Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

på youtube finsn det folk som testat, varav en del blivit inlagda på sjukhus pga proteinbrist

Hur länge åt dom endast frukt? Jag hade tänkt i 4-7 dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Jag tror jag ska börja på och prova något nytt. Äta havregrynsgröt till både frukost och middag. Till middag tänkte jag dock utöka lite med annat som t.ex. någon skinkskiva vid sidan om. Äta lunch som normalt. Inget bröd. Kanske någon frukt. Blir kanske svårt att följa till 100% men målet är att i grunden i huvudsak följa detta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hur länge åt dom endast frukt? Jag hade tänkt i 4-7 dagar.

dom körde nog betydligt längre än så, 4-7 dagar vet jag inte vad som händer på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Skulle iofs inta kalla Magnus Bäckstedt för smal med sina 193 cm och 90 kg. Även om han lär haft låg fettprocent och ätit enorma mängder mat.

90kg är rätt bra för hans längd. Men nä kan hålla med i det fallet.

Från wikipedia:
Magnus Bäckstedt är ovanligt stor i cykelsammanhang med sina 193 cm och 90 kg. Detta gjorde att han var som bäst i platt terräng, i spurter samt på tempolopp. Han hade det svårare på bergsetapperna på de stora etapploppen där han som oftast satt med i sista klungans "Gruppetto".

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Hallå igen!
Någon här inne som har erfarenhet av personlig tränare?
Har som sagt tänkt börja gymma efter mina 10v på diet men vet varken hur jag ska träna eller vad jag ska äta.
Vart får jag den hjälpen jag behöver?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleteodor:

Hallå igen!
Har som sagt tänkt börja gymma efter mina 10v på diet men vet varken hur jag ska träna eller vad jag ska äta.

Jag kan rekommendera att ta en titt på http://www.styrkelabbet.se/
Och bara att klicka vidare till Styrketräning -> Träningsprogram, kan rekommendera att klicka in på kost där också. Sen finns det smidiga appar till telefonen som kan räkna kalorier i allt du äter som FatSecret t ex.

Permalänk
Skrivet av Greed:

Jag kan rekommendera att ta en titt på http://www.styrkelabbet.se/
Och bara att klicka vidare till Styrketräning -> Träningsprogram, kan rekommendera att klicka in på kost där också. Sen finns det smidiga appar till telefonen som kan räkna kalorier i allt du äter som FatSecret t ex.

tack så mycket! ska ta en kik
mvh

Permalänk

Fick hjälp av en polare med träningsschema. Ser detta vettigt ut?

Kör typ uppvärmning crosstrainer 5 min.

Mån: Bröst& triceps
Tis: Rygg& biceps
Ons: Ben
Tor: Axlar&armar
Fre: Kondition

Avsluta varje stryrkepass med 5-10 min allt vad du orkar på roddmaskin för att förbränna de sista.

I början skulle ja köra 10x5 på alla övningar väldigt lätt för att hitta musklerna och bygga volym. Sen ändra om till kanske 5x5, 3x5 och mixa med vikter. Men i förbränning är de guld att köra högrep.

Bröst - kör bänk eller hantlar > sen flyes med kablarna, avsluta med armhävningar typ

Rygg- marklyft > latsdrag/chins. Ryggdrag i kablarna med stång

Biceps/triceps - hantlar sittande i bänk. rep för triceps alt. Smala armhävningar eller dips typ

Axlar - militärpress , hantlar > kablar

Ben- knäböj/maskiner

Tänkte hålla mig till 60 min pass exklusive uppvärming+stretch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag tror jag ska börja på och prova något nytt. Äta havregrynsgröt till både frukost och middag. Till middag tänkte jag dock utöka lite med annat som t.ex. någon skinkskiva vid sidan om. Äta lunch som normalt. Inget bröd. Kanske någon frukt. Blir kanske svårt att följa till 100% men målet är att i grunden i huvudsak följa detta.

Vad är ditt mål? Gröt är bra men du behöver protein också, kan vara värt att dra i nått ägg eller proteinpulver i gröten i så fall.

Skrivet av kalleteodor:

Hallå igen!

http://foljdindrom.se/ kan jag rekommendera, även hört gott om www.starkfysik.nu

Skrivet av kalleteodor:

Avsluta varje stryrkepass med 5-10 min allt vad du orkar på roddmaskin för att förbränna de sista.

I början skulle ja köra 10x5 på alla övningar väldigt lätt för att hitta musklerna och bygga volym. Sen ändra om till kanske 5x5, 3x5 och mixa med vikter. Men i förbränning är de guld att köra högrep.

Bröst - kör bänk eller hantlar > sen flyes med kablarna, avsluta med armhävningar typ

Biceps/triceps - hantlar sittande i bänk. rep för triceps alt. Smala armhävningar eller dips typ

Ben- knäböj/maskiner

Träna muskelgrupperna oftare framförallt basövningar, kör böj och mark 3ggr i veckan då dom stimulerar väldigt många muskelgrupper.
Lägg till utfall med hantlar på legday mm. fixar du en PT så kommer du få ett bra schema som matchar ditt mål med träningen.

Permalänk
Skrivet av fesen:

Vad är ditt mål? Gröt är bra men du behöver protein också, kan vara värt att dra i nått ägg eller proteinpulver i gröten i så fall.

Mitt mål är att gå ner från 105 kg till 85 kg till att börja med. Gärna mer på sikt. Till lunch ska jag äta proteiner och som jag skrev så kommer jag att komplettera med t.ex. skinka till middagarna, Säkert även ägg då och då. Har gått ner i vikt till just över 80 kg flera gånger tidigare men alltid gått upp igen och har aldrig tidigare varit så tung som jag är nu.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Fick precis hem 100 kubik ved. Nu är sommarens träning räddad med sågning och klyvning.

Skrivet av kalleteodor:

@Olegh:
söndag: pizza (åt bara 1 gång vid 17)
måndag: 1st pan pizza 12:00 sen pasta carbonara runt 18:00
tisdag: pizza (åt bara en gång vid 19)
ondsag: lite chips mitt på dagen när jag satt vid datorn och sen åt jag färskpotatis och korv vid 20:00
torsdag: inget på dagen men korv med bröd vid 19:00
fredag: åt bara 1 gång vid 20:00 grillad hamburgare 2st med bröd.
idag: inte ätit än men kommer förmodligen äta någon skräpmat runt 14:00.
söndag: förmodligen skräp igen med tanke på att jag ska jobba hela dagen.

det låter ju helt sjukt detta, förstår om folk skrattar åt mig och tycker jag är lustig när jag behöver tips och råd med tanke på hur senaste veckan har sett ut.
det jag egentligen har tänkt själv är att försöka äta på så fasta tider som möjligt sen när jag väl ska äta mina mål. oavsett om jag är hungrig eller inte. tänkte till exempel något i denna stilen :

frukost 09:00 : 2 hårdkokta ägg och lite keso.
middag 13:30 : tonfisk/kycklingsallad
mellanmål 16:00 : smoothie, kvarg, eller liknande. eventuellt någon frukt.
middag absolut senast 19:00 : kött med tillexempel broccoli/blomkål istället för potatis med sås.

tanken är att jag ska försöka hålla mig borta från så mycket kolhydrater som möjligt.

Nu kanske jag är captain obvious, men lite rutiner hade nog hjälpt dig mycket. Försök att alltid äta på samma tid, det gör det lättare att att skippa småätandet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Ben- knäböj/maskiner

Skulle inte lägga ett ryggpass med marklyft dagen före ett benpass med böj då de belastar samma muskler till stor del. Själv hade jag satsat på strongman 5x5 (bara googla för schema) och kört kondition eller små muskler övriga dagar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Skulle inte lägga ett ryggpass med marklyft dagen före ett benpass med böj då de belastar samma muskler till stor del. Själv hade jag satsat på strongman 5x5 (bara googla för schema) och kört kondition eller små muskler övriga dagar.

Beror lite på hur många dagar i veckan man vill gå in för att och träna också. Vill man träna 3 dagar i veckan "bara" så är ju mer helkroppspass passande så man iallafall träffar så många muskelgrupper man kan per tillfälle. 4 dagar i veckan så finns ju PHUL https://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout. Annars finns ju färdiga scheman/pyramider att gå efter som Starting Strength, Stronglifts 5x5. Själv kör jag efter ett upplägg som kallas för Push, Pull & Legs vilket gör att jag kan träna 6 dagar i veckan och maximera antal tillfällen jag kan träffa mina muskelgrupper. https://www.muscleandstrength.com/workouts/6-day-powerbuildin...

Ditt val av mat/kost dikterar till 100% hur du kommer att se ut i spegeln dock.

Permalänk
Skrivet av Greed:

Beror lite på hur många dagar i veckan man vill gå in för att och träna också. Vill man träna 3 dagar i veckan "bara" så är ju mer helkroppspass passande så man iallafall träffar så många muskelgrupper man kan per tillfälle. 4 dagar i veckan så finns ju PHUL https://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout. Annars finns ju färdiga scheman/pyramider att gå efter som Starting Strength, Stronglifts 5x5. Själv kör jag efter ett upplägg som kallas för Push, Pull & Legs vilket gör att jag kan träna 6 dagar i veckan och maximera antal tillfällen jag kan träffa mina muskelgrupper. https://www.muscleandstrength.com/workouts/6-day-powerbuildin...

Ditt val av mat/kost dikterar till 100% hur du kommer att se ut i spegeln dock.

Jo jag vet och det är framförallt kosten jag behöver hjälp med. Slängde iväg ett mail till Patrik salmi på foljdindrom.se förut angående kost/träningsschema. Får hoppas att han hör av sig

Permalänk
Medlem

Tidigare inlägg:

Skrivet av Olegh:

Har loggat vikten i ett halvår nu, snudd på dagligen. Sedan första maj har jag gått in för det "lite" mera seriöst och det har gett resultat Första tre veckorna-ish var jag nog ute och gick minst 6 km, 5-6 dagar i veckan. Plus att jag skurit bort allt vad gotte och snacks heter. Har käkat glass en gång och kebabpizza två gånger.

Min idealvikt torde ligga strax under 70 så planen är att tuffa på juni också.

http://i.imgur.com/Hps3XMx.png

Dold text

Juni har varit lite sämre än maj, men det går åt rätt håll. Har fuskat lite mer. Ett tiotal bärs, kebabpizza 2 ggr och jordgubbstårta på midsommar. Dock har det bara blivit så att jag har skippat måltider. På kvällarna efter jobbet har det hänt ganska många gånger att jag inte käkat nåt pga att jag helt enkelt inte har varit tillräckligt hungrig för att palla fixa nåt. Helger på liknande sätt. Igår och förra fredagen t.ex, då käkade jag bara en vanlig frukost och drack några öl på kvällen, that's it.

Nästan ingen träning/motion. Tuffar på mot 66 kg som är det nya målet.

Permalänk
Medlem

Impad över era resultat här i tråden! Jag har väll tänkt på tok för länge att jag ska börja min viktresa här framöver.. Men man är ju lite för bekväm av sig..

Nu har jag iallafall införskaffat gymkortet och börjat variera mellan att styrketräna och promenera lite om det är trevligt väder ute.

Men tänkte börja med någon app för att föra dagbok över mitt matintag.
Såg att någon tipsade här ovan om FatSecret. Är det den som gäller eller har ni andra något bra tips?

Det som jag har svårast att sluta med är ölen. På tok för gott med öl nu på sommaren.. I övrigt äter jag inte så mycket sötsaker. Men mycket man kan göra åt kosten osv. därav jag vill ha någon vettig app så man kan se lite mer hur det ser ut.

Behöver man kanske införskaffa någon sorts matvåg också? Eller är det överkurs?

32 år
185cm
~110kg

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Själv är jag 173 lång och 92 kilo så målet är att komma ner mot 75 kilo.

Hatar tyvärr att träna men promenerar en del då vi har hund.
Sambon har köpt en grönsakscentrifug så min tanke är att köra 5:2 med skippad frukost och juicer de två dagarna. Äter frukost på helgerna. Blir också en del öl och vin så satsar inte 100% men man ska leva också.
Har redan nu kört detta i tre veckor och kunnat dra in skärpet ett par hål så någon nytta gör det. Äger tyvärr ingen våg så vet inte exakt hur mycket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Impad över era resultat här i tråden! Jag har väll tänkt på tok för länge att jag ska börja min viktresa här framöver.. Men man är ju lite för bekväm av sig..

Nu har jag iallafall införskaffat gymkortet och börjat variera mellan att styrketräna och promenera lite om det är trevligt väder ute.

Men tänkte börja med någon app för att föra dagbok över mitt matintag.
Såg att någon tipsade här ovan om FatSecret. Är det den som gäller eller har ni andra något bra tips?

Det som jag har svårast att sluta med är ölen. På tok för gott med öl nu på sommaren.. I övrigt äter jag inte så mycket sötsaker. Men mycket man kan göra åt kosten osv. därav jag vill ha någon vettig app så man kan se lite mer hur det ser ut.

Behöver man kanske införskaffa någon sorts matvåg också? Eller är det överkurs?

32 år
185cm
~110kg

Köpte min våg på Ica, finns på Classe osv och det kan vara bra om man vill hålla koll på intaget.
Öl behöver du inte sluta med men det får bli din cheat istället för annan mat på helgerna kanske? Håll dig till 2-3 öl så gör det väldigt lite i det stora hela om du nu sköter kosten till 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

grönsakscentrifug

Råsaft är värdelöst. Det enda man gör är att förstöra alla fibrer och pressar ut alla sockerarter snabbt i blodet.
Ät normalt och träna regelbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kan rekommendera så kallad "supergröt" Fixa havregrynsgröt som vanligt. Häll i 1 skopa proteinpulver vanilj (jag föredrar gymgrossistens gourmet pro). Blanda. Ät med bär (Hallon & Blåbär MUMS!) och mjölk (alpro soyamjölk "lätt" är supergod! - smakar vanilj)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Ni som funderar på att dricka en massa juice - tänk på att det innehåller massor av socker och kalorier!
Det är färre kalorier i Coca Cola än i många juicer!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Ät färre kalorier=gå ner i vikt

svårare än så är det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Ni som funderar på att dricka en massa juice - tänk på att det innehåller massor av socker och kalorier!
Det är färre kalorier i Coca Cola än i många juicer!

Japp, dock kan det finnas massa nyttigheter i juice, så drick med måtta. Precis som med nötter, många tror det är ett "nyttigt" snack och ja, det finns mycket nyttigt fett och mineraler och annat i dessa, men de innehåller oftast mer kalorier än "vanligt" snacks så som ostbågar eller chips. Så samma sak där, ät med måtta.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp, dock kan det finnas massa nyttigheter i juice, så drick med måtta. Precis som med nötter, många tror det är ett "nyttigt" snack och ja, det finns mycket nyttigt fett och mineraler och annat i dessa, men de innehåller oftast mer kalorier än "vanligt" snacks så som ostbågar eller chips. Så samma sak där, ät med måtta.

Absolut! Men man ska vara medveten om skillnaden mellan nyttig som i bra näring, vitaminer etc och nyttig som i få kalorier. Många blandar ihop detta. ☺️

Precis som du säger så innehåller nötter väldigt mycket kalorier/mängd. Skulle nog ändå föredra det framför tex ostbågar då skillnaden inte är enorm + att det finns undersökningar som visar att kroppen inte kan ta upp alla kalorier från nötter (5-10% om jag minns rätt beroende på typ av nötter).

Sedan mättar nötter bättre än andra snacks tycker jag.

Visa signatur

Permalänk

Har nu gått varje dag i 10 dagar. Men idag är det tufft.
När jag va ute så fick jag plötsligt bara ondare och ondare i nedre delen av benen. Känns verkligen ända in i skelettet. Spänner och sticker.
Vad kan detta bero på? Otränad? Fel skor? Inflammation? Vad gör jag?
Kör vidare ändå eller ska jag ta det lugnt nån dag?

Permalänk
Medlem

Först: Bra jobbat!

Sedan: Ta det lugnt. Det låter som att det skulle kunna vara benhinneinflammation som du åkt på pga överbelastning. Det är ett jävla gissel att man går sönder, kanske det svåraste när man trappar upp sin fysiska aktivitet är att göra det lagom snabbt för att motivation/resultat/kropp alla ska funka samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

När jag va ute så fick jag plötsligt bara ondare och ondare i nedre delen av benen. Känns verkligen ända in i skelettet. Spänner och sticker.

Ta en vilodag! Eller gör någon annan form av motion. Finns inget som dödar motivationen som en skada!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte överviktig, men är nog "fet på insidan" vilket kan vara lika farligt.. Passande nog så har jag sett dokumentärerna "fed up" och "fat, sick and nearly dead" senaste veckan och så kom denna tråd upp. En stark rekommendation om man vill få lite inblick på varför en stor majoritet av vissa delar i världen över överviktiga är att se de två dokumentärerna.

Jag ville mest flika in och verkligen verkligen tipsa om att se "fat, sick and nearly dead" där huvudkaraktären går på en 60 dagars juicefasta för att gå ner i vikt och bli friskare. Jag har blivit så pass inspirerad själv att jag nu sagt till mig själv, inget mer socker, dra ner på skräpmat till specifika dagar och försöka få i mig mer bra näringsämnen. Så jag drog igår och köpte en "slow juicer". Nu ska jag inte fasta, utan ändra om kosten bara till det bättre och komplettera med gröna hemmagjorda juicer för att boosta upp kroppen med energi. Och med det kanske få motivation att börja träna igen.

Kör hårt!

Visa signatur

Rigg: Ncase M1 | ASUS z370i-gaming | delid 8700k@4.8 w NH-D9L | 32GB G.Skill TridentZ CL14 3200 | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA GTX 1080 FTW Hybrid | Corsair SF600 | ASUS PG348Q

Permalänk
Skrivet av kalleteodor:

Ett alternativ är att prova cykling som omväxling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Jag har haft precis det du beskriver (det låter iaf som benhinneinflammation/begynnelsen till en sådan), i mitt fall var det nog en kombination av att jag dels var otränad/ovan då samt att jag hade riktigt usla skor och att jag primärt joggade på asfalt. Jag tog det lugnt en period (nån vecka eller två) och köpte sedan ett par bättre löparskor och begav mig ut på ett bark-klätt elljusspår, det mjuka underlaget passade iaf mig perfekt.

Jag tycker att du ska ta en paus från jogging/promenad men gärna hålla igång med annan form av träning, det jag gjorde fel var att då jag fick ont misstog jag det i ett tidigt skede för träningsvärk, sedan fortsatte jag bara och tänkte att "det blir nog bättre" men efter ett par dagar gjorde det väldigt ont bara att knalla runt i lägenheten mellan rummen.

Jag kan rekommendera dig att testa cykla/simma, det hade jag inga besvär med då jag hade ont.