Vilken laptop för dessa ändamål? [Excel, Powerpoint, surf samt lite Photoshop]

Permalänk
Medlem

Vilken laptop för dessa ändamål? [Excel, Powerpoint, surf samt lite Photoshop]

Hej! Börjar min YH-utbildning i augusti och inser att jag kommer behöva en laptop även om jag har en grymt bra stationär hemma. Kommer plugga försäljning & marknadsföring, typiska program jag kommer hantera blir nog excel, powerpoint, word och eventuellt bildredigering (av egen vilja, t.ex. photoshop). Men i grund och botten är det enkla program som ni ser. I webbläsaren har jag ALLTID minst 4 flikar uppe. Som max 8.

Då är min fråga - klarar jag mig på en chromebook för ca 3000-4000kr med stöd för google play butiken eller tycker ni jag går all in och köper en windowsdator med bättre prestanda än en celeron?

Chromebook struntar jag att länka till - ni vet ju vad det är för typ av dator.

Om jag skulle spendera mer för en windowsdator så har jag specifika önskemål:
1920 x 1080-skärm
en processor som klarar av programmen jag tänker använda
minst 4gb RAM (här är jag tveksam - räcker 4gb?)
lätt at ta med, under 1,4kg
skärm på 14" eller 13,3"
SSD på minst 128gb

Jag har kikat på denna, men tycker att den är LITE för dyr. Kan såklart sträcka mig, men behöver övertygas.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4160643

alternativt denna, som har en aningen svagare (?) processor men dubbelt så mycket RAM.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3925051

Välkomnar även andra förslag, men är sugen som fan på ASUS zenbooks.

Tack!

Permalänk
Sötast

Om en chromebook räcker för behoven så why not?
I övrigt så hade jag kört på någon form av ultrabook som passar behoven.
Specifikt vilken gör nog ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om en chromebook räcker för behoven så why not?
I övrigt så hade jag kört på någon form av ultrabook som passar behoven.
Specifikt vilken gör nog ingen större skillnad.

Jag vet ju inte om en chromebook räcker för mina behov. Stödjer den photoshop, word, excel, powerpoint och är det lika pålitligt som på en windows pc?

Sen är jag inte tillräckligt duktig på datorer för att veta om 4GB RAM är tillräckligt för x antal flikar i chrome och 2-3 program i form av spotify, mejl, excel uppe samtidigt. Därav min fråga. En i3-processor borde däremot fixa allt jag begär, eller hur?

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du köra excel, powerpoint, word och photoshop på en chromebook? Eller menar du att det är den typen av program du kommer använda och det duger med Googles alternativ?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Hur tänkte du köra excel, powerpoint, word och photoshop på en chromebook? Eller menar du att det är den typen av program du kommer använda och det duger med Googles alternativ?

Alltså det finns ju online-versioner du använder i själva chromewebbläsaren vad jag förstått, som ska funka förutsatt att du är uppkopplad på wifi. Men ja, det låter faktiskt skitjobbigt och komplicerat. Glöm chromebook - jag får väl punga ut för en stabil, tunn ultrabook. Förslag?

Permalänk
Medlem

Kolla på dessa datorer: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4046078,4119472,4289682

Äger själv 510s och tycker den är riktigt prisvärd. 500GB SSD får du också. Travelmate har riktigt bra batteritid och fingertrycksläsare samt skal av aluminium. Alla har bakgrundsbelysta tangentbord.

Tankar om dessa?

Alla reas ut just nu så du får vara snabb med köp.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Kolla på dessa datorer: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4046078,4119472,4289682

Äger själv 510s och tycker den är riktigt prisvärd. 500GB SSD får du också. Travelmate har riktigt bra batteritid och fingertrycksläsare samt skal av aluminium. Alla har bakgrundsbelysta tangentbord.

Tankar om dessa?

Alla reas ut just nu så du får vara snabb med köp.

Ja, de är ju bättre prestandamässigt, den som är aktuell är i så fall 710s, för att den väger mindre än övriga. Kravet är absolut under 1,5kg.

Fan, det gäller att nypa 710s snabbt i så fall. Synd att man inte kan klämma och känna på den i butik.

Jämför ju med denna, där jag tycker att fläktfri dator väger ganska mycket.

Edit: Till personen under mig - har kollat på den. Den är grym, bortsett från att skärmen är för stor och att den då väger lite för mycket. Vill att den ska vara så enkel att ha med sig som möjligt. Kommer skriva en hel del så grafiken är inte jätteviktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Ja, de är ju bättre prestandamässigt, den som är aktuell är i så fall 710s, för att den väger mindre än övriga. Kravet är absolut under 1,5kg.

Fan, det gäller att nypa 710s snabbt i så fall. Synd att man inte kan klämma och känna på den i butik.

Jämför ju med denna, där jag tycker att fläktfri dator väger ganska mycket.

Edit: Till personen under mig - har kollat på den. Den är grym, bortsett från att skärmen är för stor och att den då väger lite för mycket. Vill att den ska vara så enkel att ha med sig som möjligt. Kommer skriva en hel del så grafiken är inte jätteviktig.

Om det är värt att betala 1200 kronor mer för Zenbook är upp till dig. Du betalar för utseendet och byggkvalitén. Angående vikten.. jag har datorn som väger 1.7 KG och tycker den är löjligt lätt.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Sötast

Värt att tänka på är att om en dator är fläktlös så är den det pga lägre prestanda och inte på grund av någon magisk kylning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nästan bestämt mig - knuffa mig över kanten.

Halloj.

Har efter några veckors funderande nu bestämt mig (tror jag) för vilken laptop jag ska köpa för mina två år på yrkeshögskola inom marknadsföring & försäljning.

Asus Zenbook UX330CA. Nu kommer jag dock till det som gör mig galen. Är inte dessa två datorer identiska, trots priset?

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-zenbook-ux330ca-pur...

https://www.dustinhome.se/product/5010978688/zenbook-ux330ca-...

Om det är samma produkt - vilket jag antar efter att ha kollat igenom specifikationerna x antal gånger, så kommer jag nog köpa den från mediamarkt. Den känns suverän för den pengen och mina ändamål. Excel, powerpoints, word, webbrowsing och streamande.

Tankar?

Permalänk
99:e percentilen

Det är en jättetrevlig dator för det priset. Jag köpte en på Black Friday men lämnade tillbaka den då USB-C-porten inte hade stöd för DisplayPort Alt Mode. Så du kommer aldrig kunna koppla en DisplayPort-skärm till den. (Jag tror att HDMI-utgången dessutom bara klarar upp till 1920 × 1200 @ 60 Hz, så alla roliga skärmar är uteslutna.)

Om du är ljudkänslig, se till att prova datorn i ett tyst rum inom 14 dagar, så att du kan ångra köpet om du bedömer att du kommer störas av eventuellt coilwhine.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling
Jag håller just nu på att fundera över att köpa en laptop utan displayport och bara HDMI 1.4. Hittar olika bud när jag googlar angående uppdateringsfrekvensen. Vissa säger 60 hz och andra 120 hz för full HD. Något som jag ofta läst är att HDMI 1.4 klarar 4k i 30 Hz, vilket borde ge 30*4=120 hz i full HD. Dock såg jag någon som skrev att det inte är 120 hz på riktigt, utan att den bara splittar höger- och vänster bilden (fattade ingenting, får läsa igen). Nån som har koll?

On topic: Hört bra om datorn, men värt att notera är att den bara går att öppna ca 110 grader. Blir nog bara problem om man har den i knät. En annan fläktlös asus är ux305. Vet inte om den säljs fortfarande, men min kompis som har den är nöjd. Dock lyfts datorn upp av skärmen när man öppnar den, men är nog en icke-fråga för de flesta.

Huawei matebook x är också fläktlös men har mycket bättre prestanda än övriga fläktlösa laptops. Har en i5-7200u och inte en m- eller y-processor. Har vad jag förstått lite rattle i touchpaden och 3:2 aspect kanske inte passar alla, men verkar i övrigt super. Kostar lite väl mycket dock.

Permalänk
Skrivet av Jacques:

@Alling
Jag håller just nu på att fundera över att köpa en laptop utan displayport och bara HDMI 1.4. Hittar olika bud när jag googlar angående uppdateringsfrekvensen. Vissa säger 60 hz och andra 120 hz för full HD. Något som jag ofta läst är att HDMI 1.4 klarar 4k i 30 Hz, vilket borde ge 30*4=120 hz i full HD. Dock såg jag någon som skrev att det inte är 120 hz på riktigt, utan att den bara splittar höger- och vänster bilden (fattade ingenting, får läsa igen). Nån som har koll?

HDMI och dess "versioner" är en cirkus utan dess like där versionsnummer missbrukas friskt samtidigt som falska dikotomier står som spön i backen.

Det korta svaret är att "HDMI 1.4" inte säger ett skit. Utgå aldrig från att en laptop (eller skärm) klarar mer än 1 920 × 1 200 @ 60 Hz över HDMI om det inte specifikt framgår att så är fallet.

Det långa, och bästa, svaret är att du bör läsa allas vår eminente @Laxpuddings guider om just HDMI och skärmar – framförallt dessa delar:

Citat:

On topic: Hört bra om datorn, men värt att notera är att den bara går att öppna ca 110 grader. Blir nog bara problem om man har den i knät. En annan fläktlös asus är ux305. Vet inte om den säljs fortfarande, men min kompis som har den är nöjd. Dock lyfts datorn upp av skärmen när man öppnar den, men är nog en icke-fråga för de flesta.

Detta kan vara en nackdel värd att ta hänsyn till, då skärmen har små idiotiska fötter som faktiskt kan göra märken i mjukare träbord och dylikt.

Fötterna syns på denna bild:

Visa signatur

Permalänk

Om du har studentrabatt från Studentkortet/Mecenat har HP rätt grymma studentrabatter på 30% ish, du borde kunna hitta en laptop med en i5:a för ungefär samma pris om det är intressant för dig :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är en jättetrevlig dator för det priset. Jag köpte en på Black Friday men lämnade tillbaka den då USB-C-porten inte hade stöd för DisplayPort Alt Mode. Så du kommer aldrig kunna koppla en DisplayPort-skärm till den. (Jag tror att HDMI-utgången dessutom bara klarar upp till 1920 × 1200 @ 60 Hz, så alla roliga skärmar är uteslutna.)

Om du är ljudkänslig, se till att prova datorn i ett tyst rum inom 14 dagar, så att du kan ångra köpet om du bedömer att du kommer störas av eventuellt coilwhine.

Datorn kom ut 2017, var det verkligen denna du köpte?
Att koppla den vidare till en större skärm är nog inget jag kommer göra, eller värderar för den delen. Coilwhine ska jag absolut se över - men är det inte obefintlig risk för det om den är fläktlös, eller är jag ute och cyklar?

Skrivet av Jacques:

@Alling

Huawei matebook x är också fläktlös men har mycket bättre prestanda än övriga fläktlösa laptops. Har en i5-7200u och inte en m- eller y-processor. Har vad jag förstått lite rattle i touchpaden och 3:2 aspect kanske inte passar alla, men verkar i övrigt super. Kostar lite väl mycket dock.

ux305 kostar 1000kr mindre än den jag länkade till, och då får jag en äldre processor, 128 gigs SSD istället för 256, sämre batteritid och äldre dator

Skrivet av Swedish gamer:

Om du har studentrabatt från Studentkortet/Mecenat har HP rätt grymma studentrabatter på 30% ish, du borde kunna hitta en laptop med en i5:a för ungefär samma pris om det är intressant för dig :).

Medveten om detta, men ingen HP dator har gjort mig sådär jättesugen. Envy & Spectre-modellerna är ju snygga och kraftfulla, men jag behöver inte prestandan, därför har jag kikat på fläktlösa m3-datorer. Har ingen erfarenhet av fläktlösa, men prestandan bör räcka gott och väl för mig och då känns det skitsmidigt att slippa fläkt.

Permalänk
Skrivet av wilsontaylor:

Datorn kom ut 2017, var det verkligen denna du köpte?

Det var en PURE4, men jag kan inte se några uppenbara skillnader.

Citat:

Att koppla den vidare till en större skärm är nog inget jag kommer göra, eller värderar för den delen. Coilwhine ska jag absolut se över - men är det inte obefintlig risk för det om den är fläktlös, eller är jag ute och cyklar?

Cyklar. Coilwhine har inget att göra med fläktar. I praktiken kan coilwhine framträda tydligare i ett passivt kylt system, där ingenting dränker det.

Var noga med att testa olika belastningsscenarier, ty det kan vara så att coilwhine "aktiveras" vid till exempel sidladdning i webbläsaren eller andra hårdvaruaccelererade aktiviteter, musrörelser etc.

Jag har en Lenovo X1 Carbon som jag kör passivt kyld med hjälp av TPFanControl. Om jag sitter i ett helt tyst rum med huvudet nära tangentbordet, eller med örat vinklat mot detsamma, hör jag coilwhine. Så det spelar uppenbarligen ingen roll hur mycket pengar man lägger på den punkten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

HDMI och dess "versioner" är en cirkus utan dess like där versionsnummer missbrukas friskt samtidigt som falska dikotomier står som spön i backen.

Det korta svaret är att "HDMI 1.4" inte säger ett skit. Utgå aldrig från att en laptop (eller skärm) klarar mer än 1 920 × 1 200 @ 60 Hz över HDMI om det inte specifikt framgår att så är fallet.

Det långa, och bästa, svaret är att du bör läsa allas vår eminente @Laxpuddings guider om just HDMI och skärmar – framförallt dessa delar:

Detta kan vara en nackdel värd att ta hänsyn till, då skärmen har små idiotiska fötter som faktiskt kan göra märken i mjukare träbord och dylikt.

Fötterna syns på denna bild:

http://ksassets.timeincuk.net/wp/uploads/sites/54/2015/03/P1100744-3.jpg

Ok trodde det bara var usb-c som var ett träsk, men HDMI verkar ännu värre. Tack så mycket för länkarna!

Angående ux305 så håller jag med om att det kan vara ett problem, var en av anledningarna till att jag inte köpte en förra året.

Permalänk
Avstängd

Ska du köpa asus-laptop vill jag tipsa om elgreen

Har köpt 2 datorer från dem genom åren och båda har levererats snabbt (dock en gång utan orginalkartong) och har fungerat perfekt.

Har dock ingen aning om hur de hanterar problem och reklamationer då jag ej varit i behov av det.

Har själv en zenbook med 4K IPS skärm samt intel M3 cpu, såhär i efterhand hade jag nog hellre lagt lite extra och fått en aningen starkare CPU för m3'an är riktigt klen. Dock riktigt smidig dator med bra batteritid och fin skärm så är över lag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

ux305 kostar 1000kr mindre än den jag länkade till, och då får jag en äldre processor, 128 gigs SSD istället för 256, sämre batteritid och äldre dator.

Ville mest ge ett alternativ om coil whine eller begränsad öppningsvinkel inte föll dig i smaken. Vad det gäller processorn tror jag inte det är någon direkt märkbar skillnad mellan dem, men 128 GB är lite i underkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det var en PURE4, men jag kan inte se några uppenbara skillnader.

Cyklar. Coilwhine har inget att göra med fläktar. I praktiken kan coilwhine framträda tydligare i ett passivt kylt system, där ingenting dränker det.

Var noga med att testa olika belastningsscenarier, ty det kan vara så att coilwhine "aktiveras" vid till exempel sidladdning i webbläsaren eller andra hårdvaruaccelererade aktiviteter, musrörelser etc.

Jag har en Lenovo X1 Carbon som jag kör passivt kyld med hjälp av TPFanControl. Om jag sitter i ett helt tyst rum med huvudet nära tangentbordet, eller med örat vinklat mot detsamma, hör jag coilwhine. Så det spelar uppenbarligen ingen roll hur mycket pengar man lägger på den punkten.

Fan vad konstigt att dom heter olika, fattar inte. Okej, tackar för förtydligandet. Får helt enkelt gå in i butik och höra/se hur den låter.

Skrivet av Klubba:

Ska du köpa asus-laptop vill jag tipsa om elgreen

Har köpt 2 datorer från dem genom åren och båda har levererats snabbt (dock en gång utan orginalkartong) och har fungerat perfekt.

Har dock ingen aning om hur de hanterar problem och reklamationer då jag ej varit i behov av det.

Har själv en zenbook med 4K IPS skärm samt intel M3 cpu, såhär i efterhand hade jag nog hellre lagt lite extra och fått en aningen starkare CPU för m3'an är riktigt klen. Dock riktigt smidig dator med bra batteritid och fin skärm så är över lag nöjd

Jag har jobbat i elektronikkedjor och vill undvika begagnat/refurbished, har tyvärr blivit alldeles för pedantisk efter att ha sett hur saker behandlas i verkstad/lager. Eftersom du dock har en zenbook - har du upplevt problem med keyboard flex eller bakbelysningen på tangenterna?

Skrivet av Jacques:

Ville mest ge ett alternativ om coil whine eller begränsad öppningsvinkel inte föll dig i smaken. Vad det gäller processorn tror jag inte det är någon direkt märkbar skillnad mellan dem, men 128 GB är lite i underkant.

Aha, okej! Jag är tacksam. Ja, alltså 7y30 är lite vassare än 6y30. Men det är hårddisken som är dealbreakern... 128GB kommer nog kännas alldeles för lite efter 2 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wilsontaylor:

Jag har jobbat i elektronikkedjor och vill undvika begagnat/refurbished, har tyvärr blivit alldeles för pedantisk efter att ha sett hur saker behandlas i verkstad/lager. Eftersom du dock har en zenbook - har du upplevt problem med keyboard flex eller bakbelysningen på tangenterna?

Har en pure2 som saknar belysta tangenter, inte upplevt några problem med tangentbordet (annat än hitta rätt knapp i totalmörker då )

Permalänk
Skrivet av wilsontaylor:

Får helt enkelt gå in i butik och höra/se hur den låter.

Helt meningslöst. Finns inte en chans i världen att höra ("normalt") coilwhine i den ambienta ljudnivå som råder i en butik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Har en pure2 som saknar belysta tangenter, inte upplevt några problem med tangentbordet (annat än hitta rätt knapp i totalmörker då )

Vad har du för åsikter om datorn i övrigt? Är din modell också sådan som bara går att luta 110 grader? Har det stört dig isf?

Skrivet av Alling:

Helt meningslöst. Finns inte en chans i världen att höra ("normalt") coilwhine i den ambienta ljudnivå som råder i en butik.

Alright. Jag tackar för hjälpen!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jacques:

Ok trodde det bara var usb-c som var ett träsk, men HDMI verkar ännu värre. Tack så mycket för länkarna!

HDMI är faktiskt inget träsk utan ganska tydligt. Problemet är att alla hela tiden, fortfarande 10+ år senare, frågar efter "vilken HDMI-version har produkten XXX?" när detta är fel från första början. Skulle alla börja fråga efter funktion istället, "Klarar den här datorn 4K i RGB och 60 Hz över HDMI?" skulle tillverkarna till slut tvingas bli tydliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HDMI är faktiskt inget träsk utan ganska tydligt. Problemet är att alla hela tiden, fortfarande 10+ år senare, frågar efter "vilken HDMI-version har produkten XXX?" när detta är fel från första början. Skulle alla börja fråga efter funktion istället, "Klarar den här datorn 4K i RGB och 60 Hz över HDMI?" skulle tillverkarna till slut tvingas bli tydliga.

Nej träsk kanske är att ta i, men stör mig på att man ska tvingas kontakta support för att få veta viktiga saker som vilken uppdateringsfrekvens som HDMI kontakten stödjer eller om det går att ladda datorn via usb-c kontakten.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jacques:

Nej träsk kanske är att ta i, men stör mig på att man ska tvingas kontakta support för att få veta viktiga saker som vilken uppdateringsfrekvens som HDMI kontakten stödjer eller om det går att ladda datorn via usb-c kontakten.

Japp, det är ju sådant som en annan tvingas testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, det är ju sådant som en annan tvingas testa!

Får passa på att tacka så mycket för hdmi-guiden som länkades. Skönt att få svart på vitt vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacques:

@Alling

För sjuttioelfte gången, glöm versionnummer för HDMI och kolla på faktiska funktioner istället. Det är det som räknas. Att en pryl är "2.0" betyder inte att den har alla funktioner som är möjligt att ha i 2.0, det är inte så HDMI fungerar och det är därför man inte ska kolla på versioner. Sorry om du inte hört detta innan, men det börjar bli tröttsamt att rätta alla som fortfarande håller på och glor på versionsnummer när det inte säger något omfunktionen och det finns så mycket info som säger att versioner är att se fel.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

För sjuttioelfte gången, glöm versionnummer för HDMI och kolla på faktiska funktioner istället. Det är det som räknas. Att en pryl är "2.0" betyder inte att den har alla funktioner som är möjligt att ha i 2.0, det är inte så HDMI fungerar och det är därför man inte ska kolla på versioner. Sorry om du inte hört detta innan, men det börjar bli tröttsamt att rätta alla som fortfarande håller på och glor på versionsnummer när det inte säger något omfunktionen och det finns så mycket info som säger att versioner är att se fel.

Fortsätter med din ton: Ska det vara så svårt att åtminstone ögna igenom tråden innan man postar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacques:

Fortsätter med din ton: Ska det vara så svårt att åtminstone ögna igenom tråden innan man postar?

Jag läste. Jag tenderar dock att vara den som är den, åtminstone med svenska mått. Du kanske avskyr mig nu, men då glömmer du nog inte detta, och det känner jag mig nöjd med.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian