpekan att du drar fel slutsats baserat på den statistik du valt ut.

Edit: Sedan när du förstått ovanstående kan det såklart vara intressant med ytterligare ett resonemang. Om antal anmälda våldtäkter har ökat, vad jämför vi med? Det som @Tumnus pratar om är mörkertalen, vilka till viss del kan vara relevanta när man tittar på en ökning.

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Ja det är rättvist eftersom skatten fungerar på samma sätt för alla, om du inte gillar läget finns ju valmöjligheten att tjäna mindre.
Ja det är normen i Sverige, vad jag har förstått är det inget parti som vill sänka statens intäkter och om dom säger sig vilja det handlar det förmodligen om valfläsk samt ganska små skatteförändringar.

Sen finns det kanske ingen "rättvisa" i din lönenivå heller. Du kan ju i alla fall glädja dig åt att regeringen inte importerar massor av folk som arbetar med det du arbetar med och i längden håller nere lönerna i just din yrkeskategori eller rent av gör dig arbetslös. Här kan man prata om orättvisa, visst kan man välja att utbilda sig till något annat men det kostar tid och pengar och är ändå ett lotteri.

Sen har väl aldrig skatten varit satt efter vad som varit rättvist eller inte vad jag vet. Den är väl snarare satt efter vilken möjlighet man har att bidra till samhället därav olika skatt beroende på inkomst.

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Man kan inte använda statistik på ett felaktigt vis, det är just det jag försöker säga.

Du kan däremot göra som så att istället för att använda antal anmälda våldtäkter och förklara dem som att våldtäkterna har ökat bara säga att antal anmälda våldtäkter har ökat, så använder du statistiken på rätt vis.

Det är dock stor skillnad på anmälda våldtäkter och personer dömda för våldtäkt. Det har absolut inget med att förklara bort något att göra utan bara en påpekan att du drar fel slutsats baserat på den statistik du valt ut.

Edit: Sedan när du förstått ovanstående kan det såklart vara intressant med ytterligare ett resonemang. Om antal anmälda våldtäkter har ökat, vad jämför vi med? Det som @Tumnus pratar om är mörkertalen, vilka till viss del kan vara relevanta när man tittar på en ökning.

Statistik är ju precis det som många använder för att förvilla. Det finns oräkneliga sätt att vända statistik till att tala för din sak.

Vad det gäller just våldtäkter, så MÅSTE ju statistiken gått upp, enligt följande exempel: Anta att en liten procent av Sveriges män begår en våldtäkt, det ger en viss förekomst av våldtäkter per år. Nu kommer det andra än svenska män till Sverige, och de våldtar i en procentuellt högre frekvens än de svenska männen. Den nya frekvensen av våldtäkter blir alltså, det tidigare genomsnittet PLUS de nytillkomna.

Det behöver du väl inte läsa BRÅ:s statistik för att räkna ut?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Men nu är det samma relativa skatt för alla baserad på inkomst.

Precis, den delen bör tydliggöras eftersom den är inte samma relativa skatt för alla.
Kalle kan få skattesatserna A+B medan Pelle får enbart A.

Hade både Kalle och Pelle enbart fått skattesatserna A oavsett om Kalle tjänar 65kkr i månaden och Pelle 28kkr i månaden så hade jag kallat det lika för alla oavsett förmåga och då hade skillnaderna suddats ut ytterligare. Naturligtvis så skall skattesatserna vara relativa men då lika för alla. Skattesats B skulle jag vilja kalla för straffskatt/stöldskatt eftersom man får inget extra ut ur det.

Väljer jag att betala premium/1:a klassbiljett så förväntar jag mig mer än ekonomi. I annat fall så skall det vara lika för alla, d.v.s. alla får betala för ekonomistandard.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Statistik är ju precis det som många använder för att förvilla. Det finns oräkneliga sätt att vända statistik till att tala för din sak.

Vad det gäller just våldtäkter, så MÅSTE ju statistiken gått upp, enligt följande exempel: Anta att en liten procent av Sveriges män begår en våldtäkt, det ger en viss förekomst av våldtäkter per år. Nu kommer det andra än svenska män till Sverige, och de våldtar i en procentuellt högre frekvens än de svenska männen. Den nya frekvensen av våldtäkter blir alltså, det tidigare genomsnittet PLUS de nytillkomna.

Det behöver du väl inte läsa BRÅ:s statistik för att räkna ut?

Varken du eller jag vet, med hjälp av de siffror som figurerat i den sista delen av tråden, om antalet våldtäkter har gått upp eller ej. Det kan vara sannolikt att de har gjort det, men att säga att de måste ha gått upp, baserat på statistiken om antalet anmälda våldtäkter är ett felaktigt påstående.

En diskussion behöver på något vis vara faktabaserad om man vill kunna dra stora och generella slutsatser. När du avslutar din mening att man inte behöver läsa BRÅ:s statistik för att räkna ut det vi pratar om, blir nivån lite väl låg tråkigt nog.

Jag säger inte att du tvunget har fel, men ditt resonemang blir galet när du baserar det på något som inte är detsamma som det faktiska antalet våldtäkter som har skett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Och då tycker du förstås också att alla anställda i alla företag ska titta på den i företaget som arbetar minst och säga något i stil med "jag vill inte bidra mer än han/hon? Bör väl fungera ypperligt? Annars blir ju alla som arbetar fortare/bättre blåsta av företaget då de inte får ut mer för sitt extra slit? Vi kanske skulle införa ackord på alla arbetsplatser? Så alla som har sämre förutsättningar än dig och mig verkligen får betala för att de inte kan tillföra lika mkt som du och jag kan?

Edit: Japp jag fick krupp av ditt inlägg Vi som lyckats få ett välbetalt arbete idag blir inte blåsta, vi är privilegierade.

Uhm. Lite konstig liknelse(?) Det är typskillnad på hur mycket ett företag betalar för en tjänst och hur mycket staten tar i skatt av personen som utför tjänsten. Två olika saker som jag ser det. Två helt olika typer av situationer med två olika möjligheter att påverka utkomsten. De som arbetar fortare/bättre brukar väl vanligtvis få bättre betalt motsvarande den bättre kvaliteten på utfört arbete, eller byta jobb. I situationen marginalskatt gäller inget av alternativen.

Om allas högsta mål i livet är att tjäna så mycket som möjligt så blir det förstås så att de "som har sämre förutsättningar" halkar efter och vid en viss nivå kan behöva extra hjälp. Om olika människor har olika mål och prioriteringar i livet så kan det bli lite skevt att beskriva som som de som "har sämre förutsättningar än dig och mig". Jag tror (till skillnad från dig?) inte att alla människors lön motsvarar deras skicklighet att knipa ett högavlönat jobb. Alla vill ha så hög som möjligt men vissa nöjer sig tidigare än andra. (och självklart finns vissa som helt enkelt inte har förmåga som motsvarar viljan).

Kanske bäst att förtydliga än en gång: Jag säger alltså inte att man ska strunta i de som behöver hjälp, och jag säger inte att det är fel med skatter osv. Det jag säger är: Om man utgår från principen att alla borde behandlas lika så borde alla behandlas lika. Lika stor andel skatt, lika inför lagen, lika tillgång till sjukvård/skola osv. ...så är det inte idag vad gäller skattenivåer.

Om alla betalade lika stor andel skatt skulle högavlönade fortfarande bidra mer per person än de lågavlönade. De "privilegierade" skulle alltså betala samma procentsats, men mer antal kronor per person. Om man har som huvudfokus/princip/mål sätter lika behandling så kan jag inte se var problemet ligger. Förklara gärna (Det kan ju vara så att vi har olika mål. en del kanske sätter samhällsekonomi högre, eller värnande om staten som viktigare än individen, eller annat).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vi som lyckats få ett välbetalt arbete idag blir inte blåsta, vi är privilegierade.

Man får inte ett välbetalt arbete, man arbetar upp sig till ett. Ser det knappast som ett privilegium, utan snarare som ett tecken på vilja, intelligens och målmedvetenhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Uhm. Lite konstig liknelse(?) Det är typskillnad på hur mycket ett företag betalar för en tjänst och hur mycket staten tar i skatt av personen som utför tjänsten. Två olika saker som jag ser det. Två helt olika typer av situationer med två olika möjligheter att påverka utkomsten. De som arbetar fortare/bättre brukar väl vanligtvis få bättre betalt motsvarande den bättre kvaliteten på utfört arbete, eller byta jobb. I situationen marginalskatt gäller inget av alternativen.

Om allas högsta mål i livet är att tjäna så mycket som möjligt så blir det förstås så att de "som har sämre förutsättningar" halkar efter och vid en viss nivå kan behöva extra hjälp. Om olika människor har olika mål och prioriteringar i livet så kan det bli lite skevt att beskriva som som de som "har sämre förutsättningar än dig och mig". Jag tror (till skillnad från dig?) inte att alla människors lön motsvarar deras skicklighet att knipa ett högavlönat jobb. Alla vill ha så hög som möjligt men vissa nöjer sig tidigare än andra. (och självklart finns vissa som helt enkelt inte har förmåga som motsvarar viljan).

Kanske bäst att förtydliga än en gång: Jag säger alltså inte att man ska strunta i de som behöver hjälp, och jag säger inte att det är fel med skatter osv. Det jag säger är: Om man utgår från principen att alla borde behandlas lika så borde alla behandlas lika. Lika stor andel skatt, lika inför lagen, lika tillgång till sjukvård/skola osv. ...så är det inte idag vad gäller skattenivåer.

Om alla betalade lika stor andel skatt skulle högavlönade fortfarande bidra mer per person än de lågavlönade. De "privilegierade" skulle alltså betala samma procentsats, men mer antal kronor per person. Om man har som huvudfokus/princip/mål sätter lika behandling så kan jag inte se var problemet ligger. Förklara gärna (Det kan ju vara så att vi har olika mål. en del kanske sätter samhällsekonomi högre, eller värnande om staten som viktigare än individen, eller annat).

