Permalänk
Medlem

Som boende norr om Göteborg och pendlar in till stan är min reflektion att det blivit mycket värre senaste åren. Något mycket märkligt är att det vid hemresa alltid köar upp vid Angeredsbron där det blir fri motorväg till typ Oslo. Slutsatsen kring varför är att folk vägrar hålla vettigt avstånd.
Samma fenomen uppstår vid bron i Kungälv där det är en påfart. Där är den relativt kort dock, vid Angeredsbron är den numera väldigt lång och fortsätter i en bussfil så där borde vara noll problem att lyckas kom in i filen.

Lägg till att folk krockar var och varannan dag

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Bästa är ju folk som inte vet hur man signalerar när de ska svänga höger eller vänster! Eller tänker ''JAG SKA FÖRST!'' eller tror att de är lika duktiga och erfarna som de bästa eliterna inom rally..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det är ett löjets skimmer över denna tråd. Så många som vet precis hur ANDRA ska köra. Hur vore det med lite självkritik?

Permalänk
Medlem

Ja, man kan köra fort bra och dåligt.
Bra = Hålla avstånd, använda blinkers, byta fil i tid med mera.
Dåligt = Störst/snabbast är först, blinkers?, in/ur filer 1.2m framför/bakom

Bara senaste året har många glömt att det är upp till föraren att man har korrekt belysning på fordonet. Dagligen ser man bilar som har allt avstängt/felaktig belysning vid dåligt väder och/eller vid mörker. Fan, jag ser flertalet bilar i veckan mitt i natten som bara kör DRL fram och inget annat. Ute på 100-väg dessutom. En hint är kanske att det är aningen mörkt framför fordonet?
Flertalet parkerar sina fordon på fel sida av gatan, har lagen ändrats?

Sedan det vanliga med att ytterst få vet vad högerregel och döda vinkeln är.
Tur man reagerar snabbt så man slipper få flertalet bilar i sidan per vecka.

Och nej, jag är inte perfekt själv. Men jag strävar efter det.
Hög hastighet/acc ska ske utan att andra är med i bilen och i omgivningen t.ex.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Japp, vägterrorister finns det gott om.
Hade uppskattat om dessa fick sina fixar genom bilspel snarare än att utöva Carmageddon inne i stadstrafik/samhällen (även landet i viss utsträckning, där det finns risk för allmänheten.)

Har tursamt nog ännu inte varit med om eller bevittnat när någon av olyckorna inträffat men de långa köerna och tidningsartiklarna/väginfo vittnar om en hel del vårdslöshet i trafiken.
Den s.k. nollvisionen är till synes ännu långt borta.
Hårdare, mer kännbara straff för grova överträdelser ligger rätt i tiden kan jag tycka då sannolikheten för att en olycka inträffar helt klart inte verkar vara avskräckande nog.

Samtidigt tycker jag att samhället(staten) kanske skulle bidra med offentliga platser för dem som vill köra på banor mm.
Det är visserligen ett long shot men då kanske fartdårarna kan få utlopp för sin körglädje där och sedan hålla sig lugna på andra platser när det faktiskt finns lagliga alternativ att köra på.
Det känns ganska fel att tro att framtiden enbart kan gå åt rätt håll med de självkörande bilarnas framtåg, men det kanske är det som måste till... fast även dem har ju sina brister.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Skillnad på att köra 110 på en 90 väg och köra som en idiot dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppkörning och uppskrivning vart femte år för alla i min mening!
Så håller man kunskaperna i trim iaf. Personers inställning till trafik är desto svårare att ändra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Dessutom behöver man inte vara lika koncentrerad vi lägre hastighet.

Det som stör mej däremot är dom som kommer ifatt och i väntan på omkörningstillfälle ligger 1 m bakom. Då brukar jag sänka farten ytterligare bara för att öka blodtrycket på den som ligger bakom.

Du och dom som ligger bakom dig, är ju den farligaste typen av förare. Du ska alltid vara fullt fokuserad när du kör och absolut inte göra något för att försöka förvärra situationen för någon förare.
Snåla förare som riskerar andra som kanske måste åka den utsatta hastigheten för att inte komma försent, det kan vara ett akut ärende, personen bakom kanske är på väg till sjukhus av en anledning du inte känner till.
Säger absolut inte att du ska ligga i 120 eller ens 115 om det är 110. Men ligg för tusan iaf i hastigheten som det är begränsat till på vägen.

Edit:

Skrivet av scienta:

Hold up, hold up och lugna ner dig utav bara fan nu. Hur i helvete kan du sitta och försöka försvara människor som kör för fort, bryter lagen och rent av riskerar andras liv - genom att försöka vända ett helt resonabelt och logiskt tänk till något negativt?

Nej, det är såna som DU som inte ska ha körkort. Jag är med stigw, ser jag någon jävel i backspegeln som verkar skitnödig, då släpper jag på gaspelledalen och tar det lugna fisken. Att folk har bråttom är inte mitt problem.

Personligen hade jag gärna sett att man tog bort varningen för fartkameror. Det finns såklart ett syfte med dessa varningar, men i det långa loppet tror jag det skulle vara bland det bästa.

I värsta fall så kör jag ut i andra körfältet för att hindra din omkörning. Lär dig lite trafikvett din dåre!

Det är ingen som pratat om att köra för fort.
stigw pratade om att han gick ner under den rekommenderade hastigheten för att han inte hade bråttom.
Du kanske ska ta o göra teorin igen? Det står klart o tydligt att du inte ska köra på ett sånt sätt som ökar stress hos andra förare.
Sen kanske du vill veta att du är inte ensam i världen, det är inte bara dig det handlar om, det finns andra trafikanter på vägen med!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Måste bara älska att folk tydligen inte vet hur man använder blinkers, speciellt i rondeller. Och att man kör 70-80 km/h på en 50-väg.

Glömde också nämna idioter som ligger ca 1 meter bakom bilen.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Jag börjar med att säga att jag tycker stämningen i tråden är allt för dålig. Mycket att kalla folk för idioter och insinuera saker. Väldigt mycket känslor och lite fakta. Varför är det så?

1) håller inte, för många, som vi ser i denna tråd, kör medvetet över hastighetsbegränsningen.
3) Korrekt, alla gör vi misstag. Hur korrelerar det med vederbörandes tänk i frågan?

Får hålla med om att stämningen i tråden är dålig, precis som på våra vägar.
Men för att svara på 3) så hör det ihop genom att personen i fråga inte inser att trafiken är ett samspel där alla parter är lika inblandade. Oavsett om du kör för fort, för långsamt, för vingligt eller t.om om du kör precis som man ska enligt regelboken så kan du vara problemet beroende på omständigheterna.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

En lastbil eller någon personbil + släp syns betydligt tidigare att den håller lägre hastighet medans en utan giltig anledning räknar man med att den ska hålla hastigheten eftersom du vet lastbilen går endast i 90 km/h max. Vissa bilar har även en hastighetsmätare som visar 10-20 km/h för mycket medans andra endast 2 km/h vilket leder till ett ojämnt flöde i trafiken.

Att köra lite för fort när väderförhållanden och trafik tillåter det har jag inga problem med. Det är t.ex. stor skillnad att köra 90 km/h i en Mercedes A-klass ifrån 99 vilket börjar kännas ostadigt medans en E-klass ifrån samma år med lite större motor kan du ligga avslappnat i det dubbla utan några större besvär även om jag starkt avråder ifrån det. Görs exemplet med nyare bilar så blir skillnaderna mindre men inte frånvarande.

Respekt ska alltid visas i trafiken. Använd blinkers och undvika farliga/onödiga omkörningar vilket är det som jag stör mig mest på i trafiken.

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Billy Joe Bob:

Rätt enkelt. För att alla långtradare håller inte 90 km/h.

De är spärrade på 90km/h, kan enbart framföras i högre fart om man rullar snabbare i nerförsbacke.

Att de verkar som att vi kör fortare är pga att våra fordon kalibreras till att gå 90km/h när mätaren visar 90, vilket bilar inte gör.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

En av de största anledningarna till att folk kör som idioter på vägarna så vitt jag känner till är att människor i regel är extremt dåliga på att utföra en tidsplanering vilken tillåter dem att vara goda trafikanter och istället blir tankelösa stressade kreatur på vägarna.

Eller så är anledningen bara att trafikanterna är dumma omogna män, ej nödvändigtvis unga, men ofta en högst bidragande faktor.

Logiken i den här tråden kan också anses som fantastisk från vissa parter, där de anser att köra över hastighetsbegränsningen(alltid olagligt) kan likställas med att köra 90 på en 110 väg(aldrig hört talas om ett fall där någon ens tänkt tanken att döma någon för detta).

Bästa är att utgå från att samtliga övriga trafikanter är idioter och därmed alltid kunna ta hänsyn till dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Menar du köra för fort? Köra för fort på olämpliga ställen? Gasa på på landsvägar är väl knappast något att gnälla på ett forum för?

Lägger hellre min tid på att klaga på folk som ex. bromsar ned från 70 till 20 _innan_ de signalerar att de ska av, eller de som kör på motorvägen i 60. Där har vi en fara.

Håller med dig i viss mån, men vad är avstånd till fordonet framför? Har du problem med att köra in i andra är det oftast du som ligger för nära, alltså kör fel. Man ska vara uppmärksam och följa trafikrytmen, som ibland kan bli olämpligt låg på motorväg, men då är det den trafikrytm som gäller. Föraren bakom har i slutändan ansvaret.

Känner en som blivit påkörd bakifrån när hen lugnt saktade in för ett övergångsställe, inte motorväg då. Vips så var en i bagaget på hen. Tur hen inte fick någon skada, värre gick det för den andra bilens förare. Dyrköpt läxa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Du får gärna hoppa basejump från klippor eller dyka för djupt på enbart syrgas.

Men du har fan inte rätt att riskera andras liv i trafiken bara för att få din "fix". Inne i staden kör de flesta OK, men så fort folk kommer ut på landsvägen upphör allt sunt förnuft sålänge det inte finns fartkameror i närheten.

Och det är inte bara "unga risktagande män" vi pratar om här. Har en bekant som inte gör mycket väsen av sig, tittar ned golvet, säger inte så mycket... men när han kör bil är det han som äger vägen och alla andra ska flytta på sig.

Jag spolar gärna fram 20 år och ser att självkörande bilar är normen. Människor är inte tillräckligt funtade för att köra bil. Det går för fort, vi bedömer risker felaktigt, vi överskattar vår förmåga. Vapen och knark är strikt reglerat, men vem som helst får köra bil.

edit: Jag skriver av mig dels för att folk körde som puckon på landsvägen idag, dels för att min bror var med om en allvarlig olycka där han klarade sig, men den han krockade med gjorde det nästan inte eftersom denne "ändå inte behövde ha bilbälte när det var en så kort sträcka".

För låg tröskel för att ta körkort, för låga böter/straff vid överträdelse.

Om folk bara kunde lära sig högerregeln och att man har företräde när man REDAN ÄR I RONDELLEN FÖR HELVETE!!! Så skulle jag bli glad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gremanz:

Du får gärna hoppa basejump från klippor eller dyka för djupt på enbart syrgas.

Men du har fan inte rätt att riskera andras liv i trafiken bara för att få din "fix". Inne i staden kör de flesta OK, men så fort folk kommer ut på landsvägen upphör allt sunt förnuft sålänge det inte finns fartkameror i närheten.

Och det är inte bara "unga risktagande män" vi pratar om här. Har en bekant som inte gör mycket väsen av sig, tittar ned golvet, säger inte så mycket... men när han kör bil är det han som äger vägen och alla andra ska flytta på sig.

Jag spolar gärna fram 20 år och ser att självkörande bilar är normen. Människor är inte tillräckligt funtade för att köra bil. Det går för fort, vi bedömer risker felaktigt, vi överskattar vår förmåga. Vapen och knark är strikt reglerat, men vem som helst får köra bil.

edit: Jag skriver av mig dels för att folk körde som puckon på landsvägen idag, dels för att min bror var med om en allvarlig olycka där han klarade sig, men den han krockade med gjorde det nästan inte eftersom denne "ändå inte behövde ha bilbälte när det var en så kort sträcka".

Människor överlag är idioter. Människor bygger självkörande bilar. Människor fixade VW dieselsiffror för att klara laboratorietesterna. Så vad får dig att tro att idiotin inte kommer att flyttas över till självkörande bilar? Roota bilen och få maximal prestanda.

Du jagar en svans som springer efter nästa fix.

Det skulle kunna avhjälpas om de som åker bilar i framtiden får åka i VR-glasögon och låtsas-köra i vansinniga hastigheter. Sjukt, men kanske nödvändigt.

Tänk också på att livet är farligt. Dör inte du, så kommer mänskligheten att dö när solen dör. Kasta av dig din ångest.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk

Personligen anser jag att den mest störande trafikförbrytaren är cyklister...

De tror de har samma rättigheter som både gångtrafikanter och motorfordon...

Åker rakt ut framför bilar på övergångställen osv...

Borde vara körkort på cyckel...

Det näst mest störande är folk som glömt fylla på blinkersvätska.

Brukar framförallt vara bmw förare som slarvar med detta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hmm, många verkar gnälla på och citera lagen om att det är olagligt att det är olagligt att köra "överdrivet låg hastighet", men ingen av dem reflekterar att det är minst lika olagligt att köra över gällande hastighetsbegränsning, vilket ändå är vad alla de som gnäller verkar göra..

Sen så är det väl helt OK att som bilförare kör 90 på en motorväg, det finns ju faktiskt en fil för snabbare bilförare att kunna göra en säker omkörning, samt att det alltid finns andra fordon (lastbilar/bussar/bilar med släp) som också är begränsade till en lägre hastighet, så vad gör det om en bilist även kör i deras hastighet istället för att pressa på som andra tycker.

Kan ju vara värt att läsa på vilka regler som gäller för hastighet, eftersom så många har så stora problem att kunna hålla hastigheterna.

Skrivet av Trafikförordningen om hastighet:

Hastighet

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

17 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.
Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen.
Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet).
Trafikverket får meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en väg ska vara 80, 90, 100 eller 110 kilometer i timmen.
Bestämmelser om hastighet på motorväg finns i 9 kap. 1 §.
I terräng gäller bestämmelserna i första, andra och tredje styckena endast vid färd med motordrivet fordon. Förordning (2010:144).

Sen kan jag inte riktigt köpa att man måste köra för fort bara för att följa trafikrytmen, då den i alla fall teoretiskt inte ska kunna bli högre än hastighetsbegränsningen och att köra 90 på en 90 väg när trafikrytmen är 110 kan ju absolut inte klassas som att man kör i "överdrivet låg hastighet".

Sen också, inte blinka, inte hålla avstånd, inte lämna företräde är bara ett antal andra saker som folk har stora problem med...

Permalänk
Medlem

Mobilen är viktigare än säkerheten.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Folk får hellre köra 130 på 110 väg för mig bara dom håller avståndet, än att dom kör 90 och ligger 10 meter imellan varandra.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Herregud, gå och klipp sönder ditt körkort, människa.

Det heter hastighetsgräns - det innebär att man inte får köra snabbare än utsatt gräns. Det säger ingenting om hur långt under den man får köra - tvärtom är det menat att du ska hålla dig under gränsen.

Att köra för sakta är också ett brott

"I trafikförordningen 2 kap 1§ står bland annat, en trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Att köra för sakta är också ett brott

"I trafikförordningen 2 kap 1§ står bland annat, en trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

Så en bilist som pressar sig fram, ligger precis i bakluckan och gör idiotiska omkörningar med mötande trafik och dolda krön inte stör trafiken?
Sen om du läser hela svaret på länken du skickade så måste man ha ett fordon som köra minst 40 km/h på en motorväg så hur sakta är då "för sakta"? Sen är ju dock vissa fordon förbjudna att köra där, men det är ju en helt annan regel.

Permalänk
Avstängd

***bort/mod***

§1.1/§1.2 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Att köra för sakta är också ett brott

"I trafikförordningen 2 kap 1§ står bland annat, en trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

Vad tror du "i onödan" innebär?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av biorrith:

Uppkörning och uppskrivning vart femte år för alla i min mening!
Så håller man kunskaperna i trim iaf. Personers inställning till trafik är desto svårare att ändra på.

Det är inte brist på kunskap (för att inte tala om att trafikskolor är ett stort skämt) utan egoism och övertro på sin egen förmåga. Som undersökningen som visade att 4hjulsdrivna bilar har 30+ % högre sannolikhet att vara med om en olycka för att folk som köper de tror att drift på alla hjul är magisk, precis som alla som tror att dubbdäck gör att de kan köra i 200 över is.

Ser egoism hela tiden här. Motorväg, och en jävla massa idioter i sina SUVar som kör i mittenfilen med högerfil helt fri. Rädda för kanten väl. Tyvärr verkar tysk polis inte bry sig om dessa brott, skulle lätt finansiera budgeten genom böter för det.

I slutändan är det inte konstigt då de flesta växer upp o klimat där de här hela tiden indoktrinerade att bara tänka på sig själva och vad andra kan göra för de. Blir inte så lyckat med alla mot alla, speciellt när det handlar om några ton metall i höga hastigheter.

Permalänk
Medlem

Kort kan jag börja med att säga: Vi har för snälla relger i landet och på tok för många som vägrar ta ansvar för sitt beteende - oberoende hastighet - största problemet är folk som överskattar sin körförmåga...

Vi är många olika bilister med helt olika tänk här - men jag förstår nu varför vissa i min mening "idioter" pendlar allt mellan 80-110 på 90väg beroende på lutning (svag bil?) - är riktiga irritationsmoment... Men det är bara att följa lagen - sen att komma ned i 60 innan avfarten är också helt OK enligt vissa?!
Kraftiga inbromsningar onödigt tidigt för sedan accelerera fort igen som om de vore grönt och stanna igen...
Sena blinkers och kraftig inbromsning strax INNAN svängen och krypa i kurvan - W-T-F? Om du visste att du skulle svänga - blinka i tid och släpp gasen!

En fråga:
Varför har folk svårt att överblicka sina vägar och förplanera vart dom ska? Överblicka menar jag att du KAN titta långt framför och anpassa hastighet? Finns tillfällen att på en två-filig väg emot en T-korsning kunna lätt dra om en bil från en vänsterfil som ska svänga höger och hamna före eftersom denne bestämt sig strikt att köra 100 intill svängen och i princip STANNA och krypa i sin sväng istället för att ha kollat 50meter(5sekunder) innan att de inte existerar en kotte i närheten?

Just eftersom vi har så sjukt ostabil kunskap och att de varierar så kraftigt i hur vi beter oss i trafiken - många taxi och kamelförare påbörjade detta med snabba byten och köra som dårar så har man skapat sig en tro om att man kör bäst själv - dock tycker jag att majoriteten av våra vägar är helt **-konstruerat - vägarna är skapade på de vis att skapa kö - man har så många olika alternativ och sätt att kunna styra trafiken på men staten hade ju INTE tjänat bensinpengar och bilskatterna om våra vägar hade fungerat som de skulle...

Kan spy på mycket och jag har suddat/skrivit/suddat/skrivit för jag skulle kunna skapa en så stor flame om detta - men istället för att sprida på tok för mycket negativitet så:
Tänk på hur du själv kör och tänk på omgivningen bara - tänk på att köra på de vis du "önskar" bli bemött i trafiken, och eftersom du inte har en radiokommunikation till bilen framför så ha tålamod och vänta på att tillfället öppnar sig som "du önskat" - det sker förr eller senare oavsett...

Nästan att tankarna av sina tillfällen i trafiken i skrivande stund skapar bara stress...
Många fattar inte om att man är schysst i trafiken så flyter det på.

Åkte Essingeleden här om natten och första gången i mitt liv så vart det många "smarta" bilister ute samtidigt - alla tog samma fält när bara ett enda var öppet - inga jäkla trimmade golfar eller audin som kör till stoppet för tvinga in sig in i det enda öppna fältet längst fram... It was a good night... Och DET FLÖT PÅÅ!!!!!!

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Är noga med att alltid använda blinkers och i motorvägsfart 150-160km/h så använder jag ljustutan i god tid så att andra bilar hinner flytta sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Haha, ja återkom då när du har något som styrker din subjektiva åsikt. Inte är det du som är rimlig, det kan jag säga.

En sak med denna tråden är att den borde förbjuda folk under 21 att kommentera.

Du har fortfarande inte kommit med något argument varför mitt resonemang ej håller? Du säger det hela tiden men aldrig varför.

Vadå återkom när jag har något styrkande? Jag har gjort det i varenda inlägg? Det är du som bara snackar från hjärtat utan någon förklaring till ditt tänk.

Skrivet av SUMITOMO:

Är noga med att alltid använda blinkers och i motorvägsfart 150-160km/h så använder jag ljustutan i god tid så att andra bilar hinner flytta sig...

Osäker på om du skämtar?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på den ökande andelen terrorattacker med fordon i landet och närområdet så borde nog detta tittas närmare på. Speciellt zoner där hastighetstaket sänks och kanske någon teknisk lösning som bromsar in om något kommer för nära. Tekniken finns redan, den behöver bara appliceras.

100% ökning från förra året, det är katastrof.

Jag tror en stor del av problemet är hela den allmänna egoismen som härjar, att man har endast en enda person i fokus, som är den viktigaste personen i på hela jorden. Allt man gör är baserat på det, inklusive att köra bil - alla andra är bara i vägen och borde anpassa sig efter den som är viktigast.

Permalänk
Medlem

För att folk ÄR idioter. Tråkigt men sant.

På en änden av idiotspektrumet har vi de som ligger i 160 på motorvägen, och i andra änden har vi de som ligger i 70 på samma väg. Både utgör en fara för de andra trafikanterna som håller sig kring hastighetsbegränsningen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG