Ska bygga server, snälla kom med förslag

Permalänk
Medlem

Ska bygga server, snälla kom med förslag

Hej.

okej, såhär är det, jag har gått i tankarna att bygga mig en server, den ska inte nödvändigtvis hosta gameservrar och sånt direkt men ska ändå vara någolunda kraftfull om jag skulle få för mig att göra det, mitt problem är att jag gör detta för första gången och är lite vilse bland alla komponenter just nu.

tanken är att jag ska ha en station som håller några år och som jag kan lära mig med och experimentera med.

Låt oss säga att du/ni handlar i mitt intresse, budgeten är väl mellan 5 och 15 kakor. vilket os jag kommer köra kan jag inte svara på men antagligen kommer jag prova på fler än ett.

först och främst vill jag ha tips på moderkort, vad är viktigt att ha med, serverna ska kunna hosta det mesta även om jag inte kommer att lasta den så fruktansvärt vill jag ändå veta att det ska kunna gå, kalla det för ett medium++ bygge, inte high end.

chassit är jag ganska klar med, hittade en skitsnygg kub som tar alla storlekar på moderkort

1 moderkort: vad är lämpligt för server, jag antar att man vill kunna trycka in stora mängder ram

2 processor: visst finns det sådana som är tänkta för lång uptime och som är stabila?

3 hdd: det lutar åt ett gäng SSD, jag tänker mig 2 eller 3 stycken så att jag kan ha ett os på varje
sedan blir det väl ett gäng roterande lite slöa rackare för media och sånt lite mera tänkt som NAS

***bort/mod***

skulle tacksamt redan nu avböja alla dryga kommenarer i den mån det går, för den invigde ser jag säkert ut som en jävla idiot men ha lite tålamod.

§9 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Beroende på hur viktig datan är brukar det rekommenderas ECC-RAM till servrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi kan starta lite lätt här, lista ett par moderkort som du/ni hade valt vid ett serverbygge som börjar idag med dagens teknologi.

Permalänk
Medlem

@P3.se: Tjo!

Gör som mig och många andra. Kör virtuellt. Jag kör pfsense på en och xpenology på en annan och centos på den tredje.

tex:
https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813157...

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

@soujiro:

Tackar, den ska jag kolla upp, men är det mini som gäller?

här kommer länk till det chassi jag har tänkt mig, mest för snygghetens skull men jag skulle helst ta ett moderkort modell stort som min servers moderkort, är jag bäng nu?

https://www.komplett.se/product/806302/datorutrustning/pc-kom...

Permalänk
Medlem

Det finns många olika sett att göra det på. Men om du är ute efter att göra flera saker så får du köra virtuellt.

Du kan givetvis hitta ett större moderkort om du vill ha det. När man bygger en server så ska man bara se till att man har just serverkomponenter.
Men om du bara vill ha den som en NAS då räcker det med att köpa tex en proliant gen 8 med freenas eller liknande. Eller att man köper en synology bara. Men du vill testa och grejja så då kan det vara kul och smidigt att köra med typ kvm eller liknande.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

@soujiro:

Dethär med kort som har flera CPUer då, hur funkar det och varför har man såna?

Permalänk
Medlem

självfallet vill jag ha ett kort och en burk som rymmer ett eller båda mina 980gfx kort så att det även finns möjlighet att spela på den, men kan jag egentligen lika gärna bygga en gamingdator som jag sedan bara installerar annan programvara på och den kommer duga fint som div dygnetrunt snurrande dator?

Permalänk
Medlem

@P3.se: Om du ska ha nya grejer så kanske nåt i den här stilen. Slängde ihop lite snabbt och går absolut optimera pris osv. Körde på din maxbudget..

Annars skulle du kunna kika på en dual Xeon E5-2670 som jag och många andra på forumet har köpt, de kan man göra mycket med

Inköpslista på komplett här

Skrivet av P3.se:

självfallet vill jag ha ett kort och en burk som rymmer ett eller båda mina 980gfx kort så att det även finns möjlighet att spela på den, men kan jag egentligen lika gärna bygga en gamingdator som jag sedan bara installerar annan programvara på och den kommer duga fint som div dygnetrunt snurrande dator?

Om du vill spela och experimentera lite med VMs skulle jag rekommendera dig att testa unRAID

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Begagnat? Kolla ebay finns drivor med moderkort för två processorer samt processorer. Jag har tittat mest på LGA1366 för då är cpuerna oxå billiga. Nyare så blir de högre pris.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@P3.se: Om du ska ha nya grejer så kanske nåt i den här stilen. Slängde ihop lite snabbt och går absolut optimera pris osv. Körde på din maxbudget..

Annars skulle du kunna kika på en dual Xeon E5-2670 som jag och många andra på forumet har köpt, de kan man göra mycket med

Inköpslista på komplett här
http://vindsutrym.me/ss/18-04-17-8g1.png

Om du vill spela och experimentera lite med VMs skulle jag rekommendera dig att testa unRAID

Skitbra tack. Nu har jag något att kolla på komplett. Skitbra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp dig till exempel en HP Microserver G9 eller G8.
Det är så nära en riktig server du kan komma till ett riktigt lågt pris. Över tid kan du pimpa den med mer minne och bättre cpu.
Det viktiga är att den har OOB/iDrac/ILO och andra riktiga server features.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av P3.se:

Skitbra tack. Nu har jag något att kolla på komplett. Skitbra.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska ha två grafikkort i kan det dock vara bra med ~850W nätaggregat.

Annars är denna superprisvärd om du vill ha nåt färdigt.
https://www.dustinhome.se/product/5010826460/poweredge-t20-mi...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Supermicro moderkort! Finns bl. a. på http://www.eco-finder.com/shop/ om du vill köpa i Sverige. Jag köpte senast på https://www.lambda-tek.com/shop/ i UK.

stavfel
Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P3.se:

Hej.

okej, såhär är det, jag har gått i tankarna att bygga mig en server, den ska inte nödvändigtvis hosta gameservrar och sånt direkt men ska ändå vara någolunda kraftfull om jag skulle få för mig att göra det, mitt problem är att jag gör detta för första gången och är lite vilse bland alla komponenter just nu.

tanken är att jag ska ha en station som håller några år och som jag kan lära mig med och experimentera med.

Låt oss säga att du/ni handlar i mitt intresse, budgeten är väl mellan 5 och 15 kakor. vilket os jag kommer köra kan jag inte svara på men antagligen kommer jag prova på fler än ett.

först och främst vill jag ha tips på moderkort, vad är viktigt att ha med, serverna ska kunna hosta det mesta även om jag inte kommer att lasta den så fruktansvärt vill jag ändå veta att det ska kunna gå, kalla det för ett medium++ bygge, inte high end.

chassit är jag ganska klar med, hittade en skitsnygg kub som tar alla storlekar på moderkort

1 moderkort: vad är lämpligt för server, jag antar att man vill kunna trycka in stora mängder ram

2 processor: visst finns det sådana som är tänkta för lång uptime och som är stabila?

3 hdd: det lutar åt ett gäng SSD, jag tänker mig 2 eller 3 stycken så att jag kan ha ett os på varje
sedan blir det väl ett gäng roterande lite slöa rackare för media och sånt lite mera tänkt som NAS

skulle tacksamt redan nu avböja alla dryga kommenarer i den mån det går, för den invigde ser jag säkert ut som en jävla idiot men ha lite tålamod.

Jag sitter i samma sits.

Funderar på att bygga server/NAS med ett Silverstone CS380.

Kikar på följande delar:

Intel Xeon E3-1230 v5
Supermicro X11SSM-F
Samsung 16 GB ECC
Seasonic G550
Samsung 850 EVO
HGST 8TB x 4

Permalänk
Skrivet av holter:

Jag sitter i samma sits.

Funderar på att bygga server/NAS med ett Silverstone CS380.

Kikar på följande delar:

Intel Xeon E3-1230 v5
Supermicro X11SSM-F
Samsung 16 GB ECC
Seasonic G550
Samsung 850 EVO
HGST 8TB x 4

Ser genomtänkt ut Silverstones chassi gör det lätt att byta diskar i en NAS vilket är en riktigt bra sak att tänka på. I ditt fall har du dessutom ytterligare 4 diskplatser om du vill expandera (förutsatt att du kan sätta SSDn någon annanstans vilkte jag vill minnas man kan iaf i den äldre modellen jag hade innan). Den Xeon du valt har både flera kärnor, HT OCH hög klockfrekvens, det senare är trevligt om man vill skyffla mycket data över Samba då detta är enkeltrådat. ECC ger pluspoäng Ser kortet sväljer upp till 64GB minne och har 8 SATA, så du har valt med omsorg!

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk

För att även svara TS så ser lådan trevlig ut ur ett praktiskt perspektiv (vilket egentligen är det man bör gå efter när det gäller server, om den nu inte ska stå i vardagsrummet och måste ha hög WAF) och den sväljer verkligen nästan alla typer av kort (undantaget EE-ATX och specialformat för speciallådor) så vill du köra dubbla CPU:er bör det gå men det kan kännas som overkill med nyare saker då Xeon som kan köras dubbelt inte är billiga (bra luftflöde också vilket är ett plus).

Jag hade personligen lagt den delade rollen server/gaming på hyllan, då du väljer komponenter efter användningsområde och antagligen får kompromissa för att trycka in den ena rollen i hårdvara för den andra...

Supermicro-kort är super. ECC absolut. Mycket minne innebär du får välja kort därefter också, finns kort som tar både 64GB och 128GB av obuffrat minne. Sedan bör du se till att det är Intel-NIC som sitter i burken. Xeon all the way, varken i5 eller i7 stödjer ECC, och inte heller nyare i3 vill jag minnas, kan dock ha fel om det sista.

Edit: Höll på att glömma en sak. Antalet SATA-portar (eller SAS om du känner för det ) bör ju räcka till det antal diskar du vill sätta i, inte bara från början utan även för framtida expansion. Du kan förvisso stoppa i extra kontrollerkort, men då bör du undvika SATA-kort av kvalitetskäl...

Edit2: Kolla lite på Holters hårdvaruval, specifikt CPU och mobo.

Mer info
Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag idag valt Ryzen 7 p.g.a. dess 8 kärnor, speciellt om man vill köra game/web-hosting eller VM.
Tyvärr inte insatt om hur/när allt gällande VM (AMD-v) och ECC kommer att stödjas, verkar som att allt kommer patchas in med tiden. Oavsett så bör Ryzen 7 fungera bra som server för hemmaanvändare.

Vill man ha det riktigt stabilt 24/7 "mission critical" där pengar, tid och säkerhet står på spel så är det Xeon+ecc som gäller alternativt Naples om man vill vänta till sommaren.
Men tänker man då "mission critical" så bör man även tänka på att ha raid i systemet, extern backup, NAS-server med sync & intervallbackup på 1-2 timmar samt konfigurera en HA-server.

Detta är min åsikt som amatör, en kedja inte är starkare än sin svagaste länk och det finns många länkar att tänka på vid "mission critical" system. Jag har enbart nämnt "länkarna" för hårdvarodelen och hoppat över mjukvarodelen

Men jag tror ändå att en vanlig konsument PC + extern USB disk som backup skulle fungera fint för ts, som t.ex. med en Ryzen 7 med 8 kärnor. Går även att spela på samt vara produktiv utöver server-funktionerna

Permalänk
Medlem

Så vida man inte promt vill bygga och hosta en egen server så tycker jag man ska fundera på att kanske hyra en istället, priserna idag är så pass låga att det nog blir svårt att slå med egna byggen, och då slipper man ha en brummande kravmonster i garderoben också (been there, done that ). Speciellt om man lyfter blicken utanför Sverige finns mkt till priser som jag inte sett någon erbjuda i Sverige, t.ex. Hetzner eller Online.net. Sen finns så klart virtuella alternativ också som påpekats.

Permalänk
Medlem

Ja. Gaming är egentligen en sekundär prio. Men jag slängde ut frågan för att se vad ni tycker.

Väldigt bra hjälp hittills.

Ni andra som håller på med server, vad använder ni för mjukvara och hur använder ni era servrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte att spela på iallfall

en virtuell som agerar router med pfsense. sen en som Nas. och en annan kör tjänster som typ pihole plex m.m

http://ggsp.se/hp/1536-hp-proliant-dl360p-gen8-1x-e5-2630v2-3...

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Mina användningsområden för servrar varierar en hel del.
Kör mestadels Ubuntu Server 16.04.2 64-bit.
Filsystem: EXT4 för OS, ZFS för lagring och drift av LXC-containers (Processbaserad virtualisering) liknande BSD begreppet "Jails" i detta sammanhang är många processorkärnor och mycket ram en stor fördel, därav kör jag bara servers med minst dubbla processorer och minimum 100GB RAM.
Används till bl.a. filmrendering, spelservrar c:a 20-talet st., chattservrar, custom Matrix server (för Riot.im), Discord, Mumble, Ventrilo, icecast, Alfresco, webserver, sandstorm, emby-server, för bara att nämna några av alla tjänster som körs.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt att du väljer en processor med VT-d (https://software.intel.com/en-us/blogs/2009/06/25/understandi...) ifall du behöver det i framtiden!

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holter:

Jag sitter i samma sits.

Funderar på att bygga server/NAS med ett Silverstone CS380.

Kikar på följande delar:

Intel Xeon E3-1230 v5
Supermicro X11SSM-F
Samsung 16 GB ECC
Seasonic G550
Samsung 850 EVO
HGST 8TB x 4

har du kollat upp priser och vilka butiker man hittar komponenterna i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P3.se:

har du kollat upp priser och vilka butiker man hittar komponenterna i?

Supermicro X11SSM-F - Mullet ca 2640 kr

Intel E3-1230v5 - Webhallen ca 2900 kr

Samsung 16 GB - Mullet ca 1840 kr

Seasonic G-550 - Inet ca 1300 kr

Samsung 850 EVO - Webhallen ca 1150 kr

HGST 8 TB - Dustin ca 3500 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av holter:

Supermicro X11SSM-F - Mullet ca 2640 kr

Intel E3-1230v5 - Webhallen ca 2900 kr

Samsung 16 GB - Mullet ca 1840 kr

Seasonic G-550 - Inet ca 1300 kr

Samsung 850 EVO - Webhallen ca 1150 kr

HGST 8 TB - Dustin ca 3500 kr

Fint. Fan vad taggad jag är inför dethär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Rimligtvis bör Dell T20 som reas ut för 3499:- hos Dustin nu vara extremt svårt att överträffa prismässigt. 4-kärning Xeon på 3.3ghz.

Permalänk
Medlem

Tjena

Bästa rådet jag kan ge är att köpa en bättre begad HP Rack server Gen7 ex, där får du väldigt! mycket bang for the buck!.

En förutsättning är nästan att du inte ska ha den på skrivbordet i typ sovrummet då den låter betydligt mer än en "kontorsdator" men du kan få en sådan med typ
2xIntel Xeon 4 Core Hyper Threading
typ 64-128gb ecc
Raid kort"Batteribackad 8 72gb SAS diskar
ILO etc etc för typ 3-6000:- beroende på specs.

Permalänk
Medlem

Vill du ha mkt prestanda per krona kan http://natex.us/intel-s2600cp2j-motherboard-dual-e5-2650-sr0k... vara intressant.
Själv köpte den burken som finns i signaturen för 5 år sedan och den har rullat 24/7 sen dess (förutom byte av kontrollerkort)
Finns på Mullet.se.
Då jag prioriterar riktiga prylar så skulle jag aldrig köpa ngt annat än Supermicro för privat bruk gällande server, ganska tysta (om man väljer tower) och hotswap på fläktar/diskar är inte dumt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb