MSI Gtx 1080 ti gaming x fel, nån som kan hjälpa?

Permalänk

MSI Gtx 1080 ti gaming x fel, nån som kan hjälpa?

Av nån anledning så visar mitt kort fel färger, allt är kombinationen av lila, vitt och grönt på windows och när man surfar, inga andra färger. När jag spelar spel så är allt vanligt dock, nån som vet varför det är såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sepultura1:

Av nån anledning så visar mitt kort fel färger, allt är kombinationen av lila, vitt och grönt på windows och när man surfar, inga andra färger. När jag spelar spel så är allt vanligt dock, nån som vet varför det är såhär?

jadu? låter som artifarkter.... kanske defekt gpu,för mycket OC för varmt pgav. avstängd fläkt(passive) eller fel fläktkurva.
har du dubbla bios på gpu kan du testa stänga av datorn, switcha över till bios.2 o starta om och se om det hjälper.
Finns där inga så prova kortet i nästa PCI-E slot
annars om samma fel igen, kontrollera på gpu:tillverkares hemsida efter bios-updates.

samma fel även efter det, prova kortet i en annan dator med tillräckligt stark PSU.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

jadu? låter som artifarkter.... kanske defekt gpu,för mycket OC för varmt pgav. avstängd fläkt(passive) eller fel fläktkurva.
har du dubbla bios på gpu kan du testa stänga av datorn, switcha över till bios.2 o starta om och se om det hjälper.
Finns där inga så prova kortet i nästa PCI-E slot
annars om samma fel igen, kontrollera på gpu:tillverkares hemsida efter bios-updates.

samma fel även efter det, prova kortet i en annan dator med tillräckligt stark PSU.

Tack för tipsen! Det är ju konstigt att det bara är så på windows och när man surfar.. när jag spelar så är det ingen fel alls på färgerna och allt är vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sepultura1:

Tack för tipsen! Det är ju konstigt att det bara är så på windows och när man surfar.. när jag spelar så är det ingen fel alls på färgerna och allt är vanligt.

jo sant ang. att det bara är ibland o när gpun jobbar minst. så kanske räcker du installerar msi afterburner och ställer upp fläkten direkt vid idlemode.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Returnera skiten.

Permalänk
Medlem

Kortet är ju semipassivt så fläktarna ska i te behöva vara igång i idle. Det första att testa är alltid att ta bort eller minska på all överklockning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

jo sant ang. att det bara är ibland o när gpun jobbar minst. så kanske räcker du installerar msi afterburner och ställer upp fläkten direkt vid idlemode.

Jag har aldrig testat programmet eller överklockat nåt själv så jag är inte instatt i sånt, jag bara använde kortet som den är.

Skrivet av rsfive:

Returnera skiten.

Ja man borde nog göra det, byta till strix kanske?

Skrivet av fantomsmurfen:

Kortet är ju semipassivt så fläktarna ska i te behöva vara igång i idle. Det första att testa är alltid att ta bort eller minska på all överklockning.

Jag har inte överklockat nåt själv alls, använde kortet som den är från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sepultura1:

Jag har aldrig testat programmet eller överklockat nåt själv så jag är inte instatt i sånt, jag bara använde kortet som den är.

Ja man borde nog göra det, byta till strix kanske?

Jag har inte överklockat nåt själv alls, använde kortet som den är från början.

nää inte du själv, men många kort är fabriks överklockade.
derför jag menade att du kan med program som afterburner ändra hur fläkten ska jobba.
vilken gpu exakt har du?

EDIT: hahaha ja får ta o leta upp glasögonen som nog befinner sej i ändtarmen?

jo såg rubriken om msi till sist

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

nää inte du själv, men många kort är fabriks överklockade.
derför jag menade att du kan med program som afterburner ändra hur fläkten ska jobba.
vilken gpu exakt har du?

Det är en MSI gtx 1080 Ti gaming x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sepultura1:

Det är en MSI gtx 1080 Ti gaming x.

jupp så allt snack om dual bios kan vi skippa, men hur stark nätdel har du då?
annars prova kortet i nästa pcie-slot
Till sist:
Ladda hem nyaste drivern på http://www.geforce.com/drivers
Ladda hem DDU >> http://www.guru3d.com/files-get/display-driver-uninstaller-do...

Boota upp i felsäkert SHIFT+RESTART, välj: Felsök > Avancerade alternativ > Startinställningar > Starta om.
välj nr.X som är felsäkert läge.
Kör DDUninstaller
Efter omstarten, installera den du laddade ner innan.
Lycka T

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

1. avinstallera drivrutin och prova installera den senaste.

2. Prova kortet i en annan dator om du har tillgång till detta.

3. Jag skulle returnera kortet då det låter som ett fel över en minneskrets.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

jupp så allt snack om dual bios kan vi skippa, men hur stark nätdel har du då?
annars prova kortet i nästa pcie-slot
Till sist:
Ladda hem nyaste drivern på http://www.geforce.com/drivers
Ladda hem DDU >> http://www.guru3d.com/files-get/display-driver-uninstaller-do...

Boota upp i felsäkert SHIFT+RESTART, välj: Felsök > Avancerade alternativ > Startinställningar > Starta om.
välj nr.X som är felsäkert läge.
Kör DDUninstaller
Efter omstarten, installera den du laddade ner innan.
Lycka T

Jag gjorde som du sa och det är fortfarande samma problem

Skrivet av Lordkiller:

1. avinstallera drivrutin och prova installera den senaste.

2. Prova kortet i en annan dator om du har tillgång till detta.

3. Jag skulle returnera kortet då det låter som ett fel över en minneskrets.

Avinstallerade och installerade igen fast det är fortfarande samma problem, är strix kortet bättre tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sepultura1:

Jag gjorde som du sa och det är fortfarande samma problem

Avinstallerade och installerade igen fast det är fortfarande samma problem, är strix kortet bättre tror du?

testa då i annan dator för o utesluta andra fel i din dator.
samma fel på annan dator = RMA

har du även testat pcie slot 2?

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

testa då i annan dator för o utesluta andra fel i din dator.
samma fel på annan dator = RMA

har du även testat pcie slot 2?

Nej för jag tror att den andra datorn är alldeles för gammal för att klara det. Det där med pci slotten, jag testade en gtx 980 ti nyligen och den funkade bra på samma slot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sepultura1:

Nej för jag tror att den andra datorn är alldeles för gammal för att klara det. Det där med pci slotten, jag testade en gtx 980 ti nyligen och den funkade bra på samma slot.

jaja dåså men då äre väl bara o RMA o vänta.......

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

Har du tagit bort tejpen som sitter på första fläkten?

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

jaja dåså men då äre väl bara o RMA o vänta.......

Visst borde jag få byta kortet? jag vill inte ha samma kort igen då det verkar vara fel på msi korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av sepultura1:

Visst borde jag få byta kortet? jag vill inte ha samma kort igen då det verkar vara fel på msi korten

Hoppas du inte köpt det på webhallen i så fall. Mitt MSI 980ti var uppenbart trasigt men webhallen nekade retur 3ggr.
Lyckades få MSI att ta det till holland, och när dom väl bekräftat att kortet är trasigt blir det stora notan till webhallen.
Hela storyn här: #16793886

Men ja MSI kanske inte är något att rekommendera heller.

Permalänk
Skrivet av whejl:

Hoppas du inte köpt det på webhallen i så fall. Mitt MSI 980ti var uppenbart trasigt men webhallen nekade retur 3ggr.
Lyckades få MSI att ta det till holland, och när dom väl bekräftat att kortet är trasigt blir det stora notan till webhallen.
Hela storyn här: #16793886

Men ja MSI kanske inte är något att rekommendera heller.

Det är webhallen

Permalänk
Medlem

Men vänta nu, om kortet beter sig helt normalt i spel och det enbart är Windows så känns det inte glasklart om det är fel på kortet. Vad har du för skärm? Du har inte råkat aktivera 3D?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Var vell flera som hade det där problemet med micron minnerna på 1070, uppdatera bios så bör det lösa sig. Problemet då låg i att spänningen blev för låg på minnen och gpu när kortet klockar ner sig.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Men vänta nu, om kortet beter sig helt normalt i spel och det enbart är Windows så känns det inte glasklart om det är fel på kortet. Vad har du för skärm? Du har inte råkat aktivera 3D?

Jag kör på tvn, jag tror inte att jag har aktiverat 3d, var kan man kolla det?

Permalänk
Skrivet av X-TroNiC:

Var vell flera som hade det där problemet med micron minnerna på 1070, uppdatera bios så bör det lösa sig. Problemet då låg i att spänningen blev för låg på minnen och gpu när kortet klockar ner sig.

Fast jag hade inte problemet från början? det här hände efter 1 månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av sepultura1:

Jag kör på tvn, jag tror inte att jag har aktiverat 3d, var kan man kolla det?

På Tvn antar jag. Har du dubbelkollat så att kablarna sitter i ordentligt? Om kabeln inte sitter i porten på tvn eller grafikkortet brukar man kunna få väldigt lustiga färger. Kan vara värt att dubbelkolla färgprofilen för tvn också via nvidias kontrollpanel. Kan du ta lite kort på hur det ser ut i desktopmiljö samt hur det ser ut inne i spel?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

På Tvn antar jag. Har du dubbelkollat så att kablarna sitter i ordentligt? Om kabeln inte sitter i porten på tvn eller grafikkortet brukar man kunna få väldigt lustiga färger. Kan vara värt att dubbelkolla färgprofilen för tvn också via nvidias kontrollpanel. Kan du ta lite kort på hur det ser ut i desktopmiljö samt hur det ser ut inne i spel?

Jag kollade kabeln, satt rätt. Höll på lite på tvn och nvidias kontrollpanel fast inget ändrades.

Med kortet

Kortet inaktiverad

I spel med kortet

Permalänk
Medlem

Jävligt märkligt måste jag säga. Har du någon annan dator du kan testa kortet i?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Jävligt märkligt måste jag säga. Har du någon annan dator du kan testa kortet i?

Har en riktigt gammal dator fast tror inte att den skulle klara av att köra kortet.

Permalänk
Inaktiv

Det är inte något med färginställningarna i Nvidia-panelen eller HDR i senaste Windows-versionen som spökar? Om inte spel har HDR-stöd stängs det av automatiskt medan i Windows i desktop funkar. Kanske den funktionen som buggar? Oavsett kan du testa olika färglägen i Nvidia-kontrollpanelen.

Annars hade jag nog som många andra säger skickat det på service.

Permalänk
Skrivet av anon193054:

Det är inte något med färginställningarna i Nvidia-panelen eller HDR i senaste Windows-versionen som spökar? Om inte spel har HDR-stöd stängs det av automatiskt medan i Windows i desktop funkar. Kanske den funktionen som buggar? Oavsett kan du testa olika färglägen i Nvidia-kontrollpanelen.

Annars hade jag nog som många andra säger skickat det på service.

Jag har testat ändra i nvidia kontrollpanelen fast inget ändras, i spelen verkar det vara som vanligt, det är i windows och explorer som färgerna är såhär, jag testade ändra hdr stödet fast det hände ingenting.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Testa i din riktigt gamla dator i alla fall för att se att problemet är verkligen är med kortet innan du skickar tillbaka ett fungerande kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A