Ditt exempel drar isär samhället rent socioekonomiskt. Det skulle betyda att då höginkomsttagare betalar mindre skatt, jämfört med idag, så behöver de som tjänar mindre betala mer för att vi ska kunna uppehålla den standard vi har idag.

Ur ett ekonomiskt perspektiv gällande Sverige som helhet hade ovanstående lett till mindre vardagskonsumtion och mer lyxkonsumtion. Det är tämligen vedertaget att låg- och mellaninkomsttagare är de som spenderar den största delen av sin inkomst på vardagskonsumtion och på så vis de som håller igång marknadsekonomin Sverige. Det finns inget som är bra för Sverige som helhet med den lösningen. Det som trots allt fungerat med tidigare skattesänkningar är att även låg- och medelinkomsttagare samtidigt fått skatten sänkt, det är dock inget man kan göra i all oändlighet innan det börjar märkas på samhällsnyttiga funktioner.

Sedan finns det andra faktorer i det hela när man diskuterar socioekonomiska faktorer och skillnader, så som kriminalitet, sammanhållning, tron på rättssystem och stat osv. Det är dock en annan diskussion.

Jag ser hellre Sveriges ekonomi som helhet och gynnar hellre den än tycker synd om mig själv och andra som lyckats få ett riktigt bra arbete, bara för att vi drar ett lite tyngre strå till stacken som tack för de möjligheter som Sverige erbjudit just oss. Ena dagen betalar jag för någons olycka och nästa dag betalar någon annan för min. Vill vi leva så mycket det går utan misär och elände är det så det måste fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Man får inte ett välbetalt arbete, man arbetar upp sig till ett. Ser det knappast som ett privilegium, utan snarare som ett tecken på vilja, intelligens och målmedvetenhet.

Om det får dig att känna dig bättre än många andra, kör du på det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Woaini:

Kalla det sannolikheten då, det är okej för mig. Men gå inte efter statistik som någon annan kan ha fördel av. Ibland måste man använda källkritik EMOT de som vill att man är källkritisk.

Läs gärna nån wiki om "Spin Doctors" och "Ghostwriter" eller "cherry picking", då lär du få en annan bild av statistik, generellt. Det används inom allt.
EDIT: jag citerade fel, skulle varit STOFFE...sorry

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det finns ju alla möjliga varianter, glöm inte andra glamorösa faktorer som slumpen, kontakter, utseende, rätt namn, och rätt kön. Eller låt oss leka med tanken att man är helt skrupelfri och inte drar sig för att gå över döda kroppar eller helt enkelt vara en risktagare som råkar ha tur.

Visst hjälper det om man är målmedveten och i vissa fall intelligent. Men man undrar ju hur många av alla dom som blivit rika som varit speciellt målmedvetna och om man verkligen kan binda ett välbetalt arbete till intelligens eller om det egentligen är mest andra faktorer påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Som våran polischef?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Kalla det sannolikheten då, det är okej för mig. Men gå inte efter statistik som någon annan kan ha fördel av. Ibland måste man använda källkritik EMOT de som vill att man är källkritisk.

Läs gärna nån wiki om "Spin Doctors" och "Ghostwriter" eller "cherry picking", då lär du få en annan bild av statistik, generellt. Det används inom allt.
EDIT: jag citerade fel, skulle varit STOFFE...sorry

Förstod att det var till mig. Jag förstår hur du tänker och varför du tänker så, men det gör det inte rätt för det

Edit: Om en undersökning säger att många tycker att att det verkar kallare på vintrarna nuförtiden. Kan man använda den för att säga att det har blivit kallare om vintrarna?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Förstod att det var till mig. Jag förstår hur du tänker och varför du tänker så, men det gör det inte rätt för det

Nej, det är svårt att finna en sanning. Jag var väldigt engagerad i rätt och fel en gång, men jag har svängt helt om. Hur "nobel" eller "generös" din inställning än är, så blir det fel om proportionerna blir för stora.

Edit som svar på din edit: Nej det är en undersökning om vad folk tycker. Jag vet inte direkt vad du syftar på, men det är i värsta fall väldigt naivt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Nej, det är svårt att finna en sanning. Jag var väldigt engagerad i rätt och fel en gång, men jag har svängt helt om. Hur "nobel" eller "generös" din inställning än är, så blir det fel om proportionerna blir för stora.

Edit som svar på din edit: Nej det är en undersökning om vad folk tycker. Jag vet inte direkt vad du syftar på, men det är i värsta fall väldigt naivt.

Lite samma princip som att påstå att våldäkterna har ökat bara för att statistiken säger att antalet anmälda våldtäkter har ökat. Äpplen och päron du vet.

Nu har de kanske ökat, men det blir svårt att bevisa med den statistiken som vi talar om.

Visa signatur