Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tack för svar! Är det p.g.a. komforten som din fru föredrar QC35 eller är det något mer/annat?

Vilken föredrar du mellan QC35 och Sony MDR-1000X och varför?

Dämpningen över hela frekvensregistret på bose är bättre än på sony. Bose är lättare, men har mindre kontroller på lurarna. Bose har bara svara och volym. Sony kan du byta låt på.
Bose måste du ha nc om du kör BT. Sony kan du välja. Trådat kan du köra utan nc, men du funkar inte micen på lurarna så du inte kan prata i telefon, detta på bose. Speciell sladd med mic finns att köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag är nu på jakt efter ett par trådlösa hörlurar med aktiv brusreducering. Har kollat runt lite och många verkar rekommendera Bose QuietComfort 35 p.g.a. deras "superb brusreducering", men vissa skriver att ljudkvalitén inte så är värst bra på dessa.

Har kollat lite i listan på Prisjakt på vilka hörlurar som finns:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s325857712

HIttade bl.a. Sony MDR-1000X, Sennheiser Momentum Wireless, m.m. men osäker på vilka man ska välja. Har även inte möjligthet att springa iväg till en butik och testa olika hörlurar förrän om tre veckor så passar på att fråga er här först!

Pris: Ptja, runt 3200 kr (kan få tag på QC35 via Webhallen för 3190 kr just nu så sätter priset där). Har just nu Philips Fidelio X1 och L2 och vill gärna ha lite bättre ljud (gärna så neutralt som möjligt) än dessa kan ge också, om detta nu är möjligt i dagsläget med trådlösa hörlurar i min prisklass!

Vad rekommenderar ni och varför?

Jag får slå ett slag för Bose QC35 då jag äger dessa och är mycket nöjd. Brusreduceringen är riktigt bra, bättre än både Sony och Sennheiser, har provat båda två. Sony-lurarna har touchkontroller vilket kan vara bra att tänka på, Bose har tre diskreta knappar med bra känsla. Extremt bekväma är de också, har dem lätt på mig hela arbetsdagar eller 10h+ flygresor. 20 h batteritid är ingen överdrift. Bluetooth fungerar riktigt bra också, inte massa förlorade anslutningar och skit som på vissa billigare Bluetooth-produkter. Jag kan ärligt talat inte komma på en enda negativ grej med dessa lurar och jag är extremt petig med teknik. Skulle ranka dem som mitt bästa teknikköp någonsin faktiskt.

Skrivet av HenrikM:

Dämpningen över hela frekvensregistret på bose är bättre än på sony. Bose är lättare, men har mindre kontroller på lurarna. Bose har bara svara och volym. Sony kan du byta låt på.
Bose måste du ha nc om du kör BT. Sony kan du välja. Trådat kan du köra utan nc, men du funkar inte micen på lurarna så du inte kan prata i telefon, detta på bose. Speciell sladd med mic finns att köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du dem kopplade till iPhone kan du byta låt genom att dubbelklicka osv, knappen motsvarar tredje knappen på det vanliga headsetet vilket gör att det finns många funktioner till!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Dämpningen över hela frekvensregistret på bose är bättre än på sony. Bose är lättare, men har mindre kontroller på lurarna. Bose har bara svara och volym. Sony kan du byta låt på.
Bose måste du ha nc om du kör BT. Sony kan du välja. Trådat kan du köra utan nc, men du funkar inte micen på lurarna så du inte kan prata i telefon, detta på bose. Speciell sladd med mic finns att köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av wixia:

Jag får slå ett slag för Bose QC35 då jag äger dessa och är mycket nöjd. Brusreduceringen är riktigt bra, bättre än både Sony och Sennheiser, har provat båda två. Sony-lurarna har touchkontroller vilket kan vara bra att tänka på, Bose har tre diskreta knappar med bra känsla. Extremt bekväma är de också, har dem lätt på mig hela arbetsdagar eller 10h+ flygresor. 20 h batteritid är ingen överdrift. Bluetooth fungerar riktigt bra också, inte massa förlorade anslutningar och skit som på vissa billigare Bluetooth-produkter. Jag kan ärligt talat inte komma på en enda negativ grej med dessa lurar och jag är extremt petig med teknik. Skulle ranka dem som mitt bästa teknikköp någonsin faktiskt.

Har du dem kopplade till iPhone kan du byta låt genom att dubbelklicka osv, knappen motsvarar tredje knappen på det vanliga headsetet vilket gör att det finns många funktioner till!

Tack! Det blir nog faktiskt en Bose QC35 för min del, verkar som att den kommer att passa mina behov perfekt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Fyndjägare

Ligger ett par Philips Fidelio x1 för 500kr på Blocket. Finns i Sthlm. Bra pris inte mina.
Philips Fidelio X-1 http://www.blocket.se/vi/74475913.htm

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilka man bör köpa på massdro,p AKG 7xx eller hd6xx båda går att köpa i runt 4 timmar till och jag hinner inte lyssna själv. Ska bygga en o2+odac och driva med.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Någon som vet vilka man bör köpa på massdro,p AKG 7xx eller hd6xx båda går att köpa i runt 4 timmar till och jag hinner inte lyssna själv. Ska bygga en o2+odac och driva med.

Båda är bra, antar jag Gå på magkänslan. AKGs lurar har bättre rumskänsla, något som jag själv föredrar. HD6XX har väldigt fin bas och ett över lag lenare ljud men konstigt nog noll soundstage för att vara en öppen lur. Har inte exakt dom modellerna som massdrop säljer men jag tror inte äpplet faller speciellt långt ifrån trädet.

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Vilken kan man lyssna på längst utan att bli trött eller funkar båda att lyssna på under en längre tid?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

@Agustavsson: Vilken kan man lyssna på längst utan att bli trött eller funkar båda att lyssna på under en längre tid?

Sennheisern är lugnare i ljudet helt klart. Ska du lyssna länge utan att bli trött är den perfekt. Tråkig kan jag tycka, men perfekt långmilare.

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Tänkt att ha på kontoret och då kan det bli långa sessioner.
Vågar inte chansa beställer båda, hd6xx levereras ändå inte förrns vid jul

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

@Agustavsson: Tänkt att ha på kontoret och då kan det bli långa sessioner.
Vågar inte chansa beställer båda, hd6xx levereras ändå inte förrns vid jul

Helt rätt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lasseTM:

Tänkt att ha på kontoret

Tänk på att lurarna är halvöppna så de hörs ganska tydligt i omgivnnigen och det kanske blir ett problem om du ska ha dem på ett kontor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det är inget problem jag har eget kontor på runt 20m2, rätt bra ljudisolerat också. Skulle kunna köra mindre högtalare istället men min erfarenhet är att det alltid går att ta ut ett par lurar ut från vakten men med högtalare kan det bli problem om det är mina eller företagets.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av lasseTM:

@Agustavsson: Tänkt att ha på kontoret och då kan det bli långa sessioner.
Vågar inte chansa beställer båda, hd6xx levereras ändå inte förrns vid jul

Hehe bra tänkt. De är rätt olika och jag tycker båda fyller en funktion beroende på vilken typ av ljudhumör man är på.
K702 finns annars på Amazon.uk för 129£. Den är ju mycket lik K7xx, men jag har för mig att K702 har andra pads (icke memory foam) och därmed lite större ljudbild men inte +3db i basen som k712 pro och k7xx har. Pads går ju dock att byta

https://www.amazon.co.uk/dp/B001RCD2DW/ref=asc_df_B001RCD2DW4...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

När vi ändå är igång och diskuterar hörlurar att ha på jobbet. Jag har idag O2+Odac som driver ett par Beyerdynamic DT770 Pro. Jag tycker att de blir jobbiga att lyssna på under längre perioder eftersom de är vassa och ganska ljusa i klangen. Jag skulle vilja ha lite "varmare och snällare" ljud med lite mer bas för att pigga upp när arbetet är tråkigt! Hemma kör jag O2+Odac med Philips Fidelio X2 och tycker att ljudet passar mig utmärkt men de är inte slutna vilket är nödvändigt då jag sitter i öppet kontorslandskap. Har ni några tips?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av wixia:

När vi ändå är igång och diskuterar hörlurar att ha på jobbet. Jag har idag O2+Odac som driver ett par Beyerdynamic DT770 Pro. Jag tycker att de blir jobbiga att lyssna på under längre perioder eftersom de är vassa och ganska ljusa i klangen. Jag skulle vilja ha lite "varmare och snällare" ljud med lite mer bas för att pigga upp när arbetet är tråkigt! Hemma kör jag O2+Odac med Philips Fidelio X2 och tycker att ljudet passar mig utmärkt men de är inte slutna vilket är nödvändigt då jag sitter i öppet kontorslandskap. Har ni några tips?

Fostex TH-X00, E-MU teak, Denon D7200 osv.
Men de isolerar inte lika bra som DT770.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

När vi ändå är igång och diskuterar hörlurar att ha på jobbet. Jag har idag O2+Odac som driver ett par Beyerdynamic DT770 Pro. Jag tycker att de blir jobbiga att lyssna på under längre perioder eftersom de är vassa och ganska ljusa i klangen. Jag skulle vilja ha lite "varmare och snällare" ljud med lite mer bas för att pigga upp när arbetet är tråkigt! Hemma kör jag O2+Odac med Philips Fidelio X2 och tycker att ljudet passar mig utmärkt men de är inte slutna vilket är nödvändigt då jag sitter i öppet kontorslandskap. Har ni några tips?

B&W P7 Wireless är mitt tips. Varma och låter toppen även trådlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Fostex TH-X00, E-MU teak, Denon D7200 osv.
Men de isolerar inte lika bra som DT770.

Skickades från m.sweclockers.com

Fostex TH-X00 har jag kikat på, verkar onekligen vara vad jag letar efter. Det blir tull på priset antar jag? Borde alltså landa på ca 4200 kr?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par begagnade Denon D5000 för att ha på jobbet. Fungerar utmärkt och har ett varmare ljud. Kostade dessutom bara 2000.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av wixia:

Fostex TH-X00 har jag kikat på, verkar onekligen vara vad jag letar efter. Det blir tull på priset antar jag? Borde alltså landa på ca 4200 kr?

Ja 4200-4400 gissar jag. Postnord mfl lägger på hanteringsavgift när det ska tullas/momsas också.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter ett par trevliga in-ear lurar, gärna blåtand. Ska användas till telefonen och saknar tyvärr 3,5mm eftersom jag har en iphone 7 (tack för ert innovativa beslut, Apple!). Prisklass någonstans runt 500-1000:- hade jag tänkt mig. Kan tänka mig att gå högre, men antagligen inte då min erfarenhet är att det blir kabelbrott för eller senare på alla lurar, oavsett prisklass.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Du gör ju inte livet lätt för mig direkt, ska jag behöva beställa ett 4dje par lurar?
Sitter även på ett par fidelio X2 som inhandlades för någon månad sedan :S

Visa signatur

Blank

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av lasseTM:

@Mumu55: Du gör ju inte livet lätt för mig direkt, ska jag behöva beställa ett 4dje par lurar?
Sitter även på ett par fidelio X2 som inhandlades för någon månad sedan :S

Haha. Omväxling är ju en stor del av nöjet med hörlurar tycker jag. Och att matcha förstärkare för att hitta den perfekta kombon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Fyndade ett par Pioneer SE-305 på loppis

Kanske inte dom bästa pengar kan köpa men för 50kr så kunde jag inte motstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ja 4200-4400 gissar jag. Postnord mfl lägger på hanteringsavgift när det ska tullas/momsas också.

Det är i saltaste laget alltså. Finns det något för under 2000 kr som är värt att kika på?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av wixia:

Det är i saltaste laget alltså. Finns det något för under 2000 kr som är värt att kika på?

Audio Technica ATH-MSR7 kan ha en ljudsignatur som passar. Inte lika bra och väldefinierad bas som Fostex/Denon varianterna men rätt behagligt mellanregister och diskant. Går att få för under 2000kr.

Eller som tidigare nämnts ett par beggade D2000/D5000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

MSR7 är mycket bra! Går ofta att hitta till bra pris på Amazon. Inte alls så sibilanta och basfattiga som många påstår att de är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som haft chansen att prova Philips Fidelio X2HR? Ser att dem kostar 2 295:- för närvande vilket känns något högt tyvärr.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Köp X2 istället, samma lur men i ett annat material och inte klassad som "high res".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon här som sitter på ett par Audeze LCD-2/3 och kan skriva en liten review eller pm'a mig? Är lite sugen att höra andras intryck (har inte haft tillfälle att åka och testa någon av dessa ännu)

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem

@trbo: Äger inte själv men hört 2:an flera gånger. Tycker de är som HD650 men bättre på allt. Rätt mörk och avslappnad ljudsignatur som jag kommer ihåg det. Sitter bekvämt, men är tunga. Gjorde sig bra till de flesta genrer förutom klassiskt. Inte speciellt trögdrivna. Såg att det ligger ute ett par på Blocket för 7.5k, bra pris om du ska ha dem. Läs på Head-Fi om vilka generation av den som har problem med elementen innan du slår till.