Noob söker hjälp med processor och moderkort!

Permalänk
Medlem

Noob söker hjälp med processor och moderkort!

Ännu en tråd från mig om processorer men det är ni Sweclockers som är bäst på detta.

Gjorde en tråd där jag frågade vilken processor jag skulle skaffa. Svaret blev en i7 7700k men då fick jag även en kommentar om att varför jag skulle skaffa en k när jag ändå inte kunde överklocka till mitt moderkort. Då sökte jag och förstod att jag hade ett moderkort utan överklockningsfunktion. Har aldrig direkt tänkt på att överklocka processorn men nu när datorn börjar bli lite äldre och de nyaste spelen knappt är spelbara blev jag fundersam.

Då har jag uppdaterings frågor. Just nu har jag ett MSI B150M Bazooka som Moderkort och en i5 6500 3.2 ghz processor.
Är det värt att skaffa ett i7 7700k till det kort jag har nu eller skall jag skaffa ett vanligt 7700 och är det stor skildnad? Eller ska jag skaffa någon ryzen eller liknande? (Skall användas för gaming)

Eller skall jag skaffa även ett helt nytt moderkort för att kunna överklocka k modellen eller är det ett onödigt inköp?
Om ni har några tips på andra kort eller processorer är alla tips välkomna! Vill gärna ha det ganska billigt men ändå inte dålig kvalitet om ni förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem

@Hasse444: 7700k är 4.2GHz mot 7700 3.6GHz, så även oöverklockat är det skillnad. Sålänge ditt moderkort stöder det så är k-versionen ett klart bättre köp tycker jag. Sen om det är en bra idé att uppgradera alls beror väl lite på vad du har för grafikkort. Kan vara värt att satsa pengar på ett nytt sånt först.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem

Sälj dina nuvarande grejer och byt upp dig till Z270 och 7700K, klart värt det om du känner du har råd med det. Finns tyvärr inga billiga genvägar till bästa prestanda

Ryzen är ett alternativ värt att kika på om du känner du kan dra nytta av fler kärnor, exempelvis videorendering och andra liknande arbetslaster, men om det primärt eller tom. uteslutande är för gaming så är Intel i dagsläget fortfarande bäst. Värt att notera att Ryzen även mår bäst med snabba ram-minnen, vilket jag gissar att du inte sitter med just nu utifrån ditt nuvarande moderkort och processor. Intel är betydligt mer förlåtande med ram-hastigheten.

Permalänk
Medlem

@Hasse444: du kan gott och väl behålla ditt nuvarande moderkort, uppdatera BIOS till senaste INNAN du byter Cpu så är saken biff.
Kör på och happy Gaming.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Avstängd

När jag hade ett ''H'' moderkort kunde jag överklocka min 4690K prolle, testa med att köpa en 7700K, se om du kan överklocka den med ditt nuvarande moderkort.

Men se till att uppdatera ditt moderkorts bios till senaste innan bytet!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Hasse444: Om du ska behålla datorn i många år och spelar mycket kan det vara värt att uppgradera CPUn och Moderkort till överklockningsbart. Men då behöver du också bättre kylning, pålitligt nätaggregat osv. Blir en del extra pengar.

Är din nuvarande CPU verkligen så begränsande i spel? Vet inte prestandan, men i5 i 3,2 Ghz är väl inte dumt? Vad kör du för grafikkort och dator i övrigt?

Om du uppgraderar räcker det med en i5 7600K om du mest spelar. En i7 är lite overkill där kan jag tycka.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

@Vlademil: Kör nuvarande med ett 960 4gb men har tänkt uppgradera pga att kunna köra det nyaste. Största anledningen är Destiny 2. Men jag vet ju att processorn kan bli en flaskhals rejält nu när jag tänkt uppgradera till 1070 och det är därför jag blir fundersam över processor. Tror inte det är en bra processor eller har inte en sån stor överblick, men när jag spelar processor krävande spel t.ex No man's sky ( körde förut inte längre dock men ändå) så har jag väldigt svårt att få över 60 fps även på låga inställningar. Har för nuvarande bara en vanlig processorfläkt. Det finns inte pengar till ett vattenkylningssystem just nu heller :/

Permalänk
Medlem

@Sundkula: Precis vad jag håller på med. Planerar för det mesta för framtiden och har planerat att köpa ett nytt grafikkort i första hand och processor i andra. För närvarande ett gtx 960 4gb

Permalänk
Avstängd

@Hasse444: Begränsningen/flaskhalsen i ditt system är helt klart ditt GTX 960, och inte processorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasse444:

@Vlademil: Kör nuvarande med ett 960 4gb men har tänkt uppgradera pga att kunna köra det nyaste. Största anledningen är Destiny 2. Men jag vet ju att processorn kan bli en flaskhals rejält nu när jag tänkt uppgradera till 1070 och det är därför jag blir fundersam över processor. Tror inte det är en bra processor eller har inte en sån stor överblick, men när jag spelar processor krävande spel t.ex No man's sky ( körde förut inte längre dock men ändå) så har jag väldigt svårt att få över 60 fps även på låga inställningar. Har för nuvarande bara en vanlig processorfläkt. Det finns inte pengar till ett vattenkylningssystem just nu heller :/

Om du har ont om pengar tycker jag du ska nöja dig med att enbart uppgradera Gpu. 1070 låter perfekt och det kommer bli som natt och dag i de flesta spel. Cpun kan bli lite flaskhals, men bara i vissa spel och isåfall påverka prestandan väldigt marginellt. Jag tycker du ska testa iallafall, jämför med benchmarks på nätet så kommer du se om det flaskar för mycket.

Sen angående NMS så är det inte optimerat för fem öre. Vissa spel är också bara dålig prestanda för att de är byggd på ett visst sätt, så jämför med många olika spel sedan för att få en bättre bild. DAYZ kommer jag ihåg att det inte var någon skillnad oavsett vad man körde för hårdvara.

Du behöver inte vattenkylning för att köra OC på Cpun. Räcker med luftkylare för mellan 200-600 kr. Coolermaster H212, Cryorig H7 och BeQuiet - finns bra alternativ.

Så spara ihop till en rejäl uppgradering av datorn om ett år eller två, känns vettigast. Men du får testa och känna efter som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Hjälpsam

@Hasse444: Om du har 8GB eller mindre arbetsminne, köp mer minne, minst 16 GB rekommenderar de flesta i dag.
Tycker att du skall behålla moderkortet, ny GPU ger mer än ny CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Svårmotiverat att skaffa i7 om du redan har en i5. Tycker inte överklockning är värt pengarna heller idag. Skulle hellre ha Z170/z270 för snabbare RAM-hastigheter än för överklockningsstödet.

Om du skulle få ett bra pris för din i5a är det dock helt klart värt att uppgradera till i7. I moderna spel presterar i7 klart bättre än i5, även när i5 är överklockad.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-intel-k...

Permalänk
Avstängd

Jag skullle fortsätta köra på 6600an med ett 1070 för dom är inte så hemsk flaskhals och är ju knappast problem så det är ospelbart utan 6600an kommer prestera bra med 1070 även om det kan bli mindre flaskhals ibland i 1080p skulle man gå till 1440p är den inte flaskhals

Enda gången man kan motivera snabb processor är om man siktar på 144hz + t.e.x där kan man få något dropp p.g.a cpu i nått spel men är så liten flaskhals att jag hade kört på 6600an

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Har även funderat på det också. Har vart lite segt då och då ibland och antar att ramen börjar att bli lite gammal med bara 8gb. Hade tänkt skaffa nya om jag skaffade en ny processor, med den nya processorn höjs max farten från 2133 till 2400 men skall väl vänta med ny processor ett tag. Men då kanske du har svar på en fråga om ramet. Skall jag köpa 8gb extra ram till (2x4) har för nuvarande också 2x4 eller skall jag slänga de gamla och köpa 2 nya 8gb?

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Vad menar du? Blir processorn flaskhals eller grafikkortet i 1080, eller vad var det som inte blev flaskhals i 1440? Tack för svaret iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasse444:

@lord_vasagos: Vad menar du? Blir processorn flaskhals eller grafikkortet i 1080, eller vad var det som inte blev flaskhals i 1440? Tack för svaret iallafall.

i 1080p är cpu oftast flaskhals för grafikkortet orkar dra väldigt hög fps men är forfarande knappt en flaskhals och inte något problem i 1440p för då orkar inte grafikkortet driva på hög nog fps för att processorn ska bli flaskhals och då blir grafikkortet en flaskhals

i vilket fall så är det inte någon större flaskhals att tala om i 1080p så är inte någon större vinst att köra en 7700k på ett 1070 och är liten fps vinst i 1080p medans 1440p är en cpu uppgradering värdelös då grafikkortet inte kommer orkar med hög nog fps för att utnyttja i7ans prestanda och 6600 är bra nog att hålla bra framrate i båda scenarior så en cpu uppgradering är ganska onödig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Då förstår jag, tack så mycket!

Permalänk
Hjälpsam

@Hasse444: Tycker du kan nöja dig med att komplettera vad du redan har, alltså köpa till 2*4GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |