Permalänk
Medlem

Stuttering lag

Hejsan....

Efter att jag formaterade min dator, installerat alla drivrutiner etc så har jag fått ett problem som icke fanns tidigare.

Problemet är såhär; när jag startar CSGO så laggar det ibland och ibland inte. Stuttering lag. Dock de gånger när det inte laggar kan jag spela tills jag tabbat ur, när jag väl tabbat ur så börjar stuttering lag igen.

Problemet existerar inte vid borderless windowed mode, dock så kan man ej köra samma brightness då som med fullscreen vilket då blir det större problemet.

FPSen är alltid stabil oavsett om jag laggar eller inte. Likaså gäller SV etc.

Vertikal-sync är av.
Shade-cache är av (testat på dessutom)
AERO av/på gör inget.
Xbox grejen är av.

Lagget försvinner dock när jag stänger av mina två andra skärmar, dock är det inget optimalt val för mig i längden då jag arbetar hemifrån på samma gång.

GPU - Gigabyte gtx 970
CPU - i7-4770k

Problemet fanns icke innan jag formaterade.

Samt att när jag väl tabbar upp nuförtiden tar det oerhört mycket längre tid.
Launch options : -refresh 144 -nojoy -nod3d9ex -novid -console -threads 4 -freq 144 -high -tickrate 128

All hjälp uppskattas och belöning utlovas då fanimej dessutom då jag börjar bli oerhört trött på denna skiten

Mvh, förbannad csgo spelare

Permalänk
Medlem

Är det grafik eller nätverks-lag du upplever? Om grafik, är det FPS-drop eller rena frysningar som släpper snabbt? Är det nätverksfel, blir det rubberbanding eller bara hög latens ett tag? Ett tips är ju att utesluta att något annat jobbar som tusan precis när det här händer.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk:

Fpsen droppar inte så mkt, den är över 200+ hela tiden.

Vet inte om du spelar csgo, men man kan se stuttering till exempel när jag rör musen, eller q:ar fram o tebax på vapnet t.ex. Som om de vore 60hz eller mindre.

Har testat stänga av allt, chrome etc alla möjliga program, samma problem kvarstår dock

Permalänk
Inaktiv

Vet att du redan testat. Men se om det är något du missat
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/4w0hmi/wind...

Du kan även installera LatencyMon om det är någon driver som strular

Permalänk
Medlem

Stänger av skärmarna som i inaktivera i windows?
Eller fysiskt stänger av via knapp/dra ur sladd?

Min första teori var kopplad till pixelklockan men nä, iom det fungerat förut.
Andra var något med "smutsig el", men eftersom det fungerat innan så nä..

Har du testat å ändrat en av de andra skärmarna till main å se om det fungerar då?
Vad det skulle bevisa vet jag inte men vore intressant att veta.
Personligen stötte jag nyligen på ett problem med ett annat spel där efter omstart dagen efter så var spelet låst i 30fps. Tog jag upp windows-menyn eller hade spelet på något sätt i bakgrunden så fick jag 200+, men så fort jag hade spelet främst så var det 30fps. Detta efter att ha gått och lagt mig och sedan vaknat utan några som helst förändringar. Installerade om spelet och det försvann då.

EDIT:
Om det fungerar förresten när du inaktiverar de andra skärmarna i windows så skulle du ju kunna fulhacka å fixa ett ahk-script, men det suger ju om du använder de andra skärmarna under downtime när du spelar för surf eller så...

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niNus:

@Gurk:

Fpsen droppar inte så mkt, den är över 200+ hela tiden.

Vet inte om du spelar csgo, men man kan se stuttering till exempel när jag rör musen, eller q:ar fram o tebax på vapnet t.ex. Som om de vore 60hz eller mindre.

Har testat stänga av allt, chrome etc alla möjliga program, samma problem kvarstår dock

Så, spelet hoppar över animationer och under tiden ritar om samma bild, dock över 200fps? (Det ser ut som om det går jättesakta, låg fps eller nästan helt händelselöst under längre tid)
Är det samma tänk som förr så är det en egen process med för animationer som störs ut av annat (eller motsvarande).

Därmed, se över vad det är som stör ut med en process monitor av något slag (sysinternals kanske), eller byt affinity för processerna (det är väl två i CS:GO om minnet inte sviker?) och låt den störande processen jobba vidare på den kärna den vill. Att se över user-mode processer är tämligen totalt meningslöst (som du själv har upptäckt). Antagligen är det mer värt att se över bakgrundsprocesser och stoppa / avinstallera / liknande det som bökar för dig.

//edit
Om det slutar när du stänger av skärmar kan det vara windows manager, eventuellt grafikdrivisar som jobbar fel... exempelvis du har kastat om monitor 1 (och 2) med hur det var innan omformatering, testa att byt kontakter och flytta fullscreen till nya "1".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Windows 10? Isåfall kontrollera att game mode är aktiverat (windows tangenten + g) när du startat upp spelet och sedan trycker du på kugghjulet som är till höger i menyn som poppar upp. Hade liknande problem i Path of Exile efter CU patchen till Windows 10, stabila 100 FPS men spelet hackade konstant. Aktiverade Game mode i inställningar för windows och med hjälp av windows + g menyn.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Windows 10? Isåfall kontrollera att game mode är aktiverat (windows tangenten + g) när du startat upp spelet och sedan trycker du på kugghjulet som är till höger i menyn som poppar upp. Hade liknande problem i Path of Exile efter CU patchen till Windows 10, stabila 100 FPS men spelet hackade konstant. Aktiverade Game mode i inställningar för windows och med hjälp av windows + g menyn.

Vad det här gör är höja spelets processer till ett hack under realtime och klatschat till med en snyggt GUI och namn.
Det tar inte bort felet, bara döljer det.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Vad det här gör är höja spelets processer till ett hack under realtime och klatschat till med en snyggt GUI och namn.
Det tar inte bort felet, bara döljer det.

För mig uppstod problemet i bland annat Path of Exile efter att jag installerat CU patchen. All stuttering försvann efter att game mode var aktiverat på titlarna med detta problem. Vet inte vad MS gjorde för att förstöra min dator men är glad att jag lyckades bli kvitt problemet.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

För mig uppstod problemet i bland annat Path of Exile efter att jag installerat CU patchen. All stuttering försvann efter att game mode var aktiverat på titlarna med detta problem. Vet inte vad MS gjorde för att förstöra min dator men är glad att jag lyckades bli kvitt problemet.

Nu sitter jag med Windows Insider på burken hemma men jag fick ominstallera och dessutom slå av det där för att jag fick så kraftiga problem, känslan var att uppgraderingen inte gick helt smärtfritt bakom kulisserna. Jag är inte förvånad att du fick problem s.a.s.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag fick detta i och med att jag installerade Creators Update. Backade i från den. Då slutade det.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro