Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Medlem

Högsta skatterna i världen är normalt?

Jag satt precis och surfade runt lite i jakt på statistik, och snubblade då på lite olika siffror om skattetryck i världen.
Vad jag kan förstå har vi i sverige nu bland det högsta skattetrycket i världen, och det högsta marginalskattetrycket i världen (den slår till tidigast och slår med högst procentsats). Jag har i princip bara kollat på www.ekonomifakta.se men en snabb googling verkar starka bilden.

Har vår bild av vad som är normalt blivit helt uppåt väggarna skev!? Om vi ligger längst ut i ena ändan på skatteskalan kan vi ju knappast betraktas som normala. När man samtidigt noterar att vi inte ligger längst ut på skalan för vad vi får ut av systemet blir man ju.... Ja... knäpp? Vi lever alltså i ett system som både är orättvist(marginalskattenivåerna) och dysfunktionellt på en och samma gång(?)
Hur kan man hamna i slutsatsen att det finns någon form av rättvisa i att beskatta någons lönehöjning med 60 procent bara för att man råkar ligga över en viss lönenivå?

Berätta för mig, hur går resonemangen för att detta är rätt och rättvist. Vi kanske skulle kliva ner några pinnar och erkänna att vi kan lära av andra länder.

Permalänk
Avstängd

Vi kan ha en bra offentlig sektor även med lägre skatter. Det beror ju på hur pengarna används. För mycket byråkrati och onödiga myndigheter idag.

Permalänk
Medlem

Trots det verkar Sverige inte ha pengar till något vettigt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Det kostar att vara en humanitär stormakt.

Permalänk
Medlem

Alltså, det du har googlat fram är en bild som jag anser speglar verkligheten men jag känner samtidigt att du drar lite konstiga slutsatser. Vi har ett högt skattetryck för att bekosta bland vård, skola och liknande.
I Sverige har vi gratis skola från 6-års upp till 3:e året på gymnasiet, det är inte den bästa men den är fortfarande ok och den är gratis till skillnad från många andra länder.
I Sverige har vi nästan gratis vård, vi betalar en besöksavgift men den är försumbar jämfört med tex USAs vårdkostnader. Åter igen den är inte den bästa men den är jävligt billig för oss invånare.

Så om vi sänker skatterna så får befolkningen mer i plånboken absolut men det gör att välfärden får mindre pengar i sin plånbok och det gör att vi måste börja betala mer för den själv.
Det är väl hyfsat positivt för de som är frisk och har bra ekonomi, men för de som behöver vård och har dålig ekonomi är det en katastrof.

Jag anser inte att vi använder pengarna effektivt utan där tycker jag det finns mycket att göra. Dvs jag tycker inte vi ska sänka skatterna men jag tycker vi ska se över hur det används för att få en bättre välfärd!

Således som det är nu så hjälps vi alla åt att betala för dem som har det svårt, sänker vi skatterna så är det upp till var och en att klarar livhanken.

Jag vet iallafall att jag inte vill leva i en värld där alla bara bryr sig om sig själv. Jag vill att vi alla hjälps åt precis som vi gör på detta forum, när någon har problem så ställer vi upp och hjälper denne utan att kräva någon motprestation utöver att när vi själv stöter på problem så får vi hjälp av andra på forumet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på att man i princip tagit bort alla skatter på kapitalägande, är du rik eller företag så här det i princip frivilligt att betala skatt numera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det finns många länder i europa som har lägra skatt och ändå har bra offentlig vård och skola.

Permalänk
Avstängd

Det finns många onödiga myndigheter som vi klarar oss utan. Vi kan därför kapa utgifter utan att försämra viktiga saker som vård och skola.

Permalänk
Medlem

Jag är trött på Sveriges skatt då det känns som att de som betalar mest är de som får tillbaka minst, i till exempel sjukvård. Själv tycker jag att USAs samhällssystem där man till större del tar hand om sig själv och sina nära inte känns så dåligt som många verkar tycka.

Vad som också är intressant i detta sammanhang är Laffer-kurvan, alltså att en höjd skatt minskar skatteintäkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på att man i princip tagit bort alla skatter på kapitalägande, är du rik eller företag så här det i princip frivilligt att betala skatt numera.

Hur tänkte du nu? Kapital är ju redan skattade pengar så tycker du man ska skatta för dessa igen då?! Och det där med att företag inte betalar skatt gäller bara storföretag som Volvo, Ericson etc då de annars flyttar sin verksamhet, staten tjänar ändå pengar på deras vinster i form av skatt på aktieutdelning, arbetsgivaravgifter, arbetstillfällen osv. Mindre företag betalar 60%+ skatt och har det svårt att gå runt.
Det enda jag kan tycka är att arvsskatt och fastighetsskatt bör införas/höjas och kvittas mot lägre skatt på arbete.

Permalänk
Medlem

Jag tycker i alla fall att det är rättvist att man betalar skatt enligt förmåga. Svenska sjukvården är dyr och ineffektiv men ändå inte alls lika dyr som i USA där nästan all vård sköts privat och genom försäkringar. Det går också väldigt bra för svensk ekonomi just nu trots enorm invandring de senaste åren. Annat är det i Finland där skattetrycket också är högt om man t.ex. ser på arbetslösheten och tillväxten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Rick69: Kan du ge exempel på vilka myndigheter vi klarar oss utan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på att man i princip tagit bort alla skatter på kapitalägande, är du rik eller företag så här det i princip frivilligt att betala skatt numera.

Det är inte första april längre. Dags att vakna

Permalänk
Hedersmedlem

Vi har hög skatt. Vi har också hög levnadsstandard. Sverige är dyrt att bo i och samtidigt ett av väldens bästa landet att bo och leva i.
Tycker man inte om upplägget så finns det ju andra länder :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på att man i princip tagit bort alla skatter på kapitalägande, är du rik eller företag så här det i princip frivilligt att betala skatt numera.

Det är inte på något vis frivilligt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd

Att vi har de högsta skatterna i världen stämmer inte riktigt, men det beror förstås på hur man räknar. Ser man till den totala skattekvoten (det som ibland benämns skattetryck, alltså andelen skatter av BNP) så ligger vi inte i topp utan exempelvis Tyskland, Frankrike och Finland ligger över för att jämföra med några närliggande länder. Däremot är skatterna ganska konstigt fördelade i Sverige jämfört med många andra länder då vi har väldigt låga skatter på inkomster av kapital, exempelvis ingen arvsskatt, förmögenhetsskatt eller fastighetsskatt och låg bolagsskatt, och därmed höga skatter på vanliga inkomster.

Permalänk
Medlem

Visst är det hög marginalskatt på en löneförhöjning men samtidigt är det i de flesta fall pengar man skulle klarat sig utan för att få vardagen att gå runt. En väldigt stor del av den normala nettolönen går ju normalt åt till att täcka helt nödvändiga utgifter som boende, mat och transport som man måste betala oberoende om man får en löneförhöjning eller inte. Men nettosumman en löneförhöjning kan man använda hur man vill. Till rena nöjen eller spara.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Köper t.ex sjukhusen in stödstrumpor för 6000 kr paret så är det klart som fan att någon ska ha sparken och att landet går på knäna. Bara för att nämna ett exempel.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Du får tänka på att det finns många människor som är i behov av stöd och hjälp - människor som behöver dina pengar mer än du. Dessutom måste vi kompensera för att amerikaner och kineser använder så mycket fossila bränslen genom att ha en väldigt dyr klimatpolitik. Vidare måste någon finansiera våra kulturarbetare så att alla som vill kan gå på billig opera. Glöm inte ungdomarna, utan fritidsgårdar har det visat sig att de blir förvildade, börjar elda upp bilar och kasta sten. En annan jätteviktig sak dina skattepengar måste finansiera är t ex genusvetenskap och kritiska vithetsstudier. Sist men inte minst betalar du för den nazistiska tidningen Nya Tider.

Förstår du inte hur ett politiskt system kan tillåta att sånna här viktiga saker tvångsfinansieras (med hot om våld) tar du inte ditt ansvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag satt precis och surfade runt lite i jakt på statistik, och snubblade då på lite olika siffror om skattetryck i världen.
Vad jag kan förstå har vi i sverige nu bland det högsta skattetrycket i världen, och det högsta marginalskattetrycket i världen (den slår till tidigast och slår med högst procentsats). Jag har i princip bara kollat på www.ekonomifakta.se men en snabb googling verkar starka bilden.

Har vår bild av vad som är normalt blivit helt uppåt väggarna skev!? Om vi ligger längst ut i ena ändan på skatteskalan kan vi ju knappast betraktas som normala. När man samtidigt noterar att vi inte ligger längst ut på skalan för vad vi får ut av systemet blir man ju.... Ja... knäpp? Vi lever alltså i ett system som både är orättvist(marginalskattenivåerna) och dysfunktionellt på en och samma gång(?)
Hur kan man hamna i slutsatsen att det finns någon form av rättvisa i att beskatta någons lönehöjning med 60 procent bara för att man råkar ligga över en viss lönenivå?

Berätta för mig, hur går resonemangen för att detta är rätt och rättvist. Vi kanske skulle kliva ner några pinnar och erkänna att vi kan lära av andra länder.

Den största skillnaden mellan olika länder är att i Sverige är många skatter obligatoriska. Ta USA som exempel, vill du ha samma nivå på det sociala skyddsnätet så får du bekosta det själv vilket omräknat skulle innebära ett större skattetryck i praktiken.
Men oroa dig inte, kommande generationer som fått allt serverat på silverfat och tar allt för givet kommer sannolikt att montera ned vår välfärdsstat eftersom konsumtion och självförverkliganden är viktigare... tills man själv befinner sig på botten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Att vi har de högsta skatterna i världen stämmer inte riktigt, men det beror förstås på hur man räknar. Ser man till den totala skattekvoten (det som ibland benämns skattetryck, alltså andelen skatter av BNP) så ligger vi inte i topp utan exempelvis Tyskland, Frankrike och Finland ligger över för att jämföra med några närliggande länder. Däremot är skatterna ganska konstigt fördelade i Sverige jämfört med många andra länder då vi har väldigt låga skatter på inkomster av kapital, exempelvis ingen arvsskatt, förmögenhetsskatt eller fastighetsskatt och låg bolagsskatt, och därmed höga skatter på vanliga inkomster.

Yes! Bra inlägg!
Huruvida det är rätt eller fel att omfördela vet jag inte.
Men det är som du säger relevant i sammanhanget att vi faktiskt har ovanligt låg beskattning för våra ägor. Det kanske inte heller är normalt då?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bara en reflektion utan politiskt ställningstagande.

Du menar att vi ligger i topp gällande skattetryck. Du menar att det är onormalt. Vill du att vi ska mer mot median eller medel?

I så fall, vill du även att vi inte längre ska ligga i topp gällande utbildningsnivå? Medellivslängd? Allmän hälsa? Jämställdhet?

Visst, jag säger inte att vi är bäst i de avseendena, men rent generellt så ligger Sverige bra till i de flesta internationella mätetalen som på något vis avspeglar "livskvalitet". Då kan man inte jämföra ekonomisk situation med länder som ligger längre ner på de skalorna heller. Övriga länder som är med i topp har även de internationellt sett höga skatter för att bekosta det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Däremot är skatterna ganska konstigt fördelade i Sverige jämfört med många andra länder då vi har väldigt låga skatter på inkomster av kapital, exempelvis ingen arvsskatt, förmögenhetsskatt eller fastighetsskatt och låg bolagsskatt, och därmed höga skatter på vanliga inkomster.

Varför vill du ha förmögenhetsskatt, fastighetsskatt och arvsskatt? Samtliga tre är på pengar som redan har beskattats. Varför ska man skatta ytterligare gånger?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

De flesta är ok med ett högt skattetrycka så länge de känner att pengarna nyttjas på ett vettigt sätt och att skattesystemet är någorlunda rättvist, men så är det inte på många områden idag. Att straffbeskatta människor som utbildar sig/lyckas bra på arbetsmarknaden är idiotiskt och kontraproduktivt. Det slösas även något enormt med våra skattemedel, vilket jag har sett med egna ögon inom landstinget och slöseriet är även något man förhållandevis ofta får läsa om även i andra delar i offentlig verksamhet. Ett exempel här i Göteborg är en religiös förening där det blev bråk mellan två grupperingar och därmed en artikel i tidningen. I den uppmärksammades det att denna religiösa förening under de senaste åren hade fått några hundratusen i bidrag för att bland annat ha denna lokal. Då börjar man fundera på hur många miljoner per år som Göteborgs kommun totalt ger till alla religiösa klubbar. Jag tror att de flesta skulle hålla med om att dessa pengar skulle kunna användas till vettigare saker, religion är något privat och inget som skall sponsras med skattemedel. Vill de ha en lokal att mötas i så kan de gemensamt skramla ihop till den själva. Men sätter man sig och söker lite själv så inser man snart att det finns många grupper som inte gör något vettigt som får pengar av bland annat kommuner och som i en del granskade fall inte kan uppvisa vad pengarna har gått till, eller det kan påvisas att pengarna inte har gått till det som var tanken. När människor läser om såna här saker så är det inte konstigt att skattemoralen sjunker.

Skrivet av Söderbäck:

Vi har hög skatt. Vi har också hög levnadsstandard. Sverige är dyrt att bo i och samtidigt ett av väldens bästa landet att bo och leva i.
Tycker man inte om upplägget så finns det ju andra länder :).

Skickades från m.sweclockers.com

Alternativt arbetar man för att förändra saker man inte tycker det står rätt till med i landet där man är född.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på att man i princip tagit bort alla skatter på kapitalägande, är du rik eller företag så här det i princip frivilligt att betala skatt numera.

Det där har du nog fått om bakfoten, kanske gäller för multinationella företag som kan välja i vilket land de skattar i men det gäller definitivt inte för vanliga svenska bolag eller vanliga rika svenskar. Drev tidigare ett medelstort bolag (runt 50 anställda, runt 400 mille i omsättning och ok avkastning) nog fasen betalade vi skatt så det sved. Ville vi ägare ta ut utdelning var det skatt på det också (inget fel i det men det var definitivt inte noll skatt). Senast jag kollade så var det 30% skatt på avkastning av kapital så vad menar du?

Ditt inlägg är helt enkelt fel.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv

Det är fel att enbart se på skatter, för med den skattenivå vi har så borde vi ha:
* Världens bästa skola/sjukvård/äldreomsorg/poliskåren.
* Gratis Internet och en massa annat som public service i skatten, alla barn från 7års åldern borde få egen skoldator som bytts var 3år.
* Gratis kollektivtrafik.
* Bästa skyddet emot alla utanförskap i alla dess former
* Bästa utbyggnaden av vår infrastruktur, riktiga snabbtåg i 300km/h mellan de större städerna, visst jag kan förstå att det är tufft i norrland, men raka dubbelspåriga 250km/h banor borde nästan vara standarden.
Stockholm och göteborg ska självklart inte enbart ha ett dubbelspår som bromsas upp och allt möjligt, nu vet jag ej hur det skulle lösas men kanske 4 spår? (godstrafik, pendeltåg etc ska ej bromsa tåg som vill köra i 300km/h)

Det var några saker som jag kom på som vi borde ha med denna extrema skatt som vi nu har. Och hade vi haft allt som jag pratade om ovanför så hade jag satt att skatten inte är så farlig ändå.

Angående skatter så vill förövrigt Fi höja utgifterna med 500 miljarder om året.
http://www.expressen.se/ledare/500-miljarder-skal-att-rata-sc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Trots det verkar Sverige inte ha pengar till något vettigt.

jodå.. Sverige betalar, per invånare mest till EU

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klumpeduns:

Alternativt arbetar man för att förändra saker man inte tycker det står rätt till med i landet där man är född.

Det där behöver väl inte vara ett antingen eller scenario.

Men det är som @richie.f tar upp ovan inte orelaterat till vår levnadsstandard.
Om vi bara kritiserar skatten utan att ta hänsyn till att vi faktiskt har fått ut jättemycket av våra höga skatter så blir kritiken aningen skev.
Tvärt om hänger ju vår välfärd och höga levnadsstandard ihop med vår höga beskattning och det är svårt att både ha den kakan och äta den.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wizbro:

Varför vill du ha förmögenhetsskatt, fastighetsskatt och arvsskatt? Samtliga tre är på pengar som redan har beskattats. Varför ska man skatta ytterligare gånger?

För det första så sa jag inget om att jag ville ha dessa skatter, bara att vi till skillnad från de flesta jämförbara länder inte har sådana skatter och att vi därför behöver ha högre skatter på inkomster för att kompensera för detta. Min åsikt i frågan togs inte upp.

Sen angående att det är redan beskattade pengar så gäller det förstås en massa saker. Vi betalar moms med våra redan beskattade inkomster exempelvis. Gör det momsen mer orättvis än inkomstskatten?

Sen kan man förstås diskutera alla skatteupplägg hur mycket som helst från alla möjliga perspektiv. Men skatter sätts inte bara efter vad som är mest rättvist eller hur mycket pengar man behöver få in utan också för att exempelvis påverka beteenden. Hade vi haft en förmögenhetsskatt så hade folk med förmögenheter kanske investerat eller konsumerat mer istället för att bara sitta på sina pengar exempelvis, och det hade varit bra för landet i stort. Hade vi haft en fastighetsskatt så kanske folk hade varit mer benägna att sälja sina fastigheter när de exempelvis inte har behov av så mycket utrymme längre, vilket hade hjälpt bostadsbristen. Och det handlar förstås inte bara om att öka skatter eller tillföra nya utan om en skatteväxling, får man in mer pengar från ett håll så kan man minska uttaget på ett annat.

Permalänk
Medlem

Samt ska man tänka på hur man beräknar "skattetrycket", pga att Sverige har en hög offentlig sektor så ser skattetrycket ut att vara mkt högt. För man räknar på det sättet.

http://www.etc.se/ekonomi/vad-ar-skattetryck-och-vem-betalar-...

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi