Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankburger:

Om bilen går sönder om man kör över 280km/h så kan den de facto INTE köra snabbare än 280 km/h. Tar den skada så faller detta in i samma fack. Så du säger ju emot dig själv ganska kraftigt. Sedan har du rätt i att det inte finns några garantier men det är fortfarande riktigt fult gjort.

Fast processorn tar inte skada av att du överklockar den, den tar skada ifall den blir överhettad/för hög volt.
Principen är densamma i jämförelse med bilen.
Den KAN köras snabbare, men rekommendationen är fortfarande inte att göra det.
Det blir problem med temperaturen och eventuellt andra problem.

Jag förstår inte vad som är fult gjort.
Du köper en processor som har upplåst multipel, dvs du kan ENKELT överklocka den.
Vad säger att du de facto ska kunna sparka upp den flera hundra MHz utan att det ska få eventuella följder av högre temperatur etc?

Rent krasst känns det som ytterligare ett scenario där personer förväntar sig något utöver det vanliga och sen klagar bara av rent missnöje. Observera att det här inte är riktat mot dig @Hankburger, utan det är min allmäna uppfattning av den här tråden och många fler.

Permalänk
Hjälpsam

@ClintBeastwood: Jag brukar tjata om att överklockning det gör man på egen risk.

Tycker att detta är ett utmärkt exempel då det är intressant att räkna på termisk resistans.
Räknas på samma sätt som med vanlig resistans, men här byter vi spänningen temperaturskillnaden mellan chip och luft, strömmen byts ut mot avgiven värmeeffekt och resistanserna mot hur 1/vämeledningsförmågan, ju bättre kylning desto lägre R.

Ohms lag säger ju att U = R * I <=> U = (R1 + R2 + R3) * I, fär tre seriekopplade motstånd.

Nu blir det; Tchip - Tluft = (RChip till kapsel + RKapsel till kylare + Rkylare till luft) * PEffekten avgiven till värme.

Flyttar man Tluft till höger får man.
Tchip = (RChip till kapsel + RKapsel till kylare + Rkylare till luft) * PEffekten avgiven till värme + Tluft.

Här ser man problemet.
Även om du har en fantastisk kylare (lågt Rkylare till luft) och kylpasta (lågt RKapsel till kylare), kommer din CPU gå varm (hög Tchip) om inte kylningen mellan chip och kapsel fungerar bra (högt RChip till kapsel).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

AMD marknadsförde alla Ryzen som upplåsta. Varför har ingen, som läst igenom vad som står när man startar Ryzen Master, startat en tråd om AMD? Jag har inte gjort det för att jag inte bryr mig, men många i den här tråden verkar ju göra det.
http://i67.tinypic.com/e9g5zq.png

klart de måste skriva nånting sånt här annars kommer det alltid nån mupp som är helt clueless och tror att det inte kan vara skadligt och bara krämar på till max.

sen kan jag tänka mig lite stämningar och sånt i t.ex usa

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

AMD marknadsförde alla Ryzen som upplåsta. Varför har ingen, som läst igenom vad som står när man startar Ryzen Master, startat en tråd om AMD? Jag har inte gjort det för att jag inte bryr mig, men många i den här tråden verkar ju göra det.
http://i67.tinypic.com/e9g5zq.png

Därför att både intel och AMD har haft liknande texter sedan "urminnes tider". Det är inte det det handlar om.

Utvecklingen har väll nått ungefär hit, om jag förstår saken rätt.

Folk är arga och upprörda för att vissa 7700K når 90c även i lätta laster (När jag startade tråden så fanns det 2-3 nyhetsartiklar om det, nu finns det betydligt fler).

7700K klarar tydligen 90C utan problem. Intel skulle kunna döda hela diskussionen väldigt lätt genom att säga det, men av en för mig oklar anledning börjar man svamla om att 7700K inte bör överklockas och att man skall justera sin fläktkurva.

Själv hoppas jag det gela mynnar ut i att 8000-serien får fastlödd IHS (Nej, det heter inte "löddad" Sweclockers) så att det blir slut på trams. Jag är trött på att tillverkare skär in på småsaker för att spara några kronor, och jag är trött på att folk försvarar beteendet. Visst får de göra som de vill i en fri marknad och bla bla men hur kan man som kund tycka att det är bra när man själv blir lidande av det?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Därför att både intel och AMD har haft liknande texter sedan "urminnes tider". Det är inte det det handlar om.

