Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
LOUQE
Skrivet av orecus:

Ser framemot v2 nu, känns som de förändringarna ni inför gör chassit till det bättre, kan helt klart vänta lite längre då! Verkligen perfekt inför höstens planerade PC-uppgradering!

Vad menas med AIO? Inte hört det innan.

Tusan också, jag som hade hoppats på att detta skulle komma med nu! :'( Hade ju varit grymt att kunna köra en PCIe splitter eller PCIe Mini upp till en tophat och kört lite extra USB portar eller något!

Jag håller helt med. men det är en lite skara som kommer nyttja denna möjlighet och därför skjuts den till efter lanseringen. Vi kikar på en lösning att ta fram en intern USB-puck eller motsvarande i toppen som då kommer kräva TopHat för att rymmas eller så kör man utan grill.

AIO - all in one, svenskar kallar det "slutet system" tror jag

Permalänk
Medlem

Är inte rubriken på denna tråd lite missvisande? Som jag förstått det är det väl inte en PC utan att chassi som diskuteras samt att jag fått för mig att produkten dessutom bytt namn (men kan förstått fel här då jag bara läst delar av tråden).

Permalänk
LOUQE
Skrivet av improwise:

Är inte rubriken på denna tråd lite missvisande? Som jag förstått det är det väl inte en PC utan att chassi som diskuteras samt att jag fått för mig att produkten dessutom bytt namn (men kan förstått fel här då jag bara läst delar av tråden).

Produkten har inte bytt namn

Rubriken skulle kunna ändras, det har du rätt i. går det nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orecus:

Vad menas med AIO? Inte hört det innan.

Allt-i-ett sluten vattenkylning, t.ex. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3959282

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Något pris än?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Xaph:

Något pris än?

Prisbilden avslöjades under kickstartern, 2 499:- för den förra versionen inkl svensk moms efter kickstartern i butik. De ändringar som nu görs väger in flera parametrar, bland dem även kostnadseffektivisering. Mycket är än så länge inte låst och vi kan därför inte säga något om priset.

När ämnet berörs, hur ser ni på den nivån, och bör vi inkludera filter och brackets hellre än en prisjustering? Ett alternativt byte av riser skulle skapa lite luft i kalkylen - var bör det utrymmet läggas på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Omrösningen har gjorts av våra tidigare backers.

Ja, förslaget är att använda en läderflärp istället, tankar?

Varit backer, men har totalt missat omröstningen.

Annars ser den gröna riktigt snygg ut. Skulle även vara coolt med ett sandkakhifärgat alternativ.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

När ämnet berörs, hur ser ni på den nivån, och bör vi inkludera filter och brackets hellre än en prisjustering? Ett alternativt byte av riser skulle skapa lite luft i kalkylen - var bör det utrymmet läggas på?

Med tanke på visst gnäll om högt pris så är det nog bättre att sänka det istället för att skicka med saker (särskilt med tanke på att alla kanske inte kommer använda de saker som skickas med). Samma sak med riserbyte.

Själv tycker jag inte att priset är något problem alls. Det är lågt med tanke på omständigheterna (toppklassprodukt i lågvolymproduktion).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Prisbilden avslöjades under kickstartern, 2 499:- för den förra versionen inkl svensk moms efter kickstartern i butik. De ändringar som nu görs väger in flera parametrar, bland dem även kostnadseffektivisering. Mycket är än så länge inte låst och vi kan därför inte säga något om priset.

Trist att detta inte blir ett case för någon annan en entusiasten. 2500kr är för mkt för ett case men jag förstår såklart att priset är högt med tanke på låg volymproduktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Trist att detta inte blir ett case för någon annan en entusiasten. 2500kr är för mkt för ett case men jag förstår såklart att priset är högt med tanke på låg volymproduktion.

2500 kr ligger också konkurrenterna Dan Cases A4 & Ncase M1, så tycker detta är helt okej.

Men dom första som boka på kickstartern låg billigare vet jag och är då man ska passa på om man ska komma billigare undan.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@PaChalski
Några uppdateringar att bjuda på?
Generell status?
Ny kickstarter?
Anything!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Ett tips är att gå med i "GhostS1Reboot"-gruppen på Facebook Där är det rätt bra aktivitet faktiskt.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@PaChalski Innan ni släpper V2 på kickstarter så tycker jag definitivt att ni ska skicka review samples till LTT, Hardware Canucks, Hardware Unboxed, Pauls Hardware, BitWit, Gamers Nexus osv. Det var ju en av anledningarna till att V1 misslyckades, folk visste inte vad de köpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Ett tips är att gå med i "GhostS1Reboot"-gruppen på Facebook Där är det rätt bra aktivitet faktiskt.

Nyttjar inte facebook och då antar jag att det inte är möjligt att ta del av uppdateringar.. eller det kanske går?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Vi som inte använder Facebook är nog utelämnade till att någon postar det som sägs där, här.

Permalänk
Medlem

Facebook hör hemma under en hög med brinnande hundbajs, så det vore som sagt trevligt om informationen lades ut på vettigare ställe(n). Det har sagts att det så ska vara men nu har det varit dött i alla forum länge...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

kommer lätt köpa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Nyttjar inte facebook och då antar jag att det inte är möjligt att ta del av uppdateringar.. eller det kanske går?

Skrivet av Mack4285:

Vi som inte använder Facebook är nog utelämnade till att någon postar det som sägs där, här.

Skrivet av backfeed:

Facebook hör hemma under en hög med brinnande hundbajs, så det vore som sagt trevligt om informationen lades ut på vettigare ställe(n). Det har sagts att det så ska vara men nu har det varit dött i alla forum länge...

helt offtopic. Men wow. Trodde nästan ett tag att jag var ensam om att inte ha facebook.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

@Nzt: Nej då.. aldrig haft, kommer aldrig skaffa. Försöker att vara social på riktigt istället skyller jag på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Kenta42:

Exakt dem orden jag brukar använda.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Jag håller med om vad Necere (skaparen av Ncase M1) säger på hardforum:

"Unfortunately, I think they've missed the lesson here: being open and communicative during the development process is what gets people invested in the project, and ultimately what gets them to back it when the time comes. Moving the discussion to a private, limited-access group only hurts them in the long run."

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Följer!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PaChalski:

Omrösningen har gjorts av våra tidigare backers.

Ja, förslaget är att använda en läderflärp istället, tankar?

Svenska flaggan i tyg är definitivt en snyggare touch. Personligen skulle jag inte köpa chassit om ni lade torkad hud i det men merparten av marknaden har nog inga problem med detta.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
LOUQE

Ghost S1 uppdaterad

Äntligen, lite dagsljus. Ledsen för den senaste tidens tystnad. Nu känner vi oss bekväma med att presentera den reviderade GHOST S1. Det här är inte ett slutligt svar på alla era frågor och feedback, men ett försök att skapa en plattform för diskussion, kalla det en version 0.8. Nästa vecka kommer vi att träffa fabriken och förbereda en ny produktionsprototyp, så hjälp oss att få den till en 0,9-a innan vi låser ritningarna.

Återkoppling på hög nivå eller på nitty-gritty-detaljer - vi behöver allt.

Först den nya specen och sedan en presentation av alla komponenter som vi har justerat

SPECIFIKATION

General Specifications & Compatibility
• Overall dimensions (including shell & feets): 317 x 133 x 184 mm
• GPU: Dual-Slot, maximum: 306 x 136 x 50 mm
• Motherboard: Mini-ITX
• PSU: SFX or SFX-L
• Storage: 3 x 2.5" SSD/HDD + M.2
• CPU cooler: maximum height 65,3 mm
• Memory: maximum height 67,3 mm

Grafikkorts tillverkare anger dimensioner, men i praktiken har vi lärt oss att det ofta är annorlunda, kort som i teorin inte ska passa gör det. Vi kommer därför att testa de mest populära grafikkorten och andra komponenter på marknaden och lista de som fungerar och även ange hur bra de fungerar.

THE SPINE

The Spine har genomgått en total make-over, vilket möjliggjort bättre kompatibilitet, styrka och produktionseffektivitet.

• Height lowered from 179mm to 176mm
• MB opening enlarged
• PMB standoffs changed from 6mm to 4mm
• Fillet to gables decreased
• PSU bracket, redesigned and fixation orientation flipped 180
• Kensington lock added on rear gable
• Power & SSD opening enlarged
• Length increased by 2 mm
• Space on both sides of monococ increased by 2.32mm horizontally
• Filter slots accentuated for better guidance
• CPU cooler max height 65.32
• Memory max height 67,32
• Anodized T5 or T6 alloy
• GPU max width raised to 53.32 mm

THE CORE

• Basplattan är något längre än the Spine, detta skapar en liten läpp framtill och två små utstick baktill som skalet så småningom vilar på.
• Ett par nya hål finns i baksidan, den tidigare planen att hålla grillen på plats med magneter har förkastats och istället skruvas grillen på plats från baksidan.
• Den totala volymen av the Core har reducerats med 100 ml, samtidigt som kompatibiliteten ökat, längre och bredare GPU, högre CPU-clearance och mer utrymme mellan PSU och MB
• Kärnan är luftigare än tidigare, den uppdaterade designen möjliggör mer vertikalt luftflöde
• Kärnans topp och botten har identiska öppningsmönster, vilka också matchar grillens (presenteras senare)
• Inkluderade dammfilter som är integrerade i designen och arkitekturen, vilket gör att det inte bara ser bra ut utan också lätt att dras ut för rengöring
• Bottenplattan har en rundad botten för ökad styvheten och för att göra plats för bottenfilter
• Omformad topplatta för minskad turbulens och ökat luftflöde

THE SHELL

Vid det här laget bör insidan vara tydlig. Samtliga komponenter har iterativt utformats i relation till varandra, när de nu monteras samman kommer detta förhoppningsvis tydligt att skina igenom.

• The Shell, anodiserad matt och färgad i olika färger (vi diskuterar den slutliga lanseringslinjen senare)
• Hålmönster ändrat, förstorad radie på hål från 1,25 till 1,5 mm, ökat perforerat område på sidorna vertikalt för att matcha 120 mm fläktar i PSU och CPU (estetiskt skulle vi verkligen vilja be om era åsikter här. Ökad prestanda / brusreduktion / Luftflödet kommer med en följd på estetik?
• Skalets övre del är nu fräst för att låta grillen falla ner i skalet. Grillen har ökats i alla horisontella riktningar med ~ 1 mm för att göra det möjligt (samma lösning används i de bästa hattarna nedan)
• Alla mönster mellan komponenter är synkroniserade för att mötas på ett snyggt och effektivt sätt, se nedre silhuettvinkel

THE TOPHATS

Det sista kapitlet täcker TopHats. Det finns några ändringar gjorda här. TopHats har nu en fräst botten som glider ner i skalet men fortfarande fastskruvade på insidan av The Shell. Höjderna har ändrats en aning:

• Small: 15,5mm
• Medium: 25,5mm
• Large: 56,5mm

Permalänk
LOUQE
Skrivet av MrAdde:

Svenska flaggan i tyg är definitivt en snyggare touch. Personligen skulle jag inte köpa chassit om ni lade torkad hud i det men merparten av marknaden har nog inga problem med detta.

Syntet naturligtvis!

Permalänk
Medlem

Förstoring av sidohålen och utökning av deras antal ser jag enbart som rena förbättringar, som inte påverkar estetiken negativt alls.

Några spontana funderingar:

1. För att ta ut sidofiltren, räcker det att lyfta bort topplocket och dra filtren rakt uppåt eller måste skalet tas bort?

2. Gissar att den extra bredden främst är för att minimera turbulens från cpu/gpu-kylfläktar som annars skulle hamna för nära sidorna, och inte specifikt för att rymma större kylare (även om det förstås är fysiskt möjligt)?

3. Vore smidigt om det gick att ta bort skalet "tool-less" (inte lika noga med topp- och bottengrillarna för det borde vara betydligt mer sällan som de behöver tas bort), men hur det skulle göras rent praktiskt och utan att påverka estetiken, det vettefasen...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
LOUQE
Skrivet av backfeed:

Förstoring av sidohålen och utökning av deras antal ser jag enbart som rena förbättringar, som inte påverkar estetiken negativt alls.

Några spontana funderingar:

1. För att ta ut sidofiltren, räcker det att lyfta bort topplocket och dra filtren rakt uppåt eller måste skalet tas bort?

2. Gissar att den extra bredden främst är för att minimera turbulens från cpu/gpu-kylfläktar som annars skulle hamna för nära sidorna, och inte specifikt för att rymma större kylare (även om det förstås är fysiskt möjligt)?

3. Vore smidigt om det gick att ta bort skalet "tool-less" (inte lika noga med topp- och bottengrillarna för det borde vara betydligt mer sällan som de behöver tas bort), men hur det skulle göras rent praktiskt och utan att påverka estetiken, det vettefasen...

Filtren går att dra rakt upp när toppen (grillen) tagits bort, utan att ta bort skalet vill säga.

Lådan är inte bredare än tidigare… moderkortet och grafikkortet har flyttats närmare varandra. Vad användaren väljer att göra med det utökade utrymmet är upp till var och en. Vi kommer göra ordentliga tester på flesta CPU-kylare som passar chassit för att kunna rekommendera vilka som passar när.

Gällande ”tool-less”, menar du att tumskruvar hade varit välkomna till grill och skal eller något än mer exotiskt och mekaniskt?

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga, men framgår det nånstans vad som faktiskt ingår i tophattarna?

Är de bara tomma förlängningar, eller finns det fästpunkter i dem, och ingår det några skenor/slädar osv för infästningar av tex hårddiskar (2.5? 3.5?), fläktar/radiatorer, reservoarer osv?

Finns det nån tophat med optisk läsare månne? (kanske för liten marknad?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Filtren går att dra rakt upp när toppen (grillen) tagits bort, utan att ta bort skalet vill säga.

Lådan är inte bredare än tidigare… moderkortet och grafikkortet har flyttats närmare varandra. Vad användaren väljer att göra med det utökade utrymmet är upp till var och en. Vi kommer göra ordentliga tester på flesta CPU-kylare som passar chassit för att kunna rekommendera vilka som passar när.

Gällande ”tool-less”, menar du att tumskruvar hade varit välkomna till grill och skal eller något än mer exotiskt och mekaniskt?

Skulle ni kunna tänka er att utöka bredden på lådan med 2 mm, så att Cpu kylare upp till 67 mm är möjligt ??

Då skulle man kunna montera in Noctua NH-L9 65 utan irriteranda luftljud från sidopanelernas hål för att dessa kommer för nära och till och med en Noctua NH-L12 med enbart 1 fläkt under som en 120 mm slim fläkt utan tophats.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Perfekt! Tror inte det finns något annat minichassi som har den bekvämligheten faktiskt (och då räknar jag inte de som använder externa filter).

Skrivet av PaChalski:

Vi kommer göra ordentliga tester på flesta CPU-kylare som passar chassit för att kunna rekommendera vilka som passar när.

Låter fint. Det är främst ljudnivån jag vill hålla nere, så det blir intressant att se. Noctuas 65mm-rackare vore trevlig men det blir förbaskat tight...

Skrivet av PaChalski:

Jag tänkte något exotiskt/mekaniskt (för tumskruvar kan man ju alltid fixa på egen hand). Någon sorts snabblås? Hakar? Önskar jag hade något praktiskt förslag att komma med, som vore enkelt att implementera, inte käkar upp onödig volym inuti chassit och inte försämrar estetiken.

Visst, magneter, men det blir nog inte särskilt bra (vill helst inte ha starka magneter nära elektronik eller annat som kan påverkas av magnetfält, och de skulle antagligen ändå inte hålla fast skalet alltför bra, och ni använder inte magnetiska material så där skulle det krävas speciallösningar).

Och som förtydligande, det är enbart skalet jag tänker på. Botten- och toppgallret funkar det redan fint med skruvar för.

Visa signatur

9950X3D | 5080