Nybyggd dator ger ingen bild, allt snurrar och låter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm, då måste jag ha misstolkat det lite. Jag tolkade det som att alla dina fläktar start-stoppade (hela systemet), men då kommer du lite längre.

Då misstänker jag PSUns "power good" som inte kommer/fungerar, eller defekt moderkort fortfarande dock. Men den felsöknings guiden jag föreslog är dock ändå bra att gå på, men du kan inte gå detaljerna CPU-RAM-GPU utan högtalare iaf.

Testa sätt i hörlurar i den gröna kontakten baktill, vissa moderkort har pipen där också. Annars kolla om du har en datorbutik nära, de lär ha någon liggande kan man hoppas. Finns på nån iaf: https://net2world.se/intern-speaker-hogtalare-for-pc
Är en sådan sak som folk slänger för den verkar värdelös, men i dessa lägen är den guld värd

Tekniskt sett funkar nästan vilken liten summer som helst...

Har nu tagit isär allt och satt det samman igen, men fortfarande samma problem!

Dessvärre var det inga pip i hörlursutgången på baksidan heller. Jag får helt enkelt försöka hitta en sån liten högtalare och se om jag kan lösa problemet genom den! Tack för hjälpen iallafall!

Permalänk
Medlem

Jag har nu felsökt ytterligare och misstänker att något är knäppt med nätagget, det låter inte som det ska iallafall. Det låter som en mekanisk hårddisk som skriver data. Ska kontakta leverantören och se vad de kan göra åt det.

Permalänk
Medlem

Efter ytterligare felsökning har jag löst problemet med cpu-kylaren. Stiften i fläkten gav dålig koppling, eller snarare specifikt PWM-stiftet, tog bort det och nu kör fläkten som den ska i full fart...

Får fortfarande ingen bild dock till skärmen, så ursprungliga felet kvarstår

Permalänk
Medlem

Datorn är nu fixad. Visade sig vara processorn som var stendöd! Ett snabbt besök hos @Webhallen och tre dagar (inkluderat två helgdagar) senare hade jag en ny i handen. Stort cred till grabbarna i butiken i Uppsala, grym service!

Mvh Robin Gonner