Datateknik eller informationsteknik? Civil och högskoleingenjör.

Permalänk
Medlem

Datateknik eller informationsteknik? Civil och högskoleingenjör.

Hej!

Jag funderar på att börja plugga datateknik eller informationsteknik på Chalmers, fast har inte kunnat skilja mellan dessa utbildningar? Vad är de största skillnaderna? (Tänker mig civ. ing)

Vilken utbildningen ska man välja om man vill ha möjligheten till att bli en spelutvecklare? Ger båda utbildningar möjlighet till det?

Är båda utbildningar lika breda eller är den ena bredare än den andra? Kan man alltså få samma jobb oavsett vilken man väljer?

Är lite nyfiken på samma utbildningar fast i KTH. Vad jag har läst på nätet så verkar Datateknik på Chalmers motsvara IT på KTH och IT på Chalmers motsvarar Datateknik på KTH. Någon som vet om det stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej!

Jag funderar på att börja plugga datateknik eller informationsteknik på Chalmers, fast har inte kunnat skilja mellan dessa utbildningar? Vad är de största skillnaderna? (Tänker mig civ. ing)

Vilken utbildningen ska man välja om man vill ha möjligheten till att bli en spelutvecklare? Ger båda utbildningar möjlighet till det?

Är båda utbildningar lika breda eller är den ena bredare än den andra? Kan man alltså få samma jobb oavsett vilken man väljer?

Är lite nyfiken på samma utbildningar fast i KTH. Vad jag har läst på nätet så verkar Datateknik på Chalmers motsvara IT på KTH och IT på Chalmers motsvarar Datateknik på KTH. Någon som vet om det stämmer?

Vill du bli spelutvecklare skulle jag säga att Informationsteknik är linjen för dig, finns dock säkert behov av personal vilka har läst Datateknik också.

Den enklaste sammanfattningen är att Informationsteknik är mestadels mot mjukvara och Datateknik inriktar sig mer mot den fysiska hårdvaran.

När jag gjorde mitt kandidatarbete tillsammans med personer från Data så kunde dessa bara programmera inom C, de från IT som jag känner kan betydligt fler språk.. C, C#, C++, Java, Python, JavaScript och Ruby.

Detta är min uppfattning efter mina 4 år på Chalmers, dock inom en annan linje än vad du efterfrågar, hoppas det hjälpte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coenic:

Vill du bli spelutvecklare skulle jag säga att Informationsteknik är linjen för dig, finns dock säkert behov av personal vilka har läst Datateknik också.

Den enklaste sammanfattningen är att Informationsteknik är mestadels mot mjukvara och Datateknik inriktar sig mer mot den fysiska hårdvaran.

När jag gjorde mitt kandidatarbete tillsammans med personer från Data så kunde dessa bara programmera inom C, de från IT som jag känner kan betydligt fler språk.. C, C#, C++, Java, Python, JavaScript och Ruby.

Detta är min uppfattning efter mina 4 år på Chalmers, dock inom en annan linje än vad du efterfrågar, hoppas det hjälpte!

Vet inte riktigt vad jag vill jobba med i framtiden men att ha möjligheten till att bli spelutvecklare vore bra. Är det sant att man på datateknik inte lär sig lika många programmeringsspråk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Vet inte riktigt vad jag vill jobba med i framtiden men att ha möjligheten till att bli spelutvecklare vore bra. Är det sant att man på datateknik inte lär sig lika många programmeringsspråk?

Det är min uppfattning iallafall, tog och frågade en vän på IT om vad de samt Data läser för språk, fick följande svar:

På IT läser man Java (både vanlig och Android), C, Assembler, Python och de flesta läser webbutveckling med och/eller något funktionellt som Haskell. På data tror jag det är hyfsat samma, men att man måste läsa funktionellt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Tittar man då länkarna nedan så verkar det som att Datateknik på Chalmers är mest anpassat till det du söker eller IT på KTH, som du säger så verkar de lite ovänt speglade dock inte exakt samma hos någon. Du vet att det även finns specifika utbildningar inom just spelutveckling?
http://allastudier.se/utbildningar/p%C3%A5/h%C3%B6gskola-univ...

KTH och Chalmers uppdelningar
https://www.kth.se/utbildning/jamfor?p=CDATE,CINTE
http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sid...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tittar man då länkarna nedan så verkar det som att Datateknik på Chalmers är mest anpassat till det du söker eller IT på KTH, som du säger så verkar de lite ovänt speglade dock inte exakt samma hos någon. Du vet att det även finns specifika utbildningar inom just spelutveckling?
http://allastudier.se/utbildningar/p%C3%A5/h%C3%B6gskola-univ...

KTH och Chalmers uppdelningar
https://www.kth.se/utbildning/jamfor?p=CDATE,CINTE

Jag vet att det finns utbildningar som riktar in sig på spelutveckling fast jag vill ha en utbildning med stor bredd som ger mig flera jobbmöjligheter. Gav spelutveckling som exempel bara.

Permalänk
Medlem

Om du vill bli spelutvecklare, varför itne bli civilingenjör i spel och programvaruteknik? Fine, du får flytta, men denna utbildningen bör vara bäst lämpad.

https://www.bth.se/ingenjorsutbildningar/civilingenjor-i-spel...

Gick mitt basår på BTH innan jag flyttade hem för att plugga på chalmers men skolan var riktigt schysst

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej!

Läser Datateknik på KTH och här är skillnaden att IT är mer riktat mot Nätverk/Telekom och inbyggda system medan Datateknik har fokus inom Datalogi.
Du kan nog bli spelutvecklare om du läser båda utbildningar men du får fler viktiga datalogikurser "gratis" om du läser Datateknik, läser du IT kan du behöva välja till dessa kurser.

Ja jag skulle nog påstå att båda utbildningar är lika breda, det är ju civilingenjörsutbildningar som är rätt lika varandra. Det går att få samma jobb med båda utbildningar, det viktiga är vilken master du läser. Om du t.ex. läser Datateknik är du garanterad plats och behörighet till Datalogimastern men om du läser IT så kan du som sagt behöva välja till datalogikurser för att bli behörig till denna master. På samma sätt behöver man lägga till kurser som datastudent om man ska läsa mastern Inbyggda System medan IT har garanterad plats och behörighet.

Enligt vad @Coenic skriver så verkar du ha rätt, Datateknik läser som sagt fler datalogikurser och får därför lära sig fler språk, inte bara inom imperativ program utan även funktionell och logikprogrammering. IT läser mer nätverk/telekom samt är något mer hårdvarufokuserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Läser Datateknik på KTH och här är skillnaden att IT är mer riktat mot Nätverk/Telekom och inbyggda system medan Datateknik har fokus inom Datalogi.
Du kan nog bli spelutvecklare om du läser båda utbildningar men du får fler viktiga datalogikurser "gratis" om du läser Datateknik, läser du IT kan du behöva välja till dessa kurser.

Ja jag skulle nog påstå att båda utbildningar är lika breda, det är ju civilingenjörsutbildningar som är rätt lika varandra. Det går att få samma jobb med båda utbildningar, det viktiga är vilken master du läser. Om du t.ex. läser Datateknik är du garanterad plats och behörighet till Datalogimastern men om du läser IT så kan du som sagt behöva välja till datalogikurser för att bli behörig till denna master. På samma sätt behöver man lägga till kurser som datastudent om man ska läsa mastern Inbyggda System medan IT har garanterad plats och behörighet.

Enligt vad @Coenic skriver så verkar du ha rätt, Datateknik läser som sagt fler datalogikurser och får därför lära sig fler språk, inte bara inom imperativ program utan även funktionell och logikprogrammering. IT läser mer nätverk/telekom samt är något mer hårdvarufokuserat.

Tack för svar! Jag känner att det är IT jag ska läsa på Chalmers (den utbildning som motsvarar data på KTH). Verkar passa mig mer. Många säger att IT på KTH är mer hårdvaruinriktat, kan du ge några exempel på vilket sätt?

Läser du högskoleingenjör eller civilingenjör och vad tycker du om utbildningen so far?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coenic:

Det är min uppfattning iallafall, tog och frågade en vän på IT om vad de samt Data läser för språk, fick följande svar:

På IT läser man Java (både vanlig och Android), C, Assembler, Python och de flesta läser webbutveckling med och/eller något funktionellt som Haskell. På data tror jag det är hyfsat samma, men att man måste läsa funktionellt!

Tack för svar! Mycket hjälpsamt.

Permalänk
Medlem

Läser civ. ing Datateknik på LTH, vår sektion är ihopslagen med de som läser information och kommunikationsteknik. Som nämnt tidigare är en väldigt lös sammanfattning att data är mer hårdvaruinriktad (vi läser elektronik, digitalteknik osv) medan som infocom är mer nätverksinriktad (IP, kommunikationssystem osv).

De läser dock (på lth) inte fler språk än vad data gör, i grundblocket (obligatoriska) är enbart Java med, sen kan man välja till C/C#/C++ i de valfria kurserna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Tack för svar! Jag känner att det är IT jag ska läsa på Chalmers (den utbildning som motsvarar data på KTH). Verkar passa mig mer. Många säger att IT på KTH är mer hårdvaruinriktat, kan du ge några exempel på vilket sätt?

Läser du högskoleingenjör eller civilingenjör och vad tycker du om utbildningen so far?

Skillnaden är inte jättestor men IT läser en eller två fler hårdvarukurser i regel. Dessa går även att välja till om man läser Datateknik men de är inte inkluderade i programmet som för IT. På samma sätt fungerar det med datalogikurser för Datateknik kontra IT.

Civilingejör, ska läsa master till hösten. Gillar utbildningen väldigt mycket men hade gärna sett att det var lättare att välja till mer hårdvarukurser för oss på Datateknik, dessa har i regel inte passat så bra i vårt schema men jag kommer att kunna läsa några kurser nu till mastern, så det löste sig. Stod själv i valet mellan IT och Datateknik, har alltid haft ett stort intresse för både hård- och mjukvara men valet föll på Datateknik för att utbildningen funnits längre och främst för att det går på Campus Valhallavägen och inte i Kista, då jag hade mycket närmre till det förstnämnda.

Permalänk
Medlem

@Mackey: Hade du kunnat läsa IT också om det var närmare dig eller tycker du data passar dig bättre nu i efterhand? Vad valde du för master?

Permalänk
Medlem

@finally
Ja det hade jag nog kunnat göra, skillnaden är inte så stor som man kan tro, det är mitt intryck i alla fall. Kan däremot inte säga att jag ångrar mig i efterhand då jag trivs väldigt bra.

Valde Datalogimastern, däremot måste jag erkänna att Inbyggda System mastern ser väldigt intressant ut, så det är inte omöjligt att jag försöker mig på att kombinera med kurser från båda programmen.

Permalänk
Medlem

Någon här som läser/har läst datavetenskapliga programmet på GU? Liknar den datateknik (3 åriga) på Chalmers eller vad är skillnaden? Vilket program är mjukvaru respektive hårdvaruinriktat?