AMD Ryzen Threadripper – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad vill du säga med en bild på en 32-kärnors EPYC-processor?

Ok hur vet du att det är en EPYC cpu och inte en threadripper CPU? (det är inte jag som monterat ihop de 3 bilderna)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkimedes:

Oj förrästen, vad tror ni om 5ghz överklocknings ryktet för TR? Jag är själv väldigt tvivelaktig (om man bortser från LN2 och liknande dumheter).

Jag tycker det är trist att erkänna, men jag tror jag skulle hellre vilja köpa mig en 6c/12t skylake-x med tanke på dess överklockningsmöjligheter (säkert minst 4,5-5ghz). just nu kör jag en rig jag satte ihop nyligen med en ryzen 1600x processor. jag gamear mycket så kanske jag kommer sälja min nuvarande rigg och köpa skylake-x 6:a för kanske 4-4,5 tusen kr (sen vet jag inte vad ett x299 moderkort kommer kosta, men jag skulle gissa nånstans runt 2500-3000 för ett av dom billigare. sen kostade moderkortet jag kör nu lite drygt 2000kr, så det skulle kanske kosta mig ett par tusen att köpa en motsvarande (6c/12t) fast från intel & med mycket snabbare klockfrekvens.

Jag tror det är samma yield som de föregående Ryzen så jag räknar inte med mer än 4GHz (på luft). Men det räcker gott och väl för mig med så många kärnor

Samtidigt tror jag den nya layouten och heatspreadern kan överföra mer värme, för effektivare kylning.

Men vi får se

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

någon med mycket fritid som har haft det kul

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ok hur vet du att det är en EPYC cpu och inte en threadripper CPU? (det är inte jag som monterat ihop de 3 bilderna)

För att bilden kommer ifrån när de visade upp EPYC, och att de sa att det var en EPYC.
Men, om grunden till hypotesen inte var något mer substansiellt än bilden på EPYC så finns det verkligen inget att komma med.
Jag hade i så fall trots allt varit mer benägen att tro på det hela om jag inte fått se bilden, utan istället trott att det fanns bättre grund till påståendet.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För att bilden kommer ifrån när de visade upp EPYC, och att de sa att det var en EPYC.
Men, om grunden till hypotesen inte var något mer substansiellt än bilden på EPYC så finns det verkligen inget att komma med.
Jag hade i så fall trots allt varit mer benägen att tro på det hela om jag inte fått se bilden, utan istället trott att det fanns bättre grund till påståendet.

då stämmer nog inte denna bilden häller

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Massor av kärnor är kul, men man får inte glömma fyra minneskanaler, proffsigare moderkort, förhoppningsvis stöd för buffrade minnen, stöd för ECC minne, solitt stöd för virtualisering och annat godis.

Du får sluta prata snusk på det viset! Det är barn närvarande!

Skämt åsido, allt det där är goda skäl att gå med en 10c eller en 12c istället för en 1800X. Givet ovanstående, är det någon annan som känner att R7 helt plötsligt blev väldigt ointressant? Antingen har du behov av kärnor och då är Threadripper det bättre valet, om inte annat helt enkelt på grund av bättre kringfunktionalitet, eller också behöver man inte det och då är 1600(X) kung.

Skrivet av sesese:

Då det inte händer så mycket på CPU fronten så kan det vara värt att betala för en 16/32 med tanke att du kommer minst ha den i 5år. Intel har vägrat oss konsumenter genom att ta extrema överpriser för CPUer med mer än 4 kärnor.

Jag funderar i exakt de banorna. Givet att jag, med största sannolikhet, kommer att ha processorn tills den går sönder och den under en stor del av tiden kommer att tjänstgöra som både spelmaskin(er) och lagringsserver, är det då inte lämpligt att överväga en Threadripper snarare än en R7 nästan enbart på grund av PCI-e? Det kan vara värt en tusenlapp extra eller 2 om jag kan vara säker på att jag inte kommer få slut på I/O...

Skrivet av SpeedRebirth:

Rykte:

Threadripper 16C/32T kommer kosta 850 dollar...
Intels motsvarighet (7960x) kostar 1700 dollar...

Om detta stämmer så är det helt otroligt galet Det är ju HALVA priset!!
Man får dock tänka på att X399 moderkorten kommer kosta väldigt mycket. Men Threadripper blir så klart en MYCKET mer prisvärd plattform även om moderkorten kostar 100-200 dollar mer

AMD is on fire

Men givet att x299 skall ha stöd för 44 PCI-e lanes, dual OCH quad channel memory och allt annat som är KBL eller SKL-beroende eller DLC-beroende, så är det inte alls säkert att x399 blir så himla mycket dyrare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

Men givet att x299 skall ha stöd för 44 PCI-e lanes, dual OCH quad channel memory och allt annat som är KBL eller SKL-beroende eller DLC-beroende, så är det inte alls säkert att x399 blir så himla mycket dyrare...

x299 verkar vara skit. Så sjukt oseriöst att slänga in en i5.
Och de lägger deras 8c12t på mer än dubbla priset av 1700. Samma med 1600. Plattformen inriktar sig inte på någon. Faktum att man får fler pci lanes på am4 till mer än halva priset gör köpet bara sämmre. Det kommer bara vara hardcore intel fanboys som kommer köpa sliten. Alla som kan något kommer välja x399 threadripper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_: men tänk om intel har 5fps mer i spel?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@_Merc_: men tänk om intel har 5fps mer i spel?

Tänk om man lägger 10000kr extra på ett (eller flera) grafikkort istället som man sparar in om man kör AMD 16kärniga mot intels 18kärniga?

Permalänk
Medlem

@SolidReactor: men tänk om intel fortfarande har 5fps mer???

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

@issue: Då är det cpu bundet vid användning av dessa 12-22tkr grafikkort, vilket innebär antingen väldigt gamla spel eller dagens spel i låg inställning vilket i sin tur resulterar i omkring 500 mot 505 fps rimlig uppskattning.

Tja då "vinner" intel på 720p med dx9 spel med dessa 5 fps och du tar hem vinsten! grattis!!!

Permalänk
Medlem

@SolidReactor: nej jag tar inte hem nån vinst, bara tänker på alla andra trådar som existerar där slutsatsen från de besatta är att intel är bättre för spel för att de idag har några fps mer

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

@issue: Va de inte de vi båda utspelade? Vi ska tog ju hem en Oskar här ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

En fråga. Jag har sett att du använder termen Mindshare emellanåt. Vad är det för något? Något liknande goodwill eller något helt annat?

Här har du videon som fick många hårdvaruentusiaster att få upp ögonen för mindshare. I detta fallet är det nVidia det handlar om, men det kan även beskrivas Intels position, fast till mindre grad. Intel har faktiskt spöat AMD ett tag och på tiden när AMD släppte bättre CPUer så tog dom stora marknadsandelar. nVidia har ett fruktansvärt grepp på marknaden när det gäller GPUer då många automatiskt associerar ett grafikkort med nVidia.

Länkar bara videon från AdoreTV då den är gammal och många redan sett den: The GPU war is over

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad handlar videon om? Att bara posta en länk känns lite magert tycker jag men jag är kanske lite gammaldags.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Vad handlar videon om? Att bara posta en länk känns lite magert tycker jag men jag är kanske lite gammaldags.

Ännu en i raden av youtubers som börjat inse att Intel hamnat i en extremt obekväm situation. Jag har bara hunnit kolla lite grann, får se om jag får tid med resten under dagen.

Permalänk
Medlem

AMD har verkligen hamnat rätt denna gång. Skalbar plattform från 4c till serverprocessorer på 32c. Och klarar ett chip inte att validera alla 4c så kan den vara del i en processor med 6c (3+3) eller 12c(3+3+3+3). Lysande!
Sen att hela HEDT plattformen har 44 PCI-lanes gör att personer som vill ha många grafikkort väljer det alternativet. Och vilka grafikkort ska de välja då? Hmmm. Nvidia begränsar sin SLI något med en rekommendation på 2st. AMD Vega ser bra ut då.. Hoppas jag!

Bra jobbat AMD, det ser bra ut så här långt!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Vet man något om priserna?

Sitter på 1700, tänkte om man ska uppgradera igen 😂

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Hjälpsam

Är rätt less på alla dessa youtubers, de behöver en kvart på sig att säga det jag kan läsa på en minut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

AMD har verkligen hamnat rätt denna gång. Skalbar plattform från 4c till serverprocessorer på 32c. Och klarar ett chip inte att validera alla 4c så kan den vara del i en processor med 6c (3+3) eller 12c(3+3+3+3). Lysande!
Sen att hela HEDT plattformen har 44 PCI-lanes gör att personer som vill ha många grafikkort väljer det alternativet. Och vilka grafikkort ska de välja då? Hmmm. Nvidia begränsar sin SLI något med en rekommendation på 2st. AMD Vega ser bra ut då.. Hoppas jag!

Bra jobbat AMD, det ser bra ut så här långt!

Om över 80% av kretsarna är helt hela. Hur stor är risken att 5 kärnor är odugliga? Får de bara ut 3 kärnor ur en krets kastar de nog den. Lär hända extremt sällan.

Permalänk
Medlem

@SAnDis: Inget från AMD ännu, men det spekuleras om 8000-10 000 kr för toppmodellerna.

Vad använder du datorn till? R7 1700 är en väldigt prisvärd, sval och bra CPU om du endast spelar och använder enklare applikationer samtidigt, och den kommer fortsätta vara det i 3-4 år till.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om över 80% av kretsarna är helt hela. Hur stor är risken att 5 kärnor är odugliga? Får de bara ut 3 kärnor ur en krets kastar de nog den. Lär hända extremt sällan.

Jag menar då att varje krets är 4 kärnor, i en Ryzen 3, 5, 7 så består processorn av 2st sådana kretsar ihopkopplade med infinity fabric.
Så en R7 har 4+4.
Ifall en av kärnorna inte presterar som tänkt kan den delen vara i en R5 eller R3 istället. Samma blir det ju i HEDT plattformen. Där toppmodellen med 16 kärnor innehåller två stycken R7, eller 4st kretsar med 4 kärnor.

Eller tänker jag helt fel?

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Jag menar då att varje krets är 4 kärnor, i en Ryzen 3, 5, 7 så består processorn av 2st sådana kretsar ihopkopplade med infinity fabric.
Så en R7 har 4+4.
Ifall en av kärnorna inte presterar som tänkt kan den delen vara i en R5 eller R3 istället. Samma blir det ju i HEDT plattformen. Där toppmodellen med 16 kärnor innehåller två stycken R7, eller 4st kretsar med 4 kärnor.

Eller tänker jag helt fel?

Mvh, Jakob

Ja och Nej. En krets består av 2 CCX och varje CCX består av 4 kärnor. Så i princip har du rätt i att om en krets bara har 7 fullt fungerande kärnor, så kan den bli en (del av) en 6c eller en 12c processor istället för 8c/16c. Det man inte kan göra är att skilja på CCX-erna, vilket man lätt kan läsa in i det du skrev först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Jag menar då att varje krets är 4 kärnor, i en Ryzen 3, 5, 7 så består processorn av 2st sådana kretsar ihopkopplade med infinity fabric.
Så en R7 har 4+4.
Ifall en av kärnorna inte presterar som tänkt kan den delen vara i en R5 eller R3 istället. Samma blir det ju i HEDT plattformen. Där toppmodellen med 16 kärnor innehåller två stycken R7, eller 4st kretsar med 4 kärnor.

Eller tänker jag helt fel?

Mvh, Jakob

Aha, nä en krets har 8 kärnor. Men det är lätt att missförstå då de är uppdelade i två kluster, som kallas CCX. De är sammankopplade med varandra med Infinity Fabric.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Ja och Nej. En krets består av 2 CCX och varje CCX består av 4 kärnor. Så i princip har du rätt i att om en krets bara har 7 fullt fungerande kärnor, så kan den bli en (del av) en 6c eller en 12c processor istället för 8c/16c. Det man inte kan göra är att skilja på CCX-erna, vilket man lätt kan läsa in i det du skrev först.

Skrivet av Aleshi:

Aha, nä en krets har 8 kärnor. Men det är lätt att missförstå då de är uppdelade i två kluster, som kallas CCX. De är sammankopplade med varandra med Infinity Fabric.

https://upic.me/ts/i/j5/dieshot.jpg

Jahapp!
Jag trodde de kunde baka ihop varje CCX ifall det behövdes. OK!

Tack för förklaringen!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Hjälpsam

I framtiden är det nog ganska troligt att vi får se en singel CCX, kanske tillsammans med en GPU, också dessa ihopbakade med Infinity Fabric.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Underbar video. Blir att börja spara till en R9 1955X och en Asrock X399 Taichi. Har inte varit så här psykad att bygga, sedan AMD släppte Athlon X2 Toledo

Skrivet av Ratatosk:

I framtiden är det nog ganska troligt att vi får se en singel CCX, kanske tillsammans med en GPU, också dessa ihopbakade med Infinity Fabric.

Låter som du pratar om en APU. Raven Ridge kommer vara en CCX och en Vega som jag fattar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAnDis:

Vet man något om priserna?

Sitter på 1700, tänkte om man ska uppgradera igen 😂

Dags att byta ut HTPC'n?

1700'an kan ju fortfarande vara en bra huvuddator medans ett Threadripper-system kan agera server. Med tanke på vilken påkostad plattform det ser ut att bli så går det nog att göra väldigt mycket med ett sånt system. Jag hade nog bakat in både lagring och virtualiserade system på samma plattform utan att se några direkt flaskhalsar. Kanske till och med köra en virtualiserad speldator på ett par kärnor. IOMMU bör fungera fint med tanke på vad plattformen baseras på.

Skrivet av Ratatosk:

Är rätt less på alla dessa youtubers, de behöver en kvart på sig att säga det jag kan läsa på en minut.

Nu är jag heller inget fan av dessa. Men många bryr sig om vad de säger och tycker och är en "informations"kanal för de som inte vill eller kan läsa artiklar. Personligen föredrar jag seriösare sidor typ Anandtech och liknande istället för youtubers men det kan vara trevligt (och viktigt) att ibland lyssna och se på vad andra matas med för information emellanåt.