Jag kommer här med ett sent svar. Orkade inte följa tråden längre efter typ sidan 39. Slänger slutligen in mina tankar jag plitade ner för ca 4 månader sedan blandat med lite nytt. Så det här är lite mina tankar om Ryzen både före och efter släpp.
-
Jag tycker att hela den här vändan med prestandatest i och med Ryzens intåg har visat att vi kommit till en punkt där kodoptimering spelar en större roll för prestandan än hårdvaran.
Den här videon visar det väldigt tydligt. En snubbe skrev en egen mjukvarurenderare i OpenGL för Quake II år 2003 som var optimerad för Athlon XP och den rullar 45% snabbare på Ryzen än Kaby lake.
https://www.youtube.com/watch?v=lN5mxFfkr7g
Det här Infinity fabric verkar extremt spännande, ska bli kul att se hur det utvecklas.
Jag var lite nyffiken på Biostar X370GT7 förut. Aldrig haft med Biostar att göra och inte sett dem på åratal, trodde de hade försvunnit. Kollade upp det nyligen igen och det verkar tyvärr som att kortet inte är någon höjdare. Vid ännu närmare titt verkar kortet ha övergivits av Biostar redan i mars. Känns ju stabilt...
Ska en dag ha en Ryzen och sedan efterhand 3 feta Vega-kort som ska mangla på i Folding@home. Yeah. När de flesta har lämnat festen och resten sippar på resterna och småpratar kommer jag in med buller och bång.
Märkt att många notoriska shitpostare har försvunnit från forumet nu.
Och så tycker jag det är dags för vår käre gamle vän och numera lurkern @AMD_PERA att komma fram ur skuggorna. Det blev bra till sist
Slutligen kommer sent omsider svar från mig på en del inlägg:
Senaste sekelskiftet var jag inte med på, däremot millennieskiftet Jag var absolut med, även om jag kanske inte var så mycket till entusiast Intresset fanns, men kunnandet lämnade en del att önska. Men så var det svårt att veta var man skulle titta om man inte kände någon som var insatt.
Står fast vid mitt påstående att AMD var en tämligen väletablerad budgetspelare i slutet av 90-talet.
Jag tror inte Intel sänker några priser. Att ett gäng glada entusiaster världen över köper AMD kommer inte påverka deras ekonomi.
Finns ju annars Zen+ att sikta på om detta inte skulle kännas som ett tillräckligt stort kliv
Grejen är att AMD behöver cash, de är inte intresserade av något priskrig.
Vilket tyvärr också är enda
Finns Firewire-kort för PCIe även om de är lite ovanliga. Går dock att hitta på Ebay för en ganska liten peng, det gjorde jag
Antar du vet nu, men utifall inte, och kanske för andra läsare:
Beror på. Det är samma clips på ovansidan med samma mått som tidigare. Men hålen genom moderkortet är flyttade
Enklare kylare som fästs med originalclipsen funkar, men inte såna som kräver skruvande genom moderkortet.