Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

THQ Nordic: "Synd att Nintendo inte lade till kraftfullare hårdvara i Switch"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xverminator:

1. Vad är Jetson TX2 ? Det kommer ju ändå inte göra att de tyngre spelen går att köra på Switch! Och jag hade hellre lagt kanske 5000 på en mycke starkare Switch! Jag Köpte nyligen en PS4 Pro för 3800 och kommer skaffa en Xbox One X framöver och den lär landa på minst 5000. Varför betala runt 3700 kr för en konsol som ändå är för klen om man vill spela mer titlar än Mario och Zelda? Då måste man ju likförbannat köpa en annan konsol ändå för att kunna spela andra titlar. Hade dom vänat ett år till och implementerat Pascal så hade vi fått lite mer prestanda och längre batteritid! Hade gärna lagt 4500 om vi kunde väntat ett år och mer saker vore på plats från start.

2. Skillnaden mellan Mario Kart 8 och Deluxe är minimal! Enda skillnaden är ett nytt battele mode samt några nya karaktärer, samt att spelet nu är i 1080p och 60 fps i dokat läge. Det finns inga nya banor eller DLC i Deluxe vilket är uselt för oss som redan hade MK8 på Wii U. Jag har Wii U versionen som jag kört mycke och det är exakt samma spelkänsla som på Switch vilket jag kört på min kompis Switch en del. Låter inte som du kört Wii U versionen alls. Och för alla som bara har kört Switch versioen så blir det gamla battlemodet en "nyhet" eftersom Switch spelarna inte spelat detta!

3. Jag utgår från att alla har en PC och det är en självklarhet på ett forum som Sweclockers! Nu pratar vi konsoler!

4. Utöver PC så finns inte Nintendo-titlarna för PC så svaret är enkelt, att man måste ha en Nintendo för att kunna spela Nintendo specifika spel. Skulle alla Nintendospel finnas på PC skulle Nintendo sälja färre konsoler givetvis!

PS4 och Xbox fyller ett visst glapp eftersom dessa har man i vardagsrummet och spelar på stor TV. PC har man på kontorsbordet oftast.
Och det finns titlar som bara finns på PS4 och XO som inte finns på PC.

Switch fyller ingen viktig funktion med att vara portabel, jag hade hellre valt en stationär Switch med högre prestanda om jag fick välja så man kunde köra fler triple a titlar som vi nu går miste om pga för klen prestanda! Det finns 3DS, det finns bärbara PC och mobiltelefoner, samt om du går till din kompis så har denna garanterat en konsol eller pc. Dina kompisar kommer förmodligen ha en Switch med så varför springa runt med dem. De flesta spelar på sin konsol hemma, och dessutom måste man släpa med dockstationen om man ska spela på tv flera stycken så det faller igen att den är smidig att bära med. Wii U var inte mycke svårare att bära med än Switch isåfall.

Känns som du inte förstår marknaden eller produkten. Se bara på försäljningen i Japan: http://www.eurogamer.net/articles/2017-07-05-nintendo-dominat...
Försäljningen går bra även utanför Japan.

Nu är Mario kart 8 Deluxe att betrakta som en remaster. En stor förändring, som du missat, är att de taktiska möjligheterna förändrats då du kan hålla på två föremål istället för tidigare ett.
I övrigt är det just ett till stor del återutgivet spel. Likt 90% eller så av det som finns till PS4 och Xbox One. En billig speldator gör samma sak som dessa två konsoller försöker göra vilket gör de rätt överflödiga. Nu är dock marknaden för speldatorer inte så stor som många tror, spelförsäljningen till konsoller bör göra detta ganska uppenbart med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

1. Vad är Jetson TX2 ? Det kommer ju ändå inte göra att de tyngre spelen går att köra på Switch! Och jag hade hellre lagt kanske 5000 på en mycke starkare Switch! Jag Köpte nyligen en PS4 Pro för 3800 och kommer skaffa en Xbox One X framöver och den lär landa på minst 5000. Varför betala runt 3700 kr för en konsol som ändå är för klen om man vill spela mer titlar än Mario och Zelda? Då måste man ju likförbannat köpa en annan konsol ändå för att kunna spela andra titlar.

2. Skillnaden mellan Mario Kart 8 och Deluxe är minimal! Enda skillnaden är ett nytt battele mode samt några nya karaktärer, samt att spelet nu är i 1080p och 60 fps i dokat läge. Det finns inga nya banor eller DLC i Deluxe vilket är uselt för oss som redan hade MK8 på Wii U. Jag har Wii U versionen som jag kört mycke och det är exakt samma spelkänsla som på Switch vilket jag kört på min kompis Switch en del. Låter inte som du kört Wii U versionen alls. Och för alla som bara har kört Switchversioen så blir det gamla battlemodet en "nyhet" eftersom Switch spelarna inte spelat detta!

3. Jag utgår från att alla har en PC och det är en självklarhet på ett forum som Sweclockers! Nu pratar vi konsoler!

4. Utöver PC så finns inte Nintendo-titlarna för PC så svaret är enkelt, att man måste ha en Nintendo för att kunna spela Nintendo specifika spel. Skulle alla Nintendospel finnas på PC skulle Nintendo sälja färre konsoler givetvis!

PS4 och Xbox fyller ett visst glapp eftersom dessa har man i vardagsrummet och spelar på stor TV. PC har man på kontorsbordet oftast.
Och det finns titlar som bara finns på PS4 och XO som inte finns på PC.

Switch fyller ingen viktig funktion med att vara portabel, jag hade hellre valt en stationär Switch med högre prestanda om jag fick välja så man kunde köra fler triple a titlar som vi nu går miste om pga för klen prestanda! Det finns 3DS, det finns bärbara PC och mobiltelefoner, samt om du går till din kompis så har denna garanterat en konsol eller pc. Dina kompisar kommer förmodligen ha en Switch med så varför springa runt med dem. De flesta spelar på sin konsol hemma, och dessutom måste man släpa med dockstationen om man ska spela på tV flera stycken så det faller igen att den är smidig att bära med. Wii U var inte mycke svårare att bära med än Switch isåfall.

Svar på 1, Jetson är ett utvecklarkort, alltså utvecklarkit på Tegra X2 från Nvidia själva. Dess prissättning har ingenting att göra med SoC:ns. Anledningen till att Nintendo inte kör Tegra X2 är för att den inte var tillgänglig när Nintendo utvecklade sin konsol. De var nog inte beredda att utveckla med den senaste processorn som började dyka upp i prylar (Teslabilar) först framåt vintern 2016/17. De var väl benägna att få ut produkten. Sen är det inte som Nintendo köpt upp ett gammalt lager av kretsar, de har ju redan sålt över tio miljoner enheter, så de har tillverkats specifikt åt Nintendo, på TSMCs halvgamla 20 nm process.

Vill du ha en ny Gamecube så får du vänta ett tag, Switch är inte tänkt att vara en stationär kraftfull konsol med ny teknik speciellt speciellt utvecklad för Nintendo.

En bärbar PC måste du för övrigt ha inkopplad när du spelar, särskilt när du har dedikerad grafikkrets. Du får inga 2.5-4 timmar där ens. Finns "snart" tredjeparts-dockor till Switch för övrigt. Denna är något mindre än originalet. Varför man nu skulle bära med sig dockan om alla nu har en Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns som du inte förstår marknaden eller produkten. Se bara på försäljningen i Japan: http://www.eurogamer.net/articles/2017-07-05-nintendo-dominat...
Försäljningen går bra även utanför Japan.

Nu är Mario kart 8 Deluxe att betrakta som en remaster. En stor förändring, som du missat, är att de taktiska möjligheterna förändrats då du kan hålla på två föremål istället för tidigare ett.
I övrigt är det just ett till stor del återutgivet spel. Likt 90% eller så av det som finns till PS4 och Xbox One. En billig speldator gör samma sak som dessa två konsoller försöker göra vilket gör de rätt överflödiga. Nu är dock marknaden för speldatorer inte så stor som många tror, spelförsäljningen till konsoller bör göra detta ganska uppenbart med.

Eller så förstår du inte vad artikeln handlade om att Switch har för klen hårdvara för många triple a titlar som släpps för pc, ps4 och xo aldrig kommer släppas till Switch.
Det spelar ingen roll om Switch säljer en miljard enheter, spel som tex battlefield, titanfall, project cars kommer aldrig släppas till Swich.
Och Japan är ju Nintendos hemmamarknad, där är ju folk extra lojala Nintendo. Vi får se hur länge kurvan håller i sig när de märker att tripple a titlarna uteblir. Hårdvaran är ju redan omodern vid lansering om man nu ska jämföra med konkurrenterna.

MK8 Deluxe är ingen stor skillnad vis Wii U versionen. Dom kunde åtminstone ansträngt sig att släppa nya banor, så det fanns något nytt.
Att man kan ha två items är ju ingen nyhet utan bara återinförd ide från tidigare MK. Dom kunde ha lagt till funktioner som utnyttjade Joycons mer. Men framför allt nya banor hade varit på sin plats! Nu är det som sagt bara en förfinad version av Wii U versionen i övrigt samma.

Mobiltelefonerna kommer konkurrera med Switch mer än övriga konsoler inom 2 år. Om folk kan lägga 7-8000 kr på en sketen mobiltelefon, så kan nog folk lägga ca 5000 för en ordentlig Switch. Samt folk brukar ju lägga mellan 3-4000 kr på ett grafikkort till PC.

Men jag hoppas att Nintendo släpper en Switch Second Edition inom kort med uppdaterad hårdvara. Om 2-3 år när Xbox One X och förmodligen en uppdatering till PS4 Pro kommit så kommer 4K och 60 fps + VR stöd vara det som gäller.

Vi får se vad som händer när Xbox One X lanseras och hur det påverkar utvecklingen, kanske dumpas priserna på Switch en del. Jag tror inte Xbox One X kommer bli storsäljare i början men alla som tänker skaffa Xbox kommer nog välja X versionen, det kanske även får PC försäljningen att dippa lite pga Xbox One X pga den har så otroliga pristanda till ett lågt pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

@Xverminator: hur kan du ens överväga att skaffa en XboneX när den använder den sjukt utdaterade Jaguar arkitekturen?
Att Microsoft inte väntade några månader och använde Raven Ridge istället är ju helt ofattbart!

Bungie säger att XboneX CPUn är så klen att den inte klara Destiny 2 i 60FPS... bortkastade pengar.

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

Jag tror inte Xbox One X kommer bli storsäljare i början men alla som tänker skaffa Xbox kommer nog välja X versionen, det kanske även får PC försäljningen att dippa lite pga Xbox One X pga den har så otroliga pristanda till ett lågt pris.

Jag blir väldigt nyfiken hur du hade tänkt dig att alla som kommer att köpa en xbox kommer att välja en X för?
När det gäller PS4 gentemot PS4 Pro så är det ungefär var 5:e som väljer en PRO. Allså 80% väljer att köpa standardversionen. MS själva räknar med att majoriteten av xbox som säljs kommer att vara en slim och inte en X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Eller så förstår du inte vad artikeln handlade om att Switch har för klen hårdvara för många triple a titlar som släpps för pc, ps4 och xo aldrig kommer släppas till Switch.
Det spelar ingen roll om Switch säljer en miljard enheter, spel som tex battlefield, titanfall, project cars kommer aldrig släppas till Swich.
Och Japan är ju Nintendos hemmamarknad, där är ju folk extra lojala Nintendo. Vi får se hur länge kurvan håller i sig när de märker att tripple a titlarna uteblir. Hårdvaran är ju redan omodern vid lansering om man nu ska jämföra med konkurrenterna.

MK8 Deluxe är ingen stor skillnad vis Wii U versionen. Dom kunde åtminstone ansträngt sig att släppa nya banor, så det fanns något nytt.
Att man kan ha två items är ju ingen nyhet utan bara återinförd ide från tidigare MK. Dom kunde ha lagt till funktioner som utnyttjade Joycons mer. Men framför allt nya banor hade varit på sin plats! Nu är det som sagt bara en förfinad version av Wii U versionen i övrigt samma.

Mobiltelefonerna kommer konkurrera med Switch mer än övriga konsoler inom 2 år. Om folk kan lägga 7-8000 kr på en sketen mobiltelefon, så kan nog folk lägga ca 5000 för en ordentlig Switch. Samt folk brukar ju lägga mellan 3-4000 kr på ett grafikkort till PC.

Men jag hoppas att Nintendo släpper en Switch Second Edition inom kort med uppdaterad hårdvara. Om 2-3 år när Xbox One X och förmodligen en uppdatering till PS4 Pro kommit så kommer 4K och 60 fps + VR stöd vara det som gäller.

Vi får se vad som händer när Xbox One X lanseras och hur det påverkar utvecklingen, kanske dumpas priserna på Switch en del. Jag tror inte Xbox One X kommer bli storsäljare i början men alla som tänker skaffa Xbox kommer nog välja X versionen, det kanske även får PC försäljningen att dippa lite pga Xbox One X pga den har så otroliga pristanda till ett lågt pris.

