Apple uppdaterar sin maskinpark och visar nya högtalaren Homepod

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

det här ska bli mycket spännande gällande ios11:
"Siri ska även bli smartare och komma med bättre förslag på saker som är anpassade för användare samt veta vad användaren kommer göra härnäst"
MS får ju grymt mycket skit för den data de samlar in för just denna funktion, men nåt säger mig att apple är immuna mot detta

sen detta:
"I samband med iOS 11 så kommer Apple även släppa sin filhanterare Files där man kan komma åt filerna man har på sin telefon."
wow, det som jag avskydde mest med min 4s är åtgärdat.. tog bara en evighet

Skillnaden är att Apple inte behöver samla in användardata för att veta vad användaren borde göra härnäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nya iPaden får en 6 kärnig processor och har då passerat antal kärnor än vad vissa desktop datorer har idag.

Men med tanke på att det handlar om en förvuxen A10 så har den sannolikt i praktiken 3 kärnor (som körs samtidigt). Alltså ytterligare en kraftfull och en svag jämfört med standard A10 i iPhone 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

*WHOOSHING INTENSIFIES* Hahahahahaha

Allvarligt talat så blir jag smått tårögd över att de så tydligt pekar på professionella användare. Detta är i praktiken den nya Mac Pro, så som den nuvarande papperskorgen fungerar, fast med uppdaterat innandöme deluxe. Med vetskapen att det sedan också ska komma en ny riktig Mac Pro känns det verkligen lovande.

iMac Pro lär ju vara ersättaren till Mac Pro. Det är helt i linje med vad Apple gått ut med tidigare, när de sagt att de ska ge mer kärlek åt desktop- och pro-användarna. Jag tror därför inte de kommer med någon uppdaterad papperskorg. Finns ingen större mening med det heller när de lyckats trycka så mycket godsaker i iMac;en och säljer den till ett såpass bra pris (den är förvisso pissdyr men det är alla professionella arbetsstationer, och denna kommer i en attraktiv formfaktor med en grym skärm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Kul att Apple äntligen fattat att iPad behöver bli mer av en mobil/laptop-hybrid snarare än en renodlad surfplatta. Gissar att de börjat känna viss press från Surface Pro. Fräckt med 120Hz variabel(?) uppdateringsfrekvens och ska bli intressant att se benchmarks på A10X Fusion.

Det är nog inte så att Apple fattar långsamt utan att de rullar ut iterativa uppdateringar. Ipad Pro är inte ens två år gammal och det är inte konstigt att det behövs lite tid innan den kommer helt till sin rätt.
Kritiken mot iPad Pro har också varit tämligen överdriven, som att den inte kan köra dekstop-applikationer och endast har iOS-UI:t. Just UI;t har alltid varit väl anpassat till formfaktorn (med vissa undantag som avståndet mellan ikonerna på den större modellen) och många av apparna är betydligt bättre anpassade till prestandan. Jag sitter exempelvis mycket hellre i Procreate på min iPad Pro än Photoshop på en Surface Pro (annat än de snabbaste Surface Pro, men då är de mycket dyrare och har dessutom en mycket sämre penna och ett sämre anpassat UI).
Smidigare multitasking är förstås välkommet. Tror inte det gör någon jättestor skillnad för mig men det ser ut som navigationen överlag är förbättrad. Filhanteraren är också välkommen. Det är något jag inte bryr mig särskilt mycket om på telefonen, men på iPaden där jag jobbar mycket med olika filer som sedan flyttas mellan appar och enheter är det något jag ibland saknar. För det mesta funkar det bra, men så finns det tillfällen då det är allt annat än smidigt.

Skrivet av Alling:

Också sjukt taggad på detta! Dock mindre taggad på alla kokosnötter som helt plötsligt kommer tycka att 120 Hz är det bästa sedan skivat äpple efter att ha avfärdat det som trams i ett decennium och/eller vräka ur sig en massa galla om att allt annat (inklusive dagens datorer och framtida surfplattor med 120+ Hz) suger för att "Ajpäd har ProMotion" (jämför Retina).

