Intel: "7700K bör inte överklockas"

Permalänk
Hjälpsam

Du kan ha värden finaste kylare, som för ut värmen till luften hur bra som helt, värdens bästa pasta som gör att cpu kapseln har perfekt kontakt med kylaren.
Det spelar ingen större roll om inte värmen från CPU chippet enkelt kan ledas ut till kapseln.
Kapseln kan hålla 20 grader Celsius, spelar ingen roll, så länge kislet inte kan leda bort sin värme till kapseln, kislet kan ändå bli hett som helvete.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Eller så sitter man på ett 5% exemplar & 5.3ghz OC ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Självklart inte, man köper den för att överklocka men folk snålar in så mycket på annat och förväntar sig saker. Eller så köper dom skräp som @Rixxz

Den är värdelös för det priset, den jag länkade var den större varianten som kostar nästan 1300:- som blir krossad av en 800 kronors NH-D15

Finns ingen Intel stockkylare till 7700k så ja kastar du på en underdimensionerad kylare får du räkna med problem.

Vad har mitt val av kylare att göra med någonting? Den egentliga flaskhalsen i mitt fall sitter i kylpastan mellan kärnan och värmespridaren, inte kylaren (Kylaren påverkar ju dock också, den gick rejält mycket varmare när jag hade en Be Quiet! Pure Rock på den. Runt 90 grader med en dåvarande rumstemperatur på 18 grader). Missade du min poäng eller menar du på fullaste allvar att du tycker det är helt OK att det för vissa 7700K krävs >800-kronors kylare för att hålla dom fungerande vid grundutförande? Med 6700K och bakåt var det bara att slänga på en CM TX3 och poff, fullt acceptabla 60-70 grader efter ett par timmars hårt stressande. Hade 7700K slukat en enorm mängd energi hade jag hållit med dig, men det gör den inte, det handlar i runda slängar om 20 Watt mer än tidigare nämnda 6700K

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gurkburk92:

Eller så sitter man på ett 5% exemplar & 5.3ghz OC ¯\_(ツ)_/¯

Japp det finns högvinster och lågvinster inget snack om saken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

Eller så sitter man på ett 5% exemplar & 5.3ghz OC ¯\_(ツ)_/¯

Vad får du i 20 min Prime95 stresstest?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vad får du i 20 min Prime95 stresstest?

Du menar testet som är helt värdelöst och inte borde användas öht längre? Inget.

Realbench är standard testet man kör. Prime & intel burn test är test som bara är ute efter att trycka ut så mycket värme de går... Helt meningslösa.

Realbench är mer åt "verkligheten", samtidigt som det pressar CPUn.

5.3ghz kör jag inte 24/7, sätter mig på 5.2 för vardagligt

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Finns det nyhetsvärde i att intel går ut och aktivt avråder från att överklocka processorer som är "gjorda" för det? Kan diskuteras, men det tycker jag nog att det gör, för här skiljer de ju sig från AMD som går ut med videor som visar hur man klockar Ryzen på bästa sätt.

Om det du var så orolig för å alla i7-7700K ägares vägnar finns det tröst, detta från Intels officiella hemsida:
Overclock Your CPU with Unlocked Intel® Processor.

Finns till och med en överklockningsskola på samma ställe:
How to Overclock Your Unlocked Intel® Core™ Processor

Men självklart säger man också detta:
"Altering clock frequency or voltage may damage or reduce the useful life of the processor and other system components, and may reduce system stability and performance. Product warranties may not apply if the processor is operated beyond its specifications. Check with the manufacturers of system and components for additional details. For more information, visit: http://www.intel.se/content/www/se/sv/gaming/overclocking-int...

Skrivet av Ozzed:

Finns det nyhetsvärde i att intel svarar "vi rekommenderar inte att man överklockar" (parafriserat, eller vad det heter), till folk som fått värmeproblem när de inte klockat? JAAAAAAAAAAAAA Hundra procent. Och här viker jag min inte en tum.

Hur är det "värmeproblem" om produkten är stabil, throttlar inte samt håller sig inom specificerat (och därmed validerat) temperaturområde?

Att folk inte klara av att läsa innantill på en specifikation känns som ännu ett i raden av anledningar att Intel ger rådet att inte överklocka till personer som ställer den typ av frågor som finns i forumet som är upprinnelsen till denna tråd.

Att temperaturen svänger väldigt snabbt på en i7-7700K (och till något mindre del på i7-6700K) borde vara en självklarhet. Det är ren fysik, en CPU-kärna med väldigt liten area som kan gå från <1 W till ~90 W på ett tiotals mikrosekunder kommer se rejäla svängningar i temperatur. Finns ingen fläktstyrning som hinner med här och temperaturen måste upp en hel del innan det blir någon relevant värmeöverföring (man måste få en tillräckligt stor temperaturdifferens innan kyleffekten matchar effekten CPUn utvecklar)

Så länge CPUn håller sig inom specificerade värden och fungerar som tänkt har jag svårt att se vad problemet är. Kan däremot förstå varför officiella svar på forumen är extremt defensiva. Vad skulle man säga? "Vår rekommendation är absolut att du bör köra din Intel CPU med frekvenser och spänningar vi aldrig officiellt testat" vore ju från ett juridiskt perspektiv ett extremt korkat svar.

Det rimliga svaret i ett sådant läge är att minimera kostnad för support genom att påpeka att man inte officiellt uppmanar folk att köra sina Intel-produkter utanför deras specifikation, case closed (sett från Intels sida)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

Du menar testet som är helt värdelöst och inte borde användas öht längre? Inget.

Realbench är standard testet man kör. Prime & intel burn test är test som bara är ute efter att trycka ut så mycket värme de går... Helt meningslösa.

Realbench är mer åt "verkligheten", samtidigt som det pressar CPUn.

5.3ghz kör jag inte 24/7, sätter mig på 5.2 för vardagligt

Realbench är också väldigt krävande, jag får liknande temperaturer under Prime95 och Realbench.

Realbench snittar jag på ~85c
Prime95 ~92c,
Intel's egna stresstest ~72c.
Intel Burn Test ~98-100c

Min processor är en 4690K på 4500MHZ@1,25V med en Nh-D15s, jag ska göra en delid inom kort.

Kör jag processorn i 4800MHZ@1,4V toppar jag ~85c under Intel Xtreme Tuning..De andra testerna vågar jag nog inte testa med 4,8GHZ OC ännu..blir efter delid-projektet.

Jag säger som de andra sa till mig..Klarar processorn inte FPU-testet är den ej stabil..även om man aldrig kommer köra FPU så ska väl processorn klara av allt för att bli stämplad ''stabil''

På 4500MHZ@1,195V klarar min processor av Realbench och XTU flera timmar utan problem inga bsod's..ca 1min med prime samma spänning får internal CPU error sen bsod med 1,195V, fläskar jag upp spänningen till 1,25V klarar jag av Prime95 några timmar tills jag stänger ned programmet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur är det "värmeproblem" om produkten är stabil, throttlar inte samt håller sig inom specificerat (och därmed validerat) temperaturområde?

Vilket vissa gör såvida du inte använder dig utav överdimensionerad kylning och har datorn i ett konstant luftkonditionerat utrymme. Man vill ju helst ha lite mer svängrum än 5-10 grader mellan throttle-icke-throttle

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det rimliga svaret i ett sådant läge är att minimera kostnad för support genom att påpeka att man inte officiellt uppmanar folk att köra sina Intel-produkter utanför deras specifikation, case closed (sett från Intels sida)!

Ett rimligare svar om inte värmen är ett problem och helt i sin ordning hade väl ändå varit att påtala just detta? Varför ska man ens nämna överklockning?

Även om Nissepelle klockar skiten ur sin 7700K och den då blir 95c varm så är det ju i sin ordning och enligt spec.

Återigen... Jag ifrågasätter inte att 7700K klarar 95c då och då, inte heller fysikens lagar eller speedshifts funktioner, jag ifrågasätter varför man ens nämner (och avråder) ifrån överklockning när det inte har med saken att göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett rimligare svar om inte värmen är ett problem och helt i sin ordning hade väl ändå varit att påtala just detta? Varför ska man ens nämna överklockning?

Även om Nissepelle klockar skiten ur sin 7700K och den då blir 95c varm så är det ju i sin ordning och enligt spec.

Återigen... Jag ifrågasätter inte att 7700K klarar 95c då och då, inte heller fysikens lagar eller speedshifts funktioner, jag ifrågasätter varför man ens nämner (och avråder) ifrån överklockning när det inte har med saken att göra.

Det sas väl redan i början på tråden, Intels juridiska avdelning har haft ett finger med, man avråder men samtidigt säger man att det går. Upp till vuxna användare att göra ett vuxet val om dom vill riskera garantin. Som det alltid har varit med OC. Om OC varit garanterad hade det ju varit originalfrekvens ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Återigen... Jag ifrågasätter inte att 7700K klarar 95c då och då, inte heller fysikens lagar eller speedshifts funktioner, jag ifrågasätter varför man ens nämner (och avråder) ifrån överklockning när det inte har med saken att göra.

Och det påstår dom inte heller. Varför dom nämner det är förmodligen för att en del feedback dom fått säkerligen nämner det och rör sig kring frågan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ett rimligare svar om inte värmen är ett problem och helt i sin ordning hade väl ändå varit att påtala just detta? Varför ska man ens nämna överklockning?

Även om Nissepelle klockar skiten ur sin 7700K och den då blir 95c varm så är det ju i sin ordning och enligt spec.

Återigen... Jag ifrågasätter inte att 7700K klarar 95c då och då, inte heller fysikens lagar eller speedshifts funktioner, jag ifrågasätter varför man ens nämner (och avråder) ifrån överklockning när det inte har med saken att göra.

Du får fråga personen varför hen avråder från överklockning, kan vara missförstånd eller att personen med den varma 7700K kör den på stock frekvens och på tok för hög volt.

Mitt moderkort matade min 7700K med på tok för hög volt på default inställning, fick sänka den manuellt till 1.2V.
Tror den va på nästan 1.4V när jag startade systemet första gången och laddade default.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Ett rimligare svar om inte värmen är ett problem och helt i sin ordning hade väl ändå varit att påtala just detta? Varför ska man ens nämna överklockning?

Även om Nissepelle klockar skiten ur sin 7700K och den då blir 95c varm så är det ju i sin ordning och enligt spec.

Återigen... Jag ifrågasätter inte att 7700K klarar 95c då och då, inte heller fysikens lagar eller speedshifts funktioner, jag ifrågasätter varför man ens nämner (och avråder) ifrån överklockning när det inte har med saken att göra.

Nej, det är inte i sin ordning för att ETT värde är inom specifikation. Det är i sin ordning när ALLA värden är inom specifikation, det i bemärkelsen: det är bara ett riktigt problem om CPUn inte uppför sig som förväntat när alla värden är inom normalområdet.

Vid överklockning så är åtminstone frekvensen på en nivå där man helt enkelt inte vet om det fungerar eller ej, i många fall är även spänningen och i de flesta fall går det mer ström genom kretsen vare sig spänningen är inom spec eller ej (strömmen påverkas mest av spänning men påverkas till viss del även av frekvens).

Så en person som utför officiell support kan egentligen bara hjälpa när produkten körs inom specifikation för alla värden. Är här ingen skillnad mot AMD (eller Nvidia), där säger man också: ta bort all form av överklockning om det strular.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så en person som utför officiell support kan egentligen bara hjälpa när produkten körs inom specifikation för alla värden. Är här ingen skillnad mot AMD (eller Nvidia), där säger man också: ta bort all form av överklockning om det strular.

Men det blir ju jättekonstigt i det här sammanhanget. Naturligtvis kan överklockning vara en felkälla som behöver uteslutas om det strular, men att svara så när det även handlade om oklockade exemplar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Celeron 300A i 450Mhz rakt upp och ner ? 50% mer prestanda på en lågpris CPU ?

Eller dubbla såna ?

Bara ett exempel, men tanken att klocka förr handlade nog mer om att få ut bra prestanda ur billiga delar än det gör idag.

Senare Celerons har jag ingen erfarenhet av, men just 300A är väl minst sagt legendarisk..

Jo, hade en dual celeron 300A som gick i 450. Körde den säkert 5 år till jag fick ett par P-III 550 av en kompis så då fick det bli en uppgradering. Det var på den man insåg hur mycket bättre respons det var med 2x450 MHz än 1x900 tex.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Realbench är också väldigt krävande, jag får liknande temperaturer under Prime95 och Realbench.

Realbench snittar jag på ~85c
Prime95 ~92c,
Intel's egna stresstest ~72c.
Intel Burn Test ~98-100c

Min processor är en 4690K på 4500MHZ@1,25V med en Nh-D15s, jag ska göra en delid inom kort.

Kör jag processorn i 4800MHZ@1,4V toppar jag ~85c under Intel Xtreme Tuning..De andra testerna vågar jag nog inte testa med 4,8GHZ OC ännu..blir efter delid-projektet.

Jag säger som de andra sa till mig..Klarar processorn inte FPU-testet är den ej stabil..även om man aldrig kommer köra FPU så ska väl processorn klara av allt för att bli stämplad ''stabil''

På 4500MHZ@1,195V klarar min processor av Realbench och XTU flera timmar utan problem inga bsod's..ca 1min med prime samma spänning får internal CPU error sen bsod med 1,195V, fläskar jag upp spänningen till 1,25V klarar jag av Prime95 några timmar tills jag stänger ned programmet.

Intressant. Jag använder mig enbart utav Intel Extreme Tuning Utility numera efter flertalet stresstest med andra ovan nämnda program. Finner det otroligt pålitligt faktiskt och ger en all infomation som man behöver. Ligger kanske inte och pressar på lika hårt som de andra programmen gör, men det är ändå inte sunt att göra med en Haswell processor som generellt sett blir aningen varmare än andra. Använder RealTemp vid sidan om. Använder mig också utav i5 4690K med en överklockning på 4500 MHz med 1.26 V. Helstabil. Har NH-D15. Kyler som en gud.

4500 MHz med ~1.259V (1.258-1.261V) Inställd på 1.260V i UEFIBIOS:

IXTU
Max 61 grader (56, 61, 59, 57).

RealTemp
57, 61, 58, 57

Rumstemperatur ~22 grader

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Intressant. Jag använder mig enbart utav Intel Extreme Tuning Utility numera efter flertalet stresstest med andra ovan nämnda program. Finner det otroligt pålitligt faktiskt och ger en all infomation som man behöver. Ligger kanske inte och pressar på lika hårt som de andra programmen gör, men det är ändå inte sunt att göra med en Haswell processor som generellt sett blir aningen varmare än andra. Använder RealTemp vid sidan om. Använder mig också utav i5 4690K med en överklockning på 4500 MHz med 1.26 V. Helstabil. Har NH-D15. Kyler som en gud.

4500 MHz med ~1.259V (1.258-1.261V) Inställd på 1.260V i UEFIBIOS:

IXTU
Max 61 grader (56, 61, 59, 57).

RealTemp
57, 61, 58, 57

Rumstemperatur ~22 grader

Du kör väl med 2st fläktar på din NH-D15, min NH-D15s kör bara på en, kanske är därför tempen skiljer lite i IXTU.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Du kör väl med 2st fläktar på din NH-D15, min NH-D15s kör bara på en, kanske är därför tempen skiljer lite i IXTU.

Japp, 2 st. NF-A15. Kan kanske ha med det att göra? Har mycket god luftventilation i chasssit också. Ett R5 med NF-A14 monterade på alla fläktplatser förutom de 2 främsta i toppen som är förtäckta samt den i botten för där sitter en NF-F12. Totalt 4 in och 2 ut. Men det är väl främst processorkylaren som gör jobbet när det kommer till överklockning.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Den här artikeln har en bra poäng även om slutledningen inte är lika smidig. Det är inte enbart för att spara pengar.

http://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/

Ytterliggare läsning: http://iweb.tms.org/PbF/JOM-0606-67.pdf

Intressant artikel. Vad den säger är att Intel borde se till att alltid ha en jämn temperatur eller ha så mjuka material runtomkring som möjligt som kan absorbera hur energiflödet in i atomerna hanteras och absorberas. Vilket borde innebärra att antingen så är det fell att vissa chip får på 90c vid stock eller att det är en intern bining som inte moderkortilvärkarna läser av, inte heller tredjepartskylare.
För ett hopp mellan 30 till 90c borde vara värre en en konstant temp på 70c. Att det kan vara svårt att löda kan jag förstå. Men det förklarar ändå inte varför man väljer termiska lösningar som ger så stora hopp. Sen gillar man ju inte att kylpastan föråldras. Vilket jag kan se på min 3770k.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.