Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft kritiserar säkerhetsmyndigheter efter Wannacry-attack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Håller med angående säkerhetspatchar. Men det stora problemet är ju hur MS valt att leverera dessa ihop med annat skit som sabbar kompatibilitet och stabilitet.

En funktion för att skippa "features" och Candy crush mög, för att enbart erhålla säkerhetspatchar vore en välgärning från Microsoft. Tyvärr är de mer intresserade av att samla information och sälja appar i sin store, än de är att efterhålla säkerhet på internet.

Stämmer ju inte alls..Microsoft täppte till Windows 10 redan i mars då det kom info om detta virus..

Men väljer man att sitta med ej uppdaterad Windows och riskera att få problem pga candy crush ja då får man skylla sig själv..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Testpilot

Detta är inte jag som förespråker M$ eller Windows 10 som något gudasent;
Men vad gör ni folk för något som lyckas bricka hela OS'et?

Jag har kört W10 sedan det kom, likaså med Windows 8.1 innan det.
Fungerat klockrent på allt från mina gamla C2Q-ditto upp t.o.m. Skylake stationära. Detta med en myriad av olika grafikkorts configs. Även min gamla skoldator, HP EliteBook 6450b kör det idag.

Har kört allt från vanligt användande, till servrar (MC, PLEX osv), till Photoshop/AfterEffects/Blender/Maya med flera tunga applikationer som kan kräva långa arbetstimmar/renderingstider.

Enda gången jag fått riktiga problem har varit med ljudkort, men det är p.g.a. att ljudkortstillverkare har använt universal-drivers som inte uppdaterats sedan W7 (kom dock en uppgradering för W10 i våras i år).

Som sagt, bashar inte er eller hyllar M$ - Utan är genuint nyfiken på hur folk går till väga för att bricka sönder allt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Fast det är stor skillnad på bilar, båtar och symaskiner mot en dator. För att komma igång med bilen behöver du bara starta den. Sen är den igång på någon sekund. Samma med båten beroende på vad det är för en. Samt att man inte gärna låter den stå och köra slut på bränslet av lathet. Inte heller symaskinen tar speciellt lång tid att komma igång med.

Men en dator har du kanske en massa program som ska starta. Vissa kan ta en stund att ladda även med snabb hårdvara. Du kanske har saker igång som inte bara är att spara och avsluta hur som helst. Problemet med datorer (Windows) har ju länge varit att den tycker sig ha rätten att starta om sig själv när den tycker det är dags. Då är det mindre problematiskt för användaren att stoppa operativsystemet från att göra det. Men helt plötsligt måste man själv hålla koll på att uppdatera. Alternativt att man inte kan uppdatera hur som helst pga kompatibilitet med program man kör. Går man på ditt tänk kan man bara lägga ner verksamheten helt då?

Men om du patchat så borde du väl klara dig? Eller vad ska patchen annars vara bra för? Funkar den för din granne borde den ju funka för dig. Eller vill du bara att andra ska uppdatera så du slipper? Du behöver inte vara dryg och otrevlig när man frågar hur du tänker. Det tjänar man inget på.

Att man ska behöva förklara sådant här.

Men jag förklarar ju varför...

"Om min granne har en opatchad dator som blir med i ett botnät som sprider ransomware så kan det ju påverka mig. Patchar riktar oftast in sig på att man inte skall kunna kapas via en backdoor, inte att man inte skall kunna smittas..."

Det vill säga... Grannens opatchade dator drabbar mig i och med att den kan bli del i ett botnät, om jag sedan slarvar med virusskydd är det såklart inte mycket att göra men det är ju inte min grannes ansvar att fixa mitt viorusskydd, men det är absolut min grannes ansvar att se till att denne inte hamnar i botnät som kan skada mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men jag förklarar ju varför...

"Om min granne har en opatchad dator som blir med i ett botnät som sprider ransomware så kan det ju påverka mig. Patchar riktar oftast in sig på att man inte skall kunna kapas via en backdoor, inte att man inte skall kunna smittas..."

Det vill säga... Grannens opatchade dator drabbar mig i och med att den kan bli del i ett botnät, om jag sedan slarvar med virusskydd är det såklart inte mycket att göra men det är ju inte min grannes ansvar att fixa mitt viorusskydd, men det är absolut min grannes ansvar att se till att denne inte hamnar i botnät som kan skada mig.

Hur menar du att du ska smittas om du patchat din bakdörr? Om det finns fler sätt att smittas av någon som inte sitter på samma lokala nätverk som du så spelar det väl ingen roll om du patchar eller inte? Om du kan smittas utifrån så spelar det väl ingen roll om den granne skyddar sig? Den som eventuellt hade smittat honom kan ju smitta dig direkt istället. Jag förstår inte skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Folk har anledningar. Alla jag känner idag har begränsat uppdateringar i W10 för att de är så påträngande när de arbetar.

Jag sitter och utvecklar åtta timmar om dagen på en W10-burk, och jag har aldrig upplevt problemet du beskriver. Ibland får jag en notifiering att Windows behöver starta om och då gör jag det när jag går hem för dagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Stämmer ju inte alls..Microsoft täppte till Windows 10 redan i mars då det kom info om detta virus..

Men väljer man att sitta med ej uppdaterad Windows och riskera att få problem pga candy crush ja då får man skylla sig själv..

Du verkar inte förstått vad jag menar. Läste du mina tidigare inlägg?

Läser folk inlägg innan de kommenterar tillbaka? Eller är det bara kul att tjafsa?

Vad menar du inte stämmer alls?

Har aldrig nämnt något om W10:s sårbarhet i och med "Wannacry". Det jag pekat på är att många fått problem på grund av hur MS betett sig, samt att de skickar ut uppdateringar som inte kvalitetskontrollerats innan.

Tror även att många utanför detta forum gått tillbaka till 7 och 8.1 just för att de inte gillar utseendet, dålig kontroll över uppdateringar, bloat-appar samt oro för övervakning. Har inga siffror på detta dock, så ifall du har statistik så får du gärna rätta mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Hur menar du att du ska smittas om du patchat din bakdörr? Om det finns fler sätt att smittas av någon som inte sitter på samma lokala nätverk som du så spelar det väl ingen roll om du patchar eller inte? Om du kan smittas utifrån så spelar det väl ingen roll om den granne skyddar sig? Den som eventuellt hade smittat honom kan ju smitta dig direkt istället. Jag förstår inte skillnaden.

Att sprida viruset och att smittas själv är väsenskilda saker i det här sammanhanget. Naturligtvis kan jag smittas av någon annan men om "min granne" får representera "den stora massan som är för lata/för fina för att hålla sina system uppdaterade" så kanske det blir lättare att förstå vad jag menar.

Man kan sprida sådan här skit ändå, men det blir betydligt lättare om man kan utnyttja botnät.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Men jag förklarar ju varför...

Förstår din frustration! Detta börjar bli löjligt med Sweclockers forum, där man kan förklara tills det blir absurt utan att folk verkar begripa. Prestigeförlusten över att råka ha fel är stor...

Tråkig utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Så man kan koka ner allt till att Microsoft helt enkelt får höja kvalitetskontrollen på uppdateringarna de skickar ut.

"Is it a bug or is it a feature?"
Även om MS levererade 100% felfria patchar skulle det vara problem, om än färre för gemene man. Vore jättetrevligt men skulle kräva minst att lagstiftarna diskvalificerar den punkt i licensavtalet som säger att MS frånsäger sig allt ansvar för ekonomisk och fysisk skada som uppstår till följd av mjukvarans användning.

Problemet (för vården och industri) är att det "problem" som patchen åtgärdar mycket väl kan ses som en "funktion" av användarens (nyttiga) programvara, eller åtminstone påverka någon annan funktion i operativsystemet.
Det känns väl magstarkt att kräva att MS testar kompatibiliteten gentemot all mjukvara som körs på (sammanlagt) minst 100 datorer i världen (där varje programversion räknas som en separat programvara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Jag sitter och utvecklar åtta timmar om dagen på en W10-burk, och jag har aldrig upplevt problemet du beskriver. Ibland får jag en notifiering att Windows behöver starta om och då gör jag det när jag går hem för dagen.

Det är det som är så irriterande. Bara vissa som har ett specifikt problem. För mig så startar windows update och äter 1-2 timmar när jag är på batteri och behöver ofta all tid jag kan få.
Sedan har jag sagt att den bara får uppdatera utanför aktiva timmar på tisdagar (efter 19:00) men ändå så kommer den och säger "jag uppdaterar om 3 timmar". Jag säger åt den att göra det om 8 timmar, vilket jag går med på som kompromiss. Sedan uppdaterar den ändå 3 timmar senare utan att välja bort det på en torsdag kl 13. Helt utanför den spärr jag satt upp och förstör halva eftermiddagen på grund av att ställa om inställningar för att mina program inte fungerar som de ska.
Därför vill inte jag ha windows update. Hade det fungerat så visst men nu gör det inte det och har aldrig gjort det för mig eller någon jag känner.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Väldigt få användare utanför forum som detta känner sig överkörda, utan snarare glada över att ha klarat sig. Att sitta kvar på ett tio år gammalt OS och stänga av uppdateringar för man inte gillar dom låter vuxet.

Hur få är de? Länka gärna till statistik över detta så är du snäll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att sprida viruset och att smittas själv är väsenskilda saker i det här sammanhanget. Naturligtvis kan jag smittas av någon annan men om "min granne" får representera "den stora massan som är för lata/för fina för att hålla sina system uppdaterade" så kanske det blir lättare att förstå vad jag menar.

Man kan sprida sådan här skit ändå, men det blir betydligt lättare om man kan utnyttja botnät.

Jo det är sant som du säger att spridningen potentiellt kan öka om flera datorer där ute sprider det vidare.
Men om du uppdaterar ditt system så bör ju inte du påverkas nämnvärt. Inte av kända virus i alla fall, och det är väl de man får prata om. Övriga finns det antagligen inga säkerhetsuppdateringar för i alla fall.

Skrivet av Crockett:

Förstår din frustration! Detta börjar bli löjligt med Sweclockers forum, där man kan förklara tills det blir absurt utan att folk verkar begripa. Prestigeförlusten över att råka ha fel är stor...

Tråkig utveckling.

Nu tror jag inte att du riktar dig mot mig specifikt men eftersom ditt citat är ett svar på det jag skrev så svarar jag.

Jag håller helt med att det finns gott om folk där ute som inte kan ta in information av olika anledningar. Vissa verkar helt enkelt inte vilja förändra sin bild alls. Men ibland kan det vara så att man helt enkelt missat att förklara på rätt sätt eller missat något som gör att det inte går fram. De kan gälla åt båda håll där man pratar förbi varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vi inför "datorbesiktningen" helt enkelt. Folk måste lämna in sin dator för inspektion av säkerhetsinställningar och uppdateringar en gång om året för att säkerställa att den får framföras på Internet. Utan ett sånt cert får du bara tramsa omkring på ditt intranät.

Vad blir nästa? En inspektion av köket och frysboxen för att säkerställa att du inte har ohälsosam mat som pommes, fettiga korvar och gräddglass i otillåtna mängder hemma?

Det skriker dikatur det.

Jag kan bara säga det: ALLA, som sköter det där med uppdateringar och säkerhet i sina burkar/hema/företagsnätverk, har inte fått det problemet.
Så det är dom som helt enkelt sket i säkerheten som fick dildon uppkörd.

Även en veckovis påtvungen inspektion av datorn skulle inte lösa problemet med Nisse Hult som klickar på allt som erbjuder gratis prylar, brudar, pengar och snabbare dator vid klick på den lysande popup som dyker upp.
Alldeles för måga fortfarande klickar på länkar i spammail och annan skit.

Det är muppen framför skärmen som är den största risken.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Hur få är de? Länka gärna till statistik över detta så är du snäll!

Nej jag har ingen statisk, men jag jobbar med IT och jag har aldrig hört någon klaga..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Du verkar inte förstått vad jag menar. Läste du mina tidigare inlägg?

Läser folk inlägg innan de kommenterar tillbaka? Eller är det bara kul att tjafsa?

Vad menar du inte stämmer alls?

Har aldrig nämnt något om W10:s sårbarhet i och med "Wannacry". Det jag pekat på är att många fått problem på grund av hur MS betett sig, samt att de skickar ut uppdateringar som inte kvalitetskontrollerats innan.

Tror även att många utanför detta forum gått tillbaka till 7 och 8.1 just för att de inte gillar utseendet, dålig kontroll över uppdateringar, bloat-appar samt oro för övervakning. Har inga siffror på detta dock, så ifall du har statistik så får du gärna rätta mig.

Ja väljer man att inte köra det säkraste och det som får uppdateringar först pga utseende och bloatware som enkelt går att avinstallera..Och Microsoft val att inte ge användaren full kontroll av uppdateringar är ju just för att undvika det som sker nu med äldre Windows versioner där folk har slagit av just Windows update...Så jo då får man skylla sig själva helt enkelt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Ni som förespråkar automatisk uppgradering av Windows för alla användare. Kan inte beskriva vad för typ om system som ni ansvarar för, är det kärnkraftverk, styrsystem för kärnvapenmissiler, Hvac på rymdstationen Mir och liknande, eller är det främst speldatorer som lika väl kunde ha varit en spelkonsol?
Finns det någon överhuvudtaget som gör något det minsta avancerat som kan ha automatisk uppdateringar påslaget där datorn mitt i jobbet kan få för sig att börja installera en ny service pack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ni som förespråkar automatisk uppgradering av Windows för alla användare. Kan inte beskriva vad för typ om system som ni ansvarar för, är det kärnkraftverk, styrsystem för kärnvapenmissiler, Hvac på rymdstationen Mir och liknande, eller är det främst speldatorer som lika väl kunde ha varit en spelkonsol?
Finns det någon överhuvudtaget som gör något det minsta avancerat som kan ha automatisk uppdateringar påslaget där datorn mitt i jobbet kan få för sig att börja installera en ny service pack?

MIR är nedplockat för länge sedan, men det vet du förståss redan.

Personligen skulle jag bli nervös om något av de där tillämpningarna körde annat än realtidsoperativ, och Windows är inte ett sådant operativsystem.

Jag vågar påstå att INGEN som sitter på någon klientversion av Windows sysslar med sp kritiska saker att de inte kan kosta på sig att starta om den minst en gång i veckan.

Att det inte görs för att folk är lata/korkade/envisa är en annan sak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här har jag pratat om länge. Jag har ingen förståelse för folk som tycker det är deras sak att avgöra huruvida deras dator är uppdaterad eller inte. Säkerhetsuppdateringar borde vara tvingande, lagstadgat, och straffbart att inte uppdatera, punkt! Så fort ens dator är uppkopplad så är det inte "ens ensak" om datorn är uppdaterad eller ej då man påverkar andra.

Dessa jävlar borde skämmas!! Förstöra för andra med någon larvig hänvisning om inbilad "frihet". Nej, det är inte din frihet att förstöra för andra din idiot.

Knock knock!

Who's there?

Vaccine

Vaccine who?

Vaccine tvångsinjicering mot influensan. *sparkar in dörren och trycker en kanyl i armen på ozzed*

--

Låter ju sådär lagomt kul om man jämför med RL scenario.
Ska vi ta detta ett steg till så finns det ju faktiskt människor som inte tål vaccin av olika anledningar, tex allergiska reaktioner mot någon komponent i vaccinet. Men fuck those right?, Herd immunity for teh win!

På samma sätt så finns det ju datorer som av olika anledningar inte kan uppdateras alls, och datorer som behöver testas ordentligt innan man genomför en kontrollerad uppdatering när den inte är i drift. (This is you captain speaking, we are coming in for a landing on Arlanda, the temperature is 18ºC and it looks like it's time for my vaccine injection, see you in 15mins, assuming the landing goes alright without me...)

--

Uppdateringar är viktigt, men att tvinga på uppdateringar är helt fel väg att gå. Vi har redan sett exempel på uppgraderingar som har slagit ut viktiga samhällsfunktioner, banker, flygtrafik, DNS routers, etc. Inte någon större skillnad för oss vanliga människor huruvida banken går offline för att dom gjorde en uppdatering eller blev attackerade, resultatet är detsamma. Samma sak med företag som förlitar sig på att deras utrustning fungerar.

Drakoniska åtgärder kan orsaka lika mycket problem som dom löser.

ps. det hjälper ju inte att Microsoft slutat distribuera patcher för äldre system heller, något som lämnar dörren öppen för denna typ av attacker.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon159643:

Ni som förespråkar automatisk uppgradering av Windows för alla användare. Kan inte beskriva vad för typ om system som ni ansvarar för, är det kärnkraftverk, styrsystem för kärnvapenmissiler, Hvac på rymdstationen Mir och liknande, eller är det främst speldatorer som lika väl kunde ha varit en spelkonsol?
Finns det någon överhuvudtaget som gör något det minsta avancerat som kan ha automatisk uppdateringar påslaget där datorn mitt i jobbet kan få för sig att börja installera en ny service pack?

Håller man på med något i den skalan i huvudtaget så använder man Linux.

Kärnkraftverk som t.ex. Forsmark har inte ens sitt system uppkopplat mot internet. Det är en handfull datorer som har möjlighet att koppla sig till internet, och dessa har i sin tur ingen möjlighet att koppla sig mot "main-frame". Det är hur jag förstått det i alla fall.

Lantmäteriet är ett annat exempel;
De kör sina backup servrar på ett internt nätverk i Gävle (huvudkontor) som väldigt få individer har möjlighet att koppla sig till fysiskt på plats. Sedan har även deras IT-säkerhet sida övergått till att använda Mac/Linux endast - Igen, i alla fall här i Gävle där jag känner folk som jobbar.

Men för att återgå till Windows och tvinga uppdateringar:
Gemene man med Windows Home Edition tycker jag inte ens ska ha möjlighet att surfa på nätet om dem inte har senaste säkerhetsuppdateringarna. Detta för att förhindra så gott det går att okunniga människor inte blir utsatta för attacker, men samtidigt även skyddar varandra kollektivt utan att faktiskt behöva aktivt göra något egentligen.
Sedan kan man ha alternativen Pro/Enterprise för dem som vill kunna styra sådant själv - Men då får man även skylla sig själv om man väljer att inte hålla sig uppdaterad, då du/företaget har gjort det aktiva valet.

Det är min syn på det hela i alla fall

Edit: Grammatik och meningsuppbyggnad.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av epaaj:

Nu tror jag inte att du riktar dig mot mig specifikt men eftersom ditt citat är ett svar på det jag skrev så svarar jag.

Jag håller helt med att det finns gott om folk där ute som inte kan ta in information av olika anledningar. Vissa verkar helt enkelt inte vilja förändra sin bild alls. Men ibland kan det vara så att man helt enkelt missat att förklara på rätt sätt eller missat något som gör att det inte går fram. De kan gälla åt båda håll där man pratar förbi varandra.

Skrivet av fermia:

Ja väljer man att inte köra det säkraste och det som får uppdateringar först pga utseende och bloatware som enkelt går att avinstallera..Och Microsoft val att inte ge användaren full kontroll av uppdateringar är ju just för att undvika det som sker nu med äldre Windows versioner där folk har slagit av just Windows update...Så jo då får man skylla sig själva helt enkelt

epaaj: tack för ett vettigt inlägg Håller med om att man troligen missar och förklarar dåligt. Tror att mycket tjafs även beror just på att många presenterar åsikter och tyckanden som om det var fakta. Det lämnar mycket att diskutera.

fermia: min personliga teori är att MS bakar ihop uppdateringar och gör dem obligatoriska för att kunna inkludera telemetri och annat som vi inte längre har bra insyn i. En positiv bieffekt kan bli ett säkrare system. Frågan är om fördelarna överväger nackdelarna för vanliga användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

MIR är nedplockat för länge sedan, men det vet du förståss redan.

Personligen skulle jag bli nervös om något av de där tillämpningarna körde annat än realtidsoperativ, och Windows är inte ett sådant operativsystem.

Jag vågar påstå att INGEN som sitter på någon klientversion av Windows sysslar med sp kritiska saker att de inte kan kosta på sig att starta om den minst en gång i veckan.

Att det inte görs för att folk är lata/korkade/envisa är en annan sak.

Det finns många system som är sensibla.
Kan bara tala om CNC-Maskiner och deras nätverk, som oftast äldre modeller inte förstår sig med nyare windows versioner.

Jag har tex en äldre modell av Haidenhain stående i mitt företag, och den har jag mjukvara till för styrning och programmering av CNC-programm till delar som inte kan med Win10. Win7, däremot går bra och programmet är ursprungligen skrivet för win95.

Maskinen funkar utmärkt och har väldigt låga toleranser. Att byta ut den mot en aktuell maskin, skulle kosta mig mer än en miljon Euro, vilket jag inte har råd med just nu. (Dock skulle en 5-axis sitta finfin )
en nyare version av remoteprogrammet finns inte, då jag redan frågat efter.

Jag ser dock en bättring i det hela iaf i mitt område, då allt fler moderna CNC-maskiner förstår sig på att bli matad med en kör-fil, som kan skapas i fusion360 eller andra program. Och om detta inte skulle funka nån mer pga nyare versioner som ändrat på filens parameter som maskinen inter förstår sig på, är det nu mycket lättare att programmera maskinen i dennes egen display-panel, vilket min gamle Haidenhain saknar ett vettigt gränssnitt till. Med andra ord, är det ett satans jobb att manuellt lägga in en mer komplex körning i den. Plus att jag inte har möjlighet att köra en vettig simulation som visar kollisioner och annat.

Min nya Hermle iaf, har bra mycket bättre kompatibilitet.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som börja undra mer och mer på att kanske Microsoft har betalar någon för att göra detta allt för att få alla att gå över till Windows 10 eller jag kanske känner fel?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Knock knock!

Who's there?

Vaccine

Vaccine who?

Vaccine tvångsinjicering mot influensan. *sparkar in dörren och trycker en kanyl i armen på ozzed*

--

Låter ju sådär lagomt kul om man jämför med RL scenario.
Ska vi ta detta ett steg till så finns det ju faktiskt människor som inte tål vaccin av olika anledningar, tex allergiska reaktioner mot någon komponent i vaccinet. Men fuck those right?, Herd immunity for teh win!

På samma sätt så finns det ju datorer som av olika anledningar inte kan uppdateras alls, och datorer som behöver testas ordentligt innan man genomför en kontrollerad uppdatering när den inte är i drift. (This is you captain speaking, we are coming in for a landing on Arlanda, the temperature is 18ºC and it looks like it's time for my vaccine injection, see you in 15mins, assuming the landing goes alright without me...)

--

Uppdateringar är viktigt, men att tvinga på uppdateringar är helt fel väg att gå. Vi har redan sett exempel på uppgraderingar som har slagit ut viktiga samhällsfunktioner, banker, flygtrafik, DNS routers, etc. Inte någon större skillnad för oss vanliga människor huruvida banken går offline för att dom gjorde en uppdatering eller blev attackerade, resultatet är detsamma. Samma sak med företag som förlitar sig på att deras utrustning fungerar.

Drakoniska åtgärder kan orsaka lika mycket problem som dom löser.

ps. det hjälper ju inte att Microsoft slutat distribuera patcher för äldre system heller, något som lämnar dörren öppen för denna typ av attacker.

Jag tycker att man inte skall få välja bort uppdateringar av sin dator, och du likställer det med att jag skulle vara för och försvara tvångsvaccination? En klassisk hamdocka. Trodde du inte jag skulle närka det eller?

Är man faktiskt allergisk och kan dö av ett vaccin så skall man såklart hitta andra alternativ, men t. ex föräldrar som vägrar vaccinera sina barn för att de gått på FUD om att MMR-vaccin kan orsaka autism skall absolut och oresonligen tvingas vaccinera sina barn. Det är ingen rättighet att vara dum i huvudet om det går ut över andra än en själv, punkt. Och detta gäller oavsett område.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag vågar påstå att INGEN som sitter på någon klientversion av Windows sysslar med sp kritiska saker att de inte kan kosta på sig att starta om den minst en gång i veckan.

Att det inte görs för att folk är lata/korkade/envisa är en annan sak.

Väldigt många användare sett till antal inte andel, skulle aldrig våga att starta om sina klienter utan först beställa en tekniker som besöker dem. Liksom klientversioner av Windows är inte kass, stänger man bara av uppdateringsfunktionen så är den ganska så pålitlg.
För att ta ett exempel på datorer med klientversion av windows så är den panellpc, som ofta har en helt vanligt intel x86 med helt vanliga windows 7 Pro på sig idag. Denna panelpc kan styra det mesta, men att köra ett litet HMI som pratar med 1000 olika hårdvaror är inget ovanligt. Där svårigheten är att dessa 1000 hårdvaror är av olika typer, har olika protokoll, ligger på olika platser i nätverket.
Det är inget som gemene person bara startar om sådär, även om de vid leverans ska vara i det skick att de startar om korrekt. När det har gått kanske 5år eller så, då är inte lika pålitliga. Inte enbart för att datorn har förändrats utan nätverket runt omkring, hårdvara som den testades emot en gång kan vara utbytt etc.

Så de bör skilja på operativsystem för ändamål, där ytterst får som har konsumentversionen av windows ej kan starta om den en gång i veckan som du beskriver.

Permalänk
Medlem

Ännu en gång så utmärker sig "eliten"
Inget ska aldrig göras med tvång oavsett vad.
Den fria viljan ska alltid väga mer än helheten hos andra.
För med tvång kommer krav på helhet som inte kan bemötas å det ger i sin tur ett tvång som inte kan befästas.

Rationellt tänkande för var och en. Sen att "mydigheter" väljer att vara tysta är mer än en anledning.
Vem vill berätta vars husnycklarna är? Eller att du vet vars grannen har lagt sina.
Lite givande å tagande helt enkelt. Så i detta fallet är det mer ett problem för dom som har skapat denna funktion än dom som faktiskt använder denna.
Kan aldrig vara bilmärkets fel för att hastighetsmätaren är fel eller?
Du blir nog shockad om att så vore fallet så är du tämligen säker för en ev fortkörning. Just därför är ex hastighetsmätare ställda i underkant av den faktiska hastigheten.
Samma sak med temp på kläder 40*, medans kläder är inte hygieniskt för att du tvättat i 40* men klädföretagen slipper krav på färg som släpper vid 60*.
Exemplen är oändliga där företag har det yttersta ansvaret gentemot privatpersoner, medans företag sinsemellan är en juridisk härva.
Får du skiten i din dator och du har antagit MS rutin gällande Antivirus å Uppdateringar så är det ingen annans fel än deras.
Har banken lagt av pga hackerattack så är det bankens fel som i sin tur får mäta skadestånd mot den skyldige.

Jag är glad över att jag har missat alla dessa downtimes med bankerna, men dom hade inte fått gå lindrigt undan där jag hade helt enkelt förespråkat en form av stöld av mina pengar från dom då det rent konkret är så.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Mycket bra skrivet!

Jag tycker väldigt många förespråkar hur "system" som de inte använder ska fungera. Det är lätt att det borde vara på ett visst sätt, men i verkligheten är inte uppgraderingar så enkla.

Om det arbetades mer på att ta fram system som går att uppdatera kontinuerligt istället för att leva efter 10-15-20års cykler skulle detta inte behöva vara så dramatiskt.
Men tillverkarna är snåla och beställarna är dåliga kravställare och antagligen aningen naiva.
Det är som bäddat för katastrof att viktiga samhällsfunktioner vilar på en grund av ouppdaterade internetanslutna IT-system...

Skrivet av 7EALM:

Nä, det är inte samma sak men Microsoft har gång efter annan smugit in 'features' som de gillar och kallat dem för critical när de inte varit det. Ta t.ex. Get windows 10 skräpet, kritiskt säkerhetsuppdatering mitt ärschle, snarare nagware.

När jag kände mig att det var dags för windows 10 så installerade jag det på mina egna villkår, inte kryss-rutor som Microsoft tolkade som 'ja tack, installera windows 10'.

Så att nu klaga på folk som inte uppdaterar när man själv saltat jorden tidigare är lite väl gnälligt.

Bra historia.
Jag trodde dock att trådens ämne var huruvida det är lämpligt att säkerhetstjänster läcker intrångsverktyg till kriminella.
Jag tänker även att en säkerhetstjänst borde arbeta för att ett samhälle ska bli just säkrare, inte ge bort inbrottsverktyg till tjuvar så att de kan göra motsatsen. Men deras uppdrag kanske är lite otydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här har jag pratat om länge. Jag har ingen förståelse för folk som tycker det är deras sak att avgöra huruvida deras dator är uppdaterad eller inte. Säkerhetsuppdateringar borde vara tvingande, lagstadgat, och straffbart att inte uppdatera, punkt! Så fort ens dator är uppkopplad så är det inte "ens ensak" om datorn är uppdaterad eller ej då man påverkar andra.

Dessa jävlar borde skämmas!! Förstöra för andra med någon larvig hänvisning om inbilad "frihet". Nej, det är inte din frihet att förstöra för andra din idiot.

Håller med till 100%.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Om det arbetades mer på att ta fram system som går att uppdatera kontinuerligt istället för att leva efter 10-15-20års cykler skulle detta inte behöva vara så dramatiskt.
Men tillverkarna är snåla och beställarna är dåliga kravställare och antagligen aningen naiva.
Det är som bäddat för katastrof att viktiga samhällsfunktioner vilar på en grund av ouppdaterade internetanslutna IT-system...

Nu uppgraderas de flesta system inte så sällan, problemet är inte att tillverkare är snåla eller dåliga kravställare eller liknande. grundproblemet är att det inom många system gör lite mer avancerade saker än att besöka facebook, youtube och spela något spel.
Utan det kan vara tusentals olika hårdvaror och system som ska samspela, där alla dessa olika hårdvaror/system har olika tillverkare och dessa hårdvaror ska fungera emot hur många olika system som helst.
Detta leder till att uppgraderingar av alla olika slag är svindyra och mycket tid behöver läggas ner på att se till så att systemet inte blir sämre.

Det nya som har hänt nu är att webblösningar för klienter har blivit bättre, för några år var det activeX komponenter i webbläsaren och ofta iblandade en massa DCOM, där denna var långtifrån plug and play.

För att ta en liknelse för de som jobbar med nätverk, de hemmaswitchar, routrar och dylikt som de flesta i hemmet duger inte är datacenterna som finns hos Google, att byta ut all nätverksutrustning där, är aningen mer komplicerat än att byta ut en router som finns hos gemene Svensson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Det finns många system som är sensibla.
Kan bara tala om CNC-Maskiner och deras nätverk, som oftast äldre modeller inte förstår sig med nyare windows versioner.

Jag har tex en äldre modell av Haidenhain stående i mitt företag, och den har jag mjukvara till för styrning och programmering av CNC-programm till delar som inte kan med Win10. Win7, däremot går bra och programmet är ursprungligen skrivet för win95.

Maskinen funkar utmärkt och har väldigt låga toleranser. Att byta ut den mot en aktuell maskin, skulle kosta mig mer än en miljon Euro, vilket jag inte har råd med just nu. (Dock skulle en 5-axis sitta finfin )
en nyare version av remoteprogrammet finns inte, då jag redan frågat efter.

Jag ser dock en bättring i det hela iaf i mitt område, då allt fler moderna CNC-maskiner förstår sig på att bli matad med en kör-fil, som kan skapas i fusion360 eller andra program. Och om detta inte skulle funka nån mer pga nyare versioner som ändrat på filens parameter som maskinen inter förstår sig på, är det nu mycket lättare att programmera maskinen i dennes egen display-panel, vilket min gamle Haidenhain saknar ett vettigt gränssnitt till. Med andra ord, är det ett satans jobb att manuellt lägga in en mer komplex körning i den. Plus att jag inte har möjlighet att köra en vettig simulation som visar kollisioner och annat.

Min nya Hermle iaf, har bra mycket bättre kompatibilitet.

Fast en Hermle med Siemens-styrning har också Windows i bakgrunden, eller egentligen alla NC-maskiner med Siemens 840D eller liknande har Windows. Å andra sidan är det inte så stor risk att man får virus i dessa system pga att man oftast bara har någon DNC inkopplad och då bör det väl normalt inget virus slinka igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu uppgraderas de flesta system inte så sällan, problemet är inte att tillverkare är snåla eller dåliga kravställare eller liknande. grundproblemet är att det inom många system gör lite mer avancerade saker än att besöka facebook, youtube och spela något spel.
Utan det kan vara tusentals olika hårdvaror och system som ska samspela, där alla dessa olika hårdvaror/system har olika tillverkare och dessa hårdvaror ska fungera emot hur många olika system som helst.
Detta leder till att uppgraderingar av alla olika slag är svindyra och mycket tid behöver läggas ner på att se till så att systemet inte blir sämre.

Det nya som har hänt nu är att webblösningar för klienter har blivit bättre, för några år var det activeX komponenter i webbläsaren och ofta iblandade en massa DCOM, där denna var långtifrån plug and play.

För att ta en liknelse för de som jobbar med nätverk, de hemmaswitchar, routrar och dylikt som de flesta i hemmet duger inte är datacenterna som finns hos Google, att byta ut all nätverksutrustning där, är aningen mer komplicerat än att byta ut en router som finns hos gemene Svensson.

En modern webbläsare idag är antagligen mer komplicerad än större delen av de system jag stött på under mina arbetsamma år som "funkar bäst på windows xp" eller liknande.
Webbläsare går dessutom att köra på moderna OS och på hundratusentals olika systemkonfigurationer, till skillnad från "windows xp"-systemet där det brukar finnas ganska tydliga hårdvarukrav.

Vad är dessa lite mer avancerade saker som gör att ett styrsystem funkar bäst på Windows XP, medan olika affärssystem fungerar utmärkt på moderna OS?