Permalänk

@Broder Truck: Luften i chassit är godtagbart skulle jag säga. 1 där bak och 2 där fram. Alla pekar (så klart) i samma riktning. Suger in bakifrån och ut framifrån. Kommer dock byta ordning på detta när H100i kommer.

Permalänk
Medlem

@Burhan123: Tjena igen, jag redigerade mitt förra inlägg med lite extra text om du vill skumma igenom det.
Det var nog första gången jag varit med om någon som kör luften bakifrån och fram, i min värld har det alltid varit in framifrån, och ut där bak, så att säga. Spelar väl ingen jätteroll, men framförallt nätagget trycker ju ut varm luft som stiger bakom chassit, och med din konfiguration går alltså den uppvärmda luften raka vägen in igen. Tål kanske en omtanke.

Permalänk

@Broder Truck: Låter mycket väl som att du kan, och jag tänker inte argumentera emot dina kunskaper.

Som tidigare sagt är en Corsair H100i vattenkylare på ingång och kommer vara framme när morsan kommer hem på onsdag. Då kan jag lika gärna byta riktning på luftintaget då.

Permalänk
Medlem

Jag installerade min 7700k i lördags ihop med ett Asus Z270H med PureRock kylaren i ett Fractal Design Define S.
Körde på XMP direkt (4,5GHz ~1,215volt) och då träffade jag 93c i Aida64 Extreme. Stängde av allt direkt och bytte kylpasta och kontrollerade kylaren, ingen skillnad.

Då tog jag och satte på en extra fläkt på kylaren som även matar ut luften, precis som flera föreslagit här i tråden och fick då ner det till 83-85c. Öppnar jag chassit så är det väldigt varm luft där inne, så ska in med två extra fläktar i fronten idag, får jag ner det under 80c efter det så är jag nöjd.

Hur ses det med XMP idag, är det något många använder eller används fortfarande manuell klockning? Tycker 4,5GHz på 1,215 volt är överkomligt ändå?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Många bra tips, men kom ihåg att det är ett känt problem att den här proppen blir för varm. Testa alla tips och delida sedan/i alla fall, det är inte så läskigt som det kanske verkar när man är påläst.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

@Conditioned: Hur mycket tycker du känns "för varmt?" Om jag får min att rulla under 80c under Aida64 med Stress FPU valt och under 70c vid belastning i spel, tycker du det är OK då eller bör jag försöka få ner den mer?

Kör som sagt XMP så den ligger på 4,5GHz som jag skrev här ovan, Tack!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Avstängd

Chassie som en del är inne på är trams och gör inte många grader om du ens köper ett för 3000kr och cpu kylaren bör kunna ha bättre temp än du har så min röst skulle med gå mot att sänka volten som kan göra rejäl skillnad på temperatur ....sen rekommendera delide för original fart är ju överdrivet utav helvete och en stor risk att paja cpu´n

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Chassie som en del är inne på är trams och gör inte många grader om du ens köper ett för 3000kr och cpu kylaren bör kunna ha bättre temp än du har så min röst skulle med gå mot att sänka volten som kan göra rejäl skillnad på temperatur ....sen rekommendera delide för original fart är ju överdrivet utav helvete och en stor risk att paja cpu´n

Det är långt ifrån trams. Det är ytterligare en grej att kontrollera och ändra, och graderna som kan sänkas är absolut inte försumbart. Chassit som helhet kan göra stora förändringar, beroende på hur resterande komponenter beter sig. Jag gick t.ex. häromdagen från ett R4 till ett P400S med en värmeökning på GPUn med 10C.

Med det sagt, så är det ju självklart inte en magisk lösning som löser TS problem, men inte heller trams

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nmo:

Det är långt ifrån trams. Det är ytterligare en grej att kontrollera och ändra, och graderna som kan sänkas är absolut inte försumbart. Chassit som helhet kan göra stora förändringar, beroende på hur resterande komponenter beter sig. Jag gick t.ex. häromdagen från ett R4 till ett P400S med en värmeökning på GPUn med 10C.

Med det sagt, så är det ju självklart inte en magisk lösning som löser TS problem, men inte heller trams

Oftast är det trams förändringar och har kört med Cosmos och liknande riktigt dyra modeller till riktigt billiga i både tdp tunga system till low end där skillnaden kylmässigt handlade det om 1-2 grader och skillnaden är oftast inte chassie utan handlar om fläktarna i chassiet

Enda gången skillnaden kan bli mer märkbar är om man har ett väldigt gammalt väldigt tätt chassie där kan man öka värmen lite men ligger dom inom en 10års period är det oftast väldigt marginellt är mina erfarenheter

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

@Conditioned: Hur mycket tycker du känns "för varmt?" Om jag får min att rulla under 80c under Aida64 med Stress FPU valt och under 70c vid belastning i spel, tycker du det är OK då eller bör jag försöka få ner den mer?

Kör som sagt XMP så den ligger på 4,5GHz som jag skrev här ovan, Tack!

Vet ej, bara läst flera gånger på, vad jag minns, rätt stora siter att det är ett kännt problem med just den prollen.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Inaktiv

Jag kyler min 7700K med en H115i (2x 140mm). Har radiatorn monterad som insug i fronten och som utsug en ensam 140mm.

Idle 30c
Load 65-70c beroende på spel

I ditt fall bör du nog också förbättra ventilationen o inte bara cpu kylaren

Permalänk
Medlem

Kör min 7700k i 1,17 Volt fixed tillsammans med evo 212 kylfläns och noctua fläkt utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

@Broder Truck: Luften i chassit är godtagbart skulle jag säga. 1 där bak och 2 där fram. Alla pekar (så klart) i samma riktning. Suger in bakifrån och ut framifrån. Kommer dock byta ordning på detta när H100i kommer.

Nej nej nej, byt riktning!! Värmen stiger uppåt och det är ingen slump att fläkten bak sitter högst upp i lådan. Den ska helt enkelt föra ut den varma luften som skapas av gpu/cpu och som stiger uppåt.

Testa detta innan du byter kylaren så vet du om det hjälpte något. Lägg gärna till några extra fläktar om det går för det är rätt viktigt att de hela tiden cirkulerar kall luft

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Lyssna inte på kommentarer om att sänka volten och byta kyalre. Om du nu inte av misstag tokhöjt volten manuellt, men det tvivlar jag på. Som sagt... delid!

Vet du ens vad du snackar om? Gigabyte moderkort är felaktiga och deras bios ligger runt 1.37 från stock, de har åtgärdats med en bios uppdatering. Hur kan du garantera att han ligger på en lagom voltage? Klart fan han ska testa sänka om den kanske är för hög.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Dem cpuerna blir ganska varma sen är ju inte kylaren den bästa i galaxen heller.
sänk volten/ byt kylare ex Noctua NH-D15

Hjälper inte ett skit, en 7700k@5ghz når över 100 grader. Stresstest är bara att glömma om man har överklockat och inte deliddat.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har Intel snålat in på sina i7:or under flera års tid nu. Sista i7 som mig veterligen var lödd var 37xx-serien.

Så går det när de ska spara några kr per cpu. Då blir det konsumenterna som får lida för det.
Helt stört att man ska behöva investera i tredjehandsverktyg för att "laga" ett fel som finns med från produktion.

Som att köpa redan-trasiga jeans som man måste laga med nål och tråd.

Nej, tacka vet jag AMD. Ryzen är kalla, välbyggda och billiga. Konsumentvänligt så det förslår.
Köpte en 7700k, men skickade tillbaka skrället och valde Ryzen.
Never looked back.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

Min i7a blir snuskigt varm när jag spelar witcher 3, eller i princip vilket spel som helst. Jag använder be quiet! Pure Rock 1, som inte gör något bra jobb alls. Jag testade byta ut kylpastan utan att se någon förbättring.

Temp medan jag spelar ~80-90 C

Max temp 94, 94, 99, 97 C Enligt ReamTemp

Kylare: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#specs

Idle temp ~40-50 C

Min första tanke är att skaffa en ny kylare, vet dock inte vilken jag ska köpa. Funtar på H100i, men folk online säger att vattenkylning är slöseri med pengar. Rekommendationer?

Specs:
CPU: i7 7700k (Inte OC)
GPU: Asus STRIX GTX 1080 TI
RAM: 16 GB
HDD: 1TB
SSD: 500GB
Chassi: Phanteks P400S
MOBO: Asus PRIME Z270-A

Jag har nästan exakt samma problem som dig, jag har dessutom exakt samma moderkort men en liten större kylare. Min tråd ligger lite längre ner i forumet. Om du kör med xmp påslaget kan du kolla så att moderkortet inte automatiskt har höjt spänningen för CPU VCCIO samt System Agent voltage. När jag slog på xmp höjde mitt moderkort dessa värden alldeles för mycket så det jag gjorde var att slå in timings, frekvens och spänning för ram manuellt och sen sänka VCCIO och system agent voltage. Detta sänkte temperaturen något. I auto så hamnade VCCIO runt 1.25-1.3 och system agent 1.3-1.35 om jag minns rätt. Nu kör jag 1.125 samt 1.175. Dessa värden gäller just mitt system och inte säkert att det funkar stabilt för dig. Men även efter detta tycker jag min CPU blir för varm, runt 80-85C i spel. Men som andra redan sagt, börja med att sänka Vcore i första hand. Jag sänkte min till 1.18 i 4.5Ghz.

Ett annat tips, har du testa känna på kylaren när datorn stresstestas? Blir den varm? Om den inte blir varm är det tecken på att värmen inte överförs från CPU:n till kylaren. Det kan bero på att kylaren inte sitter korrekt eller att kontakten är dålig mellan CPU die och IHS, om så är fallet finns det inte så mycket att göra om man inte vill göra delid. Vilket jag helt å hållet förstår, man vill inte direkt bryta garantin på sin nya processor... Jag tror inte en bättre kylare kommer göra så stor skillnad om värmen inte överförs till denne till att börja med.

I mitt fall misstänker jag att jag fått ett ruttet exemplar där kontakten mellan CPU die och IHS är dålig. Jag har en stor kylare och den blir aldrig ens varm, utan den känns nästan sval när processorn jobbar för fullt. Så i mitt fall får kylaren knappt någon värme att jobba med.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är kylaren det är fel på, utan snarare att det är ett måndagsex med dålig pasta under.

Kör min 7700k med en Big Shuriken 2, i detta itx chassi, med nätagg 3cm ifrån.
Inte ens jag når sådana temperaturer under load i spel. Visst kan jag nå närmare 90C vid stresstest, men kan säkert få ner dessa om jag skulle sänka volten något.

Men pröva sänka volten ytterligare och se ifall cpu:n klarar det!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Eh låter knasigt med dom tempsen, inte ens jag med extremt litet chassi och nästan obefintlig luftgenomströmning sitter på dom temperaturerna.

Permalänk

UPDATE
Morsan kom hem mycket tidigare än förväntat, så jag har haft lite tid med min nya H100i. Här är de temperaturerna som jag har lyckats snappa upp under min korta period med kylaren:

100% Load temp: 77-83 +-2 C

Idle temp: 39-41 +-2 C

Temp under spel: 51-70 +-2 C

Det låter ju förbaskat mycket mer nu med vattenkylaren som härjar. Men den är ju inte upp i 90+ och spökar längre. Min gissning var att det var kylaren som var kass, även luftriktningen kan ha vart ett problem.

Jag har bytt riktning på fläktarna nu, så de tar in luft från framsidan och ut genom baksidan. Jag har dock inte testat att köra chassifläktarna på fullt ännu.

Permalänk

@felix05: Heatsinken var märkvärdigt mycket varmare när jag kände på den under stresstest. Mjukvaran till vattenkylaren pekar också på att den blir varmare när processorn är under load (när cpun är vid 50-60 C ligger kylarens temperatur runt 40-50 C). Jag gissar då på att det inte är någon dålig kontakt mellan dem

Såg inte att du hade skrivit ett inlägg tidigare. Kanske hade vart bättre o kolla i den istället för att skriva ett eget. Men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

UPDATE
Morsan kom hem mycket tidigare än förväntat, så jag har haft lite tid med min nya H100i. Här är de temperaturerna som jag har lyckats snappa upp under min korta period med kylaren:

100% Load temp: 77-83 +-2 C

Idle temp: 39-41 +-2 C

Temp under spel: 51-70 +-2 C

Det låter ju förbaskat mycket mer nu med vattenkylaren som härjar. Men den är ju inte upp i 90+ och spökar längre. Min gissning var att det var kylaren som var kass, även luftriktningen kan ha vart ett problem.

Jag har bytt riktning på fläktarna nu, så de tar in luft från framsidan och ut genom baksidan. Jag har dock inte testat att köra chassifläktarna på fullt ännu.

Ja, och hade du vänt på fläktarna i chassit med luftkylaren kvar hade du kanske haft ungefär samma temperaturer, fast med mindre pumpljud

Permalänk

@Broder Truck: Fast äre inte lite fränt att ha vatten cirkulerande inne i datorchassit? Hade nog köpt en förr eller senare ändå...
Lyckades sänka ljudnivån något också genom att ändra på hur fläktarna snurrar. Så det är ingen ENORM deal längre. Skönt bara att processorn inte kokar bort.

Permalänk
Medlem

@Burhan123:
Jo absolut, jag kör vattenkylning i båda mina stationära (bor på två ställen pga jobb/fru), men då handlar det om customloops med vatten på både cpu och gpu Tycker kostnaden oftast överstiger nyttan med aio-kylare till enbart cpu jämfört med antingen vettig luftkyllösning på cpu'n, alternativt lägga några spänn extra och få kylning till grafikkortet också. Men jag förstår att det är ett alternativ för många!

Permalänk

Jag har också en 7700k som jag lade timmar på för att få ner tempen på. Asus AI sätter upp Vore väldigt högt och deras mjukvara visar inte rätt temp. Tempen i AI ligger ca 15 grader under HW Monitor och Intels egen stresstestmjukvara.

Kör nu en Noctua D15 och har 5 Chassi fläktar. Fixar 4.8GHz på 1.25V och ca 85 grader.

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem

@LongKalsong: Det är inte min erfarenhet av Asus AI. Nyligen kört både HW Monitor och Asus AI parallellt under stresstest med olika program och de visade båda samma temp. Kanske har och göra med uppdatering av programmen eller vilket moderkort man använder dock.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Smällde in 2 extra chassifläktar i mitt Define S i fronten så nu har jag 3 fläktar som pumpar in luft, en PureRock kylare med två fläktar på, en som trycker in och en som drar ut och den bakre som drar ut. Kör 4,5GHz med runt 1,22volt under load och hamnar nu som max 87c under Aida64 Extreme med FPU stress och medel är 75-80c. Under The Witcher 3 så hamnade jag som högst på 78c med medel på 65-68.

Ska testa att sänka volten lite och se om det kan hjälpa att få ner det lite ytterliggare, men nu börjar jag bli nöjd. Förjävla varmt chip dock.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Sorglig historia detta med i7 7700K.. :/ Jag hade returnerat direkt med tanke på temperaturerna*** (läs editering nedan). Känns ju helbängt att vara tvungen att göra en delid på en redan dyr och alldeles ny processor och som också bryter garantin direkt.

Edit*** rättare sagt jag hade läst på om processorn innan köp och inte ens köpt den trots att den är den nyaste.

Edit** rättare sagt jag hade läst på om processorn innan köp och inte ens köpt den trots att den är den nyaste.
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Jag installerade min 7700k i lördags ihop med ett Asus Z270H med PureRock kylaren i ett Fractal Design Define S.
Körde på XMP direkt (4,5GHz ~1,215volt) och då träffade jag 93c i Aida64 Extreme. Stängde av allt direkt och bytte kylpasta och kontrollerade kylaren, ingen skillnad.

Då tog jag och satte på en extra fläkt på kylaren som även matar ut luften, precis som flera föreslagit här i tråden och fick då ner det till 83-85c. Öppnar jag chassit så är det väldigt varm luft där inne, så ska in med två extra fläktar i fronten idag, får jag ner det under 80c efter det så är jag nöjd.

Hur ses det med XMP idag, är det något många använder eller används fortfarande manuell klockning? Tycker 4,5GHz på 1,215 volt är överkomligt ändå?

Absolut, 4500 MHz på 1.215V är bra. Skippa XMP. Ratta in minnena med DRAM Voltage manuellt i UEFIBIOS istället.

Kanske ska byta processorkylaren? Den duger gott men inte till hårdare överklockning.

Bara en jämförelse med i5 4690K @ 4.5 GHz med 1.215 VCore med max temperatur på 69 grader (30 minuters hård belastning). Detta med NH-D14 med utbytta fläktar till 2 st. NF-F12 PWM.

Skrivet av Burhan123:

UPDATE
Morsan kom hem mycket tidigare än förväntat, så jag har haft lite tid med min nya H100i. Här är de temperaturerna som jag har lyckats snappa upp under min korta period med kylaren:

100% Load temp: 77-83 +-2 C

Idle temp: 39-41 +-2 C

Temp under spel: 51-70 +-2 C

Det låter ju förbaskat mycket mer nu med vattenkylaren som härjar. Men den är ju inte upp i 90+ och spökar längre. Min gissning var att det var kylaren som var kass, även luftriktningen kan ha vart ett problem.

Jag har bytt riktning på fläktarna nu, så de tar in luft från framsidan och ut genom baksidan. Jag har dock inte testat att köra chassifläktarna på fullt ännu.

Gott att du fick ner det.

Skrivet av LongKalsong:

Jag har också en 7700k som jag lade timmar på för att få ner tempen på. Asus AI sätter upp Vore väldigt högt och deras mjukvara visar inte rätt temp. Tempen i AI ligger ca 15 grader under HW Monitor och Intels egen stresstestmjukvara.

Kör nu en Noctua D15 och har 5 Chassi fläktar. Fixar 4.8GHz på 1.25V och ca 85 grader.

Grattis till ett bra chip med den spänningen för 4800 MHz! NH-D15 kyler bra.. Men 85 grader är för mycket ändå. Eller är på gränsen.. Bra, låg spänning dock.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Absolut, 4500 MHz på 1.215V är bra. Skippa XMP. Ratta in minnena med DRAM Voltage manuellt i UEFIBIOS istället.

Kanske ska byta processorkylaren? Den duger gott men inte till hårdare överklockning.

Bara en jämförelse med i5 4690K @ 4.5 GHz med 1.215 VCore med max temperatur på 69 grader (30 minuters hård belastning). Detta med NH-D14 med utbytta fläktar till 2 st. NF-F12 PWM.

En till jämförelse: Jag kör en 7700k tillsammans med en Phanteks TC14PE (bör ha liknande kylarförmåga som NH-D14?) med Vcore inställt på 1.185, 4.5 Ghz. I stresstest hamnar jag runt 85-90 grader och i spel något lägre, ca 80-85. Tycker det är ruskigt dåligt. Jag som hade hoppats jag skulle kunna överklocka med den här kylaren. Det kan jag ju glömma...

Hade jag kört stock volt hade jag ju nästan legat nära 99C vilket är max enligt Intel, ska det vara så uselt? Med en bra kylare dessutom.