Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Vilka möjligheter skulle skapas/lösas med SMS-lån menar du? Visst kan man hitta udda specialfall, men där bör man kunna använda sunt förnuft om man har en ekonomisk grundförståelse. Tex att man redan har en skuld och indrivaren annars kommer kapa av en tå. Eller att du är någon form av kreativ skapare som blivit lovad pengar för ett jobb som du snabbt behöver utrustning för. Men i de flesta fall kan kunden nog ge ett förskott för den utrustningen istället.

Som sagt handlar det inte om SMS-lån utan lån i allmänhet. Att tänka för svart/vitt är aldrig bra då världen inte fungerar så.

Kan vara vad som helst egentligen, finns många fall där det kan vara vettigt. Jag själv lånade några hundra papp till bil sist, ville bara ta 50% av priset från tillgångar som fanns eftersom jag nyligen slängt in mycket i bostaden. I mitt fall var det så att pengarna gjorde mer nytta på andra ställen just då så ett lån var fördelaktigt, visst gick risken upp men den var fortfarande inom min gräns. Tog inte många månader innan det lånet var borta ändå.

I andra fall kan det vara så att man har stabilt kassaflöde framöver men inte haft det tidigare samt att man kanske vill spara sin buffert och då lånar till låg ränta för att göra vissa inköp. Man vet att pengarna finns att betala det och man är beredd att ta merkostnaden för att få produkterna nu.

Skrivet av pre-dator:

Varför låna pengar om man inte behöver kan man lika gärna fråga sig. Det ska man enbart göra till investeringar, inte konsumtion. I de allra flesta fallen blir det dyrare. Den andra aspekten är att du ökar dina fasta avgifter. Så får du en stor oväntad utgift, sjukdom osv, som tömmer din buffert så sitter du på sura onödiga utgifter som du kanske inte längre kan betala.

Det är många som byggt sina förmögenheter på motsatsen. Lägg pengarna i värdeskapande tillgångar och låt de finansiera lånen på de värdeförstörande tillgångarna. Så länge du ser till att avkastningen på tillgångarna överstiger kostnaden för lånen så går du plus, däremellan finns ju självklart en risk som du måste se till är på den nivån du vill ta risken. Men det är ju också så man får avkastning, genom att ta risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Värst vad alla är kritiska till lån, mitt hushåll tjänar topp 23% i Sverige idag. Även fast jag/vi har gott ställt handlar jag många ggr på avbetalning ändå.
Tagit avbetalningar flera ggr på tex mediamarkt när dom haft 0% effektiv ränta, även på ecster en gång kommer jag ihåg när dom hade 0% effektiv ränta.

Varför ta av sparade pengar när man inte behöver?

Samma för mig. Är det ingen ränta på en avbetalning är det inget lån i mitt tycke. Och det med 15-20% ränta är bara om man missa betala sina avbetalningar per månad.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Skäggig legend

Det finns en anledning till att jag bara har två lån.

Bostadsrätt, äger i skrivande stund 3/4 den, dvs totalt 750k i lån.
Mobiltelefonen - abonnemang, 589:- i månaden.

Billån? Nej, sparade pengar och brände in med 155k kontant, Jag äger bilen, inte någon bank.

Behöver man låna har man inte råd! Det totala priset av en TV, bil, you name it kommer bli mycket högre än det faktiska värdet efter avbetalningen är klar.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag tyckar att man endast skall låna till Boende, Bil, Studier(Studielån) och eventuellt båt(om man redan har hus etc). Allt annat är inte ok. Kreditkort undviker jag också.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Tycker folk är väldigt skitnödiga när det kommer till billån.
Många pendlar till sina arbeten och att köpa en gammal Ford för 10000kr som kommer starta hälften av gångena är liksom inget alternativ, och då måste man låna för att få en driftsäker och trygg bil.

Det viktigaste är att man amorterar i takt med bilens värdesänkning, kör du mycket och lägger snabbt på mil så måste du amortera mer jämfört med om du kör mindre så du inte blir stående med en bil värd 50000kr och ett lån på 120000kr.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Låna gör man för att investera och inget annat. Jag anser att man bara ska låna till bostad och eventuellt studier om ingen annan lösning finns.

Bilar är inget man bör låna till även om många gör det. Det är stora värdeminskningar som gör det hela till en stor förlust i slutändan. Dock är det en stor utgift som få kan lägga på ett bräde så det är ändå rimligt.

Men absolut inte till vardagskonsumtion!! Behöver du låna till det så har du inte råd! Vänta tills du har det istället

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@Wanttolearn:
Tog ett banklån för ett par år sen för tandläkarkostnader och att ta körkort.
Med Nordea tog jag ett IF metall medlemslån med en ränta på 2.95%, väldigt smidigt och accepterades omedelbart och hade pengarna på kontot så fort jag bekräftade. Efter ett par veckor ökade jag lånet med 10 000:- till andra nödvändigheter(kläder/köksprylar/skor/jacka/sängkläder/kudde) och hade en buffert över. Det sköttes manuellt däremot men gick smidigt. Bufferten spenderade jag på ett skrivbord när mitt gick sönder förra året och en ny skärm när den strök med skrivbordet.

Nu ca två tredjedelar in i återbetalningsplanen ligger räntan på 4.55%. Jag har märkt av kostnaden av lånet men jag hade inga andra alternativ. När allt man ägt fallit i bitar, arbetslös utan besparingar (dock med ersättning baserad på akassan).

Ångrar jag det? Nej. Folktandvården krävde att jag skulle fått en lång dyr lista fixad innan jag kunde skriva på frisktandvårds-avtal, ont gjorde det med. Nådde upp i extremkostnadsskyddet strax efter halva listan då man får 90% rabatt. Kläder etc var en eftertanke men idag skulle jag gått i trasiga kläder om jag inte köpt det, samma sak med körkortet. Utan det skulle jag aldrig ha fått ett jobb.

SMSlån bör man undvika dock, tanken med smslån är ett stopgap till nästa lön för folk som är dåliga med pengar. Men har man behov och planerar väl är ett banklån inte så illa som folk vill få det att se ut. Bara så länge man är medveten om kostnaden och inte slösar pengarna hejvilt.

Folk som har jobb och en inkomst har synen att lån endast är till bilar/hus, men för arbetslösa är "vanliga" saker en lika stor investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Som sagt handlar det inte om SMS-lån utan lån i allmänhet. Att tänka för svart/vitt är aldrig bra då världen inte fungerar så.

En generell fråga ger generella svar. Ingen har påstått att verkligheten är svartvit.

Skrivet av Aktsu:

Kan vara vad som helst egentligen, finns många fall där det kan vara vettigt. Jag själv lånade några hundra papp till bil sist, ville bara ta 50% av priset från tillgångar som fanns eftersom jag nyligen slängt in mycket i bostaden. I mitt fall var det så att pengarna gjorde mer nytta på andra ställen just då så ett lån var fördelaktigt, visst gick risken upp men den var fortfarande inom min gräns. Tog inte många månader innan det lånet var borta ändå.

Och bil är också något som redan nämnts som undantag.

Skrivet av Aktsu:

I andra fall kan det vara så att man har stabilt kassaflöde framöver men inte haft det tidigare samt att man kanske vill spara sin buffert och då lånar till låg ränta för att göra vissa inköp. Man vet att pengarna finns att betala det och man är beredd att ta merkostnaden för att få produkterna nu.

Jo om det nu är viktiga saker så man är beredd på det oförutsedda.

Skrivet av Aktsu:

Det är många som byggt sina förmögenheter på motsatsen. Lägg pengarna i värdeskapande tillgångar och låt de finansiera lånen på de värdeförstörande tillgångarna. Så länge du ser till att avkastningen på tillgångarna överstiger kostnaden för lånen så går du plus, däremellan finns ju självklart en risk som du måste se till är på den nivån du vill ta risken. Men det är ju också så man får avkastning, genom att ta risk.

Säger inte emot dig, investeringar är som sagt redan nämnt. Tycker du detta är relevant utifrån TS frågeställning? Inga har byggt sina förmögenheter på SMS-lån, förutom långivaren isf.

Permalänk
Medlem

Lån till boende, bil och studier är helt ok. Men rent konsumtionslån är det enda jag skulle kunna tänka mig att låna till är tandläkare, för att bli av med tandvärk är värt ett års amorteringar om så är för att slippa om man inte har råd att betala allt på en gång om ingen kan ställa upp och låna ut till en.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Bilar är för många ett nödvändigt ont.
Tycker jag det är ok att låna till det?
Absolut och av 2 anledningar.

1. Kanske behöver du pendla till ett nytt jobb som du enbart kan tacka ja till om du har en bil för att ta dig dit. Stabil inkomst är ändå det viktigaste man kan ha.

2. När många säger att man inte ska låna till bil missar de faktiskt alternativkostnaden som det är att betala kontant.
Lånar du billigt och istället investerar motsvarande belopp så är det ganska ofta ett bättre alternativ.(förutsagt att du har någon koll på vad du gör)
Skulle jag betalat min bil kontant skulle det kostat mig mer pengar än det nu gör eftersom jag lånade och lät mina pengar jobba ifred.

Där sagt så vet jag inte om jag själv hade tagit ett lån (bortsätt från bolån ev.) som jag inte hade kapital nog att betala av när som helst. Men det är mer en vilja av att känna ett lugn från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

En generell fråga ger generella svar. Ingen har påstått att verkligheten är svartvit.

Nej, varför skall det vara så? Varför inte inse att det finns nyanser och diskutera olika fall där det kan vara bra?

Skrivet av pre-dator:

Och bil är också något som redan nämnts som undantag.

Varför det? Är inte det konstigt att säga att bostad och bil är okej men inget annat? Vi skulle lika gärna kunna säga att inga lån är okej. Det vi gjort är uppenbarligen kollat på att för dessa kategorier så överstiger nyttan av att få dem nu kostnaden för finansieringen. Det är inget konstigt i att det finns flera fall där detta kan ske. Jag själv är lite avig till billån som sträcker sig längre än 12 månader men det är som sagt en personlig grej och inget jag tycker är universellt, jag är också medveten om att jag skulle haft mer pengar om jag faktiskt lånade till bilen och investerade de pengarna istället.

Skrivet av pre-dator:

Säger inte emot dig, investeringar är som sagt redan nämnt. Tycker du detta är relevant utifrån TS frågeställning? Inga har byggt sina förmögenheter på SMS-lån, förutom långivaren isf.

Fast det var ju precis det du förespråkade, att inte låna utan ta sparade pengar. Jag säger att man mycket väl kan tänkas investera pengarna i något som ger avkastning samtidigt som man tar lån för att finansiera annat.

Permalänk
Medlem

För egen del vill jag inte äga min bil. Det ger inget mervärde för mig öht så länge jag får disponera den som jag önskar. Privatleasing med alla tänkbara serviceavtal är det bästa för mig, bekymmersfritt helt enkelt. Dessutom är det ren kapitalförstöring att casha en bil. Slås väl bara av att köpa hårdvara egentligen. Vore schysst om man kunde privatleasa den också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Köp aldrig saker för pengar du inte har...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Varför kära ni, ska ni låna pengar till en bil? Det finns hur många som helst tills sinneslåga priser.
Kan verkligen inte se några vettiga argument till LÅNA för att köpa bil, förutom att man vill ha det senaste. Inte undra på att det är så många nya flashiga bilar på våra svenska vägar, överkonsumtion så det sjunger om det. Men om alla nu lånar pengar så förstår man ju. Det är lite som att nästan ALLA har telefoner på avbetalning. Och jag måste ställa frågan där också, VARFÖR? Det är ju billigare att köpa telefonen kontant.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Enkelt, låna aldrig, köp bara saker du har pengar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Varför kära ni, ska ni låna pengar till en bil? Det finns hur många som helst tills sinneslåga priser.
Kan verkligen inte se några vettiga argument till LÅNA för att köpa bil, förutom att man vill ha det senaste. Inte undra på att det är så många nya flashiga bilar på våra svenska vägar, överkonsumtion så det sjunger om det. Men om alla nu lånar pengar så förstår man ju. Det är lite som att nästan ALLA har telefoner på avbetalning. Och jag måste ställa frågan där också, VARFÖR? Det är ju billigare att köpa telefonen kontant.

Varför har du en i7? Du kan ju ha en celeron som du köpt begagnat. Inte för att du lär ha lånat till den men vad behöver vi egentligen? I princip allting idag är väl någon form av överkonsumtion?

Jag har lån på lägenheten samt bilen (i samma lån) Amorterar rätt mycket varje månad och kan ändå lägga undan pengar. Ser inte problemet.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Köp aldrig saker för pengar du inte har...

Skrivet av Megacrash:

Enkelt, låna aldrig, köp bara saker du har pengar till.

Köpa hus är inte okej enligt er då?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Enligt min kursbok i makroekonomi som jag hade när jag läste grundkursen i nationalekonomi skulle den optimala Homo economicus beräkna sin snittlivsinkomst/-konsumtion och sedan låna upp till denna i början av sin karriär för att sedan spara så att man låg på samma nivå hela tiden. Intressant teori tycker jag, kan dock se vissa risker med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

För egen del vill jag inte äga min bil. Det ger inget mervärde för mig öht så länge jag får disponera den som jag önskar. Privatleasing med alla tänkbara serviceavtal är det bästa för mig, bekymmersfritt helt enkelt. Dessutom är det ren kapitalförstöring att casha en bil. Slås väl bara av att köpa hårdvara egentligen. Vore schysst om man kunde privatleasa den också.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju dock inte som att du slipper betala för värdeminskningen om du privatleasar, förutom på de modeller de vill bli av med och då rear ut (oftast rätt trötta bilar med lite utrustning) så kommer leasingavgiften vara mer eller mindre detsamma som att köpa när du väl säljer bilen efter 3 år. Dock sett vissa deals när de vill trycka ut bilar som gjort att leasingavgiften bara motsvarar förväntad värdeminskning, dvs bjuder de på försäkring, service och kapitalkostnad. Är man i en grupp där försäkringen kostar mycket kan även leasing vara fördelaktigt på grund av deras enhetspremier.

Håller dock med om att det är ett smidigt sätt att ha bil på, och letar man lite och kan klara sig med lite tristare bil är det oftast lätt att hitta en rätt bra deal.

Skrivet av DilluTioN:

Varför kära ni, ska ni låna pengar till en bil? Det finns hur många som helst tills sinneslåga priser.
Kan verkligen inte se några vettiga argument till LÅNA för att köpa bil, förutom att man vill ha det senaste. Inte undra på att det är så många nya flashiga bilar på våra svenska vägar, överkonsumtion så det sjunger om det. Men om alla nu lånar pengar så förstår man ju. Det är lite som att nästan ALLA har telefoner på avbetalning. Och jag måste ställa frågan där också, VARFÖR? Det är ju billigare att köpa telefonen kontant.

Vad gäller telefoner har jag aldrig sett att det skulle vara billigare att köpa kontant. Själv betalar jag 140 kr i månaden i 24 månader för min iPhone 7, dvs 3360 kr. Köpa den kontant då skulle kostat 7490 kr så där var priset rätt mycket lägre.

Skrivet av wounds:

Enligt min kursbok i makroekonomi som jag hade när jag läste grundkursen i nationalekonomi skulle den optimala Homo economicus beräkna sin snittlivsinkomst/-konsumtion och sedan låna upp till denna i början av sin karriär för att sedan spara så att man låg på samma nivå hela tiden. Intressant teori tycker jag, kan dock se vissa risker med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer jag också ihåg från nationalekonomin, cool idé om den fungerade i realiteten.

Permalänk
Medlem

Jag undviker helt. Har inga lån, avbetalningar, skulder eller liknande.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wanttolearn:

Tackar för alla intressanta inlägg! Hoppas att fler kan ge sina åsikter.

Det är inte så mycket mer att tillägga, få saker kan sätta dig i skiten så mycket som just ett sms lån. Att det ens är lagligt är obegripligt.

Om du har 0kr och ingen mat så gå till soc dom hjälper dig, har du mat så behöver du inget sms lån.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Tar man blancolån är risken stor att man betalar det lägsta beloppet varje månad. Till exempel , köp en dvd film på avbetalning för 100 kr , lägsta pris att betala varje månad är 10 kr , då är ränta inräknat så efter t.ex 15 månader är filmen avbetald och har då kostat 150 kr

jag har en viss erfarenhet eftersom jag hjälpt min fru ur skuldträsket som hon hamnade i innan jag träffade henne. Efter 10 år och 400000 kr senare så tar jag inga mer lån , eller hon

Permalänk
Medlem

Anser att studier och bostad är ok annars inte.
Kan du inte spara ihop till det du ska köpa klarar du förmodligen inte heller av att betala av en dyrare kostnad på avbetalning/lån.
Och vi människor måste lära oss att vi inte behöver allt just precis nu, det går att vänta dvs spara pengar. Även om jag själv har svårt för den biten.
Det finns dock undantag men de är få.
Om man får ett drömjobb men en bil krävs och jobbet kan motivera den dyra bil kostnaden inkl lån så kan det ju ändå löna sig att ta ett lån men det är få undantag.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Varför kära ni, ska ni låna pengar till en bil? Det finns hur många som helst tills sinneslåga priser.
Kan verkligen inte se några vettiga argument till LÅNA för att köpa bil, förutom att man vill ha det senaste. Inte undra på att det är så många nya flashiga bilar på våra svenska vägar, överkonsumtion så det sjunger om det. Men om alla nu lånar pengar så förstår man ju. Det är lite som att nästan ALLA har telefoner på avbetalning. Och jag måste ställa frågan där också, VARFÖR? Det är ju billigare att köpa telefonen kontant.

För att en riktigt billig bil kan bli riktigt dyr i längden. Att vara dumsnål kallas det.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Behöver man låna har man inte råd!

Sant man skaffar inte hund om man inte har råd med hundmat

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att man bör enbart låna till bostad, bil och studier.

Att ta lån till resa och konsumtion känns som ett väldigt kortsiktigt tänk. Det är en riktigt go känsla när man har sparat till en resa och äntligen åker iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det är inte så mycket mer att tillägga, få saker kan sätta dig i skiten så mycket som just ett sms lån. Att det ens är lagligt är obegripligt.

Om du har 0kr och ingen mat så gå till soc dom hjälper dig, har du mat så behöver du inget sms lån.

Sant, själv skulle jag utan problem "ha råd" med ett SMS-lån, och betala tillbaka redan innan löningsdag så att säga. Men jag har en buffert på kanske 3-4 årslöner, så det finns ingen risk. Skulle det av någon anledning knipa någongångm så är det väl bra att möjligheten finns, om jag kan tänka mig att betala för det.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad gäller telefoner har jag aldrig sett att det skulle vara billigare att köpa kontant. Själv betalar jag 140 kr i månaden i 24 månader för min iPhone 7, dvs 3360 kr. Köpa den kontant då skulle kostat 7490 kr så där var priset rätt mycket lägre.

Hur får man ett sådant pris om får jag fråga? Ligger på 300kr+ i månaden på alla de jag har sett.

Generellt sätt är det oftast dyrare att ta på avbetalning.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Wanttolearn:
Tog ett banklån för ett par år sen för tandläkarkostnader och att ta körkort.
Med Nordea tog jag ett IF metall medlemslån med en ränta på 2.95%, väldigt smidigt och accepterades omedelbart och hade pengarna på kontot så fort jag bekräftade. Efter ett par veckor ökade jag lånet med 10 000:- till andra nödvändigheter(kläder/köksprylar/skor/jacka/sängkläder/kudde) och hade en buffert över. Det sköttes manuellt däremot men gick smidigt. Bufferten spenderade jag på ett skrivbord när mitt gick sönder förra året och en ny skärm när den strök med skrivbordet.

Nu ca två tredjedelar in i återbetalningsplanen ligger räntan på 4.55%. Jag har märkt av kostnaden av lånet men jag hade inga andra alternativ. När allt man ägt fallit i bitar, arbetslös utan besparingar (dock med ersättning baserad på akassan).

Ångrar jag det? Nej. Folktandvården krävde att jag skulle fått en lång dyr lista fixad innan jag kunde skriva på frisktandvårds-avtal, ont gjorde det med. Nådde upp i extremkostnadsskyddet strax efter halva listan då man får 90% rabatt. Kläder etc var en eftertanke men idag skulle jag gått i trasiga kläder om jag inte köpt det, samma sak med körkortet. Utan det skulle jag aldrig ha fått ett jobb.

SMSlån bör man undvika dock, tanken med smslån är ett stopgap till nästa lön för folk som är dåliga med pengar. Men har man behov och planerar väl är ett banklån inte så illa som folk vill få det att se ut. Bara så länge man är medveten om kostnaden och inte slösar pengarna hejvilt.

Folk som har jobb och en inkomst har synen att lån endast är till bilar/hus, men för arbetslösa är "vanliga" saker en lika stor investering.

Håller med dig och tack för det utförliga svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Hur får man ett sådant pris om får jag fråga? Ligger på 300kr+ i månaden på alla de jag har sett.

Generellt sätt är det oftast dyrare att ta på avbetalning.

Det är vad själva telefonen kostar, sen har jag såklart ett abonnemang utöver det men det abonnemanget jag har skulle jag ha oavsett hur jag betalat för min telefon så det spelar ingen roll. Generellt skulle jag säga att det alltid är billigare att ta telefonen på abonnemang då det är hela idén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Varför har du en i7? Du kan ju ha en celeron som du köpt begagnat. Inte för att du lär ha lånat till den men vad behöver vi egentligen? I princip allting idag är väl någon form av överkonsumtion?

Jag har lån på lägenheten samt bilen (i samma lån) Amorterar rätt mycket varje månad och kan ändå lägga undan pengar. Ser inte problemet.

Köpa hus är inte okej enligt er då?

Aldrig sagt att det inte är okej att köpa hus, så länge man inte gör det för pengar man inte har...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.