Nybyggd dator ger ingen bild, allt snurrar och låter...

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator ger ingen bild, allt snurrar och låter...

Tjena! Har precis byggt ihop en dator och tänkte nu installera windows, men får ingen bild till skärmen. Vad jag har testat än så länge i felsökningen är:

Testat både det integrerade och ett externt grafikkort (även plockat ut den externa och enbart kört det interna)
Enbart kört en sticka RAM i taget och på båda platserna på moderkortet
Kollat så att samtliga kablar sitter i ordentligt och att RAM är ordentligt nedtryckt
Monterat av och på processorn för att kolla om någon pin var av eller böjd
Testat med olika tre olika kablar och två olika skärmar
Resettat CMOS på moderkortet med en skruvmejsel enligt Asus manual

Specs på datorn:

Chassi: Fractal Design Node 202
Nätagg: BeQuiet SFX Power 2 400W
Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming
Processor: Intel i5 6600k LGA1151
RAM: Crucial Tactical CL15 3000Mhz DDR4 2x8GB
Grafikkort: MSI GTX 1050 2gb VRAM.
Processorkylare: Noctua LH-9i
SSD: Samsung 950 Pro 512GB M.2

Kan även tillägga att processorkylaren inte snurrar. Fläkten sätter igång i två sekunder och stannar sedan (antar att den är PWM-styrd via BIOS och sätter igång när processorn har nått en viss grad?)

Enbart power-LED och ljudkortet lyser på moderkortet (som så ska vara), ingen annan LED är igång och inget pipande för den delen heller.

Någon som har något tips eller trick?

Ha det bäst! / Robin

Permalänk
Medlem

Och 8-pin kabeln till moderkortet sitter i?

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+
-=- Corsair 2x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Senast jag hade liknande problem satt inte 8pin kontakten i ordentligt (såg ut som den gjorde) men va inte riktigt i botten o gav ej full kontakt.

Permalänk

Det första som står ut till mig är att nätagget är lite väl klent. Jag tror inte att systemet skulle dra mer än 400W men eftersom att 80+ guld agg är certifierade på 85-90% effektivitet är jag osäker om den är kapabel till att boota din dator. Kan vara ute och cyckla dock

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk
Medlem

Plocka ut prylarna på antistatpåsen och testa med bara bräda, propp, minne, nätagg. Postar den inte då heller finns det en risk att ngt gått snett under monteringen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av WadE:

Och 8-pin kabeln till moderkortet sitter i?

Yes, eller enbart 4-pin då det var det som kom med nätagget.

Skrivet av Lauge:

Senast jag hade liknande problem satt inte 8pin kontakten i ordentligt (såg ut som den gjorde) men va inte riktigt i botten o gav ej full kontakt.

Ska testa dra ut den och koppla in den igen och se om det gör någon skillnad, återkommer!

Skrivet av Tuffingpågatan:

Det första som står ut till mig är att nätagget är lite väl klent. Jag tror inte att systemet skulle dra mer än 400W men eftersom att 80+ guld agg är certifierade på 85-90% effektivitet är jag osäker om den är kapabel till att boota din dator. Kan vara ute och cyckla dock

Denna spec drar ungefär 200-250W i maxload (grafikkortet får ström enbart över PCIE och inte externa strömkablar från nätagget), så det ska inte vara några problem där!

Skrivet av _niko_:

Plocka ut prylarna på antistatpåsen och testa med bara bräda, propp, minne, nätagg. Postar den inte då heller finns det en risk att ngt gått snett under monteringen.

Med tanke på att allt snurrar och låter och inget felmeddelande piper eller lyser från moderkortet, så borde det inte vara problemet, men kan testa och återkomma med resultat, skadar inte! Har använt ESD-armband under hela processen.

Permalänk
Medlem

@Bamsebjörn: Sätt i den lilla moderkortshögtalaren som följde med chassit och lyssna på pip-koden.
Kolla sedan vad ditt moderkort "säger" till dig via manualen

https://www.asus.com/support/faq/1029959/

Hade samma problem för ett tag sen och det visade sig att ram-minnet inte var kompatibelt med mitt moderkort med dåvarande BIOS.
Löste sig med en BIOS uppdatering.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

Kan då vara fläkten, läste att vissa moderkort kollar så fläkten funkar och vägrar starta om du inte har en fläkt koplad/Fläkt inte funkar. prova att byta fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuffingpågatan:

Det första som står ut till mig är att nätagget är lite väl klent. Jag tror inte att systemet skulle dra mer än 400W men eftersom att 80+ guld agg är certifierade på 85-90% effektivitet är jag osäker om den är kapabel till att boota din dator. Kan vara ute och cyckla dock

Japp, du är ute och cyklar. Effektiviteten på nätagget har ingenting med hur mycket ström den kan leverera, ett nätagg på 400W ska alltid kunna leverera 400W. Vad effektiviteten talar om är hur mycket extra ström nätagget drar från vägguttaget, så t.ex. 400W med 90% effektivitet betyder att det drar ~444W från väggen. 400W är inga problem för den datorn, det är troligtvis något annat som är orsaken till problemet.

Permalänk
Medlem

om det bara kom en 4pin med agget tror jag du har problemet där .... tror inte allt som behöver ström får ström då

Permalänk

@Bamsebjörn: Hade ett liknande problem med en jobbarkopis som hade monterat ihop en dator - visade sig att RAM-pinnarna satt i lite dåligt. Kan vara värt att kolla en extra gång på de också:)

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem
Skrivet av solhasse:

@Bamsebjörn: Sätt i den lilla moderkortshögtalaren som följde med chassit och lyssna på pip-koden.
Kolla sedan vad ditt moderkort "säger" till dig via manualen

https://www.asus.com/support/faq/1029959/

Hade samma problem för ett tag sen och det visade sig att ram-minnet inte var kompatibelt med mitt moderkort med dåvarande BIOS.
Löste sig med en BIOS uppdatering.

Har kollat med Crucial och RAM ska vara kompitabelt med moderkortet. Har inte fått med mig någon högtalare, vare sig med moderkortet eller chassit. Detta är det jag hittar i ASUS manual för Z170I:

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170I_PRO_GAMING/...

''Q LEDs check key components (CPU, DRAM, VGA card and booting devices) in sequence during motherboards booting process. If an error is found the corresponding LED flashes until the problem is solved.''

Skrivet av Brummond:

Kan då vara fläkten, läste att vissa moderkort kollar så fläkten funkar och vägrar starta om du inte har en fläkt koplad/Fläkt inte funkar. prova att byta fläkt

Fläkten snurrar som sagt i några sekunder, men lägger sedan av, så den får ström iallafall.

Skrivet av Lauge:

om det bara kom en 4pin med agget tror jag du har problemet där .... tror inte allt som behöver ström får ström då

Hmm, kanske det. Asus manual skriver följande om detta:

''Do not forget to connect the 4-/8-pin ATX +12V power plug.''

Vilket borde betyda att en 4-pin ska vara tillräcklig som jag kan förstå det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nathanael:

@Bamsebjörn: Hade ett liknande problem med en jobbarkopis som hade monterat ihop en dator - visade sig att RAM-pinnarna satt i lite dåligt. Kan vara värt att kolla en extra gång på de också:)

Kollade runt lite på forumet här och hittade flera som skrev om det problemet innan jag skrev tråden, så har tryckt till RAM:et extra hårt, men det löste sig fortfarande inte dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauge:

om det bara kom en 4pin med agget tror jag du har problemet där .... tror inte allt som behöver ström får ström då

Du har fel. Det räcker utmärkt med 4-pin.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Det finns ungefär en miljard såna här trådar. Vanligtvis har TS gjort något galet. Typ:
- saknar moderkortsdistanser så moderkortet kortsluter mot chassi
- inte alla sladdar sitter där de ska (oftast 4/8-pin eller pci-e)
- kopplat bildsladd till fel grafikkort
- ram felmonterat
- fel biosversion som ej stödjer nya CPU

Ta gärna en bild på hur allt är kopplat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det finns ungefär en miljard såna här trådar. Vanligtvis har TS gjort något galet. Typ:
- saknar moderkortsdistanser så moderkortet kortsluter mot chassi
- inte alla sladdar sitter där de ska (oftast 4/8-pin eller pci-e)
- kopplat bildsladd till fel grafikkort
- ram felmonterat
- fel biosversion som ej stödjer nya CPU

Ta gärna en bild på hur allt är kopplat.

Node 202 har inbyggda distanser från början så inga problem där
Kablarna är korrekt inkopplade (enbart två används från nätaggregatet då grafikkort inte kräver extern ström från nätagg och SSD går in direkt via M.2 på moderkortet).
Läs mitt första inlägg, har testat både interna och externa, både med enbart ett inkopplat och med båda
RAM har jag tryckt i så hårt jag vågat (börjat böja moderkortet)
Detta är enbart ett fel för processorer från Kaby Lake och moderkort av Z170, inte Skylake som 6600k är.

Här är en bild: http://imgur.com/gallery/9p4zW

Permalänk
Medlem

@Bamsebjörn: Såhär ser högtalaren ut, du borde fått med en.
Smidigt då den säger vad som är fel

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av solhasse:

@Bamsebjörn: Såhär ser högtalaren ut, du borde fått med en.
Smidigt då den säger vad som är fel
https://images10.newegg.com/NeweggImage/ProductImage/12-201-032-02.jpg

Har kollat men tyvärr ingenting Till chassit hängde det med en accessory box, men i denna låg det enbart skruvar, några cable ties och gummifötter. Till moderkortet specar inte heller asus att någon sådan följer med tråkigt nog.

Permalänk
Medlem

@Bamsebjörn:

Monterat cpu rätt? Kopplat in rätt 8 pin till moderkortet?

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

@Bamsebjörn:

Edit. Mina frågor fanns redan här

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

hade samma problem med ett bygge, dessvärre går det ej med 4 pin till en 8 pinnars kontakt, jag var tvungen att köpa denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Efter det så gick det igång som vanligt igen.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

hade samma problem med ett bygge, dessvärre går det ej med 4 pin till en 8 pinnars kontakt, jag var tvungen att köpa denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Efter det så gick det igång som vanligt igen.

Tack! Jag ska testa detta, återkommer!

Mvh!

Permalänk
Medlem

vad anväder du för bildanslutning? testat något annat? har för mig hade lite problem sist med å börja med HDMI anslutning. grafikkortet ville bare ge bild genom dvi först.

står att du har ssd kopplat direkt till moderkortet. kan detta ta för mycket ström för en 4 pin? testat utan den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av educk:

vad anväder du för bildanslutning? testat något annat? har för mig hade lite problem sist med å börja med HDMI anslutning. grafikkortet ville bare ge bild genom dvi först.

står att du har ssd kopplat direkt till moderkortet. kan detta ta för mycket ström för en 4 pin? testat utan den?

Har testat Displayport, HDMI och DVI, ingen lycka på någon dessvärre.

Ingen aning faktiskt, denna ska ju peaka på 5,7W enligt Samsung, kan ju knappast kollapsa på grund av det tycker man? Har dock inte testat detta, ska testa med kabeln som förra medlemmen föreslog, annars kan jag ge mig i fight med detta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Japp, du är ute och cyklar. Effektiviteten på nätagget har ingenting med hur mycket ström den kan leverera, ett nätagg på 400W ska alltid kunna leverera 400W. Vad effektiviteten talar om är hur mycket extra ström nätagget drar från vägguttaget, så t.ex. 400W med 90% effektivitet betyder att det drar ~444W från väggen. 400W är inga problem för den datorn, det är troligtvis något annat som är orsaken till problemet.

Även om jag håller med dig att effektiviteten inte har med det att göra så bör man notera att 400W inte säkert är 400W användbar effekt. Vissa agg har det klent på de viktigaste spänningarna.

Skrivet av Bamsebjörn:

Fläkten snurrar som sagt i några sekunder, men lägger sedan av, så den får ström iallafall.

Exakt detta är nästan alltid 1 av 3 saker: (Då syftat i att fläktarna bara bråkdelen av en sekund startar, för att direkt stänga av sig själv)

1, kortis... PSU skyddar din rig genom att snabbt stänga av.
2. Moderkortets strömrelä är kaputt (ESD, defekt osv.. )
3. PSUn är kaputt och inte vill dra igång rätt.

Ditt system med den lilla GPUn kan klara sig på 400W, utan tvekan (har kört ffs AMD 290 på 500W).

@Bamsebjörn Testa grundläggande felsökningen.
Dra ut alla ström kontakter helt ur alla ställen (SSD/HDD, Moderkort, ("GPU") osv.).
Se till att PSUn är avstängd helt, och ta en tråd eller något metaliskt/ledande och kortslut mellan den gröna kabeln på 24-pins kontakten och valfri svart kabel (direkt i kontakten).

Får du inte igång agget, testa med en gammal HDD inkopplad. Vissa måste ha lite last för att starta. Fungerar det fortfarande inte så är agget defekt.

Om dens fläkt startar (eller med HDDn spinner upp), så är något galet längre ner i kedjan.
Du kan testa ta ut både RAM, CPU, GPU och bara trycka in moderkort + PSU + nån chassi fläkt så du ser om den är igång, och starta. Med lilla högtalaren i ska den pipa... "ingen CPU", men du ser ju också om fläktar drar igång normalt.

Sen in med CPU och kylare och testa igen. Inget RAM ska den pipa.
Sen in med RAM och den bör boota/POST på inre grafikchippet.
Sen in med dGPU och den bör boosta/POST på ditt GPU.

PS. Den 4-pin till 8-Pin kontakten finns billigare på Netonnet:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmodd...

Egentligen ska den inte behövas, men jag kan tänka mig att vissa moderkort inte gillar det annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Även om jag håller med dig att effektiviteten inte har med det att göra så bör man notera att 400W inte säkert är 400W användbar effekt. Vissa agg har det klent på de viktigaste spänningarna.

Exakt detta är nästan alltid 1 av 3 saker: (Då syftat i att fläktarna bara bråkdelen av en sekund startar, för att direkt stänga av sig själv)

1, kortis... PSU skyddar din rig genom att snabbt stänga av.
2. Moderkortets strömrelä är kaputt (ESD, defekt osv.. )
3. PSUn är kaputt och inte vill dra igång rätt.

Ditt system med den lilla GPUn kan klara sig på 400W, utan tvekan (har kört ffs AMD 290 på 500W).

@Bamsebjörn Testa grundläggande felsökningen.
Dra ut alla ström kontakter helt ur alla ställen (SSD/HDD, Moderkort, ("GPU") osv.).
Se till att PSUn är avstängd helt, och ta en tråd eller något metaliskt/ledande och kortslut mellan den gröna kabeln på 24-pins kontakten och valfri svart kabel (direkt i kontakten).

Får du inte igång agget, testa med en gammal HDD inkopplad. Vissa måste ha lite last för att starta. Fungerar det fortfarande inte så är agget defekt.

Om dens fläkt startar (eller med HDDn spinner upp), så är något galet längre ner i kedjan.
Du kan testa ta ut både RAM, CPU, GPU och bara trycka in moderkort + PSU + nån chassi fläkt så du ser om den är igång, och starta. Med lilla högtalaren i ska den pipa... "ingen CPU", men du ser ju också om fläktar drar igång normalt.

Sen in med CPU och kylare och testa igen. Inget RAM ska den pipa.
Sen in med RAM och den bör boota/POST på inre grafikchippet.
Sen in med dGPU och den bör boosta/POST på ditt GPU.

PS. Den 4-pin till 8-Pin kontakten finns billigare på Netonnet:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmodd...

Egentligen ska den inte behövas, men jag kan tänka mig att vissa moderkort inte gillar det annars.

Men det märkliga i det fallet isåfall är att det enbart är CPU-fläkten som inte vill snurra, grafikkortets två fläktar tuffar på helt utan problem. Har som sagt ingen 4-pin högtalare och det var ingen sådan som följde med heller dessvärre, så kan inte testa med det.

Stack iväg och köpte en kabel från Kjell (60kr kan jag avvara), men det är fortfarande samma problem.

Jag ska testa att ta isär allt och sätta ihop det och se om det händer något, återkommer senare ikväll.

Permalänk
Inaktiv

Var har du satt CPU-kylar fläktarna då?

Sitter dom på korrekta PWM kontakter? Har lustläst lite men är det en rejäl tornkylare? Pröva att starta utan fläktar ikopplade, och se om något händer då. Men stäng gärna av så snart du ser om den fastnar på samma plats eller kommer vidare. Ska inte vara några problem, men för säkerhets skull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Var har du satt CPU-kylar fläktarna då?

Sitter dom på korrekta PWM kontakter? Har lustläst lite men är det en rejäl tornkylare? Pröva att starta utan fläktar ikopplade, och se om något händer då. Men stäng gärna av så snart du ser om den fastnar på samma plats eller kommer vidare. Ska inte vara några problem, men för säkerhets skull...

Fläkten sitter i CPU-fan uttaget på moderkortet. Det är en lågprofilskylare. Testade att köra utan fläkt, men forfarande ingen bild på skärmen.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: inte alltid har jag märk av egen erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Men det märkliga i det fallet isåfall är att det enbart är CPU-fläkten som inte vill snurra, grafikkortets två fläktar tuffar på helt utan problem. Har som sagt ingen 4-pin högtalare och det var ingen sådan som följde med heller dessvärre, så kan inte testa med det.

Hmm, då måste jag ha misstolkat det lite. Jag tolkade det som att alla dina fläktar start-stoppade (hela systemet), men då kommer du lite längre.

Då misstänker jag PSUns "power good" som inte kommer/fungerar, eller defekt moderkort fortfarande dock. Men den felsöknings guiden jag föreslog är dock ändå bra att gå på, men du kan inte gå detaljerna CPU-RAM-GPU utan högtalare iaf.

Testa sätt i hörlurar i den gröna kontakten baktill, vissa moderkort har pipen där också. Annars kolla om du har en datorbutik nära, de lär ha någon liggande kan man hoppas. Finns på nån iaf: https://net2world.se/intern-speaker-hogtalare-for-pc
Är en sådan sak som folk slänger för den verkar värdelös, men i dessa lägen är den guld värd

Tekniskt sett funkar nästan vilken liten summer som helst...