AI imiterar röster... bara jag som tycker detta är läskigt?

Permalänk
Inaktiv

AI imiterar röster... bara jag som tycker detta är läskigt?

AI:n behöver bara 1 minuts material att lyssna på för att sedan kunna imitera en röst helt och hållet.

Lyssna på:
https://soundcloud.com/user-535691776/dialog

Artikel:
http://www.nyteknik.se/digitalisering/ny-ai-kan-kopiera-din-r...

Permalänk
Medlem

Låter för robotaktigt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Låter för robotaktigt

Men det är ju ändå mycket närmare mänskligt än vad tidigare datorröster har varit, dessutom kan den även ändra tonläge och imitera känslor. Och allt efter bara en minut av röst inspelning från personen, lite läskigt tycker jag.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad, det är ju ljusår bättre än tidigare syntetiska röster. Vore kul att låta den träna på Datas röst från startrek, den rösten skulle jag vilja att min robot hade!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Låter för robotaktigt

Håller med, klarar själv knappt inte av att lyssna på på provet som var, man blir trött i huvudet av att tolka vad som faktiskt sägs.

Finns en hel del Youtube kanaler som använder nån slags syntetisk röst och dessa är rent jobbiga att lyssna till, och då är de ofta bättre än detta..

Förstår inte hur nån kan tycka detta liknade mänskligt tal, inte ens i närheten tyckte jag....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Text to speech har äntligen funnit en användning för gemene datorägare. Kan tänka mig att Harry Potter fans skulle gilla att snacka lore med Siri som har Lord Voldemorts röst. Och alla prank calls. Tänk er sampla rektorns röst och ringa upp studenter på skolan och skrika YOU SHALL NOT PASS!

Permalänk
Medlem

Jepp... skrämmande.

Och med tanke på hur det redan för antal år sedan används robotar för telemarketing... så börjar man undra vf vi håller på med.

@Raphaei och sen ringer din mamma upp dig, och skäller ut dig som F, eller varför inte fin flickvän som gör slut, alla med samma teknik. Det är kul i 5 min, tills man inser hur illa det kan bli när och om det blir så pass bra att ens röst blir verkligen kopierad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Text to speech har äntligen funnit en användning för gemene datorägare. Kan tänka mig att Harry Potter fans skulle gilla att snacka lore med Siri som har Lord Voldemorts röst. Och alla prank calls. Tänk er sampla rektorns röst och ringa upp studenter på skolan och skrika YOU SHALL NOT PASS!

Jo ganska roligt men failar bara på att man hör att det inte är rektorn, INGEN människa talar på det där viset..

Skrivet av Paddanx:

Jepp... skrämmande.

Och med tanke på hur det redan för antal år sedan används robotar för telemarketing... så börjar man undra vf vi håller på med.

@Raphaei och sen ringer din mamma upp dig, och skäller ut dig som F, eller varför inte fin flickvän som gör slut, alla med samma teknik. Det är kul i 5 min, tills man inser hur illa det kan bli när och om det blir så pass bra att ens röst blir verkligen kopierad.

Tror inte mamma eller flickvän talar som en robot, hörs ju klart och tydligt att det inte är en människa som talar.......

Hade ovan varit för 10-15 år sen så rätt bra, som nu nej inte imponerad för 5 öre, tvärtom snarare..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tror inte mamma eller flickvän talar som en robot, hörs ju klart och tydligt att det inte är en människa som talar.......

Hade ovan varit för 10-15 år sen så rätt bra, som nu nej inte imponerad för 5 öre, tvärtom snarare..

Det är också första itterationen, och lyssna på det jag länkade. Inte fan låter det röstmässigt som en robot, och detta var 2013...

Permalänk
Medlem

Voice actor yrket lär snart vara passé.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Jepp... skrämmande.

Och med tanke på hur det redan för antal år sedan används robotar för telemarketing... så börjar man undra vf vi håller på med.

@Raphaei och sen ringer din mamma upp dig, och skäller ut dig som F, eller varför inte fin flickvän som gör slut, alla med samma teknik. Det är kul i 5 min, tills man inser hur illa det kan bli när och om det blir så pass bra att ens röst blir verkligen kopierad.

Det finns idag raka motsatsen, telefonförsäljare som pratar med robot i sverige.
Jag tänker på robot Ralf: https://www.youtube.com/channel/UC0x3nNCEMqN3un_oT6UQRyw

Undra hur det går med de enkla jobben när datorer kan göra allt mer?
Liksom sverige skulle bli bäst i världen på att exportera enkla jobb..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns idag raka motsatsen, telefonförsäljare som pratar med robot i sverige.
Jag tänker på robot Ralf: https://www.youtube.com/channel/UC0x3nNCEMqN3un_oT6UQRyw

Undra hur det går med de enkla jobben när datorer kan göra allt mer?
Liksom sverige skulle bli bäst i världen på att exportera enkla jobb..

Jo jag har sett den också. Den visar hur löjligt det egentligen är när privatanvändare kan göra detta. Hur tror man då regering/CIA osv kan göra med rejäl budget under huven...?

Men jag antar att vissa bara måste utveckla allt de kan för att AI ska ta över. Är snart en fråga om AI, Miljön eller Kärnvapen kommer bli vår död först, för av någon jävla anledning så verkar människan villa uppfinna alla sätt man kan för att lägga fram byggstenarna för det, men sen inte inse eller fixa problemet innan det är försent.

Permalänk
Avstängd

Tänk då att spela in någons röst.

Sedan ringer man sin telefonförsäljarskojare som ringer upp ett kapat telefonnummer tillhörande den inspelade personen. Med digital röst går offret med på att köpa en massa grejor.

Avtalet binder offret medan den digitala skojaren är svårfunnen. Hur skall offret bevisa att säljaren är delaktiga i upplägget? Hur skall offret bevisa att dennes röst inte gick med på det muntliga avtalet?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk

att det låter robotaktigt är inte focuset det är tonaliteten och att det låter tämligen likt (Trump och Obama) med bådas olika särarter.
Både intressant och skrämmande på samma gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är också första itterationen, och lyssna på det jag länkade. Inte fan låter det röstmässigt som en robot, och detta var 2013...

Lyssna igenom de flesta på https://soundcloud.com/user-535691776 alla pratar som robotar, man hör klart och tydligt att det inte är en människa som pratar, utan en dator som försöker härma en visst röst och gör det ganska dåligt..

Men har du nån annan länk som jag missat?
Om inte har jag svårt att förstå att någon tycker detta är bra härmat...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Lyssna igenom de flesta på https://soundcloud.com/user-535691776 alla pratar som robotar, man hör klart och tydligt att det inte är en människa som pratar, utan en dator som försöker härma en visst röst och gör det ganska dåligt..

Men har du nån annan länk som jag missat?
Om inte har jag svårt att förstå att någon tycker detta är bra härmat...

Titta igenom den första hemma PCn... med floppy disketter, CRT skärm och någon få Mhz. Tog inte många år innan tekniken förfinats, så från typ 1980-talet till 1990-talet så hade man plötsligt flera 100MB HDD, över 100Mhz CPU, 3D grafik, ljud och CD-spelare.

Idag har du mer kraft i din telefon än de flesta av oss hade på tidigt 2000-tal i våra PC hemma...

Så bara för att de låter som robotar "idag", innebär inte att de inte kan bli bättre. Just att tekniken är att den så pass snabbt kan lära sig att "härma" dig är väl något en papegoja kan också, men på några minuter, med inspelad röst är helt annan nivå. Och det är som sagt "första publika exemplet".

Med tanke på att både Apple, Google och MS jobbar hårt på att göra tex Siri och Cortana till extremt förstående saker, som jag bara väntar på snart börjar prata tillbaka, så har vi snart gett datorn ett komplett "sinne", vilket för mig är skrämmande.

MS tom spelar in folks skypesamtal och jobbar på att i realtid översätta det till ett annat språk... du tror inte det är rätt lik teknik i grunden? När du sen kan lägga till röstigenkänning och emulering på det, så kan du plötsligt prata andra språk.

Så det du har missat är utveckling går snabbt. Om de redan 2013 har kunnat ha syntetiserade röster och tolkning på den nivån jag syftade på, tror du det blir sämre framöver? Och 2015 kunde de realtidsöversätta engelska och spanska.

Jag tror tyvärr att detta kan missbrukas rätt bra, och det framförallt sätter orosmoln i säkerhet för framtida telefontjänster. Speciellt med tanke på att om du någonsin pratat med något i mobiltelefon på 2G/3G så har du redan hört "dator röst" sedan länge... Det är en extremt hårt komprimerad och emulerad röst som görs pga den extremt begränsade bandbredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Titta igenom den första hemma PCn... med floppy disketter, CRT skärm och någon få Mhz. Tog inte många år innan tekniken förfinats, så från typ 1980-talet till 1990-talet så hade man plötsligt flera 100MB HDD, över 100Mhz CPU, 3D grafik, ljud och CD-spelare.

Idag har du mer kraft i din telefon än de flesta av oss hade på tidigt 2000-tal i våra PC hemma...

Så bara för att de låter som robotar "idag", innebär inte att de inte kan bli bättre. Just att tekniken är att den så pass snabbt kan lära sig att "härma" dig är väl något en papegoja kan också, men på några minuter, med inspelad röst är helt annan nivå. Och det är som sagt "första publika exemplet".

Med tanke på att både Apple, Google och MS jobbar hårt på att göra tex Siri och Cortana till extremt förstående saker, som jag bara väntar på snart börjar prata tillbaka, så har vi snart gett datorn ett komplett "sinne", vilket för mig är skrämmande.

MS tom spelar in folks skypesamtal och jobbar på att i realtid översätta det till ett annat språk... du tror inte det är rätt lik teknik i grunden? När du sen kan lägga till röstigenkänning och emulering på det, så kan du plötsligt prata andra språk.

Så det du har missat är utveckling går snabbt. Om de redan 2013 har kunnat ha syntetiserade röster och tolkning på den nivån jag syftade på, tror du det blir sämre framöver? Och 2015 kunde de realtidsöversätta engelska och spanska.

Jag tror tyvärr att detta kan missbrukas rätt bra, och det framförallt sätter orosmoln i säkerhet för framtida telefontjänster. Speciellt med tanke på att om du någonsin pratat med något i mobiltelefon på 2G/3G så har du redan hört "dator röst" sedan länge... Det är en extremt hårt komprimerad och emulerad röst som görs pga den extremt begränsade bandbredden.

OK från 2013 då är jag med lite bättre, här är en youtube kanal som ofta använder syntetiskt röst som nästan låter naturligt, dock lite stelt lägg på ovan teknik så kan det nog bli svårt att skilja på äkta och syntetröst https://www.youtube.com/watch?v=AHs56H204LM

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Om inte har jag svårt att förstå att någon tycker detta är bra härmat...

Beror på kontext, tänker jag. Lyssnar man med bra hörlurar på soundcloud hör man såklart "skavankerna". Över ett vanligt telefonsamtal? Mer tveksamt om någon skulle höra. Än mindre tänkta tanken "det här kanske är en AI" (nu förutsätter vi att andra faktorer som förmågan att föra ett trovärdigt dynamiskt samtal är på plats).

Jag menar, det finns massor av soundboard-skämt på youtube som låter väldigt fake och folk på andra änden går ändå på det. Jag tror snarare i detta fallet att det är en minoritet som faktiskt skulle urskilja att det är fejk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Raphaei och sen ringer din mamma upp dig, och skäller ut dig som F, eller varför inte fin flickvän som gör slut, alla med samma teknik. Det är kul i 5 min, tills man inser hur illa det kan bli när och om det blir så pass bra att ens röst blir verkligen kopierad.

Har inte du deras nummer sparade på mobilen?

Permalänk

Framtiden ser lovande ut

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Oj vad dom målar fan på väggen i denna artikeln.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Har inte du deras nummer sparade på mobilen?

Antar att du aldrig svara på dolt nummer? Eller att de ringer dig från någon telefon annat än de nummer du tror? Eller att du inte tror man kan få tag i ett IMEI nummer från dem och klona telefonen?

Permalänk
Medlem

Råkade hamna på denna på youtube igår

luls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Raphaei och sen ringer din mamma upp dig, och skäller ut dig som F, eller varför inte fin flickvän som gör slut, alla med samma teknik. Det är kul i 5 min, tills man inser hur illa det kan bli när och om det blir så pass bra att ens röst blir verkligen kopierad.

Skrivet av Paddanx:

Antar att du aldrig svara på dolt nummer? Eller att de ringer dig från någon telefon annat än de nummer du tror? Eller att du inte tror man kan få tag i ett IMEI nummer från dem och klona telefonen?

Om någon klonar flickvännens mobilnummer för att ringa mig och med hennes syntetiskt replikerade röst göra slut med så ska dom fan ha eloge för att vara målfokuserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Om någon klonar flickvännens mobilnummer för att ringa mig och med hennes syntetiskt replikerade röst göra slut med så ska dom fan ha eloge för att vara målfokuserade.

Det är tufft att få tag i bra flickvänner vet du... vill man ha en bra får man banne mig vara målfokuserad

Vet att oddsen för allt är "låga", men som sagt, om du pratar med någon med mobiltelefon så lyssnar du redan på en datorgenererad röst.... vore inte svårt att fubara med det om de vill jävlas med dig. ID kapning, virtuell terror är faktiskt verklighet idag, och bör inte skrattas bort.

Sen att kanske ingen vill göra det till dig nu är en sak... men om 10 år kanske du är kändis. Och då kommer problemen. Så man får se problemet lite längre än det du tror sker idag.

@Viochee Frasen som fick mig att reagera:
"E: It would be better if there were fewer people on this planet."
"V: Let it send this world back into the abyss"

Så... datorn tänker redan som terminator mao. Sa ju att AI är ute efter att döda oss

Permalänk
Medlem

En "död" röst utan känslor.

Låter möjligen som en dålig imitation av en kraftigt mentalt störd individ.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Tänk då att spela in någons röst.

Sedan ringer man sin telefonförsäljarskojare som ringer upp ett kapat telefonnummer tillhörande den inspelade personen. Med digital röst går offret med på att köpa en massa grejor.

Avtalet binder offret medan den digitala skojaren är svårfunnen. Hur skall offret bevisa att säljaren är delaktiga i upplägget? Hur skall offret bevisa att dennes röst inte gick med på det muntliga avtalet?

Det är skojaren som måste göra det sannolikt att det finns ett avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Råkade hamna på denna på youtube igår
https://www.youtube.com/watch?v=mpw_FB2QrjQ

luls

Detta var ju bara för bra, det är ju verkligen flummigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är skojaren som måste göra det sannolikt att det finns ett avtal.

En inspelning av samtalet bevisar väl avtalet? Utan en inspelning så skulle alla muntliga avtal som ingås via telefon enkelt kunna hävas.

Skickades från m.sweclockers.com