Permalänk
Hjälpsam

@AMD_PERA: Har en FX 8350, med 32 GB DDR3 1600 ECC minnen, som har ett Rx460, den tänker jag inte pensionera.
En gammal A10 7850k med ett R7 360, har min snart 15 år gamla systerson som speldator.

Tillkommer HTPC:n och bärbar, man jag har aldrig fallit för den mörka sidan.
Det är lite av hobby.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast "Tvingad" är man ju inte. Man lider tills det blir bättre!

Jag köpte mig ett Asus Sabertooth Gen3 R2.0, med Phenom II 965. Sen köpte jag FX-9350 till det när den kom. Sen hoppades jag att Excavator skulle komma till AMD+, men icke... Så jag väntade på Ryzen.

Med facit i hand kan jag säga att jag nog skulle gå tillbaks till Phenom II 965BE än att köpa intel. Om styrkeförhållandet ändras så att det är typ 50/50 i marknadsandel mellan AMD och Intel så kanske, men sålänge intels fulspel i början av 2000-talet avspeglas i marknadsandelarna så får intel bända loss mina pengar från mina kalla döda händer om de skall få dem.

Ja...men barnbarnen 14 & 18 år...behövde nya datorer...så de fick varsin i5a, & Rx 480, med alla tillbehör i Define R4 & R5...nöjda.
Dottern & Jag har en i7 Samt svärsonen en i5 med "bra" tillbehör...tyvärr så funkar allt bra med intel (Man får svära i kyrkan nuförtiden) men nvidia släpper jag ALDRIG in i mina burkar...
Jag har 3st 965or liggande på hyllan med varsin ASUS Crosshair V Formula...Väntar på köpare...men jag har inte lagt ut dom än...de är fortfarande gångbara med bra grafik och mycket minne så är de riktigt spelbara. har någon 1100T & 1060T också med ASUS Crosshair...Galet men sant

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@AMD_PERA: Har en FX 8350, med 32 GB DDR3 1600 ECC minnen, som har ett Rx460, den tänker jag inte pensionera.
En gammal A10 7850k med ett R7 360, har min snart 15 år gamla systerson som speldator.

Tillkommer HTPC:n och bärbar, man jag har aldrig fallit för den mörka sidan.
Det är lite av hobby.

Jo, se svaret till Ozzed ovan...lite Torsk är man...har en liten komponentlista i mitt galleri GALLERI AMD_PERA.
Det som egentligen saknas är låda, nätagg & bra kylare...sedan kan jag ha runt 8 hyfsade datorer igång...har ett gäng AMD HD9670, HD7970, HD5850, Så det ska gå att ha som startpaket för nybörjare...kanske dags att öppna museum

Har en A10-7870 som TV-Burk...fantastisk...med inbyggda grafiken... med Gigabyte itx moderkort & passiv Seasonic 400W.
Overkill med H55 vattenkylning & 2st 120mm Noctuafläktar p/p samt en Noctua 150mm Bak och en extra Noctua ut i taket 140mm
Allt i en liten FD Core 500...Galet? Ja! men va F-N...Hobby Ja

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jo, se svaret till Ozzed ovan...lite Torsk är man...har en liten komponentlista i mitt galleri GALLERI AMD_PERA.
Det som egentligen saknas är låda, nätagg & bra kylare...sedan kan jag ha runt 8 hyfsade datorer igång...har ett gäng AMD HD9670, HD7970, HD5850, Så det ska gå att ha som startpaket för nybörjare...kanske dags att öppna museum

Har en A10-7870 som TV-Burk...fantastisk...med inbyggda grafiken... med Gigabyte itx moderkort & passiv Seasonic 400W.
Overkill med H55 vattenkylning & 2st 120mm Noctuafläktar p/p samt en Noctua 150mm Bak och en extra Noctua ut i taket 140mm
Allt i en liten FD Core 500...Galet? Ja! men va F-N...Hobby Ja

Jo alltså... Intel gör bra processorer. Det är det ingen tvekan om. Det som skaver är att de fått mycket pengar till RnD och kunnat få försprång därigenom. Pengar som AMD egentligen skulle haft, tycker jag, då deras urspringliga FX-serie sprang cirklar runt P4. Men men... Det känns som att fler börjat se värdet i AMD med Ryzen så jag är hoppfull.

Mitt senaste kort jag köpte från återförsäljare var 8800GS, tror jag det hette? Sedan dess har det blivit begagnat Nvidia, främst för att det är mycket smidigare att överklocka skärmen om man har ett Nvidia-kort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Avstängd

Det är en olidlig väntan på vettiga Mini-ITX brädor...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

AMD har precis presenterat Threadripper, 16 zen-kärnor med 32 trådar. Vad tror ni?

EDIT: Ska lanseras denna sommaren!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

AMD har precis presenterat Threadripper, 16 zen-kärnor med 32 trådar. Vad tror ni?

EDIT: Ska lanseras denna sommaren!

Jag misstänker att Threadrippers framgång beror på hur både AMD och Intel sätter pris per prestanda på sina HEDT.

Ryzen 7 1800X kom ju mer än ett halvår efter Intel i7-6900K. Det var ju därför enklare att sätta ett tydligt lägre pris per prestanda.

Nu kommer AMD Ryzen 9 inom några veckor efter eller före Intel i9. Därför betyder prissättningen mycket mer.

Sätter Intel priser först sätter AMD barasätta priser sjukt mycket lägre. Intel förlorar.

Sätter AMD sina priser först och i linje med Ryzen 7, då blir det svårt för Intel att sälja Intel Core i9, till någon om priser blir höga. Misstänker att ipc och GHz är tillräckligt bra för att ligga mycket bra till. Men leverar Ryzen 9 mycket lägre priser, då måste Intel sätta lägre priser. Intel förlorar.

Intel förlorar den här matchen. Även om Intel säkert vinner prestandatronen så kommer de att förlora ansiktet.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@Sgt. Stinger:

Glöm inte bort epyc heller.
32 kärnor 64 trådar

http://wccftech.com/amd-ryzen-9-lineup-threadripper/?utm_sour...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag misstänker att Threadrippers framgång beror på hur både AMD och Intel sätter pris per prestanda på sina HEDT.

Ryzen 7 1800X kom ju mer än ett halvår efter Intel i7-6900K. Det var ju därför enklare att sätta ett tydligt lägre pris per prestanda.

Nu kommer AMD Ryzen 9 inom några veckor efter eller före Intel i9. Därför betyder prissättningen mycket mer.

Sätter Intel priser först sätter AMD barasätta priser sjukt mycket lägre. Intel förlorar.

Sätter AMD sina priser först och i linje med Ryzen 7, då blir det svårt för Intel att sälja Intel Core i9, till någon om priser blir höga. Misstänker att ipc och GHz är tillräckligt bra för att ligga mycket bra till. Men leverar Ryzen 9 mycket lägre priser, då måste Intel sätta lägre priser. Intel förlorar.

Intel förlorar den här matchen. Även om Intel säkert vinner prestandatronen så kommer de att förlora ansiktet.

Problemet blid att AMD skulle vinna hursomhelst om baseclock ligger 3.5GHz för R9 1998X och gissningsvis samma för i9 7900X.
Till och med om man skulle tänka att Intels har 15% bättre IPC och OC till 3.9 på R9 och OC till 4.5 på i9 blir R9 mer kraftfull (de blir nog ungefär samma därikring de värdena).

Så jag tror inte ens att AMD kommer förlora i total prestanda, dock tror jag att @Yoshman skulle gilla 4.5 GHz på på en krets som är nästan lika löjlig (om jag kommer ihåg rätt så sade han att C++ utveckling tjänade mer på få riktigt snabba kärnor), den skulle inte alls vara tråkig att använda som vanlig pc (inte nu för att jag tror R9 skulle vara det heller).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Måste vara fel i den där tabellen. 1976X är ju vassare än både 1977 och 1977X

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Måste vara fel i den där tabellen. 1976X är ju vassare än både 1977 och 1977X

Ja går man in i nedersta länken står 1976X listad under de 12-kärniga modellerna vilket verkar mera rimligt.

Permalänk
Medlem

Lite tveksam till dom 10 kärniga alternativen, hur är det tänkt med quad ccx layout? 3/2/2/3? 4,6,8 funkar bra med två ccx kluster men hur får man till 5? 10 blir motsvarigheten på 4 kluster där det inte går direkt jämt upp. Visst med ojämt antal skulle man kunna få ut fler fungerande enheter där varierande antal kärnor inte fungerar men det rimmar illa med vad AMD gjort hitintills med ryzen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Lite tveksam till dom 10 kärniga alternativen, hur är det tänkt med quad ccx layout? 4,6,8 funkar bra med två ccx kluster men hur får man till 5? 10 blir motsvarigheten på 4 kluster där det inte går direkt jämt upp. Visst med ojämt antal skulle man kunna få ut fler fungerande enheter där varierande antal kärnor inte fungerar men det rimmar illa med vad AMD gjort hitintills med ryzen.

Jag tycker också att det lät mysko, men man vet aldrig. Mest troligt kommer vi se 16, 12 och 8 kärniga varianter, men om de fysiskt har två separata kretsar (likt bilden av Naples som har 4 fysiska kretsar) kommer vi nog kanske att se mixade kretsar och 14/10 kärniga alternativ...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Lite tveksam till dom 10 kärniga alternativen, hur är det tänkt med quad ccx layout? 3/2/2/3? 4,6,8 funkar bra med två ccx kluster men hur får man till 5? 10 blir motsvarigheten på 4 kluster där det inte går direkt jämt upp. Visst med ojämt antal skulle man kunna få ut fler fungerande enheter där varierande antal kärnor inte fungerar men det rimmar illa med vad AMD gjort hitintills med ryzen.

Kan de inte ha 3/3, 2/2 så blir det 10-kärnor?
Alltså ena kretsen är 6-kärnig och den andra kretsen 4-kärnig, typ en 1600X och en 1500X som kopplas samman?
Den 14-kärniga blir väl 8+6 kärnor.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Visst kan dom det men desto större skillnad man skapar mellan ccx klustren desto större prestandaskillnader kommer det att bli beroende på hur klustren används för tillfället, detta är en av anledningarna till att vi ser 2+2 och 3+3 på nuvarande ryzen istället för 4+0 eler 2+4.
I vilken ordning man ställer upp 3+3+2+2 spelar kanske inte lika stor roll som att undvika 4+2+2+2 eller 3+3+3+1 osv

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Har en Ryzen 1600X som jag inte har monterat ännu. Det får bli ett byte till en 1700 istället. Nu när både amd och intel släpper cuper med +10 kärnor så känns även en CPU med 6 kärnor som att det inte kommer att räcka om något år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har en Ryzen 1600X som jag inte har monterat ännu. Det får bli ett byte till en 1700 istället. Nu när både amd och intel släpper cuper med +10 kärnor så känns även en CPU med 6 kärnor som att det inte kommer att räcka om något år.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju dock på vad du ska göra med datorn, rent prestanda/pris (vid stock hastigheter) vinner 1600X mot det mesta, om du inte är rädd för att klocka så blir ju 1700 ett bättre val rent allmänt (själv kommer jag nog att leka med Pstate då jag har råd med nya grejer). Marknaden är helt klart på väg mot fler kärnor (speciellt för alla som kör många tunga saker samtidigt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

EPYC prestandan ser förkrossande bra ut, vid ett förmodligen förkrossande pris också...

(bild är linux kernel kompilerings benchmark)

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av wowsers:

EPYC prestandan ser förkrossande bra ut, vid ett förmodligen förkrossande pris också...
http://image-store.slidesharecdn.com/9f2d7de7-fde8-4ad7-afa4-1e3567cca038-original.jpeg

Spelar ingen roll, Intel är snabbare på spel i 720p.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

http://image-store.slidesharecdn.com/9f2d7de7-fde8-4ad7-afa4-1e3567cca038-original.jpeg

Kanske!

Någon från Reddit, https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6bkx4f/epyc_corepercore... har sammanställt.

Citat:

As mentionend in the Financial Analyst Livestream, there was a demo showing off Epyc vs Xeon. They both compiled Linux kernel (Ubuntu) on 8 VMs on that beast of a machine. Amd 2x32 Cores (64 Total Cores) 15.7 Seconds Xeon 2x22 Cores (44 Total Cores) 22.5 Seconds Result While having 45% more cores, its 43% faster. Thats 2% core-by-core difference (in favor of Intel) Thought you guys might want to know this. Not so good at lower ranks? 2nd Demo was about the "mainstream" server market. Amd 1x32 33.7 Seconds Xeon 2x12 (24 Total Cores) (2 Sockets) 37.2 Seconds Result While having 33% more cores Only 10% faster Giving 23% less performance core-by-core. (Note 1 Socket System vs 2 Socket system, so not THAT representative.)

Som sagt. Det kommer att bli ett urval av benchmarks, där "folk" väljer att se det de vill se eller är mest intresserade av.

Epyc/Ryzen och Xeon/Core kommer vinna lite här och där, om vartannat. Trådarna på Sweclockers kommer att bli lika glödheta som vanligt.

Men, det är priset som avgör hur "bra" något är.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Kanske!

Någon från Reddit, https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6bkx4f/epyc_corepercore... har sammanställt.

Som sagt. Det kommer att bli ett urval av benchmarks, där "folk" väljer att se det de vill se eller är mest intresserade av.

Epyc/Ryzen och Xeon/Core kommer vinna lite här och där, om vartannat. Trådarna på Sweclockers kommer att bli lika glödheta som vanligt.

Men, det är priset som avgör hur "bra" något är.

AMD själva sade ju att deras extremt stora dataset benchmark var väldigt specifikt, och iofs är ju också fulla kompileringar av linux också det. Och ja priset kommer avgöra om det är bra eller dåligt, kommer inte vara någonting en vanlig konsument har råd med

Det största jag har sett från det här är hur flexibelt infinity fabric har gjort det för AMD, det är ju rent ut sagt löjligt hur bra arkitekturen skalar (i form av RnD kostnader). Det blir definitivt intressant att se kampen mellan rött och blått

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

https://www.futuremark.com/hardware/gpu
ja det visste vi

Permalänk
Medlem

Nu känner jag att det är dags att gissa priset med några "läkta" värden från tidigare i veckan/tråden.

"krets" (2x CCX)

base (GHz)

boost (GHz)

pris kr+skatt

pris usd utan skatt

R5 1700X

3.4

3.8

3900

390

R9 1998X/2

3.5?

3.9?

4700?

440?

R5 1800X

3.6

4.0

5500

490

Om vi då räknar på att priset hamnar ungefär i mitten kan vi se att priset hamnar ungefär på 4700kr ($440 utan skatt och i amerikanska enheter). Eftersom att Threadripper har 2x av dessa fysiska kretsar kan vi räkna med i alla fall dubbla priset, då får vi 9400 kr alternativt $880 usd (före skatt). Om vi då räknar lite överslag på det för att jämna ut siffrorna blir processorn nog ca 10000kr eller $900 usd. Kan lika väl bli $800 eller $1000 (eller $1500), svårt att säga innan AMD själva låter oss veta

Helt enkelt en halv gissning, men om detta faktiskt blir priset för AMDs top of the line HEDT kommer nog många bli lyckliga.

lade till priser i tabell
Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hyperbol:

Stämmer! Rx 480 vinner över GTX 1060, om än knappt.

Visa signatur

Permalänk

Blev beställning av Ryzen 1600, ASROCK AB350 Gaming K4, CORSAIR Vengeance 16GB (2x8) DDR4 3000MHz CL15, Phanteks p400s tempered white, Samsung 850 evo 500gb. Hoppas det är en värd uppgradering

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Spelar ingen roll, Intel är snabbare på spel i 720p.

Tycker du inte själv det där blir tjatigt? Du vet mycket väl att dom testen inte bara är vettiga för folk som spelar i 720p..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Blev beställning av Ryzen 1600, ASROCK AB350 Gaming K4, CORSAIR Vengeance 16GB (2x8) DDR4 3000MHz CL15, Phanteks p400s tempered white, Samsung 850 evo 500gb. Hoppas det är en värd uppgradering

Från en FX-8320 är det rejäl skillnad, du kommer att bli nöjd.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Beror ju dock på vad du ska göra med datorn, rent prestanda/pris (vid stock hastigheter) vinner 1600X mot det mesta, om du inte är rädd för att klocka så blir ju 1700 ett bättre val rent allmänt (själv kommer jag nog att leka med Pstate då jag har råd med nya grejer). Marknaden är helt klart på väg mot fler kärnor (speciellt för alla som kör många tunga saker samtidigt)

Det ska bli en ren speldator som kör 1080P 60Hz så risken att hamna under 60Bilder/s borde bli minder med en 1700 än en 1600X (grafikkort är 7970 1100Mhz)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tycker du inte själv det där blir tjatigt? Du vet mycket väl att dom testen inte bara är vettiga för folk som spelar i 720p..

Jag är ganska säker på att det var ett skämt med tanke på att jag länkade server grejer, men man kan ju ha fel

Visa signatur