Utvecklingen har väll nått ungefär hit, om jag förstår saken rätt.

Folk är arga och upprörda för att vissa 7700K når 90c även i lätta laster (När jag startade tråden så fanns det 2-3 nyhetsartiklar om det, nu finns det betydligt fler).

7700K klarar tydligen 90C utan problem. Intel skulle kunna döda hela diskussionen väldigt lätt genom att säga det, men av en för mig oklar anledning börjar man svamla om att 7700K inte bör överklockas och att man skall justera sin fläktkurva.

Själv hoppas jag det gela mynnar ut i att 8000-serien får fastlödd IHS (Nej, det heter inte "löddad" Sweclockers) så att det blir slut på trams. Jag är trött på att tillverkare skär in på småsaker för att spara några kronor, och jag är trött på att folk försvarar beteendet. Visst får de göra som de vill i en fri marknad och bla bla men hur kan man som kund tycka att det är bra när man själv blir lidande av det?

Men din frågeställning i trådstarten var "Så... Intels svar till de som fått otrervliga värmeproblem med sina 7700K-prollar är att processorn inte bör överklockas... Jag tänker att varför är det då en K-modell för?"
Du verkade inte vilja diskutera värmeproblemen på processorer som inte var överklockade, jag läste det som att du ville diskutera varför Intel gör upplåsta processorer när dom officiellt inte supportar att man kör utanför specifikationerna. Även rubriken talar för att jag förstått meningen med tråden korrekt. Ska du inte rätta till rubriken och trådstarten, om det inte är vad som ska diskuteras?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva tips på va man ska göra för o sänka temps utan o sabba garantin på mina 7700k? Ska jag prova o köra vcore manuellt o börja på kanske 1.25V o går neråt/uppåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Hjälpsam

Jag tror inte att folk egentligen retar sig på att Intel säger att överklockning inte kan garanteras.
Men det som jag tycker är uselt är vi matats med uppgifter om att 7700k klockar som en gud, att nå 5 GHz är inga problem.
Det är givetvis inte sant det finns inga garantier för detta och det är inte lätt att nå dit.
Intel har i alla fall bidragit till lögnen, när de skickat ut handplockade exemplar till resecenter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Skulle behöva tips på va man ska göra för o sänka temps utan o sabba garantin på mina 7700k? Ska jag prova o köra vcore manuellt o börja på kanske 1.25V o går neråt/uppåt?

Kör du stock speed och får dessa problem? Vilken volt kör du nu? Stock speed ska inte kräva mer än 1.15-1.20v.
Det går att delidda snyggt med nytt silikon som du fäster ihs med igen, då är det svårt att upptäcka ingreppet och går att reklamera. Jag hade dock inte oroat mig för det, har aldrig vart med om en CPU som gått sönder.
Själv hade jag nog tur med min CPU, kör 1.28v och tempen går max till lite över 70° grader i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag tror inte att folk egentligen retar sig på att Intel säger att överklockning inte kan garanteras.
Men det som jag tycker är uselt är vi matats med uppgifter om att 7700k klockar som en gud, att nå 5 GHz är inga problem.
Det är uppenbarligen en jävla lögn, vissa handplockade exemplar kan nå 5 GHz, de flesta kommer inte nära detta.
Intel har i alla fall bidragit till lögnen, när de skickat ut handplockade exemplar till resecenter.

De två 7700k jag pillat på har bägge nått 5.0ghz och har för mig att det finns siffror på att ca 50% av alla 7700k enkelt når samma klock. Så att enbart ett fåtal handplockade ex skulle nå detta är en stark överdrift. 5.2 når nog bara ett fåtal men 5.0 är inga problem på de flesta ex med bra kylning.

Permalänk
Medlem

Läste att det vara så att Intel vet om att det finns områden i deras chip som blir extremt varma men som inte har någon tempgivare i närheten där av varningen att du inte ska oc Intels 7serie CPUer.

AMD visar hur man ska oc RYZEN. Intel varnar för att oc hur kan det bli så här?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Men din frågeställning i trådstarten var "Så... Intels svar till de som fått otrervliga värmeproblem med sina 7700K-prollar är att processorn inte bör överklockas... Jag tänker att varför är det då en K-modell för?"
Du verkade inte vilja diskutera värmeproblemen på processorer som inte var överklockade, jag läste det som att du ville diskutera varför Intel gör upplåsta processorer när dom officiellt inte supportar att man kör utanför specifikationerna. Även rubriken talar för att jag förstått meningen med tråden korrekt. Ska du inte rätta till rubriken och trådstarten, om det inte är vad som ska diskuteras?

Det är väl inget konstigt med det? I artikeln jag länkar så säger ju intel:

"We do not recommend running outside the processor specifications, such as by exceeding processor frequency or voltage specifications, or removing of the integrated heat spreader (sometimes called ‘de-lidding’). These actions will void the processor warranty.”"

Och det är var det som jag tyckte var mest hpnadsveckande i början, men det finns ju såklart andra intressanta saker i artikeln, som värmeutvecklingen vid stockfrekvenser.

Rubriker går ju inte göra hur långa som helst, så man får helt enkelr välja det som är relevant i sammanhanget, och jag tänkte att folk här på SweClockers tycker det är relevant att intel avroder från klockning av 7700K, så därför blev rubriken som den blev.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag kör allt i stock nu, ser dock att vcore skiftar allt mellam 0.5 till 1.3 ungefär. Har allt på auto just nu. Har ingen lust o göra delid heller o riskera nåt.

Skrivet av Jompa79:

Kör du stock speed och får dessa problem? Vilken volt kör du nu? Stock speed ska inte kräva mer än 1.15-1.20v.
Det går att delidda snyggt med nytt silikon som du fäster ihs med igen, då är det svårt att upptäcka ingreppet och går att reklamera. Jag hade dock inte oroat mig för det, har aldrig vart med om en CPU som gått sönder.
Själv hade jag nog tur med min CPU, kör 1.28v och tempen går max till lite över 70° grader i spel.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Jag kör allt i stock nu, ser dock att vcore skiftar allt mellam 0.5 till 1.3 ungefär. Har allt på auto just nu. Har ingen lust o göra delid heller o riskera nåt.

Sätt vcore på 1.20 manuellt så tror jag du får bättre värden. Många moderkort har på tok för hög vcore med allt på auto.

Permalänk
Medlem

Äger man en 7700K så ska man nog försöka att kör med så låg Volt som möjligt istället för att försöka OC cpun. Då den är ok även i original hastighet. En kylare av toppklass är inte fel heller om man inte redan kör med vatten.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Eller så köper man en förtestad 7700k som dessutom delid redan gjorts på med IHS i silver & flytande metall som tim, naturligtvis till en markant merkostnad. Testad att klara 5.1GHz vid 1.36V

https://www.caseking.de/der8auer-core-i7-7700k-5-1-ghz-ultra-...

Eller en 5GHz@1.39V testad med nickelpläterad IHS

https://www.caseking.de/der8auer-core-i7-7700k-5-0-ghz-pro-ed...

Edit: Intressant att se hur många som faktiskt försöker försvara Intels beslut att använda en allt annat än optimal montering av IHS och tim applikation/material på kaby, det handlar om besparing av mycket små pengar på produkter som inte är direkt billiga. Ska vi gissa på att samma människor kommer hylla kaby lake X om den har fastlödd IHS?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl inget konstigt med det? I artikeln jag länkar så säger ju intel:

"We do not recommend running outside the processor specifications, such as by exceeding processor frequency or voltage specifications, or removing of the integrated heat spreader (sometimes called ‘de-lidding’). These actions will void the processor warranty.”"

Och det är var det som jag tyckte var mest hpnadsveckande i början, men det finns ju såklart andra intressanta saker i artikeln, som värmeutvecklingen vid stockfrekvenser.

Rubriker går ju inte göra hur långa som helst, så man får helt enkelr välja det som är relevant i sammanhanget, och jag tänkte att folk här på SweClockers tycker det är relevant att intel avroder från klockning av 7700K, så därför blev rubriken som den blev.

Dom kan väl inte rekommendera sina kunder till något som bryter garantin?! På samma sätt som AMD avsäger sig ansvar i Ryzen Master när man startar det, men det har du inte velat göra folk uppmärksamma här på Sweclockers. Det är möjligt att du inte har startat programmet och då visste du det faktiskt inte, men nu vet du så är det kanske lika bra du uppmärksammar folk på det också?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Det är uppenbarligen en jävla lögn, vissa handplockade exemplar kan nå 5 GHz, de flesta kommer inte nära detta.

Har du några bevis för det du säger eller har du bara räknat antalet arga Sweclockare på forumet som ej nått 5GHz? För som vi alla vet så skriker missnöjda personer alltid högst

Enligt SilliconLottery så har 59% av deras inköpta processorer nått 5GHz, vilket trots allt är en majoritet: https://siliconlottery.com/collections/all/products/7700k50g
Och så vitt jag vet så är deras affärsmodell att köpa in "vanliga" konsumentprocessorer.

Skrivet av Yoshman:

"Otrolig stress i materialet". Kom igen, leta inte problem där det inte finns. Hur vanligt är det att en dator dör p.g.a. av att själva CPU-kretsen dör? Det måste stå för långt under en promille av alla fel. Tittar man på datorer som står på 24/7 är det statistiskt sett extremt osannolikt att dator kommer avsluta sina dagar på något annat sätt än att man helt enkelt ersätter en fullt fungerande maskin, finns en rad tekniska och ekonomiska orsaker till varför det inte är vettigt att använda allt för gamla system.

Det du säger är helt klart sant.
Men en problematik som särskilt finns en så kompakt miljö som i en laptop är ju faran för att komponenter på moderkortet ska gå och dö istället. Är själv lite rädd för det i och med att jag är helnöjd med mitt gamla överklockade Sandy Bridge-system, men frågan är ju om moderkortet inte ger upp så småningom efter många års körning i 4.8GHz

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Har du några bevis för det du säger eller har du bara räknat antalet arga Sweclockare på forumet som ej nått 5GHz? För som vi alla vet så skriker missnöjda personer alltid högst

Enligt SilliconLottery så har 59% av deras inköpta processorer nått 5GHz, vilket trots allt är en majoritet: https://siliconlottery.com/collections/all/products/7700k50g
Och så vitt jag vet så är deras affärsmodell att köpa in "vanliga" konsumentprocessorer.

Tänk på att siliconlottery inte är direkt försiktiga med vcore och dom anger alltid +-100MHz på resultat, som exempel ger dom 5,1GHz försöken 1,408V, på 5.2GHz anger dom 1.44V vilket är "ganska" högt på en 7700k. Vid så här höga spänningar kommer ganska många av 7700k klara frekvenserna men det blir i slutändan en aning orealistiskt för 24/7 bruk om man vill ha någorlunda rimliga temperaturer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jompa79:

De två 7700k jag pillat på har bägge nått 5.0ghz och har för mig att det finns siffror på att ca 50% av alla 7700k enkelt når samma klock. Så att enbart ett fåtal handplockade ex skulle nå detta är en stark överdrift. 5.2 når nog bara ett fåtal men 5.0 är inga problem på de flesta ex med bra kylning.

Skrivet av Sisyfos:

Det du säger är helt klart sant.
Men en problematik som särskilt finns en så kompakt miljö som i en laptop är ju faran för att komponenter på moderkortet ska gå och dö istället. Är själv lite rädd för det i och med att jag är helnöjd med mitt gamla överklockade Sandy Bridge-system, men frågan är ju om moderkortet inte ger upp så småningom efter många års körning i 4.8GHz

Trodde det var betydligt sämre, får delvis ta tillbaka vad jag sagt.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tellus82:

Tänk på att siliconlottery inte är direkt försiktiga med vcore och dom anger alltid +-100MHz på resultat, som exempel ger dom 5,1GHz försöken 1,408V, på 5.2GHz anger dom 1.44V vilket är "ganska" högt på en 7700k. Vid så här höga spänningar kommer ganska många av 7700k klara frekvenserna men det blir i slutändan en aning orealistiskt för 24/7 bruk om man vill ha någorlunda rimliga temperaturer.

Visst, men ska man nå 5GHz så bör man väl förvänta sig behöva ordentlig kylning? D.v.s en Noctua NH-D15 eller ordentlig vattenkylning. Enligt produktsidan klarade CPU'n i fråga av RealBench med 1.375V, vilket inte är så jättemycket.

Själv har jag kört min 2700K med 1.45V i många herrans år nu. Ja, jag vet att det handlar om en fastlödd IHS på Sandy Bridge och det är inte exakt samma arkitektur men 1.375V kan väl ändå inte vara så farligt för Kaby Lake?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Visst, men ska man nå 5GHz så bör man väl förvänta sig behöva ordentlig kylning? D.v.s en Noctua NH-D15 eller ordentlig vattenkylning.
Enligt produktsidan klarade CPU'n i fråga av RealBench med 1.375V, vilket inte är så jättemycket.

Själv har jag kört min 2600K med 1.45V i många herans år nu. Ja, jag vet att det handlar om en fastlödd IHS på Sandy Bridge och det är inte exakt samma arkitektur men 1.375V kan väl ändå inte vara så farligt?

1.375 är inte jättefarligt men det kräver rätt bastant kylning, över 1.4 så kommer du antingen behöva delid eller rejäl vattenkylning (inte aio) alternativt vara försiktig med vad man belastar cpun med, kör du AVX full load så kommer det gå mycket varmt. Man kan inte på något plan jämföra Sandy med kaby då det kommer till spänning och temp, det är enorm skillnad i tillverkningsprocess och strömläckage och värmeförluster är betydligt värre på kaby. Du vill inte köra 1.45 på 7700k.

Här kör man som exempel en 7700k på 5GHz 1,376V med en custom loop & 360 rad med EK supreme HF block vilket resulterade i 88 grader load, allt över 1.4V för dom resulterade i över 100 grader och throttling.
http://www.ocdrift.com/review-intel-core-i7-7700k-kaby-lake-d...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

1.375 är inte jättefarligt men det kräver rätt bastant kylning, över 1.4 så kommer du antingen behöva delid eller rejäl vattenkylning (inte aio) alternativt vara försiktig med vad man belastar cpun med, kör du AVX full load så kommer det gå mycket varmt. Man kan inte på något plan jämföra Sandy med kaby då det kommer till spänning och temp, det är enorm skillnad i tillverkningsprocess och strömläckage och värmeförluster är betydligt värre på kaby. Du vill inte köra 1.45 på 7700k.

4,9@1,285v ger maxtemps uppåt hundra grader nästan
4,5@1,2 ghz ger maxtemp 70 ungefär

(på mitt exemplar av 7700k)

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

4,9@1,285v ger maxtemps uppåt hundra grader nästan
4,5@1,2 ghz ger maxtemp 70 ungefär

(på mitt exemplar av 7700k)

Med en D15? Låter som du behöver delid eller kraftigare fläktar för att kompensera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det kanske så att "vi" blivit lite bortskämda också ?

Nu när Intel har haft övertaget på CPU:er ett bra tag så kan de sälja processorer med större marginaler för klockfrekvens och temperatur. När Intel hade det kämpigt på slot A / Athlon K7 tiden och de släppte PIII 1133 (för det var väl inte 1333?) som var så hårt klockade från fabrik att vissa fick stabilitetsproblem, så kunde man knappast räkna med högre klockning heller, då gick de redan på gränsen.

Så nu är "vi" vana vid att köpa upplåsta CPU:er och att det "bara ska gå" kräma ur" rejält med frekvens över stock, vilket kanske ändrar sig när Intel börjar skruva upp sina stockfrekvenser för att hålla nivån trygg med AMD Ryzen.. AMD o sin sida som kämpar för att komma in i spelet igen säljer sina CPU:er hårdare klockade i stock, vilket de måste för att nyttja den tillverkningsmetod de kör i nu och kan följaktligen inte skruvas upp lika hårt kanske.

Bara jag som minns när man fick laborera med massa specialgrejor för att kunna få ut mer "Mhz", eller fick kolla runt med butikerna vilken stepping de hade på sina CPU:er innan man köpte, efter att man läst på overclockers hur andra lyckats med olika batcher från fabrik ?

Överklockning har gått från att vara något som krävde lödkolv, mod och risktagande till att vara nått för smågrabbar som inte vet nått annat än spel att kunna göra i mjukvara.

Nä det var bättre förr

"Bitter" (med glimten i ögat) "AMD Fanboy".

Tacka vet ja gamla Celeron 300A ( eller den tiden när klockare faktiskt köpte sämre grejor och trimmade upp för mer prestanda/krona )

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Med en D15? Låter som du behöver delid eller kraftigare fläktar för att kompensera.

Den går varm som ett ånglok. Är inte supersugen på att delidda ifall man skulle tabba sig. Tempsen hoppar mellan 60 och 90.
Den här prollen känns inte normal. Fläktarna hjälper inte ett dugg.. Har 4 noctua i chassit. Även med full blås blir det i princip samma temps och iskall luft som kommer i utblåset. Det enda jag kan tänka mig är att ihs sitter skitdåligt och har problem att överföra värmen till kylaren.

Ser era kurvor lika knas ut? Oavsett fläkthastighet

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@Karaff
Nej det var inte bättre förr haha!
Celeron?!? Usch nästan så jag får ont i magen bara av att höra namnet.. Gjorde misstaget att köpa en Celeron 600MHz en gång och det är seriöst de sämsta köpet jag gjort i hela livet.
Morsan har en laptop med Celeron, och ja du kan ju gissa hur snabb den är haha. Hon har tom slutat använda den

Nee ni, vi ska vara glada över att överklockning är så enkelt och ger bra resultat. Kör min 7700k i 4.7GHz med 1.27v med hyfsade temps. Blir delid sen och 5GHz med så låg volt som de går

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

@Karaff
Nej det var inte bättre förr haha!
Celeron?!? Usch nästan så jag får ont i magen bara av att höra namnet.. Gjorde misstaget att köpa en Celeron 600MHz en gång och det är seriöst de sämsta köpet jag gjort i hela livet.
Morsan har en laptop med Celeron, och ja du kan ju gissa hur snabb den är haha. Hon har tom slutat använda den

Nee ni, vi ska vara glada över att överklockning är så enkelt och ger bra resultat. Kör min 7700k i 4.7GHz med 1.27v med hyfsade temps. Blir delid sen och 5GHz med så låg volt som de går

Celeron 300A i 450Mhz rakt upp och ner ? 50% mer prestanda på en lågpris CPU ?

Eller dubbla såna ?

Bara ett exempel, men tanken att klocka förr handlade nog mer om att få ut bra prestanda ur billiga delar än det gör idag.

Senare Celerons har jag ingen erfarenhet av, men just 300A är väl minst sagt legendarisk..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Celeron 300A i 450Mhz rakt upp och ner ? 50% mer prestanda på en lågpris CPU ?

Eller dubbla såna ?

Bara ett exempel, men tanken att klocka förr handlade nog mer om att få ut bra prestanda ur billiga delar än det gör idag.

Senare Celerons har jag ingen erfarenhet av, men just 300A är väl minst sagt legendarisk..

Ingen aning om vilken modell det var, men den kom med 600mhz original.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Dom kan väl inte rekommendera sina kunder till något som bryter garantin?! På samma sätt som AMD avsäger sig ansvar i Ryzen Master när man startar det, men det har du inte velat göra folk uppmärksamma här på Sweclockers. Det är möjligt att du inte har startat programmet och då visste du det faktiskt inte, men nu vet du så är det kanske lika bra du uppmärksammar folk på det också?

Det är inte samma sak. AMD har inte rekomenderat folk att inte överklocka i samband med rapporter om överhettning, som tydligen även sker för vissa om de INTE överklockar. Det är inte samma sak någonstans.

Dessutom skulle jag då ljuga, eftersom AMD till och med har gjort videor som visar hur man överklockar.

Att inte rekommendera överklockning är inte samma sak som att frånsäga sig ansvar och garantiåtagandem om man överklockar, vilka båda tillverkarna gjort så länge jag kan minnas. Alltså finns det varken nyhetsvärde eller diskussionsvärde i det, vilket det däremot verkar finnas i nyheten jag länkar i tråden, om man ser till antalet visningar och kommentarer.

Sen får jag uppmärksamma vad jag vill och inte. Det bestämmer inte du över. Starta en egen tråd om du anser att något annat ämne har diskussionsvärde.

Visa signatur

Permalänk

är det så pass stor skillnad på 7600k och 7700k ? kör min 7600k på 5.0 GHz me 1.325 volt och den får max temp på 65 grader med en Corsair h100iv2

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig