Varför ogillar Stallman javascript?

Permalänk
Medlem

Varför ogillar Stallman javascript?

GENERELLA KOMMENTARER OM RICHARD STALLMAN UNDANBEDES, HÅLL ER TILL ÄMNET

Det kanske inte är helt rätt forumdel, men jag tänker mig att det är här som folk finns som kan svara på frågan.

Varför ogillar Richard Stallman javascript så mycket? All JS som körs på en sajt går ju att inspektera så det finns inget dolt.

Är javascript proprietary? Är det det det handlar om? Men ändå, jag trodde hans aversion mot proprietary handlade om möjlighet till att bädda in malware, men om JS-koden är fullt synlig går ju inte det heller.

Jag inser att jag blottar min okunskap här, men jag fattar inte riktigt...

Permalänk
99:e percentilen

Jag gissar bara nu.

Dels är ju JS-kod i verkligheten ofta obfuscated så att det ej går att läsa den. Dels skulle jag kunna tänka mig att han finner språket ogenomtänkt (med all rätt, imo).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Oläsbar kod helt enkelt. Tar man språk som till exempel Python så går den koden att läsa hur bra som helst. Man behöver i princip bara skumma genom koden så ser man på direkten vad det gör. JS-kod är för mig totalt kaos.

Vet inte riktigt om det är så Stallman tänker. Detta är bara mina personliga åsikter

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd flyttad ***

Jag har flyttat tråden då frågeställningen är obunden till operativsystem.

/KimTjik

Permalänk
Avstängd

Det är nog själva språket han ogillar. Och det är vanligt att ogilla javascript. Många menar att det är ett mycket dåligt språk. Här en artikel om detta:

The JavaScript phenomenon is a mass psychosis
https://hackernoon.com/the-javascript-phenomenon-is-a-mass-ps...

"As most people well know, all programming languages have their faults. Some have more than others. However, JavaScript is especially bad. That’s why you can find so many complaints about JavaScript on the web. One of the most amazing and distressing things about JavaScript is that it can actually fail silently at runtime due to syntactical errors! Another thing is “callback hell” which promises can mitigate but are otherwise not a perfect solution. The most notorious of JavaScript’s faults is probably in its weak typing (not to be confused with dynamic typing) which manifests in the profusion of WATs and WTFs that make JavaScript the butt of so many industry jokes."

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av oTiuZ:

Oläsbar kod helt enkelt. Tar man språk som till exempel Python så går den koden att läsa hur bra som helst. Man behöver i princip bara skumma genom koden så ser man på direkten vad det gör. JS-kod är för mig totalt kaos.

Vet inte riktigt om det är så Stallman tänker. Detta är bara mina personliga åsikter

Som med alla imperativa, (mer eller mindre) objektorienterade språk går det att skriva program som är extremt svåra att förstå (och det är tyvärr både enkelt och vanligt). JavaScript erbjuder dock goda möjligheter att göra tvärtom, framförallt eftersom det även är funktionellt.

Min egen JS-kod har under de år jag programmerat gått från fruktansvärt usel till i många fall rätt bra, i takt med att jag tagit till mig koncept som deklarativ programmering, DRY, higher-order functions, partial application och små, simpla funktioner.

JS har verkligen sina brister, det kommer man inte ifrån. Men många skriver mycket sämre kod än vad som faktiskt går.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du får gärna länka på det exemplet du refererar till där Stallman påstår detta. Jag tror att det skulle vara enklare för oss att forma teorier över det du syftar på då.

JavaScript är väl ett språk som är väldigt missuppfattat, dvs att väldigt många utvecklare inte är medveten om hur språket fungerar och således skapar de dålig kod. Kombinera med att JavaScript har många "egenheter" och att det är det mest använda språket. Det finns många som håller på med JavaScript som inte ens vet vad prototypal OO eller closures är exempelvis, eller att "var" skapar funktions-scopade variabler och inte block-scope. Fundamentala saker för språket i sig, men många som inte känner till dem, leder till att många kodar på ett sätt att det kan upplevas som värre än vad det är.

Jag skulle säga att Javascript snarare blivit ett väldigt snyggt språk på senare tiden. Det som är demotiverande är hela ekosystemet bakom med alla bibliotek, som är en stor röra. Annars är ju JavaScript i sig som språk ganska versatilt då det har stöd för bland annat funktionell programmering (såsom first-class functions, higher order functions, closures, osv...).

Ni som säger oläsbar kod, hur då? Exempel skulle uppskattas. För just detta kan nog sägas om de flesta språken som är mainstream.

Språk kommer alltid att hatas på och så länge ett språk är populärt så kommer folk hitta fel i dem bara för att. Nu råkar JavaScript vara det mest populära språk av alla, således blir det ganska logiskt att det kommer få extra mycket hat.

Skrivet av Rick69:

One of the most amazing and distressing things about JavaScript is that it can actually fail silently at runtime due to syntactical errors!

Vad är det som är så amazing med det dock. Det är ju egentligen definitionen av ett dynamiskt typat språk, att det inte förekommer någon compile-time checkning av koden.

Skrivet av Rick69:

The most notorious of JavaScript’s faults is probably in its weak typing (not to be confused with dynamic typing) which manifests in the profusion of WATs and WTFs that make JavaScript the butt of so many industry jokes."

Inget unikt för JavaScript egentligen. Dessutom har JavaScript operatorer som folk måste lära sig att använda för att undvika implicita typkonverteringar.

Skrivet av Rick69:

Another thing is “callback hell” which promises can mitigate but are otherwise not a perfect solution.

Finns sätt att komma runt detta på, genom att folk lär sig koda modulariserat bland annat. Dessutom kommer det ju flera alternativa sätt att programmera på, såsom async.

Permalänk
Medlem

Stallman bryr sig nog inte så mycket om kod är lätt läsbar så mycket som han bryr sig om fri mjukvara.

"It is possible to release a JavaScript program as free software, by distributing the source code under a free software license. If the program is self-contained—if its functioning and purpose are independent of the page it came in—that is fine; you can copy it to a file on your machine, modify it, and visit that file with a browser to run it. But that is an unusual case." [1]

För vidare läsning om Richard Stallmans åsikter om javascript kan man läsa:
[1] https://www.gnu.org/philosophy/javascript-trap.html

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrDoggo:

Språk kommer alltid att hatas på och så länge ett språk är populärt så kommer folk hitta fel i dem bara för att. Nu råkar JavaScript vara det mest populära språk av alla, således blir det ganska logiskt att det kommer få extra mycket hat.

Att det är vanligt är inte det samma som populärt. Folk är ju tvungna att använda det eftersom det är standard i webbläsare. Men visst finns det folk som hatar bara för att.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Manarky:

Stallman bryr sig nog inte så mycket om kod är lätt läsbar så mycket som han bryr sig om fri mjukvara.

"It is possible to release a JavaScript program as free software, by distributing the source code under a free software license. If the program is self-contained—if its functioning and purpose are independent of the page it came in—that is fine; you can copy it to a file on your machine, modify it, and visit that file with a browser to run it. But that is an unusual case." [1]

För vidare läsning om Richard Stallmans åsikter om javascript kan man läsa:
[1] https://www.gnu.org/philosophy/javascript-trap.html

Tack, där ser man. Det handlade i slutändan om koncepten fri programvara och öppen källkod i slutändan. Då var det inte sånt mysterium ändå, Stallman i ett nötskal

Kan ju alltid fortsätta diskutera ämnet utifrån "Varför ogillar så många JavaScript" nu när det mysteriet är löst.

Skrivet av Rick69:

Att det är vanligt är inte det samma som populärt. Folk är ju tvungna att använda det eftersom det är standard i webbläsare.

Sant, fast det ändrar inte premissen att många användare använder JavaScript vilket är kärnan i det.

Permalänk
Medlem

Populärt p.ga fungerar någorlunda på de flesta platformar
Impopulärt p.ga säkerhetsbrister, speciellt vid handhavandefel samt utvecklar missar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

WebAssembly kanske ersätter javascript...?

Meet WebAssembly: Microsoft, Google, and Firefox's alternative to JavaScript
http://www.networkworld.com/article/2938585/microsoft-subnet/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

WebAssembly kanske ersätter javascript...?

Meet WebAssembly: Microsoft, Google, and Firefox's alternative to JavaScript
http://www.networkworld.com/article/2938585/microsoft-subnet/...

Har svårt att tro att det ersätter JavaScript, snarare att det blir ett komplement till JavaScript. Snabbhet är inte allt.

Vore lite komiskt om arbetet har legat i så lång tid på att göra programspråk enklare att förstå och öka abstraktionen, för att sedan återgå i "general purpose"-hänseenden till ren assemblersyntax igen. Fast låter intressant, ska googla lite på vad det är mer i detalj.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MrDoggo:

Har svårt att tro att det ersätter JavaScript, snarare att det blir ett komplement till JavaScript. Snabbhet är inte allt.

Vore lite komiskt om arbetet har legat i så lång tid på att göra programspråk enklare att förstå och öka abstraktionen, för att sedan återgå i "general purpose"-hänseenden till ren assemblersyntax igen. Fast låter intressant, ska googla lite på vad det är mer i detalj.

Som jag förstår det är tanken att man ska skriva i ett annat språk, till exempel C, och kompilera det till WebAssembly.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers