Permalänk

Varm i7 7700k

Min i7a blir snuskigt varm när jag spelar witcher 3, eller i princip vilket spel som helst. Jag använder be quiet! Pure Rock 1, som inte gör något bra jobb alls. Jag testade byta ut kylpastan utan att se någon förbättring.

Temp medan jag spelar ~80-90 C

Max temp 94, 94, 99, 97 C Enligt ReamTemp

Kylare: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#specs

Idle temp ~40-50 C

Min första tanke är att skaffa en ny kylare, vet dock inte vilken jag ska köpa. Funtar på H100i, men folk online säger att vattenkylning är slöseri med pengar. Rekommendationer?

Specs:
CPU: i7 7700k (Inte OC)
GPU: Asus STRIX GTX 1080 TI
RAM: 16 GB
HDD: 1TB
SSD: 500GB
Chassi: Phanteks P400S
MOBO: Asus PRIME Z270-A

Permalänk
Medlem

Skitchassi, har samma och mitt Strix kommer upp i 80 grader.

Men! Du kan testa och sänka din voltage på CPUn, i bios. Det hjälper alltid.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Delid är det enda som kan hjälpa dig och din stackars processor. Det verkar ha snarare blivit regel än undantag för 7700K. Din kylare är det inget fel på, heller inte ditt chassi. Jag kör min 2600K i 4.8ghz med 212 evo, och det är typ samma skit som pure rock 1. Ligger på typ 60-70c vid spelande på strax under 1.4v.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Dem cpuerna blir ganska varma sen är ju inte kylaren den bästa i galaxen heller.
sänk volten/ byt kylare ex Noctua NH-D15

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Har du glömt plocka bort plasten på botten av kylaren när du monterade den? Visst att 7700K blir varm men så varm borde den inte bli ens med originalkylaren.

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på kommentarer om att sänka volten och byta kyalre. Om du nu inte av misstag tokhöjt volten manuellt, men det tvivlar jag på. Som sagt... delid!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@Defender: Hur mycket bör jag sänka volten med?

Permalänk

@Chris_Kadaver: Dedär med delid verkar hemskt otäckt. Det skulle jag helst vilja undvika om möjligt.

Permalänk
Medlem

Har samma Cpu och kylare men i ett Define C chassi, kommer upp i 76-80vid spelande, 29-31 idle som mest senast jag kollade. Jag bävar för Högsommar värmen. 7700 är en skräp CPU när det kommer till värme IMO

Permalänk

@Andreaz1: Plasten är borttagen, det kan jag garantera dig om.

Permalänk
Medlem

Fungerar fläkten som den ska? Varvar upp när cpun blir het?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Lyssna inte på kommentarer om att sänka volten och byta kyalre. Om du nu inte av misstag tokhöjt volten manuellt, men det tvivlar jag på. Som sagt... delid!

Är ett känt problem att vissa moderkort har för hög volt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Burhan123:

En enkel lösning kan vara att köra "push pull" på kylaren, att du sätter dit en extra 120mm 4-pin fläkt med en y-split kabel.

Borde sänka tempen med några grader.
Såg att det ingår ett extra fäste med Pure rocken till att köra en extra fläkt, kolla om du har kvar det om du kör på den lösningen.

Sen höjer du även fläktkurvan till CPU:n i bios så får du ner tempen ytterligare några grader.
En extra chassifläkt och en höjd fläktkurva även på alla chassifläktar kan göra en liten skillnad också.

Annars är en delid eller en fläskigare kylare (t.ex Noctua DH-15) bästa lösningen.
Delid-verktyg:
https://www.inet.se/produkt/5320117/der8auer-delid-die-mate-2...

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Inaktiv

volten på 1.2? för har du standard inställning sätter moderkortet volten för högt.

Min 7700k ligger runt 60 grader i stresstest med en zalman cnps10 performa kylare som är från stenåldern.

Permalänk
Medlem

Låter varmt för en 7700K, min ligger runt 30C idle och runt 80-82C i spel med min kylare som är en standard Cooler Master Hyper 212 EVO inget speciellt.
Tror det är svårt att få min svalare utan delid men din låter dock för varm, prova en annan kylare om möjligt annars har du fått en väldigt varm cpu i kisellotteriet tyvärr.

Får du ner den till runt 80C i Spel och 30-40C idle så skulle jag nöja mig, denna CPU går väldigt varmt.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

Konstigt för jag tycker inte han ska lyssna på dig, du tjafsar om delid är det enda som går att göra när det inte är så.
Ofta går cpuer på mer eller mindre ALLA moderkort i högre spänning än vad dem behöver plus att det finns mycket bättre kylare än den han har.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

@anon200632: Checkade precis volten. Hittade inte vart man ändrade på den, men vad jag såg i startskärmen på BIOS var den på 1.136 V.

Permalänk
Inaktiv

Mitt moderkort satte volten på nästan 1.4V och cpun vart nästan 90 grader under stress.
Satte ner den till 1.2V som är stock och då blir den runt 60 grader max 63.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burhan123:

@Decimal: Checkade precis volten. Hittade inte vart man ändrade på den, men vad jag såg i startskärmen på BIOS var den på 1.136 V.

Du får stressa cpun och kolla vad volten visar.

Permalänk

@anon200632: Kollade en gång till, volten låg på 1.152 V.

Hur kollar jag volten under stresstest? Finns det något program? Vilket stresstest är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

@Decimal: Kollade en gång till, volten låg på 1.152 V.

Hur kollar jag volten under stresstest? Finns det något program? Vilket stresstest är bra?

CPU-Z och HWinfo visar volten. AIDA64 eller realbench kan du stresstesta med.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk

@KentBrack: Yes, tack så mycket. Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Om du inte får vettiga siffror så installera AI Suite 3(skippa all bloatware dock)

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-Z270-A/HelpDesk_Do...
Under Drivrutiner och Verktyg / OS / Utilities

Visar CPU Core voltage bland annat. man kan även ändra voltage i Windows om man så önskar. Inte rört de funktionerna så mycket dock. Tar mätningen direkt från UEFI.

Permalänk
Medlem

@Burhan123:
Min 7700k 4.7GHz blir max 82 grader med en Noctua D15 under stresstest.
Då kör jag en volt på ungefär 1.230 och fläktarna på runt 900 rpm.

Så uppenbarligen är det något konstigt med din för kylaren du använder är knappast värdelös. Har du haft processorn länge?

Som str8forthakill skrev har även Asus ett eget program.
Testa dubbelkolla med några olika program så att siffrorna du ser är rätt.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk

Gjorde realbench i 15 minuter och fick fram följande resultat:

Max temp: 89, 89, 91, 94 C
Vcore max: 1.232 V

Använde HWMonitor för att kolla värdena. RealTemp vägrade starta och AI Suite förstod jag mig inte riktigt på.

Temperaturen var ganska så stadig runt omkring 79-87 +-2 C

Permalänk

Min mor är just nu i stockholm och kan plocka upp en h100i v2 från netonnet. Ska jag be henne köpa den eller borde jag lösa det på annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

Min mor är just nu i stockholm och kan plocka upp en h100i v2 från netonnet. Ska jag be henne köpa den eller borde jag lösa det på annat sätt?

Du behöver bättre kylare och den kylaren blir du nog nöjd med. Sen så kan det ju diskuteras om den är prisvärd jämfört med en noctua d15, cryorig r1 etc.

Permalänk
Skrivet av macki9:

Du behöver bättre kylare och den kylaren blir du nog nöjd med. Sen så kan det ju diskuteras om den är prisvärd jämfört med en noctua d15, cryorig r1 etc.

Fast det blir nog inte fränare än en vattenkylare. Ser bättre ut i chassit också. Tyvärr spelar det roll.

Ber henne köpa omgående. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Låter ändå skumt att det skulle vara så varmt.... Har du provat känna på kylaren? Är den sval är det nog dålig kontakt med kylare och cpu

Permalänk

Hur har du det med ventilation i chassit då? Mycket fokus på spänning, kylarbyte och till och med delid (lol på att rekommendera det som den enda lösningen för övrigt), men det spelar inte särskilt mycket roll att skruva på de parametrarna, som ändå verkar vara okej, om luften i chassit står still. Hur många fläktar är igång för luftflytt i chassit? Både in- och ut"sugande" fläktar i vettiga positioner?

EDIT: Läste om chassit och det verkar följa med 2st 120mm-fläktar - en för insug i fram, och en för utblås i bak. Det är i grav underkant av vad som krävs skulle jag säga, särskilt som det handlar om en väl presterande dator. Åtminståne tre fläktar som ventilerar chassit skulle vara fint, och då 140mm+. Prova med det, och antingen 1 insug - 2 utblås, eller tvärt om, beroende på om du vill ha över- eller undertryck i datorn. Hellre övertryck skulle jag säga, är det undertryck tenderar chassit att dra in damm via skarvar och liknande som inte är dammfilterskyddade. En struntparameter såklart, men ändå.

Och som någon ovan påpekade, en extra 120mm-fläkt (kanske en av chassifläktarna) på cpu-kylaren som hjälper till att dra luft genom fenorna gör nog också sitt.