Elex är ingen triple A-titel, och att utvecklaren inte portar spelet är för att de inte har resurser främst. Det är ett spel med en egen motor från ett litet team. Ändå beskriver artikeln som att det har med hårdvarans råprestanda att göra, det har knappast med saken att göra. Switch har tillräcklig med råprestanda för att driva alla tidigare spel från Piranha Bytes, utvecklaren har helt enkelt aldrig tänkt tanken att göra en version för Switch för deras kommande spel. Switch hade kunnat vara lika kraftful som Xbox One och Piranha hade ändå inte portat spelet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xverminator:

Eller så förstår du inte vad artikeln handlade om att Switch har för klen hårdvara för många triple a titlar som släpps för pc, ps4 och xo aldrig kommer släppas till Switch.
Det spelar ingen roll om Switch säljer en miljard enheter, spel som tex battlefield, titanfall, project cars kommer aldrig släppas till Swich.
Och Japan är ju Nintendos hemmamarknad, där är ju folk extra lojala Nintendo. Vi får se hur länge kurvan håller i sig när de märker att tripple a titlarna uteblir. Hårdvaran är ju redan omodern vid lansering om man nu ska jämföra med konkurrenterna.

MK8 Deluxe är ingen stor skillnad vis Wii U versionen. Dom kunde åtminstone ansträngt sig att släppa nya banor, så det fanns något nytt.
Att man kan ha två items är ju ingen nyhet utan bara återinförd ide från tidigare MK. Dom kunde ha lagt till funktioner som utnyttjade Joycons mer. Men framför allt nya banor hade varit på sin plats! Nu är det som sagt bara en förfinad version av Wii U versionen i övrigt samma.

Mobiltelefonerna kommer konkurrera med Switch mer än övriga konsoler inom 2 år. Om folk kan lägga 7-8000 kr på en sketen mobiltelefon, så kan nog folk lägga ca 5000 för en ordentlig Switch. Samt folk brukar ju lägga mellan 3-4000 kr på ett grafikkort till PC.

Men jag hoppas att Nintendo släpper en Switch Second Edition inom kort med uppdaterad hårdvara. Om 2-3 år när Xbox One X och förmodligen en uppdatering till PS4 Pro kommit så kommer 4K och 60 fps + VR stöd vara det som gäller.

Vi får se vad som händer när Xbox One X lanseras och hur det påverkar utvecklingen, kanske dumpas priserna på Switch en del. Jag tror inte Xbox One X kommer bli storsäljare i början men alla som tänker skaffa Xbox kommer nog välja X versionen, det kanske även får PC försäljningen att dippa lite pga Xbox One X pga den har så otroliga pristanda till ett lågt pris.

Artikeln förstod jag, bara ytterliggare någon inkompetent utgivare/utvecklare som inte kan utveckla produkter för en plattform. Är ju inte första gången en sådan kommit till tals.
Bara för att någon anser att prestandan är för låg så innebär det inte att alla andra tycker det. Tvärtom så har Switch och valet av just den Tegra SoC som valt visat sig vara ett ganska bra val då den ska vara lättarbetad. Att denna utgivare inte och dess utvecklare inte kan få deras spel att rulla säger mycket om deras kompetens.
Finns många AAA-titlar som aldrig kommer komma till PS4 och Xbox One med av precis samma problematik. Slippery Slope.

Har inget med lojalitet att göra utan vad och hur de vill spela. Switch-försäljningen kommer bara öka i och med att fler titlar också kommer. PS4 och Xbox One var daterade redan vid lanseringen och nu, 3-4 år senare så är de inte direkt färskare. PS4 Pro och XOX ger en marginellt snabbare konsoll men fortfarande väldigt daterade även de. Grejen med hårdvarusläpp är att det alltid tar tid från designstadiet till produktlansering där annan utveckling inom området fortfarande pågår. Du kan aldrig vinna med att släppa hårdvara.
Jämför Switch mot främst 3DS och PS Vita så kanske det klarnar hur kraftfull konsollen är och hur väl den kommer att sälja. Försäljningssiffrorna redan nu är tydliga nog att det blev en succe. Och de hade varit högre ändå om de som tillverkat Switch åt Nintendo kunnat tillverka de snabbare än de idag klarar av.

Det är ju en omlanserad titel med en del förändringar, för en ny plattform i ett nytt format. Kom ihåg att Wii U var en stationär konsol medans Switch är en hybrid och då mestadels en handhållen spelkonsol. Bara där är det en stor skillnad.
Två föremål är nytt för Switch-versionen av Mario Kart 8, samma spel till Wii U har bara ett föremål likt de flesta tidigare Mario Kart-spel, förutom Double Dash som var lite speciell då man hade två karaktärer på sin gokart.
Fler banor och valbara karaktärer hade jag gärna sett, men spelet var så pass bra i grunden redan att det säljer bara på det. Kom ihåg att Wii U-försäljningen var låg, många har inte ens spelat spelet.

Mobiltelefonerna kommer konkurrera lika mycket mot Switch som mot Xbox One, PS4 och för den delen en PC som används för spel. Det är en annan spelmarknad som går vid sidan av den mer klassiska spelmarknaden. Och den växer så det knakar. Se bara denna tid förra året när Pokemon GO började ta över världen.
Nu finns det ganska avancerade spel (som ofta är portade PC-spel, tänker på exempelvis Star Wars: Knights of the old Republic) men dessa är inte speciellt smidiga att spela på formatet. Mycket mer vanligt med pusselspel och andra kontrollmässigt och gameplaymässigt simpla spel. Men marknaden för dessa är enorm. Vem har inte en smartphone idag? Inte för att alla spelar med de men det är väldigt väldigt många, vilket just Pokemon GO visade förra året.

Nu har andra redan påpekat detta men det är försvinnande få som faktiskt vill lägga ut så mycket pengar på en PS4 Pro eller XOX. Och de PC-användare och även spelare på PC som lägger 3000-4000kr på ett grafikkort är en nischad liten del av marknaden. De flesta går inte över 2000kr ens, och många spelar inte alls. Utan har en billig konsoll, exempelvis en gammal PS4, inte en Pro, eller kanske fortfarande sitter med något från förra generationen.

Telefoner kan många betala mycket för, men det är ofta av andra anledningar och de använder dessutom inte den för att leka med utan telefonen idag är ju något av en sammanhållande punkt i tillvaron. Kontakt med sina nära och kära, läsa nyheter, böcker och framförallt Facebook, kanske spela på men även betala räkningar. PC'n har ju också försvagats rejält i och med Smartphone-eran inletts, du kan göra typ allt med en telefon idag som du tidigare behövt en PC för.
Den dag konsumenter inser att de skulle kunna docka telefonen till en skärm och mus+tangentbord, likt Microsofts satsning med deras mobiler som verkar ha stannat av, så kommer PC-försäljningen sjunka till katastrofnivåer.

En ny, snabbare, version av Switch kommer komma bara en bättre SoC dyker upp på marknaden. Sedan borde det nog kunna komma en billigare modell utan löstagbara kontroller och liknande lösningar som drar ner tillverkningskostnaden lagom till att 3DS kommer behöva ersättas. Som det är just nu verkar dock inte prissättningen vara ett problem för de som köper, trots att många förutspått att priset var så högt att ingen skulle säljas och liknande oinsatt trams.

XOX kommer inte påverka priset på Switch men mer troligt på Sonys produkter. Microsoft drar ifrån Sony och intar förstaplatsen vilket Sony måste hantera, antingen försöka med reor i Playstation Store eller mer troligt sänka priset på PS4 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubbe:

@Xverminator: hur kan du ens överväga att skaffa en XboneX när den använder den sjukt utdaterade Jaguar arkitekturen?
Att Microsoft inte väntade några månader och använde Raven Ridge istället är ju helt ofattbart!

Bungie säger att XboneX CPUn är så klen att den inte klara Destiny 2 i 60FPS... bortkastade pengar.

Snarare ofattbart att du tror att avsaknad av Zen i One X beror på att MS inte ville vänta några månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorMartin:

Jag blir väldigt nyfiken hur du hade tänkt dig att alla som kommer att köpa en xbox kommer att välja en X för?
När det gäller PS4 gentemot PS4 Pro så är det ungefär var 5:e som väljer en PRO. Allså 80% väljer att köpa standardversionen. MS själva räknar med att majoriteten av xbox som säljs kommer att vara en slim och inte en X.

Xbox One X har knappast bra pris jämfört mot en PC heller, eller bra pris överhuvudtaget enligt bedömare.

Permalänk

Varför kunde man inte ha löst det med Tegra X1 i tex bärbart läge och X2 i dockat läge. Förvisso hade väl konsolen förmodligen blivit ännu dyrare då. Men det skulle inte förvåna mig om Nintendo släpper en variant med X2 i framtiden, det blir en ganska enkel uppgradering att göra för Nintendo och man kan behålla samma spelutbud om man har samma arkitektur.
Kanske även Nintendo släpper en Premium variant av sin konsol, vem vet.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Varför kunde man inte ha löst det med Tegra X1 i tex bärbart läge och X2 i dockat läge.

För att det vore meningslöst att slänga bort pengarna på två processorer när man bara behöver en?

En variant med X2 ja...det är ju just det som skulle vara Premium-varianten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nintendo gör om det misstaget om och om igen. Man tycker att de borde lärt sej men icke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad menar du med slåss?

Att det är för kraftfulla? Att de är för svaga?

Vem bestämmer vem som slåss med vem?

Det jag menar är att Microsoft och Sony gör konsoller som försöker tävla med PC i prestanda. Men dom har alltid legat långt bakom vilket i sin tur medför att utvecklingen stagnerar när spel som hade kunnat byggas specifikt för PC även ska fungera på långt sämre hårdvara.

Sedan resulterar det även i massa annan skit med kassa ports, där spelen har dålig prestanda på PC, inte har någon FOV-slider, knappt några grafikinställningar osv osv osv för att inte tala om att spelen trots detta, tar längre tid att utveckla.

Nintendo går sin egen väg, försöker inte tävla med PC för 5 öre, gör dessutom en konsol som istället är ett komplement (bärbar), samtidigt som dom släpper egna spel. Så grymt mkt bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Det jag menar är att Microsoft och Sony gör konsoller som försöker tävla med PC i prestanda. Men dom har alltid legat långt bakom vilket i sin tur medför att utvecklingen stagnerar när spel som hade kunnat byggas specifikt för PC även ska fungera på långt sämre hårdvara.

Sedan resulterar det även i massa annan skit med kassa ports, där spelen har dålig prestanda på PC, inte har någon FOV-slider, knappt några grafikinställningar osv osv osv för att inte tala om att spelen trots detta, tar längre tid att utveckla.

Nintendo går sin egen väg, försöker inte tävla med PC för 5 öre, gör dessutom en konsol som istället är ett komplement (bärbar), samtidigt som dom släpper egna spel. Så grymt mkt bättre.

Ditt resonemang hade varit korrekt om PC varit = i7+GTX1080 eller bättre, typ. Men nu är det ju inte så utan PC är en väldigt stor spännvidd av hårdvaror och det kan jag lova dig ställer till större problem än skillnaden mellan Sont/MS konsoler och "PC".

Och att portarna till PC blir dåliga är knappast konsolernas fel. Hela ditt resonemang saknar logik; om nu konsolerna är så mkt sämre, vari ligger då svårigheten i att göra en portning till PC?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

MK8 Deluxe är ingen stor skillnad vis Wii U versionen. Dom kunde åtminstone ansträngt sig att släppa nya banor, så det fanns något nytt.
Att man kan ha två items är ju ingen nyhet utan bara återinförd ide från tidigare MK. Dom kunde ha lagt till funktioner som utnyttjade Joycons mer. Men framför allt nya banor hade varit på sin plats! Nu är det som sagt bara en förfinad version av Wii U versionen i övrigt samma.

Jo, det är mycket repriser och samma uppföljningsspel som körs om och om igen även ibland Nintendotitlar.

Det sagt så är ju skillnaden att du nu kan köra MK8 handhållet i och med portningen till Switch.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubbe:

@Xverminator: hur kan du ens överväga att skaffa en XboneX när den använder den sjukt utdaterade Jaguar arkitekturen?
Att Microsoft inte väntade några månader och använde Raven Ridge istället är ju helt ofattbart!

Bungie säger att XboneX CPUn är så klen att den inte klara Destiny 2 i 60FPS... bortkastade pengar.

Känns som om du blandar ihop CPU och GPU ovan.

Sedan så är inte Raven Ridge släppt i SoC-version som kan användas i konsoller som XB1X. Det var 2 år sedan utveckling och design av XB1X startade.

Det handlar alltså om några år - inte "några månader".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorMartin:

Jag blir väldigt nyfiken hur du hade tänkt dig att alla som kommer att köpa en xbox kommer att välja en X för?
När det gäller PS4 gentemot PS4 Pro så är det ungefär var 5:e som väljer en PRO. Allså 80% väljer att köpa standardversionen. MS själva räknar med att majoriteten av xbox som säljs kommer att vara en slim och inte en X.

Jo. Håller med.

För massan så är fortfarande PS4 S och XB1 S i helt rätt prisnivå (köpte en XB1 S på kampanj för 1500 pix för någon vecka sedan), medans det är kul för spel/konsol-entusiaster att konsoler som PS4 Pro och XB1 X kommit som ett "high end"-komplement (för att vara konsol).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Jo. Håller med.

För massan så är fortfarande PS4 S och XB1 S i helt rätt prisnivå (köpte en XB1 S på kampanj för 1500 pix för någon vecka sedan), medans det är kul för spel/konsol-entusiaster att konsoler som PS4 Pro och XB1 X kommit som ett "high end"-komplement (för att vara konsol).

Hur många Xbox One S har du i dagsläget? Känns som du kunnat köpa varenda konsoll som finns vid det här laget för samma pengar. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns många AAA-titlar som aldrig kommer komma till PS4 och Xbox One med av precis samma problematik. Slippery Slope.

Instämmer 100%

Skrivet av anon5930:

Har inget med lojalitet att göra utan vad och hur de vill spela. Switch-försäljningen kommer bara öka i och med att fler titlar också kommer. PS4 och Xbox One var daterade redan vid lanseringen och nu, 3-4 år senare så är de inte direkt färskare. PS4 Pro och XOX ger en marginellt snabbare konsoll men fortfarande väldigt daterade även de.

Skulle inte säga att varken PS4 eller XB1 är daterade. Utvecklingen och produktlivslängden på konsol är mycket längre än tex. datorer och telefoner. Medvetet.

Att påstå att PS4 Pro (som kom i höstas) eller XB1 X (som inte ens släppts) är "daterade" är ju bara galet IMO.

Det är som att påstå att en helt nysläppt Skodamodell är daterad jämför med en Ferrari.

Man får logiskt separera och skilja produktålder och produktprestanda.

Skrivet av anon5930:

Mobiltelefonerna kommer konkurrera lika mycket mot Switch som mot Xbox One, PS4 och för den delen en PC som används för spel. Det är en annan spelmarknad som går vid sidan av den mer klassiska spelmarknaden. Och den växer så det knakar. Se bara denna tid förra året när Pokemon GO började ta över världen.

Tror mobiler och till viss del surfplattor kommer dominera spelmarknaden, men de är garanterat en tuffare konkurrens och mer ett direkt alternativ till dedikerade handhållna spelenheter (som 3DS) jämfört med PC (som också frodas och ökar, men enormt nischat för oss lite mer "hard core" spelentusiaster).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Xbox One X har knappast bra pris jämfört mot en PC heller, eller bra pris överhuvudtaget enligt bedömare.

Det beror nog på vem som bedömer skulle jag säga.

https://www.nordichardware.se/artikel/xbox-one-x-konsol-gamin...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Snarare ofattbart att du tror att avsaknad av Zen i One X beror på att MS inte ville vänta några månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Den var riktigt skum.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Varför kunde man inte ha löst det med Tegra X1 i tex bärbart läge och X2 i dockat läge. Förvisso hade väl konsolen förmodligen blivit ännu dyrare då. Men det skulle inte förvåna mig om Nintendo släpper en variant med X2 i framtiden, det blir en ganska enkel uppgradering att göra för Nintendo och man kan behålla samma spelutbud om man har samma arkitektur.
Kanske även Nintendo släpper en Premium variant av sin konsol, vem vet.

Varför inte. Switch är ett riktigt bra grundkoncept, och dessutom mycket framgångsrik också försäljningsmässigt.

Tror det absolut kan komma.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Det jag menar är att Microsoft och Sony gör konsoller som försöker tävla med PC i prestanda.

Nej.

Vad är det för missuppfattning du kör med?

De tävlar inte emot high end spel-PC. Sony och Microsoft tävlar mot varandra på konsolmarknaden, och till viss liten del även emot Nintendo (även om den senare fokuserar främst på mobilt/bärbart numera).

Konsol är även en annan marknad än spel-PC i samma prissegment. Olika användning och till stor del även olika målgrupper.

Microsoft bryr sig dessutom inte om att tjäna pengar på konsolförsäljning. Köper du spel till din PC med deras Windows-system, och allra helst i Microsofts butik istället för Steam (extra bonus för MS), så är de precis lika nöjda med det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur många Xbox One S har du i dagsläget? Känns som du kunnat köpa varenda konsoll som finns vid det här laget för samma pengar. xD

Stort hus och många TV/bildskärmar som skall upp i många rum!

Annars så blev den en ny gullig liten extra HTPC igår (NUC i5 7260U).

Idag blev det en ny förstärkare till skrivbordsdatorn: https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereofors...

Jo, jag är lite prylgalen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ditt resonemang hade varit korrekt om PC varit = i7+GTX1080 eller bättre, typ. Men nu är det ju inte så utan PC är en väldigt stor spännvidd av hårdvaror och det kan jag lova dig ställer till större problem än skillnaden mellan Sont/MS konsoler och "PC".

Och att portarna till PC blir dåliga är knappast konsolernas fel. Hela ditt resonemang saknar logik; om nu konsolerna är så mkt sämre, vari ligger då svårigheten i att göra en portning till PC?

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt.

Är ju som att påstå att Nintendo Switch tävlar emot iPhone. Ganska olika marknader och produkter, även om bägge är mobila och man kan spela på bägge.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej.

Vad är det för missuppfattning du kör med?

De tävlar inte emot high end spel-PC. Sony och Microsoft tävlar mot varandra på konsolmarknaden, och till viss liten del även emot Nintendo (även om den senare fokuserar främst på mobilt/bärbart numera).

Konsol är även en annan marknad än spel-PC i samma prissegment. Olika användning och till stor del även olika målgrupper.

Microsoft bryr sig dessutom inte om att tjäna pengar på konsolförsäljning. Köper du spel till din PC med deras Windows-system, och allra helst i Microsofts butik istället för Steam (extra bonus för MS), så är de precis lika nöjda med det.

Tror inte du förstod vad jag menade alls tyvärr. Och du har helt fel om du tror Microsoft är "lika glada" om du köper dina spel till PC via ex Steam.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ditt resonemang hade varit korrekt om PC varit = i7+GTX1080 eller bättre, typ. Men nu är det ju inte så utan PC är en väldigt stor spännvidd av hårdvaror och det kan jag lova dig ställer till större problem än skillnaden mellan Sont/MS konsoler och "PC".

Och att portarna till PC blir dåliga är knappast konsolernas fel. Hela ditt resonemang saknar logik; om nu konsolerna är så mkt sämre, vari ligger då svårigheten i att göra en portning till PC?

Skickades från m.sweclockers.com

Att porta spelen var bara ETT av massor av problem, du får gärna läsa hela mitt inlägg istället för 1 mening och basera ditt svar kring den lilla detaljen? Att porta spel från konsol till PC är ett problem, det är liksom inte något jag tycker utan fakta. Jag vet inte vad jag ska säga... Googla? Om du inte förstår.

Sedan huvudproblemet som jag nämnde i mitt inlägg hade inget med att porta spel att göra överhuvudtaget så ja..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det beror nog på vem som bedömer skulle jag säga.

https://www.nordichardware.se/artikel/xbox-one-x-konsol-gamin...

Andra pekar på att det är 5000 kr för en halvgeneration, vad ska då nästa generation kosta?

Sen får man tänka på att de flesta som lär vara intresserade har en eller flera tidigare versioner av Xbox One redan. Hur många One S har inte du? 3-4 stycken. Nyttan att uppgradera till One S kan jag förstå med UHD Blu-ray, men det har nästan inget med spelupplevelsen att göra. Hade de kört liknande teknik på PC så hade du fått 4K checkerboarding i 60 fps i många titlar på ett 2000 krs grafikkort och spel som kör native 4K på konsoler bör inte ha några problem att nå det på PC heller. Någon nämnde också en "uppdaterad PS4 Pro" i tråden, och det är ju för fan PS5. Spel till PS5 lär knappast vara bakåtkompatibla. Hur som helst, Xbox One släpptes inte officiellt i Sverige fören september 2014 och har du sen dess gått igenom Xbox One, Xbox One S och ska nu köpa en Xbox One X, så blir det tillsammans mycket pengar inom ett spann på 3-4 år, även om du fått pengar för att sälja din begagnade konsol.

P.S. Citera flera finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Tror inte du förstod vad jag menade alls tyvärr. Och du har helt fel om du tror Microsoft är "lika glada" om du köper dina spel till PC via ex Steam.

Som jag sa, de blir extra glada om du köper den via Microsofts egna nätbutik (som inte bara finns till Xbox, utan även till PC), men så länge du använder Windows och deras andra tjänster så är det en vinst för de ändå.

Därav att de satsat de sista 2-3 åren på Gaming/spel för PC (med Windows) igen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur många One S har inte du? 3-4 stycken. Nyttan att uppgradera till One S kan jag förstå med UHD Blu-ray, men det har nästan inget med spelupplevelsen att göra.

5 st. numera. Absolut! Främst som mediaspelare just i mitt fall.

Spelar fortfarande mest på PC. Det är min huvudsakliga spelplattform, och kommer nog att fortsätta så vara för alltid (eller en väldigt lång överskådlig tid).

Sedan så har jag upptäckt att det är en fin bonus att ibland kunna spela på konsol var i huset man än vill.

Har iofs. en HTPC/spelPC (SweC "Steam-PC" från Alina) som enhet i vårt dedikerade biorum, men bra komplement med konsol, och bra i resten av huset. Sedan en liten ny KabyLake i5 NUC som jag kan använda som HTPC i sommarstugan, men den är ju inte så bra för tyngre spel med endast integrerad Intelgrafik, så funderar så småningom att sätta en XBox även där (har en Nintendoburk där redan).

Dessutom så är det lite enklare att spela 2-4 fyra personer på konsol jämfört med PC. Perfekt när man vill vara lite social och enkelt spela flera i familjen/vänner. Inbjuder lite mer och enklare till "casual"-spelande.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/