Funderingar kring mina stenåldersprylar, hembio.

Permalänk
Medlem

Funderingar kring mina stenåldersprylar, hembio.

Hej,

Har lyckats komma över en modell äldre förstärkare, Yamaha V357, har även en äldre modell av bluray spelare, Sony S-380.

Vad tror ni är det bästa sättet för att få 5.1 ljud ?

Plocka ur ljudet via RCA, eller ska jag köra koaxialt. ?

baksidan på förstärkaren

Baksidan av blu-ray

Och detta då på "CD ingången" som är är digitalt med koaxialkontakt ?

Försökte plocka ut 5.1 ljud via min tv och dess minihub till förstärkaren med optisk kabel utan någon större framgång.

Hoppas någon vänlig själ har lust och hjälpa mig, ja, jag vet att jag borde skaffa nyare saker och utnyttja ARC då borde de väl gå och få ut ljud oavsett tvns smarthub (Samsung TV).

Tack på förhand!

//Fredde

Permalänk
Medlem

Skulle testa ta första bästa RCA-kabel du hittar och sätta mellan dom orangea digital in/digital out (coaxial)

Permalänk
Medlem

Synd att inte spelaren hade optisk ut. Då hade det nog funkat till "dvd in" om yamahan stöder Dolby Digital. Du får nog som bäst dolby pro logic är jag rädd. Ser inte riktigt på bilden, men kör ALLTID stärkaren i 8ohms-läge.
Ha det gott.

Permalänk
Medlem

@Cruentuz:

Kör jag RCA, vit+röd sladd så bör de bli Pro Logic? (Jag är amatör med ljud och bild) och Dolby digital med koaxialt?

Ljudformaten den ska klara av är följande: Dolby Digital 5.1, Dolby Digital Ex, Pro Logic 2, DTS 5.1 samt DTS Es.

Oavsett så får jag bättre ljud om jag får till allt än min TV ger mig idag.

Permalänk
Medlem

@fredolf:

Att mata TV'n via HDMI med ljud för att sedan gå på Optisk Tosslink går inte mig veterligt. Rätt sätt är att koppla Blueray > Reciver > TV.
Då Recivern avkodar signalen och skickar video vidare till TVn. Annars ska TVn avkoda och skicka till Recivern och då får du problemet som beskrivs nedan med okomprimerat ljud där S/PDIF bara stödjer 2ch i det fallet.

S/PDIF is based on the AES3 interconnect standard.[1] S/PDIF can carry two channels of uncompressed PCM audio or compressed 5.1/7.1 surround sound (such as DTS audio codec); it cannot support lossless formats (other than 2ch LPCM) such as Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio, that require greater bandwidth[2] like that available with HDMI or DisplayPort.

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Skulle testa ta första bästa RCA-kabel du hittar och sätta mellan dom orangea digital in/digital out (coaxial)

Prova detta!

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Synd att inte spelaren hade optisk ut. Då hade det nog funkat till "dvd in" om yamahan stöder Dolby Digital. Du får nog som bäst dolby pro logic är jag rädd. Ser inte riktigt på bilden, men kör ALLTID stärkaren i 8ohms-läge.
Ha det gott.

Men både två har ju coaxial S/PDIF, vilket ger precis samma förutsättningar som optisk toslink.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ZooN
Japp. Det var mest det att coaxiala var märkt "CD". Inte säker på att denna Yamahamodell stöder mer än 2 kanaler på sin CD-ingång. Tänker att det är ju bara för TS att prova lite olika kopplingar och se vad som händer/inte händer.