Du menar argumentet att det skulle ge små fördelar till priset av sämre batteritid? Det argumentet är lika giltigt nu som det var då, förutom att Apple lyckades få dit en variabel uppdateringsfrekvens. Utan några nackdelar, snarare andra förbättringar utöver det, är det bara tacka och ta emot.
Jag skulle dock inte uppgradera mig bara för att det går lite mjukare att navigera. 120Hz uppdateringsfrekvens till pennan däremot, i kombination med kraftfullare hårdvara (och Metal 2), det har potential att bli riktigt porrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

iMac Pro lär ju vara ersättaren till Mac Pro. Det är helt i linje med vad Apple gått ut med tidigare, när de sagt att de ska ge mer kärlek åt desktop- och pro-användarna. Jag tror därför inte de kommer med någon uppdaterad papperskorg. Finns ingen större mening med det heller när de lyckats trycka så mycket godsaker i iMac;en och säljer den till ett såpass bra pris (den är förvisso pissdyr men det är alla professionella arbetsstationer, och denna kommer i en attraktiv formfaktor med en grym skärm).

Apple har gått ut och sagt att de arbetar på en modulär mac pro. Den kommer dock komma tidigast 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Apple har gått ut och sagt att de arbetar på en modulär mac pro. Den kommer dock komma tidigast 2018.

Ja, de har talat om att de tänker om gällande Mac Pro och vill bygga ett mer modulärt system. Det är ju i princip vad de presenterat nu, med release i December. Men vi får väl se, kanske kommer nåt nytt till våren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, de har talat om att de tänker om gällande Mac Pro och vill bygga ett mer modulärt system. Det är ju i princip vad de presenterat nu, med release i December. Men vi får väl se, kanske kommer nåt nytt till våren.

Det man presenterar med iMac Pro kan väl knappast kallas ett "modulärt system". Tror definitivt de kommer släppa en ny Mac Pro utöver iMac Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

iMac Pro lär ju vara ersättaren till Mac Pro. Det är helt i linje med vad Apple gått ut med tidigare, när de sagt att de ska ge mer kärlek åt desktop- och pro-användarna. Jag tror därför inte de kommer med någon uppdaterad papperskorg. Finns ingen större mening med det heller när de lyckats trycka så mycket godsaker i iMac;en och säljer den till ett såpass bra pris (den är förvisso pissdyr men det är alla professionella arbetsstationer, och denna kommer i en attraktiv formfaktor med en grym skärm).

Om vi låtsas att jag är ansvarig för inköp av datorer till ett företag och har två val:
En superfin iMac som presterar riktigt bra och som kostar snormycket men som "bara" håller ett par år.
Eller
En Mac Pro som även den presterar riktigt bra och som kostar snormycket, med skillnaden att du efter ett par år endast behöver byta t.ex. grafikkortet istället för att göra sig av med hela datorn.

För mig är valet lätt, men då gäller det förstås att Apple verkligen släpper en modulär Mac Pro. Jag tolkar iaf "modulär" som att det kommer vara möjligt att byta komponenter i större utsträckning än vad som är möjligt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det man presenterar med iMac Pro kan väl knappast kallas ett "modulärt system". Tror definitivt de kommer släppa en ny Mac Pro utöver iMac Pro.

Det är mer modulärt såframt att de tycks satsa på externa enheter som GPU.

Skrivet av Trunk:

Om vi låtsas att jag är ansvarig för inköp av datorer till ett företag och har två val:
En superfin iMac som presterar riktigt bra och som kostar snormycket men som "bara" håller ett par år.
Eller
En Mac Pro som även den presterar riktigt bra och som kostar snormycket, med skillnaden att du efter ett par år endast behöver byta t.ex. grafikkortet istället för att göra sig av med hela datorn.

För mig är valet lätt, men då gäller det förstås att Apple verkligen släpper en modulär Mac Pro. Jag tolkar iaf "modulär" som att det kommer vara möjligt att byta komponenter i större utsträckning än vad som är möjligt idag.

Om jag var inköpsansvarig hade jag försökt teckna ett förmånligt leasingavtal med bra support. Då får jag datorerna utbytta med lagom stora intervall och slipper slösa tid på att felsöka, lösa problem och uppgradera. Många företag gör just så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

iPod Hi-Fi 2.0? Ställer mig tveksam till att det kommer gå vägen den här gången heller med tanke på vad HomePod lär kosta.

https://en.wikipedia.org/wiki/IPod_Hi-Fi

350 USD är inte ett dåligt pris, särskilt inte om ljudprocessorn verkligen fungerar bra (det har i så fall potential att höja den till rena audiofila nivåer).

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av DasIch:

Det är mer modulärt såframt att de tycks satsa på externa enheter som GPU.

Apple har varit tydliga med att det handlar om två olika system, en proffs-version av Imac som kommer detta år, och en ordentlig uppföljare till Mac Pro som inte kommer detta år.

http://www.99mac.se/artikel/10179-apple-utlovar-ny-mac-pro

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Största fördelen med 120hz är hur mjukt alla animationer kommer gå.

Speciellt i deras 720P skärm (Eller om de kommer att gå till 1440P?), och deras snabba dualcore eller va de använder i sina iPhones..kommer säkerligen flyta på som aldrig förr.

Synd att man inte kan se mer än 24-30FPS < /s

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag tror fläktljudet kommer irritera ganska ordentligt också.
300 watt med 2 radialfläktar?
Spännande.

Tja, det får bli dess "killer feature", precis som att deras "bästa" desktop (Mac Pro) ser ut som en sophink

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

iMac Pro lär ju vara ersättaren till Mac Pro. Det är helt i linje med vad Apple gått ut med tidigare, när de sagt att de ska ge mer kärlek åt desktop- och pro-användarna. Jag tror därför inte de kommer med någon uppdaterad papperskorg. Finns ingen större mening med det heller när de lyckats trycka så mycket godsaker i iMac;en och säljer den till ett såpass bra pris (den är förvisso pissdyr men det är alla professionella arbetsstationer, och denna kommer i en attraktiv formfaktor med en grym skärm).

"Apple utlovar ny Mac Pro"

"Schiller uppger dock att denna nya version av Mac Pro inte kommer att släppas det här året. Däremot utlovas också nya Imac-modeller i år, inklusive konfigurationer skräddarsydda för en stor del av proffsmarknaden."

"Vi har bett vårt team att designa något riktigt bra framöver för de Mac Pro-kunder som vill kunna uppgradera och bygga ut i framtiden."

iMac Pro är med andra ord inte ersättaren till Mac Pro då man inte ens kan uppgradera RAM i den.

http://www.99mac.se/artikel/10179-apple-utlovar-ny-mac-pro

http://macworld.idg.se/2.1038/1.683948/du-kan-inte-byta-ram-i...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Ja, ni tycks ha rätt gällande Mac Pro. Får väl se vad de hittar på till nästa år då.

För egen del kommer jag inte vara kund men jag hoppas de slänger in många USB-portar och nVidia som alternativ. Främst då av egoistiska skäl då jag kör Hack ovh önskar bra hårdvarustöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

iMac Pro är med andra ord inte ersättaren till Mac Pro då man inte ens kan uppgradera RAM i den.

Då är det inte fullt lika galet som jag först trodde utan en relativt rimlig produkt.
Blir faktiskt nyfiken på nya Mac Pro, enda apple produkten typ någonsin jag faktiskt är nyfiken på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Minst 240hz för att du ska vara nöjd

240Hz är för turisterna, det är 960Hz som gäller nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

350 USD är inte ett dåligt pris, särskilt inte om ljudprocessorn verkligen fungerar bra (det har i så fall potential att höja den till rena audiofila nivåer).

Frågan är hur de står sig mot Sonos.

Skickades från m.sweclockers.com