Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

Som ägare av en Dan Cases A4-SFX så tycker jag att det helt klart är värt med några mm bredare chassi för att öka antalet kylare som passar.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

4-5mm bredare för att kunna öka mängden kylare som får plats skulle absolut kunna vara ett trevligt alternativ.
Finns det idag några riktigt klockrena kylare som detta verkligen är värt o bredda för?
Ni hade ju några redan som Ni nått bra resultat med kontra ljudnivå.

Möjligt att få se illustration hur mycket bredare chassit skulle bli mot nuvarande utförande, alltså självklart går det att mäta.. men tror nog att fler kanske skulle uppskatta en tydlig bild i hur mycket det faktiskt växer.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Dagens stora fråga som diskuteras på flera håll är huruvida bredden ska utökas med 4-5mm eller inte för att skapa utrymme för större/tystare CPU-kylare. Vi är beredda att backa från vår hållning. en sådan ökning ger ca 3% ökad volym. Vad anser ni? Tack alla som hållit frågan vid liv!

Har tittat lite på chassin i denna storlek, och personligen skulle jag inte ha något emot om denna fick 3% större volym om det innebär möjlighet till att få framförallt tystare cpu-kylare. Nästa bygga kommer vara i denna storlek, men kommer hålla utkik på kabeldragningen också, den är väldigt viktig för mig.

Stort lycka till, och kanonjobb hittills!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Nu till en mindre teknisk fråga.

Vi har fått ner listan på färgerna till följande

  • Natural silver

  • Desert rose

  • Lava red

  • Forest green

  • Ash grey

Se bild nedan, vad tror ni om dessa?

Dom gångbara färgerna där för mig är silver, svart och grön. Sedan är det nog lite svårt att veta hur andra färger än silver och svart gestaltar sig förrän man ser chassit framför sig på riktigt (eller en video). En del färger tror jag också gör sig bäst som pulverlackat. Känner också som någon påpekat att "ash grey" inte något jättetrevligt namn. Men det beror ju på vad man har för associationer.

Skrivet av PaChalski:

Dagens stora fråga som diskuteras på flera håll är huruvida bredden ska utökas med 4-5mm eller inte för att skapa utrymme för större/tystare CPU-kylare. Vi är beredda att backa från vår hållning. en sådan ökning ger ca 3% ökad volym. Vad anser ni? Tack alla som hållit frågan vid liv!

Angående bredd på chassit.

  • Det kan vara bra ur försäljningssynpunkt att tydligt kunna påpeka att Ghost S1 stöjder en eller flera större prestandakylare än A4 chassit. Personligen är jag dock inte så förtjust i L9x65. Finns det plats för en kylare av Noctua L12 design, en lägre och en högre, så vore det bra. Då kan folk välja mellan att ha fläkten under eller över flänsarna. Den högre är då tänkt att ligga ganska flush med sidopanel, där fläkten under kanske blåser utåt istället. Om det finns sådana kylare som får plats idag vet jag dock inte. Men mängden kandidater borde redan vara bättre än för A4 chassit. Ett plus är ju om det är kylare som lätt går att få tag på, t.ex Noctua, förstås.

  • Blir avståndet för stort till sidopanelen så får kanske en mindre kylare som L9i svårare att suga till sig kall luft?

  • Det finns väl också en naturlig gräns där man kan tycka att proportionerna gör att chassit känns för brett? Svårt att säga om man inte sett den i verkligenheten. Men man vill nog inte närma sig en "kub"-känsla.

Dock så har ju detta diskuterats tidigare. I viss mån måste man leda utvecklingen framåt, annars blir chassit bara fullt av kompromisser. Men man måste förstås lyckas med chassilanseringen också. Inte lätta val att göra. Det är nog uttömmande utvärderingar och tester som gäller, för att komma fram till vad som känns bra eller inte. Tydliga rekommendationer och exempel för slutanvändaren. Då får dom förtroende och känner sig säkrare på att backa chassit.

Du nämnde också Zalman kylaren här eller i annat forum. Jag tror att den krävde en custom fläkt? Det brukar inte gå hem hos folk. Annars är det säkert en bra kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Dagens stora fråga som diskuteras på flera håll är huruvida bredden ska utökas med 4-5mm eller inte för att skapa utrymme för större/tystare CPU-kylare. Vi är beredda att backa från vår hållning. en sådan ökning ger ca 3% ökad volym.

Tummen upp för mig, då det blir enklare att hitta en effektiv kylare som passar + lite andningsutrymme för minskad turbulensrisk. Samtidigt så förstår jag varför ni inte vill göra det.

Har tänkt på det tidigare men kanske dags att nämna det: det skulle väl kunna gå att lösa med en alternativ modell av Shell som är bredare (lika mycket på båda sidorna, varpå det även skulle kunna gå att få in 2,5 kortplatser tjocka grafikkort).

Det skulle inte gå att använda filtren i sina nuvarande dedikerade slitsar dock (eftersom de förstås skulle vara ivägen). Och så skulle det t.ex. behövas alternativ bredare Baseplate och topplock också... och tophats... hmm... nä... det är nog ingen bra idé ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Dom gångbara färgerna där för mig är silver, svart och grön. Sedan är det nog lite svårt att veta hur andra färger än silver och svart gestaltar sig förrän man ser chassit framför sig på riktigt (eller en video). En del färger tror jag också gör sig bäst som pulverlackat. Känner också som någon påpekat att "ash grey" inte något jättetrevligt namn. Men det beror ju på vad man har för associationer.

Angående bredd på chassit.

  • Det kan vara bra ur försäljningssynpunkt att tydligt kunna påpeka att Ghost S1 stöjder en eller flera större prestandakylare än A4 chassit. Personligen är jag dock inte så förtjust i L9x65. Finns det plats för en kylare av Noctua L12 design, en lägre och en högre, så vore det bra. Då kan folk välja mellan att ha fläkten under eller över flänsarna. Den högre är då tänkt att ligga ganska flush med sidopanel, där fläkten under kanske blåser utåt istället. Om det finns sådana kylare som får plats idag vet jag dock inte. Men mängden kandidater borde redan vara bättre än för A4 chassit. Ett plus är ju om det är kylare som lätt går att få tag på, t.ex Noctua, förstås.

  • Blir avståndet för stort till sidopanelen så får kanske en mindre kylare som L9i svårare att suga till sig kall luft?

  • Det finns väl också en naturlig gräns där man kan tycka att proportionerna gör att chassit känns för brett? Svårt att säga om man inte sett den i verkligenheten. Men man vill nog inte närma sig en "kub"-känsla.

Dock så har ju detta diskuterats tidigare. I viss mån måste man leda utvecklingen framåt, annars blir chassit bara fullt av kompromisser. Men man måste förstås lyckas med chassilanseringen också. Inte lätta val att göra. Det är nog uttömmande utvärderingar och tester som gäller, för att komma fram till vad som känns bra eller inte. Tydliga rekommendationer och exempel för slutanvändaren. Då får dom förtroende och känner sig säkrare på att backa chassit.

Du nämnde också Zalman kylaren här eller i annat forum. Jag tror att den krävde en custom fläkt? Det brukar inte gå hem hos folk. Annars är det säkert en bra kylare.

Breddar dom chassit så kommer Noctua NH-L12 med enbart fläkten under tornet att passa i chassit med minnen upp till 43 mm.

Detta är också den kylare jag tror kommer prestera bäst.

Thermalright AXP-100RH med fläkten ovanför tornet och även Noctua NH L9X65.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Breddar dom chassit så kommer Noctua NH-L12 med enbart fläkten under tornet att passa i chassit med minnen upp till 43 mm.

Detta är också den kylare jag tror kommer prestera bäst.

Thermalright AXP-100RH med fläkten ovanför tornet och även Noctua NH L9X65.

Jepp. AXP-100H (eller RH) har jag siktet inställt på. Passar AM4 också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skulle va nice att ha på bordet!

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med möjligheten att sätta 2st 120mm AIO i toppen ist för en 240? tänkte så att slangarna går ner fram och bak. För när ni har visat bilderna med 240 AIO så går de ner bak.

Tänkte man kanske kan använda en NZXT Kraken G12 och en 120 AIO till GPU och en 120 AIO till CPU då.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av jazon:

Hur ser det ut med möjligheten att sätta 2st 120mm AIO i toppen ist för en 240? tänkte så att slangarna går ner fram och bak. För när ni har visat bilderna med 240 AIO så går de ner bak.

Tänkte man kanske kan använda en NZXT Kraken G12 och en 120 AIO till GPU och en 120 AIO till CPU då.

Två uppsättningar slangar är svårt att få in, öppningen i den överliggande hyllan "cooling Deck" täcks till stor del av det ena systemet. Custom installationer fungerar bättre. Om/när det tar fart kommer vi börja kika på att standardisera speciallösningar - plats finns ju och om slangarna kan gå rakt upp från CPU och GPU istället för omvägen runt så borde det kunna bli en bättre lösning. Idag är slangarna relativt långa på AIOs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PaChalski @jazon: Om man inte är rädd om andrahandsvärdet eller inte har tålamod att vänta på särskilt framtagen lösning så borde det väl om inte annat gå att knipsa bort lite ur topp-plattan (alltså taket i Core-delen) på eget bevåg. Den ser tämligen lättknipsad ut åtminstone, men visst, det kan förstås försämra chassistabiliteten. Men då får man ju självklart skylla sig själv.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av backfeed:

@PaChalski @jazon: Om man inte är rädd om andrahandsvärdet eller inte har tålamod att vänta på särskilt framtagen lösning så borde det väl om inte annat gå att knipsa bort lite ur topp-plattan (alltså taket i Core-delen) på eget bevåg. Den ser tämligen lättknipsad ut åtminstone, men visst, det kan förstås försämra chassistabiliteten. Men då får man ju självklart skylla sig själv.

Hellre knipsa i AIOs eller bygga custom än att knipsa i ett chassi som detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Strömknappen är på toppen av chassit? Ser riktigt bra ut.

Permalänk
Medlem

Jag röstar också för en breddning av chassit ifall det betyder att en Noctua NH-L12 går in

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
LOUQE
Skrivet av backfeed:

Tummen upp för mig, då det blir enklare att hitta en effektiv kylare som passar + lite andningsutrymme för minskad turbulensrisk. Samtidigt så förstår jag varför ni inte vill göra det.

Har tänkt på det tidigare men kanske dags att nämna det: det skulle väl kunna gå att lösa med en alternativ modell av Shell som är bredare (lika mycket på båda sidorna, varpå det även skulle kunna gå att få in 2,5 kortplatser tjocka grafikkort).

Det skulle inte gå att använda filtren i sina nuvarande dedikerade slitsar dock (eftersom de förstås skulle vara ivägen). Och så skulle det t.ex. behövas alternativ bredare Baseplate och topplock också... och tophats... hmm... nä... det är nog ingen bra idé ändå.

Det skull teoretiskt gå att lösa ett bredare skal genom att låta skalet bukta ut där utrymmet krävs och låta det förbli smalt i topp och botten, men då blir det ingen snygg låda längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Det skull teoretiskt gå att lösa ett bredare skal genom att låta skalet bukta ut där utrymmet krävs och låta det förbli smalt i topp och botten, men då blir det ingen snygg låda längre?

Raka former som ni har nu tack, börjar det bukta ut och annat krafs så kan man lika gärna köpa ett flygande tefat. Att slippa UFO-stilen (som verkar råda mycket på marknaden just nu) var det härliga med ert chassi, dvs det enkla och stilrena.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Det skull teoretiskt gå att lösa ett bredare skal genom att låta skalet bukta ut där utrymmet krävs och låta det förbli smalt i topp och botten, men då blir det ingen snygg låda längre?

Nej, precis. Det finns chassin som gjort just detta, och det ser bokstavligen för djävligt ut.

Antec One är ett exempel. Bluärrgh.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Det skull teoretiskt gå att lösa ett bredare skal genom att låta skalet bukta ut där utrymmet krävs och låta det förbli smalt i topp och botten, men då blir det ingen snygg låda längre?

Rent teoretiskt skulle man väl hela chassit kunna vara snyggt kurvat (bredare i mitten) men det lär vara rätt svårt att bygga i praktiken gissar jag?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Det skull teoretiskt gå att lösa ett bredare skal genom att låta skalet bukta ut där utrymmet krävs och låta det förbli smalt i topp och botten, men då blir det ingen snygg låda längre?

Absolut Nej (från min sida iaf.). Har personligen ratat alla sådana groteska lösningar innan (SilverStone, etc). Är inte OK för min del.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
LOUQE

Nedan ser ni skillnaden på de två olika bredderna, vi är nu uppe i 68,5mm CPU clearance och 66,5mm med filter i.

Vad säger ni? vi är redo att ta steget.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Perfekt, dubbeltumme upp, kör i vind!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@PaChalski:
Tackar för illustrationen! Känns bra.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Nedan ser ni skillnaden på de två olika bredderna, vi är nu uppe i 68,5mm CPU clearance och 66,5mm med filter i.
http://www.louqe.com/img/img/ext/resurrection/wider.png

Vad säger ni? vi är redo att ta steget.

Gott!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Nedan ser ni skillnaden på de två olika bredderna, vi är nu uppe i 68,5mm CPU clearance och 66,5mm med filter i.
http://www.louqe.com/img/img/ext/resurrection/wider.png

Vad säger ni? vi är redo att ta steget.

Riktigt skönt att se denna förändring bli verklighet och är väll jag som pushat hårdast för detta.

Så bara stora plus från min sida.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Verkar bra nu!
... hur brett är chassit nu förresten??

(Jag tror inte vi är där än, men till sist når man ju smärtgränsen så att man kan överväga en normal layout istället - Ncase M1 är nog en ganska bra referens för hur brett chassit måste vara för att få in någorlunda breda grafikkort)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Roger W:

Verkar bra nu!
... hur brett är chassit nu förresten??

(Jag tror inte vi är där än, men till sist når man ju smärtgränsen så att man kan överväga en normal layout istället - Ncase M1 är nog en ganska bra referens för hur brett chassit måste vara för att få in någorlunda breda grafikkort)

138, 185, 322mm helheten, inklusive fötter och skal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

138, 185, 322mm helheten, inklusive fötter och skal.

Tackar!
Drygt 2cm smalare än Ncase med andra ord. En meningsfull skillnad fortfarande, men chassit bör nog inte bli mycket större nu

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Roger W:

Tackar!
Drygt 2cm smalare än Ncase med andra ord. En meningsfull skillnad fortfarande, men chassit bör nog inte bli mycket större nu

Chassit som jämförs med här är väl: 160x250x328

Bredare och risern tillför bara eventuellt friskare luft

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Chassit som jämförs med här är väl: 160x250x328

Bredare och risern tillför bara eventuellt friskare luft

Jepp, drygt 2cm bredare som jag nämnde...
Min poäng var väl bara att om man börjar komma upp i samma bredd som ett chassi med "konventionell" layout, så kan man ifrågasätta om det värt att bygga en mer lösning som kräver en dyr och känslig extra komponent. Men jag tycker inte vi är där än!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, drygt 2cm bredare som jag nämnde...
Min poäng var väl bara att om man börjar komma upp i samma bredd som ett chassi med "konventionell" layout, så kan man ifrågasätta om det värt att bygga en mer lösning som kräver en dyr och känslig extra komponent. Men jag tycker inte vi är där än!

Även om Ghost S1 mot all förmodan skulle bli lika bred som M1 så lider den konventionella layouten av ett tämligen stort problem (enligt mig): grafikkort med "öppen" kylare (alltså axialfläktar) dumpar då värmen på alla andra komponenter ovanför - cpu, psu, moderkort, speficikt pga att chassit är så väldigt litet. Det var det största problement jag hade med min M1.

Just därför föredrar jag separationslösningen i Dan A4 och Ghost S1.

Visa signatur

5950X, 3090