AKUT LÄGE! Bärbar dator med olika krav. Vilken söker jag?

Permalänk
Medlem

AKUT LÄGE! Bärbar dator med olika krav. Vilken söker jag?

Börjar plugga marknadsföring i höst och den bärbara datorn jag har idag är inne på sin sista livlina.

Skolan har informerat vad för dator dom rekommenderar. Detta skriver dom:

Intel-processor med flera kärnor
Windows 7 med Service Pack 1, Windows 8.1 eller Windows 10
macOS 10.12 (Sierra), OS X 10.11 (El Capitan) eller OS X 10.10 (Yosemite)
8 GB RAM rekommenderat (minimum 2GB)

Maxpris ca 6000
Räcker 128 gb internminne?
Är van vid PC, bör man "stanna kvar" där då?

Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Känns som skolan tar betalt vid sidan av av Intel. hmm hmm
Denna kanske kan vara nåt? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/HP14BP091NO/hp-14-bp091no-14-barbar-dator-vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Känns som skolan tar betalt vid sidan av av Intel. hmm hmm
Denna kanske kan vara nåt? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/HP14BP091NO/hp-14-bp091no-14-barbar-dator-vit

Kanske, är en privat skola så dom har kanske förhandlat fram något bra

Ser att den har Intel Core i3, läste någonstans att i5 är bättre?
Hur funkar det med ram-minne, räcker 6 eller är 8 bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrola:

Kan tillägga att jag kommer att plugga på distans med 3 träffar per termin så vikten spelar inte jättestor roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrola:

Hehe
Jo en i5 är bättre än en i3 och 8GB är ju mer att jobba med än 6GB. MEN, i3 med 6GB räcker gott och väl för att göra skoluppgifter med, så länge det inte är videoredigering osv. Det dator jag länkade har som största styrkor är att den har 1080p skärm som gör det mer lättöversiktligt att ha flera saker öppna samtidigt. Saker kan bli mindre och skarpare. Tex i Word kan du se 90 rader ist för 50 innan du måste scrolla ner osv. Sen ska tangentbordet vara väldigt lätt och skönt att skriva på enligt en person här på SweC. Även batteritiden ska vara på 11h

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Hehe
Jo en i5 är bättre än en i3 och 8GB är ju mer att jobba med än 6GB. MEN, i3 med 6GB räcker gott och väl för att göra skoluppgifter med, så länge det inte är videoredigering osv. Det dator jag länkade har som största styrkor är att den har 1080p skärm som gör det mer lättöversiktligt att ha flera saker öppna samtidigt. Saker kan bli mindre och skarpare. Tex i Word kan du se 90 rader ist för 50 innan du måste scrolla ner osv. Sen ska tangentbordet vara väldigt lätt och skönt att skriva på enligt en person här på SweC. Även batteritiden ska vara på 11h

Kass bang for the buck. Dock så har den bra batteritid och passar säkert TS antagligen inte-så-krävande ändamål.

@NewCamps Förslag är sjukt bra, större skärm, 4 kärnig 6300HQ och ett externt grafik samt mycket mer lagring (128GB SSD + 1TB HDD). Förstod säkert inte ett skvatt av det där förutom större skärm och mer lagrings utrymme, whatever, det jag försöker förmedla att den är mycket mer framtidssäker och garanterat river sönder varenda skoluppgift du kastar på den
Anyway, rekommenderar dig att köra på @NewCamps förslag.
ELGreen verkar dock som ett okänt företag, men har fått certifierad E-Handel och ser helt legit ut. Annars var detta det bästa jag hittade denna

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrola:

Börjar plugga marknadsföring i höst och den bärbara datorn jag har idag är inne på sin sista livlina.

Skolan har informerat vad för dator dom rekommenderar. Detta skriver dom:

Intel-processor med flera kärnor
Windows 7 med Service Pack 1, Windows 8.1 eller Windows 10
macOS 10.12 (Sierra), OS X 10.11 (El Capitan) eller OS X 10.10 (Yosemite)
8 GB RAM rekommenderat (minimum 2GB)

Maxpris ca 6000
Räcker 128 gb internminne?
Är van vid PC, bör man "stanna kvar" där då?

Vad rekommenderar ni?

Låter ju typ som om alla riktiga laptops (dvs ingen surfplatta med extra tangentbord typ) fungerar. Vilket kanske inte är så oväntat för en kurs i Marknadsföring, Office-paketet och en webbläsare borde vara allt som krävs

Permalänk
Medlem

En i3 är mer batterisnål och kraftfull nog för det mesta när det väl behövs.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Låter ju typ som om alla riktiga laptops (dvs ingen surfplatta med extra tangentbord typ) fungerar. Vilket kanske inte är så oväntat för en kurs i Marknadsföring, Office-paketet och en webbläsare borde vara allt som krävs

Är en 2 årig utbildning där jag kommer att jobba en del med sociala medier under tiden så måste ha plats för PS tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrola:

Är en 2 årig utbildning där jag kommer att jobba en del med sociala medier under tiden så måste ha plats för PS tex.

PS? PhotoShop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av babloo:

Kass bang for the buck. Dock så har den bra batteritid och passar säkert TS antagligen inte-så-krävande ändamål.

@NewCamps Förslag är sjukt bra, större skärm, 4 kärnig 6300HQ och ett externt grafik samt mycket mer lagring (128GB SSD + 1TB HDD). Förstod säkert inte ett skvatt av det där förutom större skärm och mer lagrings utrymme, whatever, det jag försöker förmedla att den är mycket mer framtidssäker och garanterat river sönder varenda skoluppgift du kastar på den
Anyway, rekommenderar dig att köra på @NewCamps förslag.
ELGreen verkar dock som ett okänt företag, men har fått certifierad E-Handel och ser helt legit ut. Annars var detta det bästa jag hittade denna

Mvh.

Gillade ditt förslag. För mig som är rookie inom vad som eg krävs av en dator, ser du något negativt med den? Vet som sagt bara sådant jag lyckats googla mig till och är osäker på vilka fakta som är äkta vs köpta sidor. Hoppas du förstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

PS? PhotoShop?

Ja precis 👍🏻

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ska du överhuvudtaget ha en bärbar om du ska sitta hemma ? Det borde passa bättre med en stationär och en stor bildskärm, ev kan du köra med i princip vilken bärbar som helst och så ansluter du en ordentlig monitor och kanske mus och tangentbord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett annant alternativ en 15.6 Laptop med 1080p TN skärm 8GB Ram, 256GB SSD och en i5 7200u väger också bara 1.86 kg ganska lite för en 15.6 tum dator.

HP 250 G6 5490 kr
https://www.dustinhome.se/product/5011028956/250-g6?ssel=fals...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför ska du överhuvudtaget ha en bärbar om du ska sitta hemma ? Det borde passa bättre med en stationär och en stor bildskärm, ev kan du köra med i princip vilken bärbar som helst och så ansluter du en ordentlig monitor och kanske mus och tangentbord.

Smidigare med en bärbar. Dessutom vill jag ha möjligheten att plocka undan den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ett annant alternativ en 15.6 Laptop med 1080p TN skärm 8GB Ram, 256GB SSD och en i5 7200u väger också bara 1.86 kg ganska lite för en 15.6 tum dator.

HP 250 G6 5490 kr
https://www.dustinhome.se/product/5011028956/250-g6?ssel=fals...

Ren nyfikenhet. Vad skiljer den du lade upp gentemot den som lades upp tidigare i tråden. Försöker lära mig så mycket jag kan av er kunniga 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrola:

Ren nyfikenhet. Vad skiljer den du lade upp gentemot den som lades upp tidigare i tråden. Försöker lära mig så mycket jag kan av er kunniga 😊

Det är en i5 7200u istället för en i3 7100u den har större SSD och mer RAM minus är att skärmen är en TN panel jämfört med IPS panel denna dator är också 15,6 tum istället för 14 tum.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrola:

Ja precis 👍🏻

Ska ni lära er hur man skapar "alternative facts"?

Även PhotoShop lär rulla rätt bra på de flesta laptops idag, förmodar att det inte handlar om att sitta dagligen och arbete med väldigt stora filer utan nån gång då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ska ni lära er hur man skapar "alternative facts"?

Även PhotoShop lär rulla rätt bra på de flesta laptops idag, förmodar att det inte handlar om att sitta dagligen och arbete med väldigt stora filer utan nån gång då och då.

Vad innebär det första och vem är ni? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrola:

Skillnaderna mellan mitt förslag och @Anders9110 förslag
Är att Anders har en DVD brännare, 2GB mer RAM och något bättre batteri och kostar mindre än mitt nu när den är på rea, enda nackdelen är att HP laptops ofta följer med med mycket skräp program men det är bara att enkelt avinstallera de i kontrollpanelen.
Det behövs ingen overthinking här, klipp bara till på Anders förslag nu när den är på -1500kr rea.

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av carrola:

Vad innebär det första och vem är ni? 😊

En numera ökänd Amerikansk president och hans Twittrande är en ledtråd