Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Verkar vara en defekt cpu som jag fick hem från tradera, fungerade endast med ramminne i slot 2, tack för svar.

Vem köpte du av? Jag köpte en 3220 idag på tradera.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Vem köpte du av? Jag köpte en 3220 idag på tradera.

Datakometen, men den fungerade bara inte fullt ut.
Får fynda nån annan helt enkelt

Permalänk
Medlem

Så... ska man plocka hem en 3220 alltså?

Rätt ok pris, http://www.tradera.com/profile/items/4208938/alinanicole

Eller ska man ta hem en i3-3220T från ebay istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Jag beställde från samma säljare, är på väg hem.

Vad är skillnaden mellan 3220 och 3220T?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

http://ark.intel.com/compare/71074,65693,65694

T-modellen är lägre klockad och har en TDP på 35W istället för 55W.

(Celeron G1610T har oxo 35W TDP, så kylaren är anpassad därefter.)

Permalänk
Medlem

@hultron: Ah, kanske ska beställa en T modell från GB istället och låta denna vara för beskådande:)

Men kan iofs testa med den jag beställt och se om den fungerar bra och vilken värme den alstrar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Datakometen, men den fungerade bara inte fullt ut.
Får fynda nån annan helt enkelt

Skrivet av hultron:

Skrivet av Dax:

Jag har köpt 2st 3220 en från alinanicole och en från Datakometen. Båda har fungerat bra men alinanicole var snabbare på frakten men processorn var inlindad i tidningspapper! och sedan postad. Ett skämt med andra ord, Datakometen var slöare i frakten men den hade iaf en ESD påse och lite bubbelplast. Jag antar att båda bara har ett gäng datorer de plockar ut processorerna ur och säljer och har datorn startat så funkar processorn. De kör nog inte memtest eller något liknande innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag har köpt 2st 3220 en från alinanicole och en från Datakometen. Båda har fungerat bra men alinanicole var snabbare på frakten men processorn var inlindad i tidningspapper! och sedan postad. Ett skämt med andra ord, Datakometen var slöare i frakten men den hade iaf en ESD påse och lite bubbelplast. Jag antar att båda bara har ett gäng datorer de plockar ut processorerna ur och säljer och har datorn startat så funkar processorn. De kör nog inte memtest eller något liknande innan.

Precis den bootade på processorn så den funkade, tyvärr så fungerade inte ramslot 1 så den blev ganska obrukbar för mig
Frakten gick även den snabbt men jag bor ju inte så långt ifrån där han håller till.

Permalänk
Medlem

Har nu fått min i3-3220 ej T versionen, ska testa att installera den i helgen och se om den fungerar som det ska.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Hur fixar G1610T pfsense? Hade tänkt köra med ett Intel i350-T4 och 16GB ecc ram. 2-3 datorer anslutna. Gigabit såklart.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Nu är i3-3220 CPU'n i monterad i mon pfsense burk. Gick riktigt smidigt att installera och allt hoppade igång med nay CPU'n monterad.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ja då har man äntligen börjat använda sin G8 som NAS
Sitter nu en ensam 8TB Seagate IronWolf i den samt FreeNAS installerat på ett USB-minne på den interna porten.

Var endel strul innan man fick till FreeNAS, men nu håller man på att flytta över en massa material från min ws/gaming-burk, tar sin lilla tid det med, sedan så blir det ytterligare en disk i slutet av månaden.

Hur fungerar Seagate Ironwolf 8TB disken? Funderar på att köpa en eller två på komplett i helgen (2500kr)

Visa signatur

Permalänk
Snusfri
Skrivet av LudvigLindell:

Hur fungerar Seagate Ironwolf 8TB disken? Funderar på att köpa en eller två på komplett i helgen (2500kr)

Har två stycken i NASen och de fungerar utmärkt, inte haft några problem än så länge.
Skall köpa 2 till senare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

@THB: Okej, tack för input

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte en sådan här burk i höstas som har blivit stående sedan dess. Tänkte att jag skulle skänka liv till den nu, men jag känner mig aningen vilse så jag tänkte kolla om någon kunde ge mig några pekare angående installationen.

Jag har tänkt använda servern för egen molnlagring samt simplare webbserver. Sysslar med foto, så jag vill kunna dumpa bilder till den när jag är ute, och sedan komma hem och ha de på min stationära för redigering. Tänkte ju då att jag helt enkelt skulle köra in Ubuntu server på den, då Ubuntu är där jag sitter varje dag, så kan den helt enkelt få köra Nextcloud och Nodeservrar.

I servern har jag 2st 3TB diskar i vaggorna, samt en 120GB SSD i ODD-porten som jag tänkte man skulle köra systemet på.

Min erfarenhet hittils har varit denna:
Hörde att man skulle köra AHCI istället för inbyggda RAID-kontrollern. Detta gör dock att servern inte kan boota från ODD-porten? Ok, läser att man ska installera GRUB på USB-sticka eller SD-kort, boota ifrån den och köra igång systemet därifrån? Okej, här börjar jag tappa greppet lite, och jag lyckas inte få in något på USB eller SD. Installationen slutar i
"Unable to install GRUB in /dev/sda
Executing `grub-install /dev/sda failed.
This is a fatal error"

Därefter blev servern stående igen. Testade en gång tidigare att köra in Windows server för jag läste att virtualisering var det nya heta, så tänkte testa Hyper-V, men efter ett tag med omfattande konfigurering kände jag att det inte var någon miljö jag skulle vara bekväm med.

Någon som har några råd till mig? Kanske ska testa GRUB-installationen igen med en ny USB-sticka. Eller ska jag lika gärna dumpa SSDn och köra allt på RAID-diskarna med den inbyggda kontrollern? Tanken var väl att jag skulle få snabbare överföringshastigheter om sakerna i min Nextcloud fick ligga fritt - kommer det göra märkbar skillnad?

Med mitt användningsområde i åtanke, ska jag ge virtualisering en andra chans? Kanske med ESXi?

Visa signatur

Main: ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | GIGABYTE GTX1070 Windforce | Samsung 830 256 GB & 2,5 TB HDDs | 8 GB RAM
Laptop: Lenovo Yoga 2 Pro
Server: HP ProLiant MicroServer Gen 8 | G1610T | 120GB SSD | 2x3TB HDD | 4GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton00b:

Köpte en sådan här burk i höstas som har blivit stående sedan dess. Tänkte att jag skulle skänka liv till den nu, men jag känner mig aningen vilse så jag tänkte kolla om någon kunde ge mig några pekare angående installationen.

Jag har tänkt använda servern för egen molnlagring samt simplare webbserver. Sysslar med foto, så jag vill kunna dumpa bilder till den när jag är ute, och sedan komma hem och ha de på min stationära för redigering. Tänkte ju då att jag helt enkelt skulle köra in Ubuntu server på den, då Ubuntu är där jag sitter varje dag, så kan den helt enkelt få köra Nextcloud och Nodeservrar.

I servern har jag 2st 3TB diskar i vaggorna, samt en 120GB SSD i ODD-porten som jag tänkte man skulle köra systemet på.

Hörde att man skulle köra AHCI istället för inbyggda RAID-kontrollern. Detta gör dock att servern inte kan boota från ODD-porten? Ok, läser att man ska installera GRUB på USB-sticka eller SD-kort, boota ifrån den och köra igång systemet därifrån? Okej, här börjar jag tappa greppet lite, och jag lyckas inte få in något på USB eller SD. Installationen slutar i
This is a fatal error"

Därefter blev servern stående igen. Testade en gång tidigare att köra in Windows server för jag läste att virtualisering var det nya heta, så tänkte testa Hyper-V, men efter ett tag med omfattande konfigurering kände jag att det inte var någon miljö jag skulle vara bekväm med.

Någon som har några råd till mig? Kanske ska testa GRUB-installationen igen med en ny USB-sticka. Eller ska jag lika gärna dumpa SSDn och köra allt på RAID-diskarna med den inbyggda kontrollern? Tanken var väl att jag skulle få snabbare överföringshastigheter om sakerna i min Nextcloud fick ligga fritt - kommer det göra märkbar skillnad?

Med mitt användningsområde i åtanke, ska jag ge virtualisering en andra chans? Kanske med ESXi?

Jag löste det genom att göra en separat Debian base system-installation på USB-minnet, sedan göra en full CLI-installation av Debian på SSD:n inkopplad på ODD-porten, och till sist mecka in en chainload av Debianinstallationen på SSD:n i GRUB på USB-stickan. Visst, kan ju tyckas vara lite märkligt att ha en mer eller mindre fullödig installation som aldrig används på USB-stickan, men en klar bonus är att man får en helt fristående rescueinstallation, med full tillgång till alla verktyg, om olyckan skulle vara framme, och utrymmet på USB-stickan kan ändå inte användas till något direkt annat vettigt.

Nyare USB-stickor som är kompatibla med Windows to go och bär sig åt som en fixed drive snarare än en removable drive kan vara knepiga med bootbarheten. Kanske det som stökat? Har du något lite äldre att testa med?

Skippa att använda den interna raidfunktionaliteten. Det är fakeraid, vilket ger dig alla nackdelar med både hårdvaru- och mjukvaruraid, men ingen av fördelarna med endera.

En variant är att lägga bootdriven på ODD-porten i en egen raid0-"array". Jag tror disken hamnar i en container, men ändå körs i ren AHCI mode. Storagedrivesarna gör du inget med, OS:et ser dem ändå.

Vill minnas att jag testade att installera Debian på SSD:n i en annan dator, pluggade den i microservern, la in den i en sådan "array", och bootade rätt av, när jag labbade med det där. Det tyder i allra högsta grad på att min teori stämmer. I slutändan kändes det dock säkrare att köra det i AHCI mode, och boota från USB-sticka, för att undvika eventuella oförutsedda problem.

Tycker du ska lägga lite krut på att få igång det med OS:et på ODD-porten.

När det kommer till virtualisering finns det definitivt mer erfarna medlemmar än jag. Överlämnar den frågan till dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Hej,

Ni som kör med esxi - vilken version kör ni med? Jag har testkört med 6.5 (HPs variant) och tyvärr fått samma problem som många andra, det är mer eller mindre ohanterbart långsam diskhantering när jag kör i ahci. I raid0 med 88 drivaren funkar det bättre men känner mig inte helt nöjd med med den lösningen då det känns som ett laget till av evt problem vid haveri samtidigt som jag inte har någon raid-fördel.

Så, för er som har fått det att funka - vilken version av esxi kör ni? Värt att kanske istället gå över till att köra en annan lösning ex Hyper-v?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankensteiner:

Hej,

Ni som kör me esxi - vilken version kör ni med? Jag har testkört med 6.5 (HPs variant) och tyvärr fått samma problem som många andra, det är mer eller mindre ohanterbart långsam diskhantering när jag kör i ahci. I raid0 med 88 drivaren funkar det bättre men känner mig inte helt nöjd med med den lösningen då det känns som ett laget till av evt problem vid haveri samtidigt som jag inte har någon raid-fördel.

Så, för er som har fått det att funka - vilken version av esxi kör ni? Värt att kanske istället gå över till att köra en annan lösning ex Hyper-v?

Jag är lite kluven mellan att "nergradera" till 6.0 och byta till HyperV.
Det som tog emot tidigare var att konvertera massa gigabyte mediafiler i och med Hyper-V konvertering, men nu har jag flyttat bort dessa till en annan server så det skulle bli mindre smärtsamt att byta.
Hur som helst är jag riktigt besviken över 6,5 problematiken och hur HP inte verkar vilja lösa det.
Nästa gång blir det Dell istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Jag är lite kluven mellan att "nergradera" till 6.0 och byta till HyperV.
Det som tog emot tidigare var att konvertera massa gigabyte mediafiler i och med Hyper-V konvertering, men nu har jag flyttat bort dessa till en annan server så det skulle bli mindre smärtsamt att byta.
Hur som helst är jag riktigt besviken över 6,5 problematiken och hur HP inte verkar vilja lösa det.
Nästa gång blir det Dell istället.

Nej det är inte kul att behöva lägga tiden på saker som bör funka relativ smidigt. Hur som, vet du om det finns någon version av 5.5 eller 6.0 där diskproblemet inte finns i ahci mode?

Permalänk
Medlem

Nej det är inte kul att behöva lägga tiden på saker som bör funka relativ smidigt. Hur som, vet du om det finns någon version av 5.5 eller 6.0 där diskproblemet inte finns i ahci mode?

Jag har bara kört raid. Men både 6.0 och 5,5 upplevde jag betydligt mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Hej,

Ni som kör med esxi - vilken version kör ni med? Jag har testkört med 6.5 (HPs variant) och tyvärr fått samma problem som många andra, det är mer eller mindre ohanterbart långsam diskhantering när jag kör i ahci. I raid0 med 88 drivaren funkar det bättre men känner mig inte helt nöjd med med den lösningen då det känns som ett laget till av evt problem vid haveri samtidigt som jag inte har någon raid-fördel.

Skumt. Jag låg länge kvar på sista versionen som hade 88-drivern men bytte nyligen till 6.5.0 (Build 5146846) (HP's) och den funkar bra. Diskprestandan är helt OK, jag kör alltså AHCI.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Skumt. Jag låg länge kvar på sista versionen som hade 88-drivern men bytte nyligen till 6.5.0 (Build 5146846) (HP's) och den funkar bra. Diskprestandan är helt OK, jag kör alltså AHCI.

Hum, ok. Intressant. Jag kör release nedan vilket ser ut att vara en äldre. Var kan jag hitta den du kör?

Hur ser din setup ut i övrigt och vilka läs/skrivvärden får du?

Name: VMware-ESXi-6.5.0-OS-Release-4564106-HPE-650.9.6.0.28-Nov2016.iso
Release Date: 2016-11-18
Build Number: 4564106

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Är inte 5146846 en genrik build, dvs inte en med HP drivare? Det kanske skulle kunna vara ett alternativ att testa.

Permalänk
Medlem

Hum, ok. Intressant. Jag kör release nedan vilket ser ut att vara en äldre. Var kan jag hitta den du kör?

Hur ser din setup ut i övrigt och vilka läs/skrivvärden får du?

Name: VMware-ESXi-6.5.0-OS-Release-4564106-HPE-650.9.6.0.28-Nov2016.iso
Release Date: 2016-11-18
Build Number: 4564106

Det där är samma ISO som jag utgått ifrån och sedan patchat.

Vad vill du veta? Original Celeron och 2x8GB RAM. Bootar från SD-kort. Loggar skrivs till SSDn.

En Hitatchi 7K3000 i SLOT 1 med en W2k8r2 filserver.
En WD Black 2TB i SLOT 3 med en W2012r2 filserver.
En Samsung EVO 850 500GB i ODD.

Utöver det har jag APC's appliance och en VM med Observium igång men de ligger på SSDn.

Det jag har märkt är att 2008 verkar hantera bufferten i RAM bättre än 2012 som väntar längre med att börja skriva och liksom kvävs när den försöker hinna ikapp när man kopierar filer till dom över LAN. När man RDP:ar mot VMarna och t ex patchar eller något annat så känns diskprestandan ungefär som den gör med snurredisk, men inte alls så dålig som den gjorde med driverversioner efter 0.88 tidigare för det var ju helt fruktansvärt långsamt och oanvändbart.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Det där är samma ISO som jag utgått ifrån och sedan patchat.

Vad vill du veta? Original Celeron och 2x8GB RAM. Bootar från SD-kort. Loggar skrivs till SSDn.

En Hitatchi 7K3000 i SLOT 1 med en W2k8r2 filserver.
En WD Black 2TB i SLOT 3 med en W2012r2 filserver.
En Samsung EVO 850 500GB i ODD.

Utöver det har jag APC's appliance och en VM med Observium igång men de ligger på SSDn.

Det jag har märkt är att 2008 verkar hantera bufferten i RAM bättre än 2012 som väntar längre med att börja skriva och liksom kvävs när den försöker hinna ikapp när man kopierar filer till dom över LAN. När man RDP:ar mot VMarna och t ex patchar eller något annat så känns diskprestandan ungefär som den gör med snurredisk, men inte alls så dålig som den gjorde med driverversioner efter 0.88 tidigare för det var ju helt fruktansvärt långsamt och oanvändbart.

Det låter som en setup rätt lik den jag har tänkt köra med boot från usb, ssd för vms etc. Det som är den stora skillnaden är att jag inte planerar att köra några win maskiner alls utan linux rakt igenom men det är ju relativt irrelevant i frågan.

- Då jag är helt ny var det gäller esxi - hur patchar man smidigast och är det någon spec patch som jag bör se till att få på plats för problemet med diska-hastigheten?
- Hur ser det ut i bios för dig, kör du med disk write cache enable eller disabled?
- Kör du vmfs på diskarna - i så fall - med thin eller thick?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton00b:

This is a fatal error"

En enklare lösning är att köra in tex XPenology på ett USB minne och boota från det.
Då kan du köra diskarna i AHCI och synology/xpenology har en enklare webserver inbyggd om du vill använda den.

En annan lösning är att stoppa i ett extra kontrollerkort i kortplatsen och boota från det om du inte vill boota från en av de fyra första diskarna (tex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=428992).

Jag har ett syba kort i min som driver 2 SSD plus 4X3 tb på den interna kontrollern

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Det låter som en setup rätt lik den jag har tänkt köra med boot från usb, ssd för vms etc. Det som är den stora skillnaden är att jag inte planerar att köra några win maskiner alls utan linux rakt igenom men det är ju relativt irrelevant i frågan.

- Då jag är helt ny var det gäller esxi - hur patchar man smidigast och är det någon spec patch som jag bör se till att få på plats för problemet med diska-hastigheten?
- Hur ser det ut i bios för dig, kör du med disk write cache enable eller disabled?
- Kör du vmfs på diskarna - i så fall - med thin eller thick?

Tack för hjälpen!

Såhär patchar man enklast, förutsatt att mgmt har internetaccess:

# Cut and paste these commands into an ESXi shell to update your host with this Imageprofile
# See the Help page for more instructions
#
esxcli network firewall ruleset set -e true -r httpClient
esxcli software profile update -p ESXi-6.5.0-20170304001-standard \ -d https://hostupdate.vmware.com/software/VUM/PRODUCTION/main/vm...- index.xml
esxcli network firewall ruleset set -e false -r httpClient
#
# Reboot to complete the upgrade

Här hittar du vad patcharna heter (man måste som du förstår byta ut namnet på patchen i ovan exempel) och vad dom innehåller:

https://esxi-patches.v-front.de/ESXi-6.5.0.html

Det var något år sedan jag var in i BIOS senast men jag TROR att jag slagit på write cache.

Jag kör VMFS - thick - alltid

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Micke_o Jag får tacka för tipset om smidigare uppgradering. Funkade utmärkt för mig.

Dessvärre hjälpte det inte mot mina prestandaproblem.
Dock bestämde jag mig idag för att gräva lite mer i hur man "nergraderar" HPVSA drivern, och jag kan bekräfta att den funkar i ESX 6.5 och raid.

Jag följde stegen som beskrivs i post#25.
Länk till HPVSA 5.5.0-88
(Jag fick själv ladda upp 88-drivern under den fetstilade sökvägen nedan)

Citat:

I finally managed to get the driver "hpvsa-5.5.0-88" working on ESXi 6.5 by taking these steps (in maintenance mode):

[1] Remove the current driver:

[root@esxi01:/var/log/vmware] esxcli software vib remove -n scsi-hpvsa -f

Removal Result

Message: The update completed successfully, but the system needs to be rebooted for the changes to be effective.

Reboot Required: true

VIBs Installed:

VIBs Removed: HPE_bootbank_scsi-hpvsa_5.5.0.102-1OEM.550.0.0.1331820

VIBs Skipped:

[2] Install the hpvsa-5.5.0-88-driver instead:

[root@esxi01:/var/log/vmware] esxcli software vib install --viburl=/vmfs/volumes/datastore1/VIBs/scsi-hpvsa-5.5.0-88OEM.550.0.0.1331820.x86_64.vib

Installation Result

Message: The update completed successfully, but the system needs to be rebooted for the changes to be effective.

Reboot Required: true

VIBs Installed: Hewlett-Packard_bootbank_scsi-hpvsa_5.5.0-88OEM.550.0.0.1331820

VIBs Removed:

VIBs Skipped:

[3] Disable fallback on AHCI-driver:

[root@esxi01:/var/log/vmware] esxcli system module set --enabled=false --module=vmw_ahci

[4] Reboot and exit maintenance mode.

Minst tripplad mätbar stor-fil-kopierings prestanda. (Från 55MB/s -> 150-250MB/s).
De två VMar jag har igång upplevs även mycket rappare.

Permalänk
Medlem

Apropå livet, universum och allting talar statistiken för att det bör vara ett nytt SPP i faggorna. De tycks släppas på ett ungefär en gång i halvåret, och senaste gången var oktober förra året; revisionshistorik.

Inte för att dra igång några spekulationsorgier, eller att jag alls tror det kommer hända, men håller tummarna för en BIOS-uppdatering som möjliggör bootning från ODD-porten i AHCI mode.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Apropå livet, universum och allting talar statistiken för att det bör vara ett nytt SPP i faggorna. De tycks släppas på ett ungefär en gång i halvåret, och senaste gången var oktober förra året; revisionshistorik.

Inte för att dra igång några spekulationsorgier, eller att jag alls tror det kommer hända, men håller tummarna för en BIOS-uppdatering som möjliggör bootning från ODD-porten i AHCI mode.

Det är ju en GEN8 så jag gissar att det inte händer något nytt alls såvida det inte rör sig om säkerhetsrelaterade buggar t ex.

Visa signatur