Kan en mobiloperatör eller internetoperatör göra detta enkelt?

Permalänk

Kan en mobiloperatör eller internetoperatör göra detta enkelt?

Kan en mobiloperatör eller internetoperatör göra detta enkelt?

Mobiloperatör avlyssnar telefonen eller kollar SMS och internetoperatör kan kolla vad jag surfar på... Men även om jag har en router till internet, kan någon kolla på routern och logga in på IP-adressen & se mina konversationer på mailen men också internet?

Jag har misstänkt detta i en lång tid, 1-2 år, men nu vet jag att det faktiskt är så att dessa personer försöker kontrollera mig.

Så vad kan jag göra för att vara anonym i framtiden med mycket hög sannolikhet? Köpa ny laptop eftersom dessa personer har rört i laptopen tidigare och jag kan omöjligt veta vad dom har gjort... Dock har jag ett bra virusprogram och bra VPN.

Jag har nyss bytt mobiloperatör... Ska jag byta bank och internetoperatör också? Kom med tips så är jag jätte nöjd.

Mvh

Permalänk
Medlem

det är väldigt enkelt att vara anonym... du har 2 alternativ..
1:
Släng allt som är uppkopplat mot internet och lev som en nomad

2: lär dig leva med det hur surt det än är.. det finns en anledning till varför dessa företag tjänar extremt mycket pengar och får som dom vill för att tjäna ännu mera.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Såklart har du rätt i det du skriver, men det finns definitivt sätt att minimera riskerna betydligt... Till exempel dessa personer som har kontakter på min bank så är det nog inte så smart att ha kvar den banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carmen Al Kebab:

Kan en mobiloperatör eller internetoperatör göra detta enkelt?

Mobiloperatör avlyssnar telefonen eller kollar SMS och internetoperatör kan kolla vad jag surfar på... Men även om jag har en router till internet, kan någon kolla på routern och logga in på IP-adressen & se mina konversationer på mailen men också internet?

Jag har misstänkt detta i en lång tid, 1-2 år, men nu vet jag att det faktiskt är så att dessa personer försöker kontrollera mig.

Så vad kan jag göra för att vara anonym i framtiden med mycket hög sannolikhet? Köpa ny laptop eftersom dessa personer har rört i laptopen tidigare och jag kan omöjligt veta vad dom har gjort... Dock har jag ett bra virusprogram och bra VPN.

Jag har nyss bytt mobiloperatör... Ska jag byta bank och internetoperatör också? Kom med tips så är jag jätte nöjd.

Mvh

Det är enligt svensk lag olagligt att avlyssna om inte mistanke om grövre brott föreligger (och nej, samla in anonym information =/ avlyssning) sen har vi ju sett exempel på att dessa lagar har brutits men såvida du intte håller på att rekrytera ISIS medlemmar på fritiden är sannolikheten nog ganska låg att du ska vara avlyssnad av myndigheter

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Har Tele2 någon koppling till Telia?

Har Tele2 någon koppling till Telia?

Alltså om vi säger att någon jobbar för Telia, kan den personen på Telia kollade på min SMS historik eller avlyssna telefonen trots jag har Tele2 just nu?

Mvh

Permalänk
Medlem

med foliehatt på så, ja om du kör 3G. (Svenska UMTS Nät, samägs av Telia och Tele2) men mest troligt att om du känner dig övervakad att du installerat någon malware.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk

Om jag använder VPN, kan internetoperatören kolla webbhistoriken?

Om jag använder VPN, kan internetoperatören kolla webbhistoriken eller vad jag läser/skriver på min email?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carmen Al Kebab:

Om jag använder VPN, kan internetoperatören kolla webbhistoriken eller vad jag läser/skriver på min email?

nepp, men din VPN-leverantör kan det istället

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carmen Al Kebab:

Kan en mobiloperatör eller internetoperatör göra detta enkelt?

Mobiloperatör avlyssnar telefonen eller kollar SMS och internetoperatör kan kolla vad jag surfar på... Men även om jag har en router till internet, kan någon kolla på routern och logga in på IP-adressen & se mina konversationer på mailen men också internet?

Jag har misstänkt detta i en lång tid, 1-2 år, men nu vet jag att det faktiskt är så att dessa personer försöker kontrollera mig.

Så vad kan jag göra för att vara anonym i framtiden med mycket hög sannolikhet? Köpa ny laptop eftersom dessa personer har rört i laptopen tidigare och jag kan omöjligt veta vad dom har gjort... Dock har jag ett bra virusprogram och bra VPN.

Jag har nyss bytt mobiloperatör... Ska jag byta bank och internetoperatör också? Kom med tips så är jag jätte nöjd.

Mvh

Som ovan, är du inte en person som säljer olagliga tjänster och håller på med annat skit som är emot vår lag så är mycket möjligt annars inget att bry sig om... Din trafik går igenom HTTPS så tror inte routern kan logga vad som sker bakom anropen mot hemsidor mer än att vad du besökt.
Byt lösenord på routern så kommer ingen in?
Köpa ny dator - ja om du behöver en och har pengar så kör på, annars installera bara om datorn.

Att någon skulle övervaka dig spec. med banksaker så är frågan: Vilka FEL personer har du kommit i kontakt med - som vill ta dina miljoner?
Finns inte miljoner - oroa dig inte.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Efter att själv ha jobbat på både Telenor och Tele2, så är det enkla svaret nej. Jag hade en teknisk tjänst på Telenor där jag bland annat hade möjlighet att se trafik genom olika basstationer(master), kolla vem som ringt vem etc (bara inom den egna operatören). Skulle någon använda denna informationen eller vara inne i programvaran utan behörighet så avskedas man direkt.

Så vitt jag vet går det INTE att läsa människors SMS. Polisen kan återskapa dem genom telefonen, men varken jag eller mina chefer kunde se detta via hårdvara/mjukvara hos teleoperatören. Det går att triangulera var en telefon befinner sig men det är väldigt inexakt.

Om det dessutom handlar om olika bolag så är svaret ännu mer nej.

Du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

nepp, men din VPN-leverantör kan det istället

Tack, tror inte VPN-leverantören gör det, men såklart man kan aldrig veta... Litar mer på VPN än internetoperatören.

Permalänk
Skrivet av Nico.v:

Som ovan, är du inte en person som säljer olagliga tjänster och håller på med annat skit som är emot vår lag så är mycket möjligt annars inget att bry sig om... Din trafik går igenom HTTPS så tror inte routern kan logga vad som sker bakom anropen mot hemsidor mer än att vad du besökt.
Byt lösenord på routern så kommer ingen in?
Köpa ny dator - ja om du behöver en och har pengar så kör på, annars installera bara om datorn.

Att någon skulle övervaka dig spec. med banksaker så är frågan: Vilka FEL personer har du kommit i kontakt med - som vill ta dina miljoner?
Finns inte miljoner - oroa dig inte.

Nej, jag gör inga olagliga saker, men man ska inte vara naiv.

Hur byter man lösenord på routern och hur installerar jag om datorn (Jag har ingen disk, bara laptopen)?
Dessa personer känner bankanställda på just den banken.

Permalänk
Medlem

En IMSI-catcher kan avlyssna, men det är ytterst tveksamt att någon skulle slå upp en sån i din närhet.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Skrivet av felleton:

Efter att själv ha jobbat på både Telenor och Tele2, så är det enkla svaret nej. Jag hade en teknisk tjänst på Telenor där jag bland annat hade möjlighet att se trafik genom olika basstationer(master), kolla vem som ringt vem etc (bara inom den egna operatören). Skulle någon använda denna informationen eller vara inne i programvaran utan behörighet så avskedas man direkt.

Så vitt jag vet går det INTE att läsa människors SMS. Polisen kan återskapa dem genom telefonen, men varken jag eller mina chefer kunde se detta via hårdvara/mjukvara hos teleoperatören. Det går att triangulera var en telefon befinner sig men det är väldigt inexakt.

Om det dessutom handlar om olika bolag så är svaret ännu mer nej.

Du behöver inte oroa dig.

Stort tack för svaret! Då är det nog att dessa personer har kollat vem som har ringt till mig och på så sätt vet dom var jag har varit... Dessa personer blev också riktigt känslofyllda när jag hade bytt mobiloperatör hahaha, nu försöker dom skrämma mig genom att dom visste var jag befann mig för 1 år sedan trots jag inte hade sagt något till dom, bara för att känna att dom har makt över mitt liv fast på ett misslyckat sätt... Nu behöver jag bara komma mig ifrån dessa människor - Byta bank, internetoperatör ifall det behövs, installera om datorn osv.

Nu då jag tänker tillbaka så stämmer det nog, dom har kontrollerat mig genom mobiloperatören på sättet som du beskriver, dom har kollat vem jag har ringt till och vem som har ringt till mig.

Så en Telia anställd kan inte kolla vem som har ringt till mig eller om jag har ringt? Ifall jag har Tele2 just nu?

Enda som är kvar nu är att dom försöker kontrollera mig på internet också på sätt och vis.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carmen Al Kebab:

Nej, jag gör inga olagliga saker, men man ska inte vara naiv.

Hur byter man lösenord på routern och hur installerar jag om datorn (Jag har ingen disk, bara laptopen)?
Dessa personer känner bankanställda på just den banken.

Besök 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 i Browsern.
Admin Admin burkar login vara om inget är ändrat annars får du återkomma med uppgifter om vad för Router du har ev. operatör om det är ett modem istället?
Installera om laptop - antingen följde det med skivor eller så beroende på tillverkade så finns "Återställnings booten" som ställer tillbaka datorn så som den såg ut när du köpte datorn. Bara googla datorns modell och "Restore Windows" så är det nog att hålla in F10 vid Boot eller dylikt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av stoffe-2k:

med foliehatt på så, ja om du kör 3G. (Svenska UMTS Nät, samägs av Telia och Tele2) men mest troligt att om du känner dig övervakad att du installerat någon malware.

Jag kör 4G. Mitt antivirusprogram säger att jag inte har något virus, jag kör skanning ganska ofta.

Permalänk
Medlem

Utan att försöka vara otrevlig så är nog sannolikheten större att TS upplevda "avlyssningar" är en manifestation av paranoia och då i form av "Gang Stalking"
Jag har sett några sådana inlägg här under min tid på Sweclockers.
https://motherboard.vice.com/en_us/article/the-nightmarish-on...
Hur det kan se ut : https://www.youtube.com/watch?v=eK_Z7upW_To

Permalänk
Medlem

@Carmen Al Kebab: Du har inte funderat på att kontakta polisen? Det du beskriver låter i mina öron som att de begår lagbrott.

Permalänk
Medlem

Nu är det nog inte internetleverantören man skall bekymra sig i första hand för.
Google har betydligt bättre koll på vilka sidor du besöker.
Adblock, noscript m.m. hjälper en bit på vägen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carmen Al Kebab:

Mobiloperatör avlyssnar telefonen eller kollar SMS och internetoperatör kan kolla vad jag surfar på... Men även om jag har en router till internet, kan någon kolla på routern och logga in på IP-adressen & se mina konversationer på mailen men också internet?

Jag har misstänkt detta i en lång tid, 1-2 år, men nu vet jag att det faktiskt är så att dessa personer försöker kontrollera mig.

Svårt att säga var hur och varför information om dig läcker givet hur lite info du ger. Gällande surfande så är det dock vanligt att sidor använder informationen om att du surfat där på olika sätt i t.ex. reklamsyfte (mer specifikt riktad reklam). Om jag kollar på ett par skor på Zalando t.ex. är det vanligt att det poppar upp reklam på Facebook om dessa skorna, eller liknande. Facebook tjänar pengar på reklam, och Zalando är givetvis villiga att betala mer för reklamen till någon (mig) om de vet att jag har intresse av någon av deras varor.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

och använd inte Googles DNSer

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Om de ska spåra dig i SUNAB:s nät, 3G, behöver de ett IMSI eller telefonnummer(MSISDN). Om de har dessa, så har de kommit över din kundprofil, i detta fall hos Tele2. Om de inte har tillgång till din kundprofil, så kommer de få väldiga problem att gissa ditt MSISDN / IMSI för att spåra den cell du befinner dig vid. Har de haft tillgång till din telefon tidigare? De kan även göra uppslag på IMEI.

Jag hade även rekommenderat att lägga en anmälan, så de kan se historiken på din profil. Denna som genomför dessa spårningar bryter mot en rad regler och begår ev. grovt tjänstefel.

EDIT: SMS-Historik finns absolut sparad hos operatören som meddelandet skickas från- och till.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Har du fått en psykos? Det kan vara svårt att veta, såklart. Men fråga dina närstående om de tycker att du har fått en annorlunda personlighet på senare tid.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

En IMSI-catcher kan avlyssna, men det är ytterst tveksamt att någon skulle slå upp en sån i din närhet.

Säg inte det, en kamrat hade inhandlat en sån där pineapple eller vad det nu hette. Apparaten gjorde så att alla på skolans nätverk gick genom hans dator. På så sätt kunde han avlyssna all trafik och styra om alla DNS förfrågningar till valfri hemsida (Typ 1227.com).

Utan att ha forskat allt för mycket antar jag att det är en IMSI-catcher.

På med foliehatten TS!

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av iXam:

Utan att försöka vara otrevlig så är nog sannolikheten större att TS upplevda "avlyssningar" är en manifestation av paranoia och då i form av "Gang Stalking"
Jag har sett några sådana inlägg här under min tid på Sweclockers.
https://motherboard.vice.com/en_us/article/the-nightmarish-on...
Hur det kan se ut : https://www.youtube.com/watch?v=eK_Z7upW_To

Försök inte leka som detta inte finns, jag har hundra procentiga bevis för mina påståenden.

Permalänk
Skrivet av Nico.v:

Besök 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 i Browsern.
Admin Admin burkar login vara om inget är ändrat annars får du återkomma med uppgifter om vad för Router du har ev. operatör om det är ett modem istället?
Installera om laptop - antingen följde det med skivor eller så beroende på tillverkade så finns "Återställnings booten" som ställer tillbaka datorn så som den såg ut när du köpte datorn. Bara googla datorns modell och "Restore Windows" så är det nog att hålla in F10 vid Boot eller dylikt.

"Det gick inte att bevisa att serverns identitet är XXX.XXX.X.X eftersom datorns operativsystem inte litar på dess säkerhetscertifikat. Det kan bero på att servern är felkonfigurerad eller att anslutningen har blivit kapad".

Hahaha, om detta stämmer så var det exakt som jag trodde, antingen mobilen eller internet... Tur att jag har ändrat mobiloperatör i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

och använd inte Googles DNSer

Jag försöker bilda mig en uppfattning om DNS på wikipedia... Men vad är DNS kortfattat?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Carmen Al Kebab:

Jag försöker bilda mig en uppfattning om DNS på wikipedia... Men vad är DNS kortfattat?

https://youtu.be/Rck3BALhI5c

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carmen Al Kebab:

Jag försöker bilda mig en uppfattning om DNS på wikipedia... Men vad är DNS kortfattat?

DNS är som motsvarigheten till telefonkatalogen fast på Internet. Istället för nummer och människor är det IP-adresser och URL:er. T.ex. att Facebook.se har 31.13.72.8

-------------------------
R:\Users\nonroot>nslookup facebook.se

Non-authoritative answer:
Name: facebook.se
Addresses: 2a03:2880:f00a:8:face:b00c:0:2
31.13.72.8

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

DNS är som motsvarigheten till telefonkatalogen fast på Internet. Istället för nummer och människor är det IP-adresser och URL:er. T.ex. att Facebook.se har 31.13.72.8

Stort tack för svar,

Hur undviker man använda Google DNS? Vad kan en privatperson göra med detta?