Okunnig ska uppdatera.. behöver köpråd.

Permalänk
Medlem

Okunnig ska uppdatera.. behöver köpråd.

Tjabba! Går i funderingar att uppgradera min dator och är helt tappad inom ämnet.

Detta innehåller min dator idag.

Moderkort - GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3
Strömförsörjning - Corsair VX 550W
Processor - i7 2600k
Grafikkort - Geforce GTX 970
Cooler Master "Big tower" chassi.
Sitter även SSD i den, osäker vilken modell.
Kör på ASUS 144hz skärm.

Är inne på att köpa nytt grafikkort och blir då ett GTX 1080. Borde jag köpa kortet och behålla de övriga komponenterna och prova mig fram eller måste jag även byta moderkort & processor / nätagg?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabalah:

Tjabba! Går i funderingar att uppgradera min dator och är helt tappad inom ämnet.

Detta innehåller min dator idag.

Moderkort - GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3
Strömförsörjning - Corsair VX 550W
Processor - i7 2600k
Grafikkort - Geforce GTX 970
Cooler Master "Big tower" chassi.
Sitter även SSD i den, osäker vilken modell.
Kör på ASUS 144hz skärm.

Är inne på att köpa nytt grafikkort och blir då ett GTX 1080. Borde jag köpa kortet och behålla de övriga komponenterna och prova mig fram eller måste jag även byta moderkort & processor / nätagg?

Tacksam för hjälp!

Du kommer flytta flaskhalsen till din processor men det är okej att göra det, men var medveten om att du skulle få bättre spelprestanda med en bättre processor.

nätdelen du har är rätt gammal så jag skulle nog uppdatera det också

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

@jesusbarnet: Vad bör jag byta nätagg till? 650w/750w/1000w?

Permalänk
Skrivet av Slabalah:

@jesusbarnet: Vad bör jag byta nätagg till? 650w/750w/1000w?

650w räcker till allt utom SLI. EVGA G2/G3 eller Corsair rm...x är bra modeller men vill du lägga mindre pengar så skulle jag säga Fractal Design's modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Din processor håller än, men du bör dock överklocka den om du inte redan gjort det, på så sätt så blir den inte en flaskhals för dig. Som övriga nämnt så bör du även uppgradera ditt nätagg, ett 650W räcker långt, tänk på att köpa ett kvalitetsaggregat. Hellre lägga 200-300kr mer och få något som verkligen håller.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabalah:

Tjabba! Går i funderingar att uppgradera min dator och är helt tappad inom ämnet.

Detta innehåller min dator idag.

Moderkort - GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3
Strömförsörjning - Corsair VX 550W
Processor - i7 2600k
Grafikkort - Geforce GTX 970
Cooler Master "Big tower" chassi.
Sitter även SSD i den, osäker vilken modell.
Kör på ASUS 144hz skärm.

Är inne på att köpa nytt grafikkort och blir då ett GTX 1080. Borde jag köpa kortet och behålla de övriga komponenterna och prova mig fram eller måste jag även byta moderkort & processor / nätagg?

Tacksam för hjälp!

Du klarar dig med bara ett nytt grafikkort. Om du märker någon flaskhals så ska du uppgradera CPU och moderkort senare. Du behöver inte köpa ny PSU nu (särskilt inte om du inte överklockat så mycket) utan folk hetsar på med fler watt som vanligt...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@Zahedee: Var inne på att byta ut standard processor fläkten mot en bättre och försöka ge mig in på överklockning. "hellre dö än fega"

@StuntmanMike: Har kikat lite på EVGA G2 650w och lutar åt det hållet.

Tackar för era svar!

Tänkte börja med grafikkort/nätaggregat byte men om jag vill byta processor till tex i7-7700K Kaby Lake, behöver jag då byta moderkort? Blir det någon skillnad om man byter moderkort?

och om jag ändå har fått hål i plånboken och ska byta RAM-minnen till tex Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz, är de kompatibel till mitt moderkort?

Som ni hör har jag ingen erfarenhet av sånt här så tur ni är kunniga!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Du klarar dig med bara ett nytt grafikkort. Om du märker någon flaskhals så ska du uppgradera CPU och moderkort senare. Du behöver inte köpa ny PSU nu (särskilt inte om du inte överklockat så mycket) utan folk hetsar på med fler watt som vanligt...

Det är ju ingen som har hetsat över antal W. @jesusbarnet sa att PSUn skulle kunna bytas för att den har blivit gammal och inget annat.

Skrivet av Slabalah:

@Zahedee: Var inne på att byta ut standard processor fläkten mot en bättre och försöka ge mig in på överklockning. "hellre dö än fega"

@StuntmanMike: Har kikat lite på EVGA G2 650w och lutar åt det hållet.

Tackar för era svar!

Tänkte börja med grafikkort/nätaggregat byte men om jag vill byta processor till tex i7-7700K Kaby Lake, behöver jag då byta moderkort? Blir det någon skillnad om man byter moderkort?

och om jag ändå har fått hål i plånboken och ska byta RAM-minnen till tex Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz, är de kompatibel till mitt moderkort?

Som ni hör har jag ingen erfarenhet av sånt här så tur ni är kunniga!

Byt grafikkortet först och sedan CPU om du känner att det behövs. Byter du till 7700K måste du även byta moderkort och RAM. 7700K använder DDR4-minne medan din nuvarande 2600K måste ha DDR3 så minnena du nämner fungerar inte till din nuvarande maskin eller vice versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är ju ingen som har hetsat över antal W.

Fast 500W räcker.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@mfm: Räcker det även om jag överklockar processor? Blir förbrukningen märkbart högre vid överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabalah:

@mfm: Räcker det även om jag överklockar processor? Blir förbrukningen märkbart högre vid överklockning?

Det beror på hur mycket du överklockar, men nej bör inte vara någon större fara om du kör har ett 500W, dock hade jag rekommenderat lite högre, t.ex. 550W eller 650W. Verkningsgraden på ett nätaggregat är som bäst på ca. 50% last och ditt system lär dra mellan 300-400W beroende på hur mycket du väljer att överklocka processor och grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |