Permalänk
Melding Plague

Wooting One Premium

Efter lång väntan har det analoga tangentbordet Wooting One äntligen landat i SweClockers testlabb. Häng med in för en ordentlig genomgång av nykomlingen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kommer verkligen att bli spännande att se om Wooting kommer att dra med sig andra tillverkare över till en ren optisk/analog plattform eller om det blir en mindre ivrig skara älskar dem men den stora massan inte förstår dem.

Permalänk
Medlem

1700kr för ett tangentbord. Undra om jag hellre inte eldar mina pappersedlar för värme i kaminen hemma då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad det är ör fördel med att det skall vara analogt.

Sedan känns det väldigt mycket 90-tal med tenkeyless. Numeriska delen på tangentbordet är för mig en nödvändighet. Vill man inte använda tangenterna så är det väl bara låta bli men tycker de ska finnas där för de som vill ha dem. Dumt att snåla så.

Och kostar ett tangentbord 1700Kr ska det banne mig vara fullstort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår inte riktigt vad det är ör fördel med att det skall vara analogt.

Sedan känns det väldigt mycket 90-tal med tenkeyless. Numeriska delen på tangentbordet är för mig en nödvändighet. Vill man inte använda tangenterna så är det väl bara låta bli men tycker de ska finnas där för de som vill ha dem. Dumt att snåla så.

Och kostar ett tangentbord 1700Kr ska det banne mig vara fullstort.

TKL 90-tal? I princip alla entusiast tangentbord (som inte är andra udda storlekar) är TKL av en anledning. Det är nästan omöjligt att hitta ett bra fullsize av en anledning. Ingen vill ha dem.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av aaaaaaaaaa:

TKL 90-tal? I princip alla entusiast tangentbord (som inte är andra udda storlekar) är TKL av en anledning. Det är nästan omöjligt att hitta ett bra fullsize av en anledning. Ingen vill ha dem.

Jag vill ha dem :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag vill ha dem :'(

Enklare att kombinera med en numpad eller använda ett TKL med inbyggd numpad (via modifiers).

Permalänk
Medlem

Antingen så är man van vid ett numeriskt tangentbord och vill ha det, eller så tycker man att ett numeriskt tangentbord är överflödigt. Det är inte konstigare än så.

Wooting planerar en fullstor variant också, och eftersom det är ett nytt företag med en helt ny typ av produkt på marknaden så kan de inte pressa priserna så mycket. Det finns många andra tangentbord i samma prisklass som egentligen inte ger mer. Så sluta klaga!

Själv hoppade jag på Kickstartern så fort som den gick live. De ska skickas ut den här veckan och jag ser fram emot det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår inte riktigt vad det är ör fördel med att det skall vara analogt.

Sedan känns det väldigt mycket 90-tal med tenkeyless. Numeriska delen på tangentbordet är för mig en nödvändighet. Vill man inte använda tangenterna så är det väl bara låta bli men tycker de ska finnas där för de som vill ha dem. Dumt att snåla så.

Och kostar ett tangentbord 1700Kr ska det banne mig vara fullstort.

Tror du allvarligt att de gjorde det tkl för att snåla? Iof så kanske man sparar nån krona, men du kan väl inte ha missat att mindre tangentbord är rätt populärt inom vissa grupper, troligen så hade de högre efterfrågan på tkl. Vilket IMO är en fördel, speciellt på ett speltangentbord då axlarna hamnar i en mer ergonomisk position, man får även mer utrymme för musen och på skrivbordet. Tror många som spelar mycket eller som helt enkelt inte använder numpad tycker det är positivt (eftersom nu folk faktiskt köper dom). Personligen hade jag Köpt tkl även om det var dyrare. Men som tur är verkar det ju komma en fullstor så man kan välja.

Fördelen är väl rätt så uppenbar, du kan ställa wasd som en analog spak, dvs du kan få hastigheten på rörelserna (tex walk/run/sprint) "steglöst" på en knapp. Personligen föredrar jag att ha taktilbrytpunkt så är inget för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår inte riktigt vad det är ör fördel med att det skall vara analogt.

Sedan känns det väldigt mycket 90-tal med tenkeyless. Numeriska delen på tangentbordet är för mig en nödvändighet. Vill man inte använda tangenterna så är det väl bara låta bli men tycker de ska finnas där för de som vill ha dem. Dumt att snåla så.

Och kostar ett tangentbord 1700Kr ska det banne mig vara fullstort.

Handlar mer om att man vill få musmattan närmare.
Jag föredrar TKL utan tvekan speciellt för spel, slipper ha armen längre till höger bara för jag ska ha plats på båda sidorna av musmattan.

TKL = kortare = kan flytta musmattan mer åt vänster, närmare kroppen = Win.

Permalänk
Medlem

Tkl är mer ergonomiskt och man får mer plats för musen. Jag kommer inte gå tillbaka till fullstora tangentbord igen.

Analoga brytare vore skoj att testa. Jag kan se stora fördelar i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

TKL 90-tal? I princip alla entusiast tangentbord (som inte är andra udda storlekar) är TKL av en anledning. Det är nästan omöjligt att hitta ett bra fullsize av en anledning. Ingen vill ha dem.

Gör man någonting annat med en dator än att spela, surfa och ordbehandla är den numeriska delen helt ovärderlig. Ryser vid blotta tanken på att sitta i Excel eller knappa in OCR-nummer utan det numeriska tangentbordet.

Min tolkning är att det snarare handlar om estetik. TKL är snyggare, det går inte att förneka.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att korrekturläsaren är på semester Artikeln har en mängd grammatiska fel och dåligt uppbyggda meningar.
Något som helt saknas är lite info om vad som särskiljer ett analogt tangentbord från de "digitala" de flesta av oss är vana vid. Jag är inte överdrivet korkad så jag kan klura ut det grundläggande, men det känns som en högst relevant del att inkludera i en sådan här text.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tror du allvarligt att de gjorde det tkl för att snåla? Iof så kanske man sparar nån krona, men du kan väl inte ha missat att mindre tangentbord är rätt populärt inom vissa grupper, troligen så hade de högre efterfrågan på tkl. Vilket IMO är en fördel, speciellt på ett speltangentbord då axlarna hamnar i en mer ergonomisk position, man får även mer utrymme för musen och på skrivbordet. Tror många som spelar mycket eller som helt enkelt inte använder numpad tycker det är positivt (eftersom nu folk faktiskt köper dom). Personligen hade jag Köpt tkl även om det var dyrare. Men som tur är verkar det ju komma en fullstor så man kan välja.

Fördelen är väl rätt så uppenbar, du kan ställa wasd som en analog spak, dvs du kan få hastigheten på rörelserna (tex walk/run/sprint) "steglöst" på en knapp. Personligen föredrar jag att ha taktilbrytpunkt så är inget för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppenbarligen en extremt polariserad diskussion. Det hade jag inte räknat med. Jag känner ingen som föredrar tenkeyless.. Bara en sådan sak som att mata in personnummer till Band-ID är ju en ren mardröm med de vanliga nufferknapparna.

Men sen om man "bara" spelar så visst då kanske det är bra. Men de flesta gör ju annat vid sin dator med.

Hur som helst så verkar det ju komma en enligt mig "redig" version som vi säger i småland så alla kan ju få det de vill

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag tror många kör med TKL samt en separat numpad för när det behövs.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Hur många personer kan med handen på hjärtat säga att de skriver OCR- och personnummer så ofta att de inte klarar sig utan numpad?

Det finns absolut arbetsuppgifter där numpad är extremt användbart, men jag tror inte speciellt många av oss sitter med dessa på samma dator som de spelar på.

Det finns ju också usb-anslutna numpads för de som har behovet. Mer TKL tangentbord åt folket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Hur många personer kan med handen på hjärtat säga att de skriver OCR- och personnummer så ofta att de inte klarar sig utan numpad?

Jag. Även bra till spreadsheets och sådant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ozzed:

Jag. Även bra till spreadsheets och sådant.

Du har 8 fingrar tillgängliga att knappa siffror med ovanför bokstavsraden, medan du använder 4 på numpaden.
Vad tror du går fortast att skriva in person och OCR-nummer med när man vant sig?

Det handlar om ovilja att lära sig något nytt, inget annat. Numpad är förlegat till föredettingar.

Permalänk
Medlem

ser häftigt ut. Bra till splintercel l och liknande spel när man vill "smyga". Vem vet kanske kan vara bra till annat kontorsarbete också. Exempelvis nya tangentbordskombinationer för keyboard shortcuts.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du har 8 fingrar tillgängliga att knappa siffror med ovanför bokstavsraden, medan du använder 4 på numpaden.
Vad tror du går fortast att skriva in person och OCR-nummer med när man vant sig?

Det handlar om ovilja att lära sig något nytt, inget annat. Numpad är förlegat till föredettingar.

Medhåll på detta! Min numeriska del är i princip oanvänd. Jag trycker ändå in ett antal siffror per dag. Numpaden är för långt bort från fingrarna.
Så mitt nästa tangentbord kommer förmodligen att inte ha en numerisk del.

Jag gillade designen på tangentbordet men har svårt att se att jag betalar 1700 för ett tangentbord. Och definitivt inte för ett klick-tangentbord jag skulle bli galen efter en kvart, så den extra påsen med brytare får de behålla!

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite noggrannare på bilderna på "stödbenen" för att ändra vinkel, de såg väldigt enkla ut som på tangentbord för 79:90 kr. För 1700 kr borde det vara rejälare saker.

Har någon koll på vad som krävs för att kunna använda tangentbordet? Är det ett Windows only tangentbord eller går det bra till Mac, Linux? Det framgår inte riktigt, inte ens om man måste ha Windows 10.

Permalänk
Medlem

Wooting har IKKE konkrete planer om at lave en Full Size udgave. Just a heads up. Der er snak om at det KUNNE blive en mulighed, men det er ikke en garanti*

Permalänk
Medlem

Vill man inte som jag ge upp numpaden, så finns det Coolermaster Quickfire TK.
Är så van ifrån jobbet när man slår in siffror större delen av dagen att jag känner mig bortkommen utan numpad.
http://www.coolermaster.com/peripheral/keyboards/quickfiretk/
Skaffade ett för ett antal år sedan och är supernöjd.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du har 8 fingrar tillgängliga att knappa siffror med ovanför bokstavsraden, medan du använder 4 på numpaden.
Vad tror du går fortast att skriva in person och OCR-nummer med när man vant sig?

Det handlar om ovilja att lära sig något nytt, inget annat. Numpad är förlegat till föredettingar.

Jag vill personligen ha fler tangenter på mitt tangetbord. Hade gärna köpt ett tangetbord med F13-24 ovanför F1-F12. Bara för att du inte har användning för det betyder inte att ingen har det.

Jag använder min numpad till:
Enhandad inmatning, helvete på nummer raden.
Spel, få men en del använder det för hotkeys. I vissa är det till och med vitalt även om spelet stödjer om mappning.
Hotkeys, desto fler keys för hotkeys desto bättre.
Matematik, fruktansvärt på nummerraden på både svenskt och brittiskt tangentbord.
m.m.

Har full förståelse till folk som kör TKL, men konstigt att säga att ingen behöver det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av philipborg:

Jag vill personligen ha fler tangenter på mitt tangetbord. Hade gärna köpt ett tangetbord med F13-24 ovanför F1-F12. Bara för att du inte har användning för det betyder inte att ingen har det.

Jag använder min numpad till:
1 Enhandad inmatning, helvete på nummer raden.
2 Spel, få men en del använder det för hotkeys. I vissa är det till och med vitalt även om spelet stödjer om mappning.
3 Hotkeys, desto fler keys för hotkeys desto bättre.
4 Matematik, fruktansvärt på nummerraden på både svenskt och brittiskt tangentbord.
m.m.

Har full förståelse till folk som kör TKL, men konstigt att säga att ingen behöver det.

Fast nu var det ju ang. att skriva person och OCR-nummer jag svarade.
Och såklart förstår jag att vissa föredrar numpad.
Jag la till ";)" på slutet för att visa att det jag skrev var med glimten i ögat, vilket tyvärr inte verkat nått ändra fram.

Men med det sagt så står min poäng kvar. De flesta gillar numpad för att de är vana med den, oftast kan man bli effektivare om man släpper den klumpen med keycaps.

1. Skriver du mycket text med en hand också? Ser inte riktigt poängen när man kan knappa siffror snabbare med båda händerna.
2. Räcker det inte med 88-separata tangenter? I nästan alla spel mappar man ju om runt WASD, och kan dessutom ha flera lager om det behövs, dessa lager lägger man ju runt WASD också. Ska man släppa musen för att knappa hotkeys? De är ju bara ineffektivt.
3. Se ovan, allt som inte är inom räckhåll där du har handen är ju ineffektivt.
4. Här kan jag hålla med. Men med handen på hjärtat, tror du alla numpad fanatiker också är matematiker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår inte riktigt vad det är ör fördel med att det skall vara analogt.

Mer kontroll över rörelser i spel? Racing, FPS, i princip all genrer kan ta nytta av analoga tangenter. I Arma t.ex. så är analoga tangenter väldigt användbart. Full kontrol över lean, gånghastighet vid CQC, bättre kontroll över fordon och gas/broms osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Fast nu var det ju ang. att skriva person och OCR-nummer jag svarade.
Och såklart förstår jag att vissa föredrar numpad.
Jag la till ";)" på slutet för att visa att det jag skrev var med glimten i ögat, vilket tyvärr inte verkat nått ändra fram.

Jag har väldigt svårt med Poe's law.

Skrivet av huttala:

Men med det sagt så står min poäng kvar. De flesta gillar numpad för att de är vana med den, oftast kan man bli effektivare om man släpper den klumpen med keycaps.

1. Skriver du mycket text med en hand också? Ser inte riktigt poängen när man kan knappa siffror snabbare med båda händerna.
2. Räcker det inte med 88-separata tangenter? I nästan alla spel mappar man ju om runt WASD, och kan dessutom ha flera lager om det behövs, dessa lager lägger man ju runt WASD också. Ska man släppa musen för att knappa hotkeys? De är ju bara ineffektivt.
3. Se ovan, allt som inte är inom räckhåll där du har handen är ju ineffektivt.
4. Här kan jag hålla med. Men med handen på hjärtat, tror du alla numpad fanatiker också är matematiker?

1. Ibland, men just siffror kan oftast matas in medans man samtidigt håller i ett papper som kräver ens uppmärksamhet. Iaf händer det mig någorlunda ofta även om det inte är det vanligaste.
2. Du har uppenbarligen inte spelat så mycket taktiska multiplayer spel. Alla non-modifier keybindings är i princip bundna och då är det suveränt att ha numpad till t.ex. radio kommunikation. Exempelvis matcha grupp 1-9 med respektive numpad tangent så kan man enkelt snacka mycket snabbare än med modifiers. Även i vissa strategispel så kan det vara trevliga keybindings även om det är sällsyntare. Självklart helt värdelöst i spel som t.ex. Overwatch.
3. Produktivitet. Är det mus+tangentbord (en hand på vardera) som används så blir det extremt begränsat i vilka modifier kombinationer som är praktiska. Är det enbart tangentbord (båda händerna på tangentbordet) så är det lite friare men då är det även ingen större förflyttning till numpadden samt lättare att komma ihåg än en hotkey med 3-4 tangenter. (Tittar på dig VisualStudio, ett utav programmen som gör att jag skulle vilja ha F13-24 på mitt tangentbord.)
4. Jag tror absolut inte heller att många numpad fanatiker gör det för matematik. Som sagt så är dessa bara min skäl till numpad.

Jag tror dig mycket väl att det finns en hel del som inte behöver numpad egentligen. Säger bara det att det finns en hel del som har rimliga skäl för att vilja ha kvar den.

Hmm, detta ger mig idén att designa ett tangentbord med tangent för i princip varenda keycode samt möjligen några med on-the-fly macros och profiler. Dessvärre lär jag nog inte bygga det och mjukvaran hade nog varit rätt tidskrävande att skriva. (Ingen aning hur bra standard mjukvaran för kretsarna är.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag vill personligen ha fler tangenter på mitt tangetbord. Hade gärna köpt ett tangetbord med F13-24 ovanför F1-F12. Bara för att du inte har användning för det betyder inte att ingen har det.

Jag använder min numpad till:
Enhandad inmatning, helvete på nummer raden.
Spel, få men en del använder det för hotkeys. I vissa är det till och med vitalt även om spelet stödjer om mappning.
Hotkeys, desto fler keys för hotkeys desto bättre.
Matematik, fruktansvärt på nummerraden på både svenskt och brittiskt tangentbord.
m.m.

Har full förståelse till folk som kör TKL, men konstigt att säga att ingen behöver det.

http://www.pckeyboard.com/page/product/UB40T56 Någonting sådanthär kanske skulle vara av intresse?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha lite mer info om hur det fungerar att använda den analoga funktionen i diverse spel och program. Bilspel, FPS, kanske någon annan typ som kan dra nytta? Hur fungerar det jämfört med en handkontroll?

Om detta är tänkt som endast en recension av tangentbordet tycker jag SweC borde skriva en separat artikel om användningen av analoga tangetbordet, det är ju trots allt en ganska spännande funktion.

Mina 2 cent i TKL-diskussionen: Klarar mig bra utan numeriskt tangentbord hemma, men på jobbet skulle jag bli galen utan. Beror helt enkelt på vad man använder datorn till.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår inte riktigt vad det är ör fördel med att det skall vara analogt.

Sedan känns det väldigt mycket 90-tal med tenkeyless. Numeriska delen på tangentbordet är för mig en nödvändighet. Vill man inte använda tangenterna så är det väl bara låta bli men tycker de ska finnas där för de som vill ha dem. Dumt att snåla så.

Och kostar ett tangentbord 1700Kr ska det banne mig vara fullstort.

Tenkeyless är ju värt för typ, gamers, de enda jag använder de där numpaden till är bankärenden. Och om folk inte skulle göra de, så känns den relativt värdelös. Sen så är ju den här typen av tangentbord intressant för flight/racing/space sims, allt där styrning helst inte är av/på utan sker på en en linjär bas.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X