Permalänk
Avstängd

Plex - direktuppspelning

Hej,

Någon som vet om det finns någon mediaspelare som klarar direktuppspelning av innehåll från Plex när man inte är i samma nät som servern? När jag använder min Raspberry Pi med Kodi i hemmet så kör den direktuppspelning, men när jag tar med den till kompis så transcodar servern.

Vill helst köra direktuppspelning i orginalformat

Permalänk
Medlem

Ställer man inte in det i spelaren att när man inte är på nätverket så skall den spela direkt istället för transcoda?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Optimist:

Ställer man inte in det i spelaren att när man inte är på nätverket så skall den spela direkt istället för transcoda?

Märkligt.. hmm

Permalänk
Medlem

@Ledstripes:

Det är en inställning i plex.
Varför kör du plex igenom kodi btw ?

Installera plex rakt in på din PI istället: här (ligger under Embedded Platforms)

Jag har kört direktuppspelning till min flickvän i månader utan problem.
Det enda hon har är ett stabilt internet och en PI så funkar allt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Märkligt.. hmm

Förmodligen så att det är olika settings i din klient baserat på om du är "local" eller "remote",och remote är inställd på en lägre bitrate för att spara bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hej,

Någon som vet om det finns någon mediaspelare som klarar direktuppspelning av innehåll från Plex när man inte är i samma nät som servern? När jag använder min Raspberry Pi med Kodi i hemmet så kör den direktuppspelning, men när jag tar med den till kompis så transcodar servern.

Vill helst köra direktuppspelning i orginalformat

Som många sagt så är det en inställning i din klient, men vissa klienter kan te.x inte spela upp h264 så då kodas det om.

Men te.x AppleTV 4, Shield 2 och RPi kan spela upp direct stream.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Om vi utgår ifrån att din klient har stöd för codecen i fråga så är det nog en fråga om bitrate. I Plex servern så kan du konfigurera max bitrate för uppspelning inom ditt nätverk och utanför. Standard till utanför är rätt lågt vill jag minnas, kanske typ 4Mbit eller något (kan ha fel). Om materialet du då tittar på har högre bitrate så kommer det transcodas. Så gå in i servern och öka denna gräns.

De verkar ha ändrat hur det ser ut i servern där du ställer in detta. Men det ligger under "Fjärråtkomst".

Sedan har en del klienter också inställningar där du kan sätta "max" och be servern transcoda bitraten neråt för att tex funka till din mobil över 4G osv. Så kolla din klient också.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

@Ledstripes:

Det är en inställning i plex.
Varför kör du plex igenom kodi btw ?

Installera plex rakt in på din PI istället: här (ligger under Embedded Platforms)

Jag har kört direktuppspelning till min flickvän i månader utan problem.
Det enda hon har är ett stabilt internet och en PI så funkar allt.

Hur får jag in denna fil på minneskortet och på så vis kan boota?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hur får jag in denna fil på minneskortet och på så vis kan boota?

https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

Titta bara några extra gånger så du väljer rätt partion och inte skriver filen på några av dina andra hårdiskar istället för på minneskortet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället