Svartmyror som kan driva en till psyket...... (Nästan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har inte det problemet eftersom jag bor i lägenhet men det var i alla fall trevlig läsning. Tack!

Har som sagt haft myror i lägenhet, 3 våningar upp till och med och problemet då är att de byggt flera bon inne i fastigheten, att städa bort de om de har bon ute bör inte vara allt för svårt. Hur som helst kan man drabbas överallt. Myror lever i stadsmiljö också så de har aldrig långt in till er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

''Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Det finns i dag inga kända risker med att äta aspartam om man inte har den medfödda sjukdomen fenylketonuri, PKU.''

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsa...

Jag har Funlight i min naturella kvarg, i min gröt, dricker det som te, iste som vanlig dricka tömmer nog 3-4 Funlight flaskor i veckan..känns inga biverkningar.

Sluta nu.

Aspartam bryts ner om du värmer upp det, även om det bryts ner till bland annat metanol är det ingen fara, men varför använda det i varma produkter när det förlorar sötman? Om du nu menar te med te. Finns ju andra produkter.

Permalänk
Medlem

Myror, på ett teknik-forum, och ingen har tänkt på att skriva "IT CAME FROM THE DESERT"?!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack för svar!!!

Testade "Myrr", någon spray som ska avskräcka dem från att komma in men de lallade på den tröskeln och flippade finger åt mig och den sprayen.

Kör med Anticimex pulver och spray. Pulvret har samma egenskap som Radar/Myrr. De ska gå i det och sen ska kristallerna skära sönder lederna på dem. "Strö ut pulvret riktigt tunt! En burk ska räcka till ett större varuhus" säger Anticimex. Aldrig funkat, jag har på mer än så. Hellre att de får simma genom "vallen" eller undvika att ta sig över den än att de trippar över den lätta bädden av pulver som inte påverkar dem.

Kör även med Anticimex (Låter som jag gör reklam för dem! Det gör jag inte!!!) dosetter. man trycker sönder folie i dem så de kan klättra in och hämta "föda" och bära ner till boet, giftet ska sen döda dem alla. Problem är att dosetterna inte kan stå ute.

Känns som jag lever i en skräckrulle nu. Varje gång jag går runt ett hörn i den änden av huset så hör jag "stråkarna". Patetiskt av mig men håller på att bli tossig.

@Spiffman Jo, om det inte vore för att jag tog ur dammsugarpåsen, la den i plastpåse och knöt ihop och sen slängde.

http://www.bayergarden.se/~/media/SE-Sweden/Products/79216483...
Körde denna direkt där jag såg dom komma in, sprutade både på dem och i "springan", hade likväl gröna puckar runt om huset, sen om jag inte missminner mig lade jag även kanel som ränder runt om området där dom kom in, så som du gjort en "vall" av giftet att de simmar igenom, dom slutade komma in efter någon dag, dock förflyttade dom sig två eller tre gånger innan försvinnandet...

Det som skall tänkas på väl också är att INTE ha matresten någonstans i huset - hålla köket extra rent för där dom hittar 'godis' så kommer dom dras dit.
Eftersom jag hade ett barn i de huset vart det svårt att de inte fanns smulor av något lite varstans... så myrorna hade ju buffe tack vare det...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Köp Fun Light, det innehåller aspartam och är väldigt giftigt för små myror, även för människor i större mängder.

Snälla sluta sprida myter.
Aspartam är helt ofarligt för myror. De tycker till och med om det.
https://www.csuchico.edu/biol/Sociobiology/sociobiologycurren...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anaii:

Snälla sluta sprida myter.
Aspartam är helt ofarligt för myror. De tycker till och med om det.
https://www.csuchico.edu/biol/Sociobiology/sociobiologycurren...

Se där ja.
Jag körde Fun Light på ett myrbo då jag fick myror i duschen, efter en sväng så var myrorna borta men samtidigt så drog jag också åt fönsterlåsningen så kanske var det där den mesta nyttan låg ifall de tog sig in i nån skarv.
Kan tilläggas att det minskade med myror på väggen också där myrboet var.

Men som man säger, tron botar mycket och denna gång tycks jag ha haft fel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

För många år sedan när hela familjen åkte till stugan så upptäckte vi en liten svart motorväg tvärs över golvet som sträckte sig från en spricka i betonggolvet i pannrummet i källaren, ut i källarhallen, upp för trappen, in i hallen, in i köket, upp i ett skåp ovanför spisen och sedan rakt ner i en burk med florsocker vars lock råkade vara öppet. Man blir lite fascinerad över hur de lyckats hitta burken till att börja med.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan du inte lösa stubbproblemet tillfälligt genom att hälla myrr (för att förgifta boet direkt) eller ett lass salt över den?

Granngården har väl 25 kg säckar salt för 100 kr. De kan definitivt inte bo i en 25 kg hög med salt.

Myrr ska de ju inte undvika, de ska bli förgiftade av det. De blir ju dragna till det.

För att hålla de borta, avskräcka de så finns det ju alla möjliga tips folk brukar komma med, kanel, salt, ättika och bakpulver eller att tvätta uteplatser/stenläggning med såpa. Nu ligger ju alla doftspår kvar antar jag, och myrr eller motsvarande innehåller socker för att locka till sig myrorna.

Är ute varje vår och drar undan presenningen vi har över stubben och närområdet till den. Vräker på Anticimex pulver på den och runtom och sen två år sen toppar vi det med spard aska efter eldning inomhus, sen drar vi tillbaks presenningen.

Salt kanske är en bra idé, hälla salt i vatten och sen ha det på stubben! (?)

Skrivet av Kaikon:

Jag har faktiskt en myrfarm hemma med just denna art (formica fusca). Jag kansk......

Tack för mycket läsvärd text!!! Lite svårt iofs då min noja gör att mina ögon just nu vill undvika att läsa ordet "myra" till och med. haha.

Skrivet av bandite:

Myror, på ett teknik-forum, och ingen har tänkt på att skriva "IT CAME FROM THE DESERT"?!

Skrivet av Niivpzi:

http://www.bayergarden.se/~/media/SE-Sweden/Products/79216483...
Körde denna direkt där jag såg dom komma in, sprutade både på dem och i "springan", hade likväl gröna puckar runt om huset, sen om jag inte missminner mig lade jag även kanel som ränder runt om området där dom kom in, så som du gjort en "vall" av giftet att de simmar igenom, dom slutade komma in efter någon dag, dock förflyttade dom sig två eller tre gånger innan försvinnandet...

Det som skall tänkas på väl också är att INTE ha matresten någonstans i huset - hålla köket extra rent för där dom hittar 'godis' så kommer dom dras dit.
Eftersom jag hade ett barn i de huset vart det svårt att de inte fanns smulor av något lite varstans... så myrorna hade ju buffe tack vare det...

Det är andra änden av huset från köket sett de håller hus. Sett många på utsidan den änden, på plattorna och utmed gräsmattskanten.

Då vi är vuxna bara i huset så vet jag att i den änden av huset så äts det aldrig. :/ Fattar inte vad som lockade in dem.

Skrivet av Casgar:

För många år sedan när hela familjen åkte till stugan så upptäckte vi en liten svart motorväg tvärs över golvet som sträckte sig från en spricka i betonggolvet i pannrummet i källaren, ut i källarhallen, upp för trappen, in i hallen, in i köket, upp i ett skåp ovanför spisen och sedan rakt ner i en burk med florsocker vars lock råkade vara öppet. Man blir lite fascinerad över hur de lyckats hitta burken till att börja med.

Kul läsning men inte kul att vara med om! Helt fantastiskt vad de hittar!

Edit:

Crap. Glömde nämna att jag var in och köpte två Myrr Granulat, 250G 149kr på Jula. 20 kronor billigare än Granngården men ser att burkarna innehåller mindre än när jag köpte sist för tre-fyra år sen. Ska strössla runt det sen där jag ser att de är på utsidan. Kollade snabbt igår men såg inga där jag vräkte ut pulvret i förrgår kväll. Hann inte titta så noggrant, var stressad av annat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Hej

Se om du får tag i Antgel

Det är som anticimex granulat fast ännu jävligare

Har dock inte hittat nån som säljer det i .se ......
Bara att googla efter antgel så får du träffar , finns säkert på ebay

Sen är det som andra skriver i tråden , se till att få ner giftet till boet där drottningen bor ,dör hon så dör hela samhället .

Dom vet inte vad dom ska göra utan henne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Är ute varje vår och drar undan presenningen vi har över stubben och närområdet till den. Vräker på Anticimex pulver på den och runtom och sen två år sen toppar vi det med spard aska efter eldning inomhus, sen drar vi tillbaks presenningen.

Salt kanske är en bra idé, hälla salt i vatten och sen ha det på stubben! (?)

Noterade mest att Granngården har 25 kg säckar grovsalt, tillräckligt med salt bör döda eller avskräcka i stort sett allt levande, då jag inte tror du har några salt-levande organismer på tomten direkt.

Verkar finnas minst tre olika vanliga insekticider som används mot myror, men det handlar väl mest om gifter de ska ta med sig. Myrr Extra ska de iaf dras till då det innehåller sockerbete. Så tror det är svårt att bygga en barriär av något de dras till. Efter ett tag försvinner såklart giftet. Provat tvätta uteplats/stenplattor med såpa eller något annat så de inte ska hitta tillbaka? Vattnar du normalt sett ner något gift där? Hur som helst, viktigaste är väl att de inte hittar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lansen:

Hej

Se om du får tag i Antgel

Det är som anticimex granulat fast ännu jävligare

Har dock inte hittat nån som säljer det i .se ......
Bara att googla efter antgel så får du träffar , finns säkert på ebay

Sen är det som andra skriver i tråden , se till att få ner giftet till boet där drottningen bor ,dör hon så dör hela samhället .

Dom vet inte vad dom ska göra utan henne

Anticimex har slutat med sitt granulat, "hade inte den funktioon vi tänkt" fick jag veta. Därav köpet av Myrrs Granulat. Får jag ingen hejd på dem så ska jag kolla efter det du nämnt, eller köpa en eldkastare.

Skrivet av Petterk:

Noterade mest att Granngården har 25 kg säckar grovsalt, tillräckligt med salt bör döda eller avskräcka i stort sett allt levande, då jag inte tror du har några salt-levande organismer på tomten direkt.

Verkar finnas minst tre olika vanliga insekticider som används mot myror, men det handlar väl mest om gifter de ska ta med sig. Myrr Extra ska de iaf dras till då det innehåller sockerbete. Så tror det är svårt att bygga en barriär av något de dras till. Efter ett tag försvinner såklart giftet. Provat tvätta uteplats/stenplattor med såpa eller något annat så de inte ska hitta tillbaka? Vattnar du normalt sett ner något gift där? Hur som helst, viktigaste är väl att de inte hittar in.

Har en barriär med Anticimex pulver utmed verandakanten nu som de travar glatt igenom. Strösslat samma pulver över vad jag tror/trott varit/är in och utgångar för dem mellan plattorna. Tänkte strössla granulatet i utkanten på plattorna mot gräset till så de får kånka ner det till var de nu håller hus. Hittar det för mitt liv inte!

Fick utöver det en extrem dum idé inne på Jula så jag köpte två dunkar ogräsättika som jag tänkte att jag ska spraya plattona med så det simmar i ättika och hoppas det rinner ner mellan plattorna men vet inte hur en myra reagerar på ättika. kanske lockar dem istället.

Tack igen för tipset om var jag hittar salt! Ska försöka köpa hem någon säck och ha över stubben. Är det någon mening att hälla saltet i vatten så det "rinner" ner i stubben?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Inga myror inne i tisdags, onsdags eller torsdags. Dök upp en i fredags.

Två mot eftermiddagen igår på toaletten sen vid halvsju på kvällen igår så exploderade det inne på toaletten igen. Myrinvasion!

Mosade så många jag kunde innan jag gav upp och bara stod handfallen och tittade på dem.

Ett gäng drogs till en av giftklickarna Anticimexkillen duttade ut. Kom till sans och tittade var de skulle ta vägen sen men var som att alla drog åt varsina håll. Ingen drog tillbaks därifrån jag tror de kom ifrån.

Tror de kom från kortänden på en vägg som skiljer toadelen från duschen. I änden på väggen satte han som byggde huset upp träbrädor, smala sådana. Under dem kom de fram. Låg platt på golvet och lös med ficklampa men ser inga hål de kan komma från.

Började/börjar undra om de kommer från väggdelen (insidan) ut mot träbrädorna och sen ner mot golvet.

Packade in hushållspapper allra längst ner under träplankorna och tejpade sen utmed träkanten och våtrumstapeten då det var lite glipor som jag såg att en djävel smet in i.

Var självklart ut och kollade. Såg just inga myror alls. En bit ut där vi grävde ner fiberslangen så såg jag fem-sju stycken som gick som utmed en led på den jord som fortfarande är obeväxt. De mötte varandra. Den ena riktningen var mot huset. Sprayade på med giftet vi fått och hade sen på Anticimexpulvret (deras eget märke på sprayen med).

Plockade några strömyror på dass under kvällen sen.

Står mig totalt slätt nu. Är helt uppgiven. Enda som återstår nu är att börja riva kåken! Har rensat som en idiot på utsidan. Var ut i fredags och grävde bort gräs utmed plattorna för att få fram ren jord för att kunna se ordentligt var de rör sig. Hade ut Myrrs Granulat där som sen igår morse var puts väck borta!?!? Misstänker att fåglar åt upp granulatet. Såg en koltrast och en björktrast hoppa runt där igår morse. Trodde de jagade mask i jorden.

Vill ringa (och ska) ringa Anticimex imorrn igen. Som jag gnällt om tidigare. Betalar årsavgift till dem direkt och även via Länsförsäkringar. Då nöjer jag mig inte att det kommer ut en kille som var här totalt åtta till tio minuter och duttade lite gift och sen rekommenderade mig att köpa myrrprodukter på Granngården!

Dessutom när han rättar mig när han kliver ur bilen när jag sa att det är svartmyror vi har problem med. Han sa, "skogsmyror!" utan att ha sett någon myra alls för självklart på onsdagen när han kom var de puts väck. Under tio minuter tog besöket, sen var han iväg igen.

Vill stå på mig att de helt enkelt får göra mer än så!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Slå inte ihjäl myrorna, låt dem äta av giftet och ta med sig till boet. Annars gör det ingen nytta..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Slå inte ihjäl myrorna, låt dem äta av giftet och ta med sig till boet. Annars gör det ingen nytta..

Så jag tänkte igår då jag stod handfallen och tittade på de som stod och mumsade som kor i ett bås av giftet. Problemet var att de sen inte gick tillbaks därifrån de kom utan började vimsa runt överallt. Som om de utfört en rififikupp och en har bytet men alla sprider ut sig för att lura polisen......................

När de drog åt varsina håll, några mot tröskeln så svartnade jag.

Var som enkelriktad väg på dem. De kom från ett ställe men gick inte tillbaks. Kanske hade de tagit sig tillbaks så småningom. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Fan alltså myrorna som du beskriver påminner om jihadister i Syrien , de tar aldig slut :/

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att Myreffekt dosan fungerade superbra när vi hade myror utanför (och kom in ibland) där vi bodde förut. De gröna dosorna fungerade inte lika effektivt som denna. Sedan måste du nog försöka som du gör och ha lite tålamod, det verkar som det är en stor koloni och det tar säkert tid.

Du verkar ha ett litet helvete, men hoppas du löser det.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vill bara tillägga att Myreffekt dosan fungerade superbra när vi hade myror utanför (och kom in ibland) där vi bodde förut. De gröna dosorna fungerade inte lika effektivt som denna. Sedan måste du nog försöka som du gör och ha lite tålamod, det verkar som det är en stor koloni och det tar säkert tid.

Du verkar ha ett litet helvete, men hoppas du löser det.

Köpte dubbelpack av dessa dosor. Nästa svärm ska få bli testpiloter. Tack!

Var in på Anticimex igår för att fylla på förrådet av deras pulvergift och spray. Enda jag ser som biter på dem är sprayen. Tyvärr andas jag in rätt mycket av det själv också. Dessutom hjälper det "nu" men inte på lång sikt. Pulvret är jag starkt misstänksam till. Enligt tjejen så tar det tid. "Ha ut tunt lager så de får det på fötterna och slickar i sig det. Hjälper inte att de får det på kroppen."

Har jag på tunt lager så spatserar de över det. Lägger jag på tjockare lager så vill de inte gå i det alls. Har jag pulver över en myra för att se reaktionen på den så spatserar den iväg. Följde en häromdagen i fem minuter och den såg opåverkad ut men den lös fint i vitt.

Påpekade att jag inte var allt för nöjd med besöket av deras tekniker förra veckan. Han kom och stack inom loppet av åtta minuter. Utan att se någon myra så rättade han mig när jag pratade om svartmyror med "skogsmyror!". Några snabba duttar inomhus med gelegiftet han hade i spruta och sen iväg med visdomsorden, "köp Myrr på Granngården, bra saker!".........

Receptionisten igår sa, "det kan ha varit en sommarvikarie". Fick en burk, efter fråga fick jag en till och en sprayburk. Även några av deras blå dosetter som jag aldrig sett en myra gå in i. När jag berättade om myrorna som åt av gelegiftet och sen drog iväg åt alla håll så sa hon, "de blir vimsiga av det", sen sa hon att hon inte visste så mycket om gelegiftet. De ska ju bära iväg giftet till drottningen fick jag veta, hur kan de bära ner giftet till drottningen om de blir vimsiga och sticker åt alla möjliga håll!?

Jag sa att det går tyvärr åt en hel del giftpulver då det försvinner så fort det regnar. Då ger hon mig också rådet att köpa Myrr!! För, "det är bättre! Det klarar till exempel av regn och du kan blanda det i vatten!".

Frågade hur myror reagerar på om man blandar salt i vatten och häller över den ruttna stubben eller om jag häller det i de ingångshål jag kan snubbla över, eller bara strössla salt över stubben.

Hon visste inte! :/

Köpte på ren impuls förra veckan ogräsättika inne på Jula femlitersdunkar och tänkte att jag kan använda det och spraya plattorna och kanske göra livet surare för myrorna tills jag kom på att ättikan kanske lockar dem istället. Frågade om det igår.

Hon visste inte det heller!

Hon avslutade med att "annars får ni stå ut några veckor så slutar de sen!". Jag frågade om risken för att de kanske uppskattar värmen inne då höst och vinter kommer gör att de "flyttar in"? "Vet inte." var svaret på det med.

Vad tror ni? Salt över stubben och ingångshål, blandat med vatten eller ej. Fyller det någon funktion alls? Ogräsättika, dum idé?

Killen som var ut trodde/gissade att de boar i "grunden". Kåken ligger platt på backen på en betongplatta.

Såg någon produkt inne på Bauhaus, tror det var Myrr, där man skulle hälla det i vatten och sen hälla ner det i de gångar man ser. Frågan är om det fungerar eller ej!? Var rätt dyrt att köpa.

Och, Ja! Jag vet att jag framstår som löjlig men är snuskigt jobbig känsla att se dem svärma runt. Täpper jag för så tar det någon dag eller två så hittar de nytt ställe. Är inte allt för nöjd med Anticimex heller kan jag ju säga milt. Vare sig "hjälpen" från dem eller deras produkter eller deras råd att köpa Myrrprodukter på andra ställen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

Jag tycker synd om dig men hoppas att du snart ska få bo ensam i ditt hus utan alla ovälkomna gäster.
Hittade detta via google, du har säkert läst det men om inte så kanske du kan testa det.
http://www.expressen.se/leva-och-bo/sa-slipper-du-myrorna--de...
http://www.viivilla.se/forum/tradgardar/bekampa-myror-i-villa...
http://www.allers.se/10-basta-tipsen-mot-myror/
http://www.myror.nu/

Har du hittat vart själva boet är eller vart de kommer ifrån. Jag hade ett rätt så litet bo i en odlingslåda som vi tog bort. Jag körde på med vattenslangen i fem minuter ett par vändor under en dag och efter det har jag inte sett till dem. De drunknade nog, blev ordentligt blött i deras bo och tydligen gillade de inte sjöutsikt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

@Beginner:
Kraftfull överreaktion.
1) Myrr, särskilt såna där block med gift som de äter, dödar dem. Det tar en vecka, sen är de borta.
2) De springer runt i huset för att du har något de vill ha, antingen vatten (droppande kran?) eller mat (glömt att ha sirapslimpan i plastpåse?)
3) Det är svartmyror. Ofarliga. Hade det varit trämyror hade det varit mer läge att få panik.

Permalänk
Medlem

Ta Myrr Extra (granulat) häll det runt stubben där du tror de är, häll även ut det utanför huset med jämna mellanrum (där du ser att myrorna går) avvakta. Håll koll på om granulatet försvinner, du lär även se myrorna kämpa med det för att få ned det in i boet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

''Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Det finns i dag inga kända risker med att äta aspartam om man inte har den medfödda sjukdomen fenylketonuri, PKU.''

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsa...

Jag har Funlight i min naturella kvarg, i min gröt, dricker det som te, iste som vanlig dricka tömmer nog 3-4 Funlight flaskor i veckan..känns inga biverkningar.

Sluta nu.

Biverkningarna från merparten av gifterna vi får i oss "känns" inte. De kommer senare i livet i form av cancer.

Permalänk
Inaktiv

@Beginner:

Ättika är väl ett gammalt knep. Inte lika skadligt för dig själv som myrgift. Skura toaletten med ättika! Häll ut runt hela huset.
Är det svartmyror, alltså sådana som har bona nere i marken eller stackmyror?
Är det sådana som bor i marken borde du försöka hitta deras huvudschackt. Alltså en plats med hål i marken där de verkar strömma ur i större mängder. Häll ner något flytande gift i det.
Är det stackmyror så kan man förgöra dem i vinter genom att slå ett järnspett i myrstacken. Järnspettet blir på vintern så kallt att det dödar myrorna som sover inne i stacken.

Permalänk

Herregud det här är DEFINITIONEN av intressant läsning!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon284015:

Biverkningarna från merparten av gifterna vi får i oss "känns" inte. De kommer senare i livet i form av cancer.

Det finns inga bevis för detta påstående..likadant som när Aromatkrydda var livsfarligt..bara massa skitsnack, propaganda från konkurrenterna.

Cigaretter och snus, detta är farligt och bevisat är dödligt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Det finns inga bevis för detta påstående..likadant som när Aromatkrydda var livsfarligt..bara massa skitsnack, propaganda från konkurrenterna.

Cigaretter och snus, detta är farligt och bevisat är dödligt.

Du tror inte forskningen om aspartam är sponsrade av samma företag som tjänar pengar på aspartam? Follow the money!
Det kan dessutom vara svårt att forska om den långvariga effekten av något. Samma som med Wifi och mobilstrålning. Folk har inte utsatts för det nog länge för att man skall kunna säga hur det påverkar oss på sikt. Tobak ansågs tillochmed vara hälsosamt i början. Nu vet man bättre. Men tobak har även den en långsiktig skadlig verkan. Du kan röka i 40 år inan du får cancer. Drick du aspartam i 40 år så ser vi då
Nej nej, käka socker istället, men med måtta. Säger det inte dig något när en naturvarelse som myran skyr aspartam men gärna äter socker?

Permalänk
Medlem

Dessa köpte jag: https://www.byggmax.se/byggmax-tr%C3%A4dg%C3%A5rd/bek%C3%A4mp...
La ut i svartmyrornas väg, de var där och käkade, tog med sig ned i boet. Voila alla myror borta.
Fick dock fylla på efter ngn dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon284015:

Du tror inte forskningen om aspartam är sponsrade av samma företag som tjänar pengar på aspartam? Follow the money!
Det kan dessutom vara svårt att forska om den långvariga effekten av något. Samma som med Wifi och mobilstrålning. Folk har inte utsatts för det nog länge för att man skall kunna säga hur det påverkar oss på sikt. Tobak ansågs tillochmed vara hälsosamt i början. Nu vet man bättre. Men tobak har även den en långsiktig skadlig verkan. Du kan röka i 40 år inan du får cancer. Drick du aspartam i 40 år så ser vi då
Nej nej, käka socker istället, men med måtta. Säger det inte dig något när en naturvarelse som myran skyr aspartam men gärna äter socker?

Min farsa rökte i ~10 års tid innan cigaretterna tog hans liv.

Och idag har vi en aning bättre teknik med att kolla upp vad som är farligt och inte farligt att förtära haha, kan ju inte jämföra 1800-talets teknik mot 2017? 1920 upptäckte man att folk dog av cigaretter.

http://tyngre.se/artiklar/myror-tycker-om-aspartam/

Påhittade saker ang sötningsmedel.

De skriver om allt för att få uppmärksamhet..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

@Jonny Myran @Stefflo @Vesh @Anders9110 @jH0Ni @Ozzed @DilluTioN @JesperDa @Zargoz @Petterk @Meantek @MultiMan

Quotar er, vet inte hur jag "@"taggar era nicks. (Du kan få komma hit och hoppa idag som vuxen om du vill Sebastian V! )

Åhhh. Tack för den bilden!

Nå. Då var Anticimex här men tar det efter svaret jag ska ge nu på "Myrr"!

Myrr är säkert ett utmärkt medel, fick det bekräftat idag tror jag men tar det i uppdateringen om Anticimex nedan. Farsgubben betalar direkt en årsförsäkring tilll Anticimex och har det även via Länsförsäkringar så i princip "dubbelt upp"! Därför använder vi oss av deras sortiment. Deras dosetter, deras "pulver" (deras motsvarighet till det ni pratar om, "Myrr") och deras giftspray.

Har så här långt sprayat runt med deras gift där jag sett myrorna. Strösslat runt deras pulvret som ska skära sönder deras leder alternativt torka ut dem (beror på vilken tekniker man pratar med!) och placerat ut deras dosetter där myrorna ska hämta giftet och bära ner det i boet till drottningen.

Har rensat runt huset från ogräs, småbuskar och brännässlor. Myrorna jag sett utomhus finns på den sidan huset där de varit på insidan av huset.

Nu till dagens besök.

Självklart har jag inte sett en myra sen igår morse.

Killen kom. Verkade ha bråttom. Kom mig till mötes, skakade hand, undrade vilka myror det var. "Svartmyror" sa jag, "jaha. Skogsmyror" sa han! (?) Han hade en spruta i näven. Vi gick in i huset. Jag visade var myrorna varit varpå han gick runt i mitt rum och satte några duttar av vad det nu var han hade i sprutan på tre ställen i mitt rum, likaså inne på toaletten. Gissade att de kommer från avloppen vid toan och/eller duschen. Jag sa att jag suttit på huk vid toastolen och tittat men inte sett några kuta in eller ut ur nedsläppet.

Det ska vara "superpotent" gift som myrorna bär ner och ger till drottningen varpå hon ska dör tämligen omgående av giftet.

Vi gick ut och han satte duttar av giftet på reglarna på verandan då den är under tak. Såg inte en myra utomhus vid verandan. Giftet i sprutan kirrar inte regn och att man egentligen inte ska använda det utomhus då det även dödar bin. Det ska sitta i sex veckor. "Kommer de tillbaks sen får du ringa!".

Han hade bråttom och jag hann inte ställa alla frågor jag hade. Fick veta att han tror det är ett "satellitsamhälle" och att han gissade att det är under huset. Gissade även på att vi rubbat något då vi grävde ner fiberslangen bara en meter från verandan. "Är det ett satellitsamhälle så flyttar de sig till nästa år men en del har problem med ständigt återkommande år efter år!". Troliga "moderboet" är stubben jag nämnt ovan som står på bondens mark som vi strösslar pulver över varje år och drar pressening över. Dräller med svart/skogsmyror på den varje år.

Dosetterna Anticimex har är "konsumentversionen" av det han hade i sprutan men, "giftet i dosetterna är så mycket svagare än detta *viftar på sprutan* så drottningen måste matas ett tag av det ur dosetterna innan hon dör. Detta *pekar på sprutan* dödar henne på en gång.

Fick även rådet av honom att åka till "Granngården" och köpa Myrr där om inte Anticimex produkter hjälper, "det är bra grejer!".

Jo, tjena. Är det då någon mening att betala till Anticimex per år när jag ändå får rekommendationen av dem att handla produkter annorstädes???

Att jag inte sett någon myra sen igår var nog mest för vädret, "de gillar inte när det är kvalmigt." Sen var han iväg.

Kan inte få bort den ruttnande stubben på tomtgränsen då den står på bondens mark. Vad gäller att inte få panik! Jo, önskar jag kunde slappna av men hjärnan lägger av att fungera när jag ser dem. Chocken från förra söndagen sitter i att se dem i såna mängder inomhus.

Ursäkta felstavningar! Snabbskummat igenom men vet att jag bommat något! *huvudvärk*

Har läst nånstans att kokande vatten med mycke tvål eller såpa funkar kanon om man hittat boet

Utdrag från sidan.
Diskmedel är effektivt mot myror
Diskmedel eller en tvållösning kan verka på en insekt på flera olika sätt. Vilket av sätten som slutar med skadedjurets död varierar beroende på vilken insekt det rör sig om, och yttre förhållanden som rådande väderlek.

1. Tvållösningen kan täppa till spiraklerna i insektens andningssystem, så att insekten kvävs.

2. Tvålen kan lösa det tunna vaxlagret på insektens yta och få den att torka ut.

3. Cellmembranet består mest av fettmolekyler, som tvålen förstör så att djuret dör.

http://illvet.se/djur/insekter/myror-kan-kaffesump-doda-myror

går ju alltid å prova

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V| Intel® Core i7-3770K Processor |EVGA GTX 970 ACX 2.0 |Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |Silver Power SP-S650M 650W |

Permalänk

Känner igen "chocken". Fast det gällde istället tvesjärtar som jag tycker är bra mycket värre än myror. De var i vart enda skrymsle på altanen förra sommaren. Men som tur är så är de ju bara i skrymslen och bygger inga stora bon med tusentals av dom som myror gör. Dammsög upp säkerligen 200 stycken och var i halvt chock efteråt bara för det stora antalet kryp.

Permalänk
Medlem

@Beginner

Du kan ju alltid prova vattna ner Myrr till utvattning (billigare i andra butiker) t.ex. på/runt plattorna eller vid uteplats där de har bo och gångar. Kör med gift ute och vänta ett par veckor, finns ju giftfria produkter att använda